Mildseven Posted June 18, 2016 Posted June 18, 2016 Om du tardän lagret i vevaxen och lossar bultarna till adaptern så kan du se hur mycket du kan flytta låda i höjd och sidled annars så kommer ingående axeln i lådan att agera såg i splinsen i lamellen /Per Quote
vedde Posted June 18, 2016 Author Posted June 18, 2016 Aha- Per, motorn har styrhylsor och sedan är hålen försänkt i plattan så den sitter exakt. Är ju gjord för ändamålet så det skall funka. Har fått ihop och moddat för startmotorn. Satte dit slaven för att testa Kommer nog bli bra det här! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote
Pac Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 Den ser riktigt tung ut, kanske dags att ta fram vinkelslipen och skära bort all onödig dödvikt i den där plåten nu när du ser exakt vad som behövs? Quote
vedde Posted June 19, 2016 Author Posted June 19, 2016 Hela paketet är ganska tungt, men inte värre än andra CEC tror jag. Jag lyfte själv ner det från bänken utan kran eller hjälp så jag anser inte att det är farligt tungt. Däremot av utrymmesskäl vill jag ta bort delar. Vi får se efter jag testmonterat den. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Rikard Larsson Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 När jag sa att det inte skulle hålla trodde jag att det bara var en testmall i MDF. 10 mm stål lär hålla :) Quote
Magoo Posted June 19, 2016 Posted June 19, 2016 Det ser ut som o svepet även är gavel på lådan, stämmer det? dvs svepet går inte att ta loss från lådan utan att lager för axlar å sånt rubbas? Quote
vedde Posted June 21, 2016 Author Posted June 21, 2016 Hej Magoo Jo det stämmer att svepet är gavel på lådan. Moddar både lådan massor och ramen för att baxa in lådan i ramen. Det är tight och jag vill inte ha massa nedstick, så massa såga i lådan blir det i min Bokram. Längden är i stort sätt identisk till typ9: Den är bara lite bredare i baken för att komma in i min smala kardantunnel. /Vedde Quote
PeÅ Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 Nej inga styrpinnar, ej heller i sprängkåpan på växellådan. Bör det vara det? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk nej då, de behöver du inte, dina försänkta 12.9 bultar utför ju samma jobb som styrpinnarna. PeÅ Quote
vedde Posted June 26, 2016 Author Posted June 26, 2016 Nu kan jag få i paketet i alla fall, dags att fixa motorfästen och växellådsfäste. Sen är vi nästan hemma ju! /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 4 Quote
Jocke4U Posted June 27, 2016 Posted June 27, 2016 Inte för att jag har ett stort garage men måste imponeras av er som har (i mina ögon) riktigt trångt...skulle bli tokig ;) Bra kämpat Vedde - ses på Kullen i Augusti när du är klar :) 1 Quote
vedde Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 (edited) Måste modda plattan för jag har ju annan sump men det ordnar vi nog. Klåpare som gjort den. /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Edited June 28, 2016 by vedde Quote
vedde Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Växellådskudde på plats -check! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
vedde Posted June 30, 2016 Author Posted June 30, 2016 Då var paketet på plats med svetsade motorstöd. Höger Vänster: Nu är det inte långt kvar! Bästa riks CAD:aren Ronny hjälpte igår att få in en ny ritning på plattan mellan motor och låda så jag kan få en ny skuren. En vänlig medlem på forumet som jag frågade kanske kunde hjälpa mig med det i Uppsala! Håller tummarna! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted June 30, 2016 Author Posted June 30, 2016 Motorn på plats i motorrummet! Nu hoppas vi på en ny platta så att jag kan gå vidare. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
vedde Posted July 2, 2016 Author Posted July 2, 2016 Japp Då har vi gjort ett nytt motorfäste till vänster sida då jag missat att oljestickan kom ut precis under den jag gjort dooohhh! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
vedde Posted July 5, 2016 Author Posted July 5, 2016 Bästa CAD kungen Familj Guy gjorde klart Cadden på plattan och jag lämnade i morse till vattenskäraren för att få en ny platta i 6093 ALU istället + bättre passform för Raceline tråget. Hoppas få det snart! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted July 8, 2016 Author Posted July 8, 2016 Vattenskäraren levererar! 6090 ALU 10mm. / VEDDE Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 3 Quote
Morty Posted July 8, 2016 Posted July 8, 2016 Vackert! Vattenskärare står högt på önskelistan. Tyvärr så ligger de lite väl högt i pris... Quote
vedde Posted July 8, 2016 Author Posted July 8, 2016 Inte om man är snäll Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Morty Posted July 8, 2016 Posted July 8, 2016 Hmmmm..... Det är en stor förändring för mig om jag ska börja resan att bli snäll :-) Vad ska du med oljesticka till? Trodde du satsade på riktig torrsump. Quote
vedde Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Morty jag kör Raceline våtsump så sticka behövs. Ser inte att man behöver torrsump då det går att få till en rejsig motor utan torrsump. Dessutom är det dyrare / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
vedde Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Morty jag kör Raceline våtsump så sticka behövs. Ser inte att man behöver torrsump då det går att få till en rejsig motor utan torrsump. Dessutom är det dyrare / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Morty Posted July 9, 2016 Posted July 9, 2016 Tips är att logga oljetrycket. Jag har en kompis som körde Racelines våtsump och när det börjar gå fortare i snäva svängar drog den luft. Till "normal" trackday körning utan allt för klistriga däck fungerar den jättebra. Kolla också så att det inte finns hål eller andra öppningar som inte tätats ordentligt. Quote
vedde Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Ok tack för tipset. Ny proffsig mellanplåt Grön = made in UK ALU = made by Sweden. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 3 Quote
vedde Posted July 9, 2016 Author Posted July 9, 2016 Redo för montering imorron. Hoppas jag får ihop allt som det skall. Kul att ha kommit så här långt. Inte så mycket kvar - finns hopp om körning i år. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote
Pac Posted July 10, 2016 Posted July 10, 2016 Ok tack för tipset. Ny proffsig mellanplåt Den där ser mycket bättre ut!Bra jobbat! :thumbsup: Quote
vedde Posted July 10, 2016 Author Posted July 10, 2016 So far today: En 45Ah fixade svågern fram Och kolvar och stakar: Nu blev det stopp då jag inte har 11mm 12 kantshylsa. Köper det imorron och fortsätter efter jobbet. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote
Morty Posted July 10, 2016 Posted July 10, 2016 Har du kollat så det är frigång mellan Arp-ramlagerbultar och Racelines våtsump? Deras torrsump har inte plats till arp utan modifiering. Viktigt också att kolla lagerspel med arp då klämkraften är större och blocket är vekt på Duratecen. Quote
Christer J Posted July 10, 2016 Posted July 10, 2016 Annat moment på Arp? Samma gängstigning och smörjmedel ger annars samma klämkraft. viktigaste parameten, förutom en kalibrerad momentnyckel är smörjmedlet, och att man smörjer gängan och anliggsytan under skruv/mutter. Quote
Morty Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Original är det sträckbultar till ramlagringen. Sträckbultarna funkar riktigt bra om man får tag på nya eller chansar på att återanvända och har tur. Quote
vedde Posted July 12, 2016 Author Posted July 12, 2016 Fick lite mer gjort igår. Måste bara dra bultarna med moment och grader nu när jag skaffat gradskiva. Sumpen passar men plåten tar i lite på de yttersta bultarna så jag får fila lite för att få på den - inget stort eller allvarligt. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote
Morty Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Snyggt Vedde! Vilket komp är kolvarna designade för? Vad är det som du ska vinkeldra? Quote
vedde Posted July 12, 2016 Author Posted July 12, 2016 Lite mer idag. Vinkeldragit arp bultarna på K1 stakarna, monterat oljepumpen, vevpackning och mitt fina Raceline tråg. Allt går fritt och inga som helst glapp åt något håll. Kolvarna är 10:1 komp, lite mer än orginal. /Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote
Morty Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Ok, jag kör sträckmätare när jag spänner vevstaksbultarna. Original 2.0 Duratec har 10,8:1 i komp. Snyggt jobbat! Quote
vedde Posted July 13, 2016 Author Posted July 13, 2016 Aha, jag trodde de hade lägre då reviderar jag mitt inlägg till " lite lägre än orginal". Jag följde anvisningarna som jag fick med stakarna då var det vinkeldragning. Hade inga squish washers heller till oljepumps drevet så var till Ford och beställde imorse. Vet inte om de behövs då jag satt i kil i veven och kilspår i drevet och remskivan, men kanske som shims? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Morty Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Ska koppla upp mig mot bilen nu någon dag och skickar sen tändmappen till dig. 1 Quote
vedde Posted July 13, 2016 Author Posted July 13, 2016 Om du inte kör VEMS kanske jag inte kan öppna den men en bild på tänd och soppa mapp skulle hjälpa massor tror jag och jag skulle vara evigt tacksam. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Morty Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Jag kör med andra spridare så bränslemappen ger dig inte mycket. Tändmappen borde vara safe tills du laddar på. Jag har 12,5:1 i komp med 98 oktan. Jag kör Alpha-N reglering så tänk på det också. 1 Quote
vedde Posted July 14, 2016 Author Posted July 14, 2016 (edited) Lite mer idag.Toppen på:Kammar i:Typiskt att jag glömt att det skulle vara friktionsbrickor här på kamdreven oxå, blir att åka till Ford och beställa imorrn.Provmonterat:Nu går det nästan undan!/VeddeSkickat från min SM-G930F via Tapatalk Edited July 15, 2016 by vedde 4 Quote
vedde Posted July 18, 2016 Author Posted July 18, 2016 Suck, väntar på leverans av friktionsbrickor, så nu är det lite stiltje. Pysslar lite med elen i väntan på att delar skall komma. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
vedde Posted July 19, 2016 Author Posted July 19, 2016 Lille kort kardan fick jag idag! Tack PeÅ för svetshjälpen. 505 mm lång. / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote
Pac Posted July 19, 2016 Posted July 19, 2016 Den där bord gå under benämningen "kardanstump" ... :D 1 Quote
vedde Posted July 20, 2016 Author Posted July 20, 2016 Burton levererar! Friktionsbrickor kom idag. Nu kan vi fortsätta färdigställandet av motor. Snart är den i bilen! Sen är det bara resten kvar! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote
vedde Posted July 20, 2016 Author Posted July 20, 2016 Nu är motorn nästan komplett, generatorn, startmotor, insug, avgas samt koppling saknas. Waterrailet likaså men jag moddar Rangerns och måste ha ett alurör i rätt storlek bara. Nu händer det grejjer! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 2 Quote
vedde Posted July 23, 2016 Author Posted July 23, 2016 Lite mer gjort i går kväll. Nållager bytt, koppling på plats, fästen till generator gjorda men inte riktigt klara. Insuget provmonterat, saknar rätt längd på skruvar. På G nu! / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk 1 Quote
vedde Posted July 23, 2016 Author Posted July 23, 2016 Hmmm, Grrrr, tänkte att det gick för bra nu. Monterar startmotorn och inser att den är för kort för det lättade svänghjulet?? Tar bara i 1/4 av tandbredden vilket inte kan vara bra. Måste hitta en annan startmotor som har längre slag. Kör ni med Duratec med orginal? Kan Fords skilja sig från Mazda? Olika modeller på Ford? Hjälp om ni kan / Vedde Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
kengren Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 (edited) Vad har du för svänghjul? Jag har svänghjul från Ford Focus, det har lite mindre diameter än original Duratec dubbelmassesvänghjul. Har fräst bort 3 mm från startmotorn så att "kuggarna" går ner i svänghjulet Edited July 24, 2016 by kengren Quote
r Anders Posted July 23, 2016 Posted July 23, 2016 Går det att modifiera fästet på startmotorn & ta bort material så den sticker in bättre? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.