Gerhard Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 (edited) Känns som att det är hög tid att skapa en egen byggtråd efter att ha snyltat på andras en lång tid. Kort beskrivning av bygget som inte precis har gått i Cealams Duracells fart :icon_oops:/> Jag drog igång bygget efter att jag varit på Locost Swedens Emmaboda träff -07. Och nu efter snart två år så är för hoppningen att få den på hjul på semestern, så jag kan säga att chassit tog mindre än 2 år att bygga :hypocrite:/> I korta drag blir det ett bygge bestående av. Suzuki Hayabusa motor Framvagn bestående av Manta B spindlar och inboard fjädring De deion bakaxel med Ford 7,5 diff med 3,14 utv. Protech 600 dubbelt justerbara coilovers fram och bak. Compomotive CXR 8*13 och Kumo V70A 215/50-13 Nu varande status, håller på att hel svetsa ramen. Hur många svetsar kan det vara? Hela tiden hittar man någon man missat :banghead:/> Det är ju minst 8st per rörbit. Edited November 5, 2013 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 Trevligt!! Jag kan oxå berätta att det var Emmaboda -07 som gav mig en spark därbak att göra klart ett eget bygge, även om jag hade status målning av ram då. Tiden går fort... Skall bli kul att följa ditt bygge! Jag följer byggtrådarna med mc motorer extra noga :racesmile: Se till att få med mycket bilder i tråden, sånt gillas här på forumet... MVH Mattias Blackbirdseven XX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 (edited) kul bygge, och somsagt så älskar vi att glo på nakna bilar här, så det är bara att ösa på med bilder :thumbsup: Speedglas regerar :) Edited June 26, 2009 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 27, 2009 Share Posted June 27, 2009 (edited) Gerhard: Kul atta få en ny tråd att titta på och läsa i. Det är ju barnsligt roligt att få ta del av byggen runt om i landet. hmmmm -- Duracell-kanin --- hmmm kan det vara därför vi har haft en harpalt boende på tomten i en månad eller två nu. Han (eller hon) tror vi är släkt? Nästan varje morgon träffas vi en kort stund innan den springer till skogs för att sedan komma tillbaka igen nästa dag. Edited June 27, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted June 27, 2009 Share Posted June 27, 2009 Kul med nya, befintliga och massa bilder på bygge!! Jag kan trösta dig med att om du köper en "färdig" ram från England hittar du en hel del svetsar som saknas och får fixas till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 27, 2009 Share Posted June 27, 2009 Hur många svetsar kan det vara?Hela tiden hittar man någon man missat :banghead: Det är ju minst 8st per rörbit. ...vänta tills du skall måla! Då blir det samma visa igen, jag vet....... Kul med ytterligare en BEC :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Triggerhappy Posted June 28, 2009 Share Posted June 28, 2009 Hejsan, Kul med ett BEC bygge... Kommer bli fint det där :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted June 29, 2009 Author Share Posted June 29, 2009 Jag får lägga in lite som redan är gjort medans jag letar missade svetsar! Och bilder är ju ganska poulärt här så här kommer några på bakaxeln. Det blir en De dion axel av eget fabrikat. Ritning på bakaxeln. Lite delar till axeln skurna i Domex 355. Under svetsning. Det skall på ett bockad plåt som täcker innan dömet senare. Som synes så har jag tänkt köra med ett rakt rör och lite vinkel på drivknutarna istället. Får se hur det funkar, men det finns ju andra sportvagnar som har lyckats med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted June 29, 2009 Share Posted June 29, 2009 Mycket snygg design, jag gillar när det ser lite industriellt ut, :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 8, 2009 Author Share Posted July 8, 2009 (edited) Efter allt svetsande så har jag börjat med lite montering. Som backväxel så blir det en M40 låda lite för tung för att vara bra, men man måste ju ha något att fila på senare för att få ner vikt. Lättad bottenstock, har försökt plocka den så mycket som möjligt av inehållet i lådan. Växelförarna är ombyggda så att det finns bara två lägen på spaken fram (4:an) och back. Så när backen går ur går 4:an i. Första försöket av placering av backlådan, vilket fick :thumbsdown: som så mycket annat. Så jag provar med denna lösningen i stället. Skall bli kul och se hur det funkar. Slutväxel är en Ford 7,5" med 3,14 utväxling, en axel som är svår att hittad vad jag förstått. Jag hade tur som läste Megablades tråd där han skrev att han hade en liggande. Diffbroms får blir en senare fråga. Edited July 8, 2009 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 8, 2009 Share Posted July 8, 2009 Är det ingen som provat backslag till båt.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 8, 2009 Author Share Posted July 8, 2009 Jag har aldrig sett eller hör någon som använt det. Däremot har jag läst diskutioner "om" att använda det, men som sagt ingen verkar kommit till skott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 15, 2009 Author Share Posted July 15, 2009 Har fått en del gjort även om det inte går i den fart man hoppats på :Hmm: Min kompis Jonas tigar fyrlinkstagen, dom blir 640mm långa med gummibussning bak mot axeln och 12mm uniball fram. Har gjort bakaxeln i stort sett klar. Så här ser den ut monterad. Tanken var att bygga wattlänk men kom fram till att det inte skulle ge någon större fördel med den korta fjädringsvägen som det blir. Bakaxel förflyttningen i sidled är 1,1mm max in till max ut med panhardstaget. Har också börjat få ihop framvagnen med inbord stötdämpare. Spindlarna är Opel Manta B som jag hade liggande sen rally tiden. Styrväxeln en kortad Escort 2,4 varvs från Rally Design. Stötdämparna är Protech 600 med justering på retur och comp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 15, 2009 Share Posted July 15, 2009 Stilfullt bygge och konstruktion. Ser fabriksgjort ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 15, 2009 Share Posted July 15, 2009 mycket intressant och snyggt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 16, 2009 Author Share Posted July 16, 2009 Kul att ni tycker det ser bra ut :) Nästa steg blir montering av pedalställ och rattstång. Köpte ett ställ med stående pedaler av en på rejsa, men som vanligt kom jag på andra tankar. Det kan ju vara bra att ha gott om utrymme på grenrörs sidan :hypocrite: Så jag ratade det stället, och ritade ett eget med hängande pedaler och bakåt vända cylindrar. Och bara för att det inte skulle bli för lätt så fick ju inte kopplingscylindern plats då. Så jag blev tvungen att få den på högersidan av stället. Det löstes genom att göra bromspedalens axel av ett rör så att från kopplings pedalen går en axel igenom bromspedalsröret till andra sidan. Rattstången kommer från en Toyota Carina ll Valet av stång är främst av två anledningar. 1 Strömställare till ljus mm finns i spakarna vilket innebär mindre med knappar på i-brädan. 2 Och det viktigaste som är tilten efter som jag använt mig av den knuten när jag byggt om stången så att den pekar åt vänster för att gå fri från pedalstället. Bild uppifrån. Här ser man att stången passera till vänster om stället. Och det skall dit stoppskruvar och lite fjädra till pedalerna. Bild av gaswiren infästning i gaspedalen. Det gula är kulager till lagringen av gaspedalen, man vilju inte att den skall kärva ! :revs: Lagrena 22x8 köptes i 8-pack för en hundring och är till inlines, har också använt dom till växelmekanismen. Och till sist en fråga: Går det att ställa förminskningsgraden på bilderna i inläggen eller måste man lägga dom på en annan server för att få dom störe direkt i inlägget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 16, 2009 Share Posted July 16, 2009 listigt gjort med kopplingspedalen och snyggt. jag har en Toyota rattstång liggande, tiltbar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 "förminskingsgraden" ställs av admin på servern.. vill du ha större bilder "direkt" i tråden blir de extern server som gäller.. :) ser mycket fint ut.... inte som en annans bonnmek me slägga.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 17, 2009 Author Share Posted July 17, 2009 Fick ett par efterlängtade paket idag. Nästan som julafton fast med bättre väder och att man måste pröjsa dom själv. Ett torrsumpskit från SBD Motorsport http://www.sbdev.co.uk/ Trågets undersida. I tråget finns bara en slanganslutning den matar orginal oljepumpen med olja från oljetanken. Pumpen monteras där normalt vatten pumpen sitter och har bara en slanganslutning för returoljan till oljetanken. Så pumpens enda uppgift är att suga ur tråget och pumpa returoljan till oljetanken. Vatten pumpen ersätts med en elpump. Så här ser det ut löst ihopsatt. Som synes är det någon som tänkt till och där det på andra liknande system går två slangar mellan tråg och pump har man förlängt ut tråget och ansluter pumpen direkt emot tråget. Det andra paketet va inte riktigt lika kul, ett luftfilter men dom har lyckats leverera en basplatta utan hål fast jag beställt en med hål. Och i morgon blir det inget gjort efter som jag har tänkt åka på Power Hot Rod Reunion i Strängnäs. Och där lär det väl finnas en del häftiga byggen att skåda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Steve på SBD har bra grejor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 22, 2009 Author Share Posted July 22, 2009 Skickade ett mail i måndags till SBD Motorsport i England http://www.sbdev.co.uk/ med ett foto på basplattan till luftfiltret och på påpekade att jag fått fel platta. Bankade på dörren idag kl 09:00, det var posten som kom med en ny platta. Det är så man ska sköta sina kundrelationer :notworthy: Annars så har jag monterat torrsumpen. Från början var tanken att montera en remdriven pump men efter som det drar med sig en massa bla sticker ju inte vevaxeln ut någon stans så bara att få till något att montera ett kuggremmshjul på innebär en massa konstruktions arbete. Den först tilltänkta pumpen med två sugsteg och ett trycksteg. Är till salu om någon är intersserad. Bild på original tråget, inte precis optimalt i en bil. Orginal oljepickup ersätts av en adapter som tätar mot en kanal i det nya tråget som matas från oljetanken. Tråget monterat. Desvärre så kommer det att bli problem med det nedre vänstra ram röret efter som oljepluggen och en sil till pumpen sitter där. Pluggarna går nog fritt men ta ut sillen kommer inte att gå utan att modifiera ramröret. :mad: Pumpen monterad, man kan välja om man vill ha utgången bakåt eller neråt på pumpen. Dessvärre så är det inte samma dimention på uttagen, pluggen och nippeln som med följer är för montage bakåt men det känns som att en utgång neråt kanske blir bättre. Men det får vi se när motor och oljetank är monterade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 22, 2009 Author Share Posted July 22, 2009 (edited) Så att tråden upptar två sidor!! Cealm: kan jag då kalla den ett "blad" om hur man bygger Super Busen ? :lol: Edited July 22, 2009 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Hur mycket vill du ha för pumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 22, 2009 Author Share Posted July 22, 2009 1800:- det var vad jag gav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Då får jag väl köpa den om jag är snäll?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 22, 2009 Author Share Posted July 22, 2009 Visst får du det du kan väl skicka ett pm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Gerhard: Det tog faktiskt några sekunder innan det kopplade helt vad du menade men Klart du får. Att jag skrev --- bok --- "Tuesday 20 May 2008, 16:59 16" var inget jag speciellt tänkte på då. Nu blev det ju lite roligt.... och det piggar upp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 22, 2009 Author Share Posted July 22, 2009 (edited) Är det någon som vet om någon bil som har en kopplingscylinder som påminner om denna? Bilden lånad på http://www.libell.nu/ Edited July 23, 2009 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted July 22, 2009 Share Posted July 22, 2009 Snygg bild på kopplingscylindern, tycker mig känna igen den :racesmile: Men jag tror inte att du kan använda samma modell pga din oljepump. Köp den slavcylinder som Nova (http://www.novaracing.co.uk/) säljer istället (tycker jag). Snyggt och kul bygge. Mera BEC åt folket //Libell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 23, 2009 Author Share Posted July 23, 2009 Hej Så det var hos dig jag spart ner bilden på cylindern, hoppas att det går bra att jag lånar den lite :unsure: Det är ditt högklassiga bygge som till stor del gjorde att jag började med ett BEC bygge. Jag har inte tänkt att montera cylindern som på bilden, utan är ute efter en kort cylinder med lämpliga fästen och anslutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted July 23, 2009 Share Posted July 23, 2009 HejSå det var hos dig jag spart ner bilden på cylindern, hoppas att det går bra att jag lånar den lite :unsure: Helt okej :thumbsup: Det är väldigt trångt mellan medbringare och pump, så "normalt" får inte denna cylinder plats. Men du har kanske en ide om att lösa det. Jag vet inte vilken bil som ev har denna original, men nya finns här bla. https://www.burtonpower.com/product_main.as...014&PSet=98 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 25, 2009 Author Share Posted July 25, 2009 Som väntat blev det problem när motorn skulle monteras :banghead: Lite dåligt med frigång som synes, det krävs ca 70mm för att få ut silen i det bakre hålet. Jag provade först att fälla in två rör i det befintliga röret men tyckte inte att det blev något vidare. Vinklade i stället röret ut åt vänster och gjorde en liten snedsträva det var det minst dåliga sättet att lösa det på jag kom på. Främre motorfäste, motor är stumt monterad i ramen. Till vänster syns också det övrefästet som normalt på motorcykeln är bakåt. Det sitter ett till fäste under detta vid nedre ramröret också. Bild på det bakre fästet. Motorn är inte jätte liten direkt. Motorn är av -06 årsmodell och kommer från en brandskadad hoj. Det är där för den är lite svart här och där samt att guld eloxideringen på skruvar mm är kass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 26, 2009 Author Share Posted July 26, 2009 Dags för oljetank och kylare. OBX torrsumpstank rymmer ca 5 liter. Överdelen på tanken. Här ser man inloppet och två avluftningar. Luftavskiljaren. Fick tillverka ett fäste till tanken, nu börjar det bli trångt. Märkte att tanken inte går att montera med motorn där, gissa hur :icon_oops: Efter som skruvarna som håller ihop tanken bygger ut så måste tanken vickas och roteras på plats och då råkar motor blocket vara ivägen. Men jag böjar få in snitsen på att lyfta i och ur motorn nu. Kylaren är till en Polo som är vänd upp och ner för att få anslutningarna på rätt sida, En 25 raders oljekyl från Setrab får stå för oljekylningen. Kommer att bli en lite anorlunda lösning på oljeflödet till kylaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 28, 2009 Author Share Posted July 28, 2009 (edited) Styrningen har fallit på plats. Efter som det inte rått någon solklar regel om hur man får skarva en styraxel så blev min en salig blanding av olika delar. Allt för att slippa ta ta den diskussionen med SFRO, även om jag själv inte skulle tveka att skarva några axlar. Och resultatet blev att kapa splinesen på Toyota rattstången så att jag kunde använda en knut från Volvo 360 med dubbel-D i bägge ändar. Vidare till en bit dubbel-D axel tagen från en Ascona A rattstång. Den frästes trekantig i ena änden för att passa en hybridknut med Sierrans trekant i ena änden och Escortens i andra. Till en axel på 400mm från Rally Design som hängts upp i två lagerbockar vidare till en Escort grupp 4 knut till en till likadan axel och slutligen en till grupp 4 knut till styrväxeln. Recept på styrning a'la Super Busen Styrstång, Toyota Corolla med av kapad splines Dubbel-D knut, Volvo 360 Axel dubbel-D, Opel Ascona styrstång som fräst trekantig i ena änden Hybridknut Sierra-Escort Axel 400mm med escort splines, Rally Design Escort grupp 4 knut, Rally Design Axel 400mm med escort splines, Rally Design Escort grupp 4 knut, Rally Design Escort 2,4 varvs styrväxel, Rally Design Det är tur man inte har en aning om hur många timmar man stått och glott på det här innan poletten trillat ner. Och tack för hjälpen här på forumet om rattknutar och stänger och till Sigge som hade en hybridknut liggande så jag slapp skicka efter en sådan. :thumbsup: Inte är det särskilt gott om plats. Föresten det är ingen som har en kort drivaxel till en Scorpio liggande, är bara ute efter själva axeln, knutar har jag. Edited July 28, 2009 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DomiSeven Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Ja nog ser det trångt ut alltid :) Snyggt bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 28, 2009 Author Share Posted July 28, 2009 Bakhjulsnaven är 5 bults från en Scorpio. Alla original hål igen svetsade. Nya bultcirklen 4x100 borrades i en fräs och vi svarvade av lite matrial på ytterdiametern och centrumet. Synd att måla dom svarta när dom är så blanka och fina. Kommer att tillverka en aluminiumring till fälgstyrning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 28, 2009 Share Posted July 28, 2009 Ser fint ut! Du kan alltid lägga klarlack på dem alt. gulkromatera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 31, 2009 Author Share Posted July 31, 2009 Jag funderar på att göra bakänden avtagbar på något enkelt sätt. Någon som sett någon lösning på det någonstans ? Vill att den skall kunna lätt stripas ner så som på bilden. Ev får man lossa bakskärmarna eller om det går att lösa med skärmarna kvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted July 31, 2009 Author Share Posted July 31, 2009 Efter som jag gått och snackat sen innan semestern att målet är att få den på hjul under semestern. Och efter som den slutar idag :banghead: , så var det inget att tveka över. På väg ner, köpte en eldriven palltruck som jag skall ha som lyft. Den lyfter 820mm lika högt som bordet så det var bara att släpa över den på lyften. Så ca kl 15:08 stog busen för första gången på hjulen. Och prov sitta måste man ju, kan väl inte på stå att man får svindel direkt :D Så nu är det bara att skruva ner bordet och smidda till två bockar att ställa den på. Sen blir det plätt lätt att hissa den upp och ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted July 31, 2009 Share Posted July 31, 2009 Smart med palltruck :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 15, 2009 Author Share Posted August 15, 2009 (edited) Har fått lite gjort i garaget, med bakbromsarna. Jag bestämde mig tidigt att jag skulle ha "inbord" bromsar bak dvs att skivorna sitter inne vid diffen. Ett beslut som jag undrat många gånger varför jag tog :banghead: Det är tur att man inte har en aning om hur många timmar man stått och fån stirrat på diffen och undrat hur jag skall få fast oken. Lösningen blev att vända oket på okhållaren. Genom att kapa i oket så att det går att trä på från andra hållet. Det är inte färdigt på bilden, jag måste fräsa av matrial så att det blir en liten fläns att sätta damasken på. Bild på främre fästet. Fästena är skurna i 8mm Domex 550 eller 650. Tänk så lätt det är bara polleten trillat ner. Edited August 15, 2009 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 Kul att se bilder på alla fina lösningar! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 15, 2009 Share Posted August 15, 2009 Snyggt ! Jag var inne i samma träsk men det visade sig att lagringen av min Diff tog beslut åt mig att flytta ut bromsarna ( naturligtvis efter jag nästan var klar) det är för jädra jobbigt när man vet att det är bättre att ha bromsarna där inne och därigenom ger sig själv några 100 timmar jobb till :-) eller..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 (edited) broms skivan är en one off.. eller?? har hela tiden tänkt mig inboard bromsar.. sen har vissa påpekat kylnings aspekten..hur löser du det?? iofs brukar man säga på vanliga bilar. så bromsar man inte så mycket med dom bakre bromsarna, följdaktligen inte så mycket värme.. men en 7: a tenderar att väga liknade mycket fram som bak.. hittade på ett utländskt forum en 7 a med motorcykel bromsok bak.. men det får vi inte använda här.. var annars en mycket smidig lösning med 6 kolvs ok.. sen en annan tanke.. man vill ju inte värma på knuten förmycket... alltså jag vill oxå ha mittmonterade bromsar..men man får inte glömma problemen.. trevligt att se hur du löst detta!! Edited August 16, 2009 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 Problemet med denna typ av drivaxellagring är att den oftast inte är för belastning in o ut. broms kan påverka så. Jaguar har en annan konstruktion. Och även om en 7:a tenderar väga 50/50 å är inte vikten som ska bromsas så hög. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 16, 2009 Author Share Posted August 16, 2009 Michael Th: Jag är också inne på motorcykel ok och har säkert samma bil i tanke en Holländsk om jag inte miss minner mig. Men det här får bli den besiktningsbara lösningen tillsvidare. Det är ju betydligt smidiggare att få dit oken om man har en delad axel då är det bara att öka diametern på skivan och sätta oken bakåt. Angående värmen så är det bara testning som gäller efter som det inte finns något facit. Men troligen gör jag något luft extra intag i golvet under från början. Tomas: Menar du med in-ut, höger-vänster? Isåfall det kännbara glappet är knappt märkbart och bromsen komer nog inte att vilja dra flänsen i den riktningen så vidainte ett bromsok kärvat totalt i glidlagringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 16, 2009 Share Posted August 16, 2009 broms skivan är det en detalj som du fått laserskuren?? har du fler?? sälja locost ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted August 17, 2009 Share Posted August 17, 2009 Angående bromskylningen är jag generellt tveksam till att ta in luft från undersidan bilen; är bilen rätt byggd har man undertryck under bilen och därmed kommer det inte in någon luft. Bakskärmarnas övre framkant är en bra plats. Sedan ordnar man så luften kommer ut där det är undertryck, fast helst inte på undersidan då man vill behålla så mycket som går av det undertryck som finns där. Marktryck genererar generellt mindre 'drag' (inte sådant med män i kvinnokläder) än vingar gör så det är värt att spara på. *aerodynamik-nerden har talat* :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 17, 2009 Author Share Posted August 17, 2009 Michael Th: Ja den är laser skuren. Tyvärr har jag inga extra. ezroller: Tack för att du upplyser en som inte har koll på aerodynamiken :icon_oops: funkar det att ta in luft framför bakskärmarna även om jag inte är främande att ta in på ovansidan. Måste bara få in lite olika utföranden i huvudet. Kan man släppa luften i bakplåten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 24, 2009 Author Share Posted August 24, 2009 (edited) Nu har jag fått bak bromsarna i stort sett färdiga. Audi A6 ok och vajrar till Golf. Hanbromsspak från en Nissan Micra passar bra. Och efetr som växelspaken slank in på en bild så tar vi den med. Väldigt enkel av 25x2 rör med tätade kulager, som dom med bra minne kommer ihåg är till? En gammal bild på anslutningen till växelådan. Nummera sitter det ett M6 hon uniball med en bit gängstång till växlingsarmen. Efter som länkaget från spaken kommer i överkant av kardan tunneln framåt-bakåt så går rörelsen ner till botten med ett lodrätt rör som ändra riktningen till vänster-höger som givetvis är lagrat med tätade kulager. Som är till skatebordhjul :racesmile: Och i morgon hoppas jag att stolen jag väntat på i 3månader dyker upp :banghead: Edited August 24, 2009 by Gerhard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.