DomiSeven Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Min växelspak är tvådelad med ett gummi på mitten som jag antar är till för att fjädra lite samt ta bort lite tryck om man håller handen på spaken när man kör. Jag vill korta ner paken och tänker att det kunde bli lagom om man delar den och sätter knoppen där gummit sitter nu. Är det nån som vet hur det ser ut där i skarven? Känns dumt att ha sönder spaken bara för att få reda på det. Jag provade att vrida av den med handkraft men det orkade i alla fall inte jag (elektrikernypor men inte så kraftiga armar :P). Är det kanske lättare att byta ut spaken helt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Där sitter en låsring eller stift vill jag minnas sedan dras rakt ur. Men du skriver att du har handen på spaken när du kör? Det ska man absolut inte ha. du sliter onödigt på lådan då. rör du den lite så åker växelväljaren emot synkroniseringshylsan. i många handböcker till bilar står just att man inte ska hålla i spaken vid körning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted July 16, 2009 Author Share Posted July 16, 2009 Ok, jag ska ta loss den och titta närmare hur det ser ut under. Nej jag skrev att jag antog att det var därför gummit var där för att just minska trycket på spaken om man nu skulle hålla handen på den när man kör.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Klart man måste ha en hand på växelspaken :blink: man vetju inte nom man måste växla helt plötsligt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Jag brukar bara kapa spaken under gummibussningen och svetsa ihop igen, antingen med en bit spak kapad ovanför bussningen eller med lämpligt annat material. Det gör mycket för känslan att bli av med gummit (i spaken). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 Hej! Jag har gjort exakt det du funderar på, dvs plockat bort övre delen och gängat den del som gömmer sig inne i gummit. Jag har för mig att det blev M10 och sedan samma invändigt i en V50-knopp. Passade som handsken! Minns inte hur jag fick isär eländet, men jag misstänker att jag klöv den yttre metallröret (runt gummit) med vinkelslipen. Riktiga rejs-proffs har långa spakar som sitter nära ratten har jag sett, men så bråttom har inte jag. ;-) /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Min kapades av, men sen länkade jag den vidare till ett f.d. styrstag med hjälp av en specialare, se bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 ett ytteligare tips är att shimsa upp fästet till själva växelspaken (plåten med tre hål i). Sen knacka ner spaken lite i själva kulan. Så att den blir längre under kulan och kortare ovenför. På så vis får du kortare slag, en "luffar quickshift" :) Tänk bara på att utväxlingen blir annorlunda och det kan bli lite trögt att växla, speciellt med en kortad spak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted July 17, 2009 Author Share Posted July 17, 2009 Tack för svaren :) Jag tror jag provar BeLo's variant till att börja med, det kändes som en lagom höjd att ha kulan på. Skiter det sig tar jag Pinto's variant. Luffar-quickshift har jag redan fixat ;) Svantes förlängare såg hyffsat enkel ut, det kanske kan vara nåt i framtiden men i nuläget känns det som att spaken skulle komma för nära handbromsen om man skulle flytta den bakåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.