r Anders Posted December 16, 2012 Author Share Posted December 16, 2012 Jajjamensan, en gummiupphängning fram och en bak på ljuddämparen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 16, 2012 Author Share Posted December 16, 2012 (edited) Jag har letat efter ett lämplig uppgradering av sprut under vintern. Det står mellan MegaSquirt & VEMS. Motorn blir en vanlig sugmotor med 11-1 kolvar, trevligare kammar, spjällhus från en motorcykel samt Coil On Plugs och triggerhjul. Fördelen med MegaSquirt är att jag redan har en kabelhärva och ett skittaskigt ihoplött MS. Det kommer isåfall att bytas ut mot ett nytt färdiglött & testat MS. Som jag ser det så kan MS vara känsligt att få ordning på med ostabila komponenter (har läst det) men vad vet jag? Ett VEMS ska tydligen vara lite mer driftsäkert samt med mer utgångar och kontroll av bredbandslambda, dataloggning samt knacksensor. VEMS ligger även bra till i pris: ECU VEMS V3 468.40 EUR v3harness (kabelhärvan) 199.70 EUR Wideband O2 sensor (har jag) HALL sensor 26.68 EUR Bosch knock sensor 46.70 EUR S:a 741,48 EUR = 6510 kronor Edited December 16, 2012 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 16, 2012 Share Posted December 16, 2012 Jag kör VEMS och det har fungerat perfekt. Det Inbyggda SD kortet jag har för loggning kan logga cirka 500h körning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 28, 2012 Author Share Posted December 28, 2012 Nu har jag bestämt mej, det blir VEMS. Senaste dagarna har jag surfat runt för att kolla vad jag ska ha i sprutet, och bilden börjar klarna. Kommer nog att köpa det från nån mappare i Sverige så jag kan få med en startmapp och lite support. Idag var jag till skroten och införskaffade 4 spolar för att köra Coil On Pluggs. Det blev från VAG-bilar med nr 06B905115E, som passar rent fysiskt på en Swiftmotor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag hade också tänkt skaffa några lämpliga Coil On Pluggs. Skulle du kunna mäta längden och diametern på långa smala delen av spolen? Jag kanske kan använda dom till min Blackbird. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Totala längden på långa smala = 128 Diametern = 24,5 Då den är monterad är avståndet från toppen på tändstiftet till nederkanten på tändspolen (stora delen) = 97. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Tack för det. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Nu har jag beställt VEMS med kabelhärva, hoppas att det kommer under nästa vecka. Knappade också in en beställning på triggerhjul från KL-racing. Nu letar jag efter en lämplig VR-givare med sladd så det blir enklare att koppla. Jag har hittat en VR-givare (tror jag) på MECA till Volvo. Den passar på 240-960. Öppen för tips om den är bra, eller om det finns bättre förslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 3, 2013 Author Share Posted February 3, 2013 (edited) Idag åkte en ny oljepump på plats. Innan jag skruvar tillbaka oljetråget ska det svetsas om så det rymmer mer olja. Ska dessutom göra om bafflar och skvalpskott mm så det funkar bättre. Edited March 10, 2013 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erhang Posted February 17, 2013 Share Posted February 17, 2013 Hej! Var köpte du oljepumpen? Jag har haft lite svårt att hitta en bra leverantör av motordelar till Swift. Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 24, 2013 Author Share Posted February 24, 2013 Hej Erik. Oljepumpen hittade jag på Ebay, köpt den av "cbhausmaster". Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 2, 2013 Author Share Posted March 2, 2013 Provkörde den nya oljepumpen idag. Efter en kvart var oljudet från lyftarna i stort sett borta :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Äntligen har jag börjat med att byta ut hela elsystemet i 7:an. Bifogar en bild som jag hoppas kommer avskräcka alla som kommer på den galna idén att trycka in donatorns härva i en 7:a. Jag fattar inte hur allt fick plats och att det har funkat, men nu ska skiten bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Passade även på att provmontera GSXr-spjällhusen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Klippning av elsystem enligt "Julafton-metoden"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Det ser ut att vara lite mer ledningar än vad som behövs. :) Kan nog bli en rejäl viktminskning med ett nytt elsystem. Suzukimotorn är ju helrätt o med spjällhusen blir den ännu mer rätt,ser ut som om dom skulle suttit där från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Det ser ut att vara lite mer ledningar än vad som behövs. :) Kan nog bli en rejäl viktminskning med ett nytt elsystem. Suzukimotorn är ju helrätt o med spjällhusen blir den ännu mer rätt,ser ut som om dom skulle suttit där från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Äntligen har jag börjat med att byta ut hela elsystemet i 7:an. Bifogar en bild som jag hoppas kommer avskräcka alla som kommer på den galna idén att trycka in donatorns härva i en 7:a. Jag fattar inte hur allt fick plats och att det har funkat, men nu ska skiten bort. Hahaha... känner igen det där med elsystemet! Jag har också funderat på att "rensa" mitt elsystem men tänker nog låta det anstå tills motorbytet. När jag gjorde elsystemet var jag så inställd på att få det att fungera så koncentrationen räckte inte till att "minimalisera" det. Gjorde också misstaget att använda härvan ur donatorn, ångrar att jag inte gjorde ett helt eget. Nåja, eget får det väl bli till nästa bilbygge. Om det blir något "nästa" beror på hur jag lyckats dölja det för hustrun! Antas Okontaktgubbe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 12, 2013 Share Posted March 12, 2013 Skönt att saab har separerat motorhärvan från övrig elektronik ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 12, 2013 Author Share Posted March 12, 2013 Ja nu kommer motorhärvan bli separerad från resten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erhang Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Hej! Jag tänkte bygga ett grenrör liknande ditt. Vilken diameter på rören använde du? Mvh Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Hej Erik, Jag köpte färdiga rörböjar från Hansen Racing. Krökarna jag valde är dragna så de minskar inte i diameter i böjarna. Körde på 1-5/8" (41,5mm) till primärrören. Tror att jag beställde 2 eller 3 st HOK12540 radie 2-1/2" samt 2 eller 3 st HOK12542 radie 4" De raka bitarna räckte till hela grenröret. Efter collectorn är det 2.0" /Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erhang Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Hej och tack för tipset. Smart att använda dom krökarna. Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Elsystem ritas med fördel i det eminenta Office-programmet Visio. Man drar helt enkelt kablarna mella sina enheter och resultatet ser ut som diagrammen över elsystem som man hittar i gamla instruktionsböcker. När man ritat klart är det bara att gå ut i garaget och koppla. Gissar på att hela mitt elsystem väger cirka två kilo. Det finns inte en enda onödig kabel, mycket tack vare Visio. Dessutom är det trevligt att ha ett komplett diagram över sitt elsystem. När det gått några dagar har man glömt bort vilken kabel som är till vad, men då kan man kolla på sitt alldleles egna diagram. :) Himla praktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted April 14, 2013 Author Share Posted April 14, 2013 Visio ska kollas :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 När det gått några dagar har man glömt bort vilken kabel som är till vad... :) Nädå, klart man kommer ihåg att den rosa/vita kabeln är varvtal ut från ECU:n och ska kopplas ihop med den gröna från varvräknaren... Ska också kolla på Visio, vill ha (behöver) ett eget diagram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 6, 2013 Author Share Posted May 6, 2013 På lördag blir det spännande om sprutet funkar som det är tänkt. Jag bokat tid med en lokal VEMS-mappare, så nu får det inte strula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Försök starta innan mappningen i alla fall. Så inte massa tid går åt till att få igång motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted May 14, 2013 Author Share Posted May 14, 2013 Livet leker :) I helgen fick vi igång motorn för första gången med VEMS-sprutet. Erik som hjälpte mej knappade in en massa grejer i sprutet, sen kollade han att jag kopplat rätt genom att testa div kanaler innan vi vred på nyckeln. Efter lite övertalning fick vi snurr i maskin. Jag fick lite att åtgärda: * Motorn gick inte att stänga av. Det visade sig att sprutet fick bakström genom laddlampan. Åtgärdat. * En slang läckte kylarvätska. Åtgärdat. * Felkopplad vevhusventilation. Åtgärdat. Nu ska det bli en ny instrumentbräda och instrumentering. Sen ska jag koppla in lysen och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 5, 2013 Author Share Posted June 5, 2013 (edited) Idag var Erik över och hjälpte mej med att mappa mitt VEMS. Efter en timmes brummande så börja det bli bra snurr i maskin. På vägen hem kändes det som soppatorsk, tror att det är backventilen till tankventilationen som spökar. Jag slet bort ventilen och tejpa fast en burk & slang på bågen, verkar som problemet är löst. Nu har jag bytt till R-däcken och packat en del bangrejer. I morgon blir det bandag på Gröndal i Eskilstuna. Håller tummarna att inget går sönder :thumbsup:/> Edited June 7, 2013 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted June 23, 2013 Author Share Posted June 23, 2013 I torsdags var det banåkning på Gröndal i Eskilstuna. Vi var 2st 7:or på plats för att brumma runt. Nu funkade den felaktiga soppapumpen (som visade sej vara ett igensatt filter) som den skulle. Kl 20.00 gav den andra soppapumpen upp :banghead:/> så det blev färdtjänst hem. Men jag fick en hel del banåkning under 4 tim så i stort var det en bra dag :racesmile:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted June 26, 2013 Share Posted June 26, 2013 Surt att gå på pumpen när man är på bankörning, he he. Hoppas det löser sig för dig till Kinnekulle! /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 3, 2013 Share Posted August 3, 2013 Inlägg #293 = snygg konstruktion. Jag har läst / bläddrat din tråd från start till slut men hittar inte mer bilder än dessa när lådan är klar. Kan ha missat något i texten men såg inte när jag snabbläddrare igenom tråden. Har du några mer inspirationsbilder / inspirationstexter på temat, "En fin koffert, så här gör man" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted August 13, 2013 Author Share Posted August 13, 2013 Hej Calle, Bygget av bakluckan var inte så avancerad. Jag tog en gammal bordsskiva med plastlaminat och vaxade den ordentligt. Sen var det på med gelcoat, plast & glasfiberväv i några lager. Då allt härdat sågade jag ut lösa bitar och klistrade ihop skuffen med plast & glasfiberremsor. Luckan är lite större än hålet så den går över en tätningslist som håller regnvatten borta. Om jag skulle ändra något är det luckan som är lite för vek med bara ett lås i kanten, den har en tendens att bocka sej, men den får duga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Nu är det dags att ta sej i kragen och börja fixa med 7:an så så den blir OK till nästa sommar. Jag har börjat lite försiktigt med att måla 2 hållare till kamgivaren och vevgivaren. Sen har muttern som ger signal till kammgivaren varit allt för nära fingrarna några gånger, så det var läge att fixa en kåpa över kamdreven. Jag bocka och bände en stadig aluminiumplåt, och nita fast ett galler på framsidan. Hade önskat att det skulle bli en lite smidigare kåpa, men grejerna måste ju få plats och så vill jag behålla alla fingrar. En bild visar muttern på kamdrevet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 26, 2013 Author Share Posted December 26, 2013 (edited) Jag fick en fråga av johanwez om hur djupt motorn sticker under ramen. Jag kör med ett omsvetsat originaltråg som är ca 9 cm djupt och helt platt i botten. Botten av tråget ligger i jämnhöjd med undersidan av ramen, det är bara oljepluggen som sticker ner. Motorn sitter lite tajt mot insidan av motorhuven, men det funkar. Jag har svetsat fast en rörböj bredvid oljepluggen så det är den som tar i först om olyckan skulle vara framme. Förra vintern gjorde jag om bafflingen i tråget. Först flyttade jag oljepickuppen till mitten av tråget och förlängde röret så den kom tajtare mot botten. Har även monterat ett skvalpskott (oljeskrapa) under veven. Sen var det dags för skvalpskotten med luckor. Genom att placera mittenkammaren diagonalt får jag lika stor oljevolym i de 4:a yttre kammarna. Har kört med tråget under en sommar gata & bana och det funkar bra. Edited December 26, 2013 by r Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 26, 2013 Author Share Posted December 26, 2013 Idag var det operation "Gör om, gör rätt". Då jag byggde 7:an fixa jag 2 dragögglor som var på tok för klena. Så idag åkte den älskade vinkelslipen fram och bort med hela skiten. Om/när jag behöver bogseras så får det bli till att sätta en stropp i bågen istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanwez Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 tackar för svaret:) men i min ram så kommer tråget ner 2cm under ramen om jag svetsar om de så de blir 9cm djupt. och då måste jag även slipa av lite på ventilkåpan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 När du nämner det, jag har också tagit bort den främre kanten på ventilkåpan. Kanten vid kamdreven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 Dags för lite "gör om, gör rätt". Då jag har tankat, har varit tvungen att småfjösa in bensinen så att den inte dräller ut. Jag har lidit av en 90 graders vinkel på slangen bakom tanklocket. Lösningen var att flytta tanklocket så jag kan använda en rak slag. Fick tag på en slang som klarar 10 Bar, så nu kommer det att bli fart på tankningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Idag har jag snickrat klart luftburken. Jag tycker att det har varit lite högt insugsljud så jag ville ha en kåpa över luftfiltren med öppningen framåt, får se om det blev någon skillnad. Nästa steg blir att fixa till motorhuven så den passar runt luftburken. Jag kommer nog att ha en ordentlig glipa mellan luftburken och insuget för att öka luftflödet ut från motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Nu är det dags att uppdatera mina taskiga skärmstag. Jag har valt plattjärn på 30x5 och rör på 25x3. Först kapa jag bort allt gammalt, och sen förstärkte jag fästet som skruvas mot hjulspindeln. Därefter kapa jag ur i sidorna på skärmarna för plattjärnen, så det inte blir så tajt mot däcksidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Bra idé med vattenslangen för att få skärmen i rätt höjd över däcket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Vattenslangarna har jag sett på TV när OCC bygger choppers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Så gjorde jag med och inspirerades av samma källa! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Nu sitter skärmarna på plats. Jag var dock tvungen att lägga dubbla vattenslangar som distans under skärmen för att kunna ta bort hjulet. Stadigt och bra :racesmile:/>/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted March 11, 2014 Author Share Posted March 11, 2014 Håller på att koppla klart allt elektriskt som skulle gjorts förra vintern. Tutan. Sidoblinkers. Ny tankgivare. Stor oljelampa. Stor schiftlight. Ny huvudbrytare. Nya sladdar & kontakter till framblinkers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AD7 Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Nu sitter skärmarna på plats. Jag var dock tvungen att lägga dubbla vattenslangar som distans under skärmen för att kunna ta bort hjulet. Stadigt och bra :racesmile:/>/>/> Ser en 299kr Jula big red i bakgrunden. Duger den som domkraft? Behöver skaffa något som jag kan använda då och då samt ta med på ev körningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.