Jump to content

Flytta Växelspak


martin.restin

Recommended Posts

Hej, hur bär man sig lättast år för att flytta en växelspak 200 mm bakåt.

Förutsättning: Locost enlogt Ron's bok.

Donator: Escort MK2

Problem: Man måste ha armar som en orangutang för att få i 1:an, 2:an och R

Hur har ni andra på forumet löst detta problem?

Fanns lite andra trådar i detta ämne man länkarna till bilderna fungerade inte.

Om man skall "länka" bak växelspaken hur kan man få till ett glappfritt länkage: rullager, kulleder??

MVH Martin Restin

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föreslå denna i stället

http://www.dwjenkins.plus.com/gear_extend.htm

Den ger i princip inget extra glapp överhuvetaget.

Jag har tillverkat (på licens) och sålt ett antal såna (har tyvärr inte tid att fortsätta med det och det är för få för att lägga ut på lego, då blir dom för dyra).

Men dom är inte svåra att tillverka ifall man har tillgång till en svarv och en stadig pelarborr.

Det enda negativa med dom är att dom är lite krånligare att montera en den andra.

Link to comment
Share on other sites

Problem: Man måste ha armar som en orangutang för att få i 1:an, 2:an och R

Hur har ni andra på forumet löst detta problem?

Har motorn så långt bak som det går....då behövs ingen flytt av växelspak ;)

Link to comment
Share on other sites

I inlägg 15, (eller kanske var det 16) i tråden nedan finns en bild på hur jag har gjort.

Har använt ett länklager som nedre infästning till spaken. Funkar nog typ med en billig styrled från biltema också.

Det känns bra med distinkta lägen, men jag har inte testat vad som händer när man kör i praktiken med vibrationer mm så inga garantier att det funkar :-)

Växelspakslänkage

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har helt enkelt petat ur bakre gaveln på växellådan och förlängd axeln med ett rör som sedan original växelmekanism monterats i bakkant på. Sedan gjorde jag en "plåtlåda" i 1 mm plåt som boxades och försågs med en lagring för förlängningsröret. Fördelen med lösningen är att den inte bygger på höjden alls utan försvinner nere i kardantunneln.

Jag har kört 600 mil med bilen i sommar och det fungerar fint!

Försökte bifogar några bilder, men jag har antagligen fyllt min kvot!?!

För den intresserade finns det på http://groups.msn.com/super7karlstad/belo.msnw?Page=11

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag baserade min på den som stigge har i sin länk.. gjorde dock en FEM analys av den och den blir en aning för vek. Om det är svårt att peta i växeln och man tar i lite så är det lätt att gå emot kardanen, vilket är lite tråkigt.

Tänk dock att denna lösning är inge bra om du tänker ha kvar hardyskivan, den får inte plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...