Jörgen Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 (edited) Den rostfria tanken på 39 l. Mitt värmepaket, kombinerad Cveva fläkt och 9000 oljekyl, ett jäkla drag i den. Jobbat färdigt scuttlen mitt nya plenum Edited November 29, 2008 by Jörgen Quote
cealm Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 (edited) Vad snyggt det ser ut!!! Ser jag rätt? Du har dragkrok på bilen? Eller? Mer bilder! Jag är precis på väg att bygga in dragkrok på min bil. Vissa bärande rör är redan på plats men det saknas några fortfarande. Som sagt på önskelistan många bilder från olika vinklar. En komplettering på önskelistan: Du får gärna ta några kort på ditt pedalställ och lägga ut. Också från några olika vinklar. (Tack på förhand) Edited November 29, 2008 by cealm Quote
Kilkenny Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 (edited) Jättesnyggt! :thumbup: Edited November 29, 2008 by Kilkenny Quote
Norlin Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Fina bilderna, men det ser ännu bättre ut i verkligheten, bara så ni vet. :notworthy: Quote
Morty Posted November 29, 2008 Posted November 29, 2008 Håller med ovanstående. Vill ha mer bilder på bygget även om det ger mig och många av oss andra dåligt samvete för våra inte alltid så snygga lösningar... /Magnus Quote
meanstreak68 Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 WOW!!! Jäsickens vad snyggt. :notworthy: Quote
Jörgen Posted November 30, 2008 Author Posted November 30, 2008 Kul att det är nån som tycker det ser bra ut. Angående dragkrok, ja det är en moddad OG saab 900 avtagbar krok, den modellen är enkel att modda , bara korta ner röret som kroken sitter i till 1/4 länd och ett ny fästplatta i änden. Vid 1:a sfro så var det inga problem tyckte min besiktningsman med dom förstärkningar som jag lagt till, ska nog kunna få en dragvikt på 600kg med lite vilja, bilens tjänstevikt bör landa runt 680kg. Ska se om jag kan ta lite bilder imorron på undersida för draget och lite på pedalstället. Jörgen Quote
Jens Tornblad Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 Jag vill se mer då det ser ruggigt snyggt ut..... Är det lättrycksturbon du har monterat? Jag är mycket nyfiken på den installationen i så fall. /Jens Quote
LUPUS Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 Det är än så länge en riktigt liten fin "lätt" trycks turbo :515: eller hur jörgen :prop: Men snart har jag nog tjötat hål i huvudet på dig :D eller ..... Quote
Jörgen Posted December 1, 2008 Author Posted December 1, 2008 Ja Jens, det är en fin liten lätt "lättryckare" som laddar helt Normalt atmosfärstryck :D ,skämt åsido motorn är en 2.0 i. men lite moddad. Det är bara Lupus och jag som driver med varandra, har sagt att jag ska köra ifrån hans respiratorSaab på Kullen med min motor som "suger", för så in i he...e som hans motor går med den nya turbon så får han svårt att gasa i dom svängiga partierna men innan rakan måste jag se till att ha ett bra försprång :P Jörgen Quote
blackbirdseven Posted December 1, 2008 Posted December 1, 2008 Ser riktigt snyggt ut!! snygga rena lösningar! :thumbsup: Quote
Jörgen Posted December 1, 2008 Author Posted December 1, 2008 Lite bilder på dragkroksinfäsningar. underifrån lite från sidan vy uppifrån på förstärkningar till dragkrok Quote
Jörgen Posted December 1, 2008 Author Posted December 1, 2008 Lite bilder på pedalstället Bilder på Noskonen McSorley 4.2 Övriga bilder Quote
cealm Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 Tack för krok och pedalbilder. Väldigt fina konstruktioner. Hela bilen förresten!!! Quote
ezroller Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 Liten undran.. hur har du tänkt att stötdämparens infästning bakom rotationslinjen hjulen ska funka? kommer ju bli massor med onödiga påfrestningar på både fästet för stötdämparen och på länkarmarna! Förklara hur du tänkt! Quote
Maestro7 Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 Jättesnyggt bygge :thumbup: Bränslepumpen, är det en SAAB original, som normalt brukar sitta inne i tanken? :notworthy: Quote
Thomas Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 Liten undran.. hur har du tänkt att stötdämparens infästning bakom rotationslinjen hjulen ska funka? kommer ju bli massor med onödiga påfrestningar på både fästet för stötdämparen och på länkarmarna! Förklara hur du tänkt! Det funkar bra om man inte har för mjuka gummin i infäsyningen, jag kör med liknande upphängning och var själv skeptisk och tänkte göra om, men efter att ha kört 850mil på 2 säsonger och det funkar bra så får det vara. jag har polurethanbussningar (Isuperflex) Amazongummirullarna mosade jag sönder. Quote
Jörgen Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 Jättesnyggt bygge :thumbup: Bränslepumpen, är det en SAAB original, som normalt brukar sitta inne i tanken? :notworthy: Saab orginal 900 eller 9000 har jag för mig. Jörgen Quote
meanstreak68 Posted December 3, 2008 Posted December 3, 2008 Pedalstället ser riktigt fint ut! Vilka komponenter använder du? Finns det någon ritning som man kan få ta del av? :unsure: Quote
Jörgen Posted December 3, 2008 Author Posted December 3, 2008 (edited) Dom svarta cylindrarna är kopplingscylindrar saab OG 900 och den gulkromaterade saab 9000 koppling. Funkar bra och är billiga på skroten, även renoveringsatsen till dom kostar ca 100.- och är samma ifrån 99:an till 9000. Tyvärr ingen ritning, just one of.. jörgen Edited December 3, 2008 by Jörgen Quote
Michael Th Posted December 4, 2008 Posted December 4, 2008 ??? varför inte tre likadana Saab og kopplings cyl?? Quote
Jörgen Posted December 5, 2008 Author Posted December 5, 2008 för att jag fick en ny 900 och en ny 9000 cylinder av en kompis som samlat på sig lite delar under 30 år på saab. jörgen Quote
Jörgen Posted February 15, 2009 Author Posted February 15, 2009 Här kommer lite mer uppdateringar på bygget :racesmile: Det är Lupus som fått mig att överge en motor som "suger" ,så nu blir det en Respirator- motor istället. :hypocrite: Grenröret liknar ett orginal ,men tillverkade ett med turbon uppåt istället, mest pga platsbrist neråt. Här har Lupus bistått med en fin IC som jag "slutförvarar" åt honom :D ,svetsade nya anslutningar bakåt och lade igen dom uppåt, men som lätt går att återställa om man vill. Här är mina nya stolar, sitter på Opel Speedster och Lotus Elice och passar helt perfekt i en seven och som man sitter kanonbra i. Här är störtbågen färdig med övre bältesinfästningarna, bågen är skruvad i chassiet och lätt att montera. Kommer nog mer bilder snart på min ljuddämpare i rostfritt, ska bara svetsa ihop den först :prop: Jörgen Quote
Sonett7 Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Som vanligt väldigt snyggt! :thumbsup: Hur skall du styra luften så den får lite hastighet genom vattenkylaren? Quote
Kilkenny Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 smidig turbo-installation, och snygg dessutom! Quote
LUPUS Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 ###Det är Lupus som fått mig att överge en motor som "suger" ,så nu blir det en Respirator-motor istället. ## Och du kommer tacka mig :racesmile: varje gång du kör bilen Quote
Jörgen Posted February 17, 2009 Author Posted February 17, 2009 (edited) Lupus,, vi får väl se hur det går. Sonett7, kommer att styra luften igenom IC med plåtar på sidorna och nertill, ovan IC och nosen blir det öppet så att en del "fri" luft passerar till kylet förutom det som går igenom IC, vi får väl se hur det kommer att fungera. Dessutom så har jag en sugande fläkt bakom motorkylet som jag tror klarar av jobbet. Jörgen Edited February 17, 2009 by Jörgen Quote
Morty Posted February 17, 2009 Posted February 17, 2009 Inte för att jag är någon expert på just bilkyl men jag var i kontakt med en som påstod att han var det. Han sa att det är fläkten som avgör tillsammans med cellpaketet och vattenpumpen max kyleffekt i lösningen. Fartvinden brydde han sig inte om förutom att han sa att den ökade fläktens kapacitet något. Han tyckte det var en bra lösning att sätta kylaren så som Jörgen har den om man dessutom har öppet från sidorna så fläkten kan ta luft det hållet också om insläppet i noskonen begränsar luftflödet. Quote
Jörgen Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Så ,nu så är slutmonteringen påbörjad(redan före Kullenkörningen) och den ÄR klar till våren, troligen innan jul ;) Kylets inkapsling Hittar ni mitt expansionskärl? :) Rutramen och A-stolpen polerad och rutan på plats. Instrumentpanel påbörjad, går i svart skinnimitation, polerat rostfritt och egentillverkade instrument för värmepaketet. Handbroms och växeldamask av egen tillverkning.Polerat rostfritt. Skyddet på Aluplåtarna sitter på ännu, tas snart bort, Här ska det snart in en väldans massa luft. :D Kommer snart mer bilder, då det snart är uppstart på gång. jörgen Quote
Kilkenny Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Jättesnyggt :thumbsup: Jag hittade expansionskärlet :) Quote
Norlin Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 Kommer snart mer bilder, då det snart är uppstart på gång. Uppstart! När? Hör av dig. Behöver en paus från garagerenovering, husmöblering & bruksbilsreparationer. :burnout: Ja om jag kan klämma in det när bruksbilen är lagad & jag hittar ur garaget & jag möblerat ett rum till .... Quote
Jay-c Posted November 2, 2009 Posted November 2, 2009 snygg inredning :) är de svårt att få "skinnet" att följa kanterna? Quote
Jörgen Posted November 3, 2009 Author Posted November 3, 2009 snygg inredning :) är de svårt att få "skinnet" att följa kanterna? Det var inte speciellt svårt, berodde nog mest på att tyget är mycket tunt och följer rundningar bra. Använder Biltemas kontaktlim i sprayform, spraya bägge ytor och låt torka i 10min , foga ihop delarna, sitter kanonbra. Jörgen Quote
Jörgen Posted November 3, 2009 Author Posted November 3, 2009 Uppstart! När? Hör av dig. Behöver en paus från garagerenovering, husmöblering & bruksbilsreparationer. :burnout: Ja om jag kan klämma in det när bruksbilen är lagad & jag hittar ur garaget & jag möblerat ett rum till .... Är nog ett par veckor till ,hör av mig vetu. Jörgen Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.