Jump to content

Typ-9 Växelspak Med Gummifjädring På Mitten


DomiSeven

Recommended Posts

Min växelspak är tvådelad med ett gummi på mitten som jag antar är till för att fjädra lite samt ta bort lite tryck om man håller handen på spaken när man kör.

Jag vill korta ner paken och tänker att det kunde bli lagom om man delar den och sätter knoppen där gummit sitter nu.

Är det nån som vet hur det ser ut där i skarven? Känns dumt att ha sönder spaken bara för att få reda på det.

Jag provade att vrida av den med handkraft men det orkade i alla fall inte jag (elektrikernypor men inte så kraftiga armar :P).

Är det kanske lättare att byta ut spaken helt?

normal__MG_1313_border.jpg

Link to comment
Share on other sites

Där sitter en låsring eller stift vill jag minnas sedan dras rakt ur. Men du skriver att du har handen på spaken när du kör?

Det ska man absolut inte ha. du sliter onödigt på lådan då. rör du den lite så åker växelväljaren emot synkroniseringshylsan. i många handböcker till bilar står just att man inte ska hålla i spaken vid körning

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag ska ta loss den och titta närmare hur det ser ut under.

Nej jag skrev att jag antog att det var därför gummit var där för att just minska trycket på spaken om man nu skulle hålla handen på den när man kör.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar bara kapa spaken under gummibussningen och svetsa ihop igen, antingen med en bit spak kapad ovanför bussningen eller med lämpligt annat material. Det gör mycket för känslan att bli av med gummit (i spaken).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har gjort exakt det du funderar på, dvs plockat bort övre delen och gängat den del som gömmer sig inne i gummit. Jag har för mig att det blev M10 och sedan samma invändigt i en V50-knopp. Passade som handsken!

Minns inte hur jag fick isär eländet, men jag misstänker att jag klöv den yttre metallröret (runt gummit) med vinkelslipen.

Riktiga rejs-proffs har långa spakar som sitter nära ratten har jag sett, men så bråttom har inte jag. ;-)

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

ett ytteligare tips är att shimsa upp fästet till själva växelspaken (plåten med tre hål i). Sen knacka ner spaken lite i själva kulan. Så att den blir längre under kulan och kortare ovenför. På så vis får du kortare slag, en "luffar quickshift" :)

Tänk bara på att utväxlingen blir annorlunda och det kan bli lite trögt att växla, speciellt med en kortad spak.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren :)

Jag tror jag provar BeLo's variant till att börja med, det kändes som en lagom höjd att ha kulan på.

Skiter det sig tar jag Pinto's variant.

Luffar-quickshift har jag redan fixat ;)

Svantes förlängare såg hyffsat enkel ut, det kanske kan vara nåt i framtiden men i nuläget känns det som att spaken skulle komma för nära handbromsen om man skulle flytta den bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...