Jump to content

Lite Uppdatering Av Saabbygget


Jörgen

Recommended Posts

Vad snyggt det ser ut!!!

Ser jag rätt? Du har dragkrok på bilen? Eller? Mer bilder!

Jag är precis på väg att bygga in dragkrok på min bil. Vissa bärande rör är redan på plats men det saknas några fortfarande.

Som sagt på önskelistan många bilder från olika vinklar.

En komplettering på önskelistan: Du får gärna ta några kort på ditt pedalställ och lägga ut. Också från några olika vinklar.

(Tack på förhand)

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kul att det är nån som tycker det ser bra ut.

Angående dragkrok, ja det är en moddad OG saab 900 avtagbar krok, den modellen är enkel att modda , bara korta ner röret

som kroken sitter i till 1/4 länd och ett ny fästplatta i änden.

Vid 1:a sfro så var det inga problem tyckte min besiktningsman med dom förstärkningar som jag lagt till, ska

nog kunna få en dragvikt på 600kg med lite vilja, bilens tjänstevikt bör landa runt 680kg.

Ska se om jag kan ta lite bilder imorron på undersida för draget och lite på pedalstället.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ja Jens, det är en fin liten lätt "lättryckare" som laddar helt Normalt atmosfärstryck :D ,skämt åsido

motorn är en 2.0 i. men lite moddad.

Det är bara Lupus och jag som driver med varandra, har sagt att jag ska köra ifrån hans respiratorSaab

på Kullen med min motor som "suger", för så in i he...e som hans motor går med den nya turbon så får han svårt

att gasa i dom svängiga partierna men innan rakan måste jag se till att ha ett bra försprång :P

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Liten undran.. hur har du tänkt att stötdämparens infästning bakom rotationslinjen hjulen ska funka? kommer ju bli massor med onödiga påfrestningar på både fästet för stötdämparen och på länkarmarna! Förklara hur du tänkt!

Link to comment
Share on other sites

Liten undran.. hur har du tänkt att stötdämparens infästning bakom rotationslinjen hjulen ska funka? kommer ju bli massor med onödiga påfrestningar på både fästet för stötdämparen och på länkarmarna! Förklara hur du tänkt!

Det funkar bra om man inte har för mjuka gummin i infäsyningen, jag kör med liknande upphängning och var själv skeptisk och tänkte göra om, men efter att ha kört 850mil på 2 säsonger och det funkar bra så får det vara. jag har polurethanbussningar (Isuperflex) Amazongummirullarna mosade jag sönder.

Link to comment
Share on other sites

Dom svarta cylindrarna är kopplingscylindrar saab OG 900 och den gulkromaterade saab 9000 koppling.

Funkar bra och är billiga på skroten, även renoveringsatsen till dom kostar ca 100.- och är samma

ifrån 99:an till 9000.

Tyvärr ingen ritning, just one of..

jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Här kommer lite mer uppdateringar på bygget :racesmile:

post-43-1234738818_thumb.jpgpost-43-1234738861_thumb.jpg

Det är Lupus som fått mig att överge en motor som "suger" ,så nu blir det en Respirator-

motor istället. :hypocrite:

Grenröret liknar ett orginal ,men tillverkade ett med turbon uppåt istället, mest pga platsbrist neråt.

post-43-1234739039_thumb.jpg

Här har Lupus bistått med en fin IC som jag "slutförvarar" åt honom :D ,svetsade nya anslutningar bakåt

och lade igen dom uppåt, men som lätt går att återställa om man vill.

post-43-1234739217_thumb.jpg

Här är mina nya stolar, sitter på Opel Speedster och Lotus Elice och passar helt perfekt i en seven

och som man sitter kanonbra i.

post-43-1234739315_thumb.jpg

Här är störtbågen färdig med övre bältesinfästningarna, bågen är skruvad i chassiet och lätt att

montera.

Kommer nog mer bilder snart på min ljuddämpare i rostfritt, ska bara svetsa ihop den först :prop:

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Lupus,, vi får väl se hur det går.

Sonett7, kommer att styra luften igenom IC med plåtar på sidorna och nertill, ovan IC och nosen blir det

öppet så att en del "fri" luft passerar till kylet förutom det som går igenom IC, vi får väl se

hur det kommer att fungera.

Dessutom så har jag en sugande fläkt bakom motorkylet som jag tror klarar av jobbet.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag är någon expert på just bilkyl men jag var i kontakt med en som påstod att han var det. Han sa att det är fläkten som avgör tillsammans med cellpaketet och vattenpumpen max kyleffekt i lösningen. Fartvinden brydde han sig inte om förutom att han sa att den ökade fläktens kapacitet något. Han tyckte det var en bra lösning att sätta kylaren så som Jörgen har den om man dessutom har öppet från sidorna så fläkten kan ta luft det hållet också om insläppet i noskonen begränsar luftflödet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Så ,nu så är slutmonteringen påbörjad(redan före Kullenkörningen) och den ÄR klar till våren, troligen innan jul ;)

post-43-125711615225_thumb.jpgKylets inkapsling

post-43-125711624666_thumb.jpgHittar ni mitt expansionskärl? :)

post-43-125711631924_thumb.jpgRutramen och A-stolpen polerad och rutan på plats.

post-43-125711641235_thumb.jpgInstrumentpanel påbörjad, går i svart skinnimitation, polerat rostfritt och egentillverkade instrument för värmepaketet.

post-43-125711659571_thumb.jpgHandbroms och växeldamask av egen tillverkning.Polerat rostfritt.

post-43-125711673581_thumb.jpgSkyddet på Aluplåtarna sitter på ännu, tas snart bort,

post-43-125711680446_thumb.jpgHär ska det snart in en väldans massa luft. :D

Kommer snart mer bilder, då det snart är uppstart på gång.

jörgen

Link to comment
Share on other sites

Kommer snart mer bilder, då det snart är uppstart på gång.

Uppstart! När? Hör av dig.

Behöver en paus från garagerenovering, husmöblering & bruksbilsreparationer. :burnout:

Ja om jag kan klämma in det när bruksbilen är lagad & jag hittar ur garaget & jag möblerat ett rum till ....

Link to comment
Share on other sites

snygg inredning :) är de svårt att få "skinnet" att följa kanterna?

Det var inte speciellt svårt, berodde nog mest på att tyget är mycket tunt och följer rundningar

bra.

Använder Biltemas kontaktlim i sprayform, spraya bägge ytor och låt torka i 10min , foga ihop delarna,

sitter kanonbra.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Uppstart! När? Hör av dig.

Behöver en paus från garagerenovering, husmöblering & bruksbilsreparationer. :burnout:

Ja om jag kan klämma in det när bruksbilen är lagad & jag hittar ur garaget & jag möblerat ett rum till ....

Är nog ett par veckor till ,hör av mig vetu.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...