Jari Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 Jag körde på Rudskogen i måndags. Det var 7-9 grader, men jag fick temp i mina 888:or och det skrek i långa högerböjen ut på start/målrakan. Lyckades komma ner till 1:40,50, så det måste ha funnits temp och grepp i däcken. Hängde jämnt med en nyare Corvette på långa rakan, hade som högst 198km/h. Christer, du får gå ner på mindre hjul. Jag kör 13" på min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Jag låter min vara i stort sett som den är. Jag har nämligen en till bil i byggstadiet som är betydligt mindre o lättare så jag gör inga större saker med den här. Dessutom köpte jag däcken helt nya för otroliga 3000 så jag tänkte att de får gå oavsett hur bra eller dåligt det blir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 12, 2017 Share Posted May 12, 2017 1 timme sedan, Christer J sade: Jag har nämligen en till bil i byggstadiet som är betydligt mindre o lättare så jag gör inga större saker med den här. Nu får du allt bli lite mera tydlig , spec och bilder 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 Kort sagt, Nej. Tror inte det här är rätt forum då det blir mer banbil än en byggtråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 12, 2017 Author Share Posted May 12, 2017 8 timmar sedan, Jari sade: Jag körde på Rudskogen i måndags. Det var 7-9 grader, men jag fick temp i mina 888:or och det skrek i långa högerböjen ut på start/målrakan. Lyckades komma ner till 1:40,50, så det måste ha funnits temp och grepp i däcken. Hängde jämnt med en nyare Corvette på långa rakan, hade som högst 198km/h. Christer, du får gå ner på mindre hjul. Jag kör 13" på min. Synd att du inte uppmärksammade någon om Rudskogen under evenemang och träffar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jari Posted May 13, 2017 Share Posted May 13, 2017 20 timmar sedan, Christer J sade: Synd att du inte uppmärksammade någon om Rudskogen under evenemang och träffar. Det var körning med SVKG, medlemmar har förtur där och det brukar sällan bli platser över. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Just nu, Christer J sade: "Steg 3" är ingen garanti för fart, och laddtryck utan flöde ger ingen effekt. Har ingen aning om det är 180 eller 250 hästar. Mildseven har lägre laddtryck men kan säkert ändå avvara 100 till mig och ändå ha gott om mos. Halt var det i alla fall. Ungefär som i höstas på nankangdäcken. Antal växlar är också ganska ointressant iom att jag bara kör på 3an och 4an. Spinner bara på 2an i trösen och ejes. Sen 3.31 utväxling gör att det blir långa tunga steg. och 17 tum 225 breda däck blir inte varma. Hela bilen är tung. Fruktansvärd ofjädrad vikt. Bottnar i fjädringen osv osv.. Skyller inte bara på bilen, någon ska ju kunna köra den också, men den är helt enkelt inte byggd för bana och inte optimerad för det någonstans. Kul är det i alla fall och tycker att fler borde köra mer ☺ jag kör steg 1 i min med 2,5" rör ,har väl ca 220-230 hk och den går så in i bomben bra ,drar till varvstoppet på 6500rpm på alla växlar ,utom 5:an ,har inte vågat än för det går så himla snabbt då Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Jag har tagit isär en magnetventil och gjort ordentligt rent och satte även i nya O ringar i den igår. Det är helt klart att den laddar olika från dag till dag. Den går ju ordentligt bra när jag rycker av slangen till wg. Allt annat verkar schysst.det finns ibland ett ljud liknande en visselpipa som jag kopplar till mv. Vi får se. Limmet har härdat under natten. Men som sagt, jag tror att en bromsning kommer att hjälpa till en del svar. 2.5 tum räcker långt, men det är ändå en del förlust vid så här ladd högt ladd och varvtal. Dock inte hela roten till mitt problem. Turbon är en t25 som är bearbetad och har gt28 lager och turbiner. Ska räcka till en bit över 300 hk utan problem enligt SL turbo. Återstår en provtur på närliggande avlyst sträcka ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 On 2017-05-12 at 14:56, Christer J sade: Kort sagt, Nej. Tror inte det här är rätt forum då det blir mer banbil än en byggtråd. Ähh, en bygg spec kan du ju släppa i allafall Vi andra kan ha hjälpsamma tips. Som gjutjärns fälgar för större mark tryck osv Blri det sjua eller något "annat" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Jag har en haynes ram och allt som behövs för att få den på riktigt lätta 13 tumshjul. Men jag har inte bestämt drivlinan än. Det står en saabmotor med omegalåda i reserv, en 2.3 liters duratec står också på en pall, men bec lockar. Nu finns det ju en ruggigt potent bec på blocket som varit inspirerande. Men det finns så många idéer som kan lägga om kursen helt till något annat. Därför väljer jag att ligga lågt med det. Det är en del på gång och ev blir även min 7a till salu för att ge lite utrymme för vad det nu blir? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 Jag bytte från T5 magnetventil till T7 då jag också hade ojämnt turbotryck. Sen blev det något helt annat. Enda nackdelen är den lilla men pilliga moddningen av styrboxen. Dessutom är T7 billigare och skall vara bättre kvalitet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 15, 2017 Author Share Posted May 15, 2017 Jag har några t7 ventiler ligger, men har inte ordnat t5suite än.. skillnaden är väl mest att t7 mv är billigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted May 15, 2017 Share Posted May 15, 2017 en krånglande mv t5 får man aldrig ordning på igen ,köp ny eller konvertera till t7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 (edited) Finns inte så många delar i den. Två spolar i en delbar metallhylsa, en bricka mellan dom som fungerar som ventil och två o ringar. Bytt o rengjort och lödde tillbaka trådarna till spolen och limmade ihop. Så nu bryter spridarna pga högt laddtryck igen ? det är lite för liten marginal mellan begärt och max laddtryck. Edited May 16, 2017 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Stängde vi inte av den spärren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 (edited) 23 minuter sedan, LUPUS sade: Stängde vi inte av den spärren Nej.. Men det skulle vara helt okej att göra det, samt begränsningen på 1an så slipper man fundera på hastighetssignalen när jag byter slutväxel ? Jag ska sätta i bcr8es och testa med det igen. Den backar lite för mycket vid längre acc tycker jag. Kan ev bero på det? Kör bcpr7es II just nu. Edited May 16, 2017 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 Så här laddade den i lördags innan jag fixade MVn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 (edited) Kanske rädda motorn ? Finns nog inte soppa någon längre tid för det laddtrycket i den mjukvaran för när motor hostar till och bryter är det 1.35 bar Hur som helst vi 6000 Rpm blir det varmt byt spridare till 630cc och en 3 bars map så får du min sw Edited May 16, 2017 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted May 16, 2017 Author Share Posted May 16, 2017 (edited) Det finns ju dom som tar ut mer med originalspridarna, steg 4 och 290 påstådda hk.. får lite inside info nästa vecka, men det är nog inget att fundera på. I med hårdare fjädrar så skärmarna blir kvar intill ramen, och större spridare. Sen roligt komma ? Edited May 16, 2017 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 22, 2017 Author Share Posted July 22, 2017 Idag skiner solen så 7an har varit ute på bärtur idag. Också.. åker lite smårundor några gånger i veckan. Grusväg går fint det också ? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 3, 2017 Author Share Posted September 3, 2017 Jag hade lite kul igår med Subaruklubben i Grängesberg. Konbanekörning fick en ny innebörd. Jag har kört "på kon bana" ? 3e bästa tid slagen med några tiondelar av de två snabbaste killarna, men hade nog roligast i alla fall. 4 hjulsdrift är inte så dumt när det är halt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 3, 2017 Share Posted September 3, 2017 Så då har du lite arbete med främre diff i vinter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 3, 2017 Author Share Posted September 3, 2017 Bakre diff måste fixas i Alla fall. Det är ju mycket roligare att sladda lite jämfört med innerhjulsspinn. Minskade på bromsen bak så gick det lite mer samlat. Ska även försöka få i nya spridarna. Jag får inte ration att fastna i mappen när jag sparar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 3, 2017 Share Posted September 3, 2017 Maila filen så skall jag kolla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 13, 2018 Author Share Posted April 13, 2018 Nybesiktad med blankt papper idag. Perfekt väder och 8 mil till räkneverket. Fortfarande snö på sidan av vägarna och dammigt/grus men skönt att säsongen är 7gång. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted April 13, 2018 Share Posted April 13, 2018 1 timme sedan, Christer J sade: Nybesiktad med blankt papper idag. Perfekt väder och 8 mil till räkneverket. Fortfarande snö på sidan av vägarna och dammigt/grus men skönt att säsongen är 7gång. Är väl ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 28, 2018 Author Share Posted July 28, 2018 Då är det dags att gå vidare. 😢😭Önskar nya ägaren i lycka till med 7an och hoppas den kommer att trivas i Umeå. /Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted July 28, 2018 Share Posted July 28, 2018 4 minuter sedan, Christer J sade: Då är det dags att gå vidare. 😢😭Önskar nya ägaren i lycka till med 7an och hoppas den kommer att trivas i Umeå. /Christer J Vad blir det nu?!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 29, 2018 Author Share Posted July 29, 2018 23 timmar sedan, Frena sade: Vad blir det nu?!? Blir en Haynes. Blir väl en ny tråd framåt vintern. Har samlat det mesta delarna, och har en halvfärdig ram som ska fixas till lite och förmodligen anpassas till en Saabmotor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted July 29, 2018 Share Posted July 29, 2018 Finns det någon anledning till varför du vill bygga nytt eller är det bara för att det är kul? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted July 29, 2018 Share Posted July 29, 2018 Jag har full förståelse för dig, jag skulle också kunna sälja iväg min bil och börja på ett nytt bygge. Älskar tiden i garaget mer än tiden på vägen. I garaget är det alltid cirka 20 grader och torrt. Vet ej om det finns någon medicin mot det. En härlig "sjukdom/åkomma" 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 29, 2018 Author Share Posted July 29, 2018 40 minuter sedan, kengren sade: Jag har full förståelse för dig, jag skulle också kunna sälja iväg min bil och börja på ett nytt bygge. Älskar tiden i garaget mer än tiden på vägen. I garaget är det alltid cirka 20 grader och torrt. Vet ej om det finns någon medicin mot det. En härlig "sjukdom/åkomma" Åkt 1500 mil och älskat den på vägen och på banor i både vått och torrt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 29, 2018 Share Posted July 29, 2018 6 minuter sedan, Christer J sade: Åkt 1500 mil och älskat den på vägen och på banor i både vått och torrt. Jag förstår dig @Christer J - även om man är nöjd så kan man alltid i sitt eget tycke göra saker ännu bättre. Sen är stoltheten i konstruktionen stor. Ingen annan biltyp då? 😉 🙂 (läs GT40 😄 ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 29, 2018 Author Share Posted July 29, 2018 1 timme sedan, Fjonkalicious sade: Finns det någon anledning till varför du vill bygga nytt eller är det bara för att det är kul? Roligare att köra! Tänkte inte igenom försäljningen tillräckligt. Men jag har i stort sett alla delar som behövs till ett körbart Hayneschassi så det blir en 7a igen till att börja med. Ligger för mycket delar i vägen. Sen blir det nåt helt annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 29, 2018 Author Share Posted July 29, 2018 1 minut sedan, Jocke4U sade: Jag förstår dig @Christer J - även om man är nöjd så kan man alltid i sitt eget tycke göra saker ännu bättre. Sen är stoltheten i konstruktionen stor. Ingen annan biltyp då? 😉 🙂 (läs GT40 😄 ) Nja, GT40 är inte drömmen. Däremot skulle jag kunna tänka mig en Lancia Stratos som 3e bygge😍 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Granberg Posted July 30, 2018 Share Posted July 30, 2018 Jag är den nya glada ägaren av Christer 7ul1us. En väldig hög klass på bilen och på det otroliga jobb han har gjort med bilen. Christer var dessutom en väldigt trevlig människa att träffa. Tack för en trivsam affär! Bilen har hamnat hos en riktig saabfantast i Umeå. Jag är dessutom ganska pedant och noggrann. Min tanke är att vårda det Christer skapat och på de få ställen de går göra små förändringar till det bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 30, 2018 Author Share Posted July 30, 2018 Lycka till Jörgen. Trevligt att träffa dig också. Kul att bilen hamnade i rätta händer! Jag hoppas att det kommer att gå bra och att du hinner köra mycket och inte bara putsa o snygga till😎 Låter den här tråden vila så får du fortsätta i en egen. Hälsningar Christer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.