Jump to content

2-p Bälte


Zyxx

Recommended Posts

Tydligen inte alla besiktningsmän som godkänner 2-punkts. Om det finns möjlighet, så skall man ha 3-punkts och det menar vissa att det finns. Ändå verkar en hel del ha besiktat med enbart den nedre delen av ett 4-punktsbälte. Kolla för säkerhets skull med din SFRO-snubbe.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått reda på av de SFRO "gubbarna" som jag pratat med att det är strikt 3 punkts som gäller. Om man har gjort SFRO 1 med 2 punkt kan det vara OK, men Jontes fall bevisar att även ett sådant beslut kan ändras från SFRO1 till 2. För att klydda till det ytterliggare kan Bilprovningen kräva 3 punkts fast att SFRO kanske har godkänt 2 punkts.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ha midjebälte på min för att det finns inga övre fästpunkter att montera 3-p bälte i.

Så länge man inte har monterat en störtbåge i bilen så kan man inte montera 3-p bälte.. inte i min bil iaf.. : )

Så jag ville bara veta vilka bälte som andra har anvät sig av

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kommer köra som du, ingen störtbåge och 2p bälte, försöka i alla fall - målet är störtbåge och 3-p men har jag besiktigat med 2-p så kan man bara göra den bättre.

Mina kommer från 2 st Ford Sierra baksäte, kommer monteras omvänt för att kunna montera rullarna till 3-p inne i mitten över Diffen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte också köra med 2-punkt till att börja med, men som sagt, SFRO sätter nog stopp för det.

Jag köpte splitter nya 2 punktsbälten på mekonomen dom var tom billiga 500 pix paret tror jag.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har min övre fästpunkt till 3-punkt i balken bakom nackstödet (=samma balk som de flesta har sina fäste för 4/6 punkts bälte). Perfekt höjd och inget som påverkar störtbågen.

Kan bara se att det skulle bli ett problem om man har stolen extremt högt monterad, vilket jag inte har.

Jag var också inne på att försöka med 2 punkts midjebälte men fick nej från alla håll som jag frågade. Och ärlighetens namn vill jag inte köra omkring med bara midjebälte i en sjua.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite på din bil, är de mittersta fästena som du använder till 3-punkten? Hur har du fäst rullen (bild please)?

Jag har nämligen samma stol som du och fästen klara för 6-punktsbälte, om det finns en smidig lösning på en 3-punkt kanske man ska gå för det istället för midjebälte. Varifrån kommer dina 3-punktsbälten?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Som Mikael skriver så går det att besikta med 2p bälte om man inte har övre fästpunkter och båge.

I mitt fall så skulle baksätesbältena från Sierra använts, men nu blev det 3p från amazon istället under reg bes. Numera sitter det dock 4p i bilen istället.

Link to comment
Share on other sites

Kollade lite på din bil, är de mittersta fästena som du använder till 3-punkten? Hur har du fäst rullen (bild please)?

Jag har nämligen samma stol som du och fästen klara för 6-punktsbälte, om det finns en smidig lösning på en 3-punkt kanske man ska gå för det istället för midjebälte. Varifrån kommer dina 3-punktsbälten?

/Janne

Jag har svetsat in nytt övre fäste samt nytt fäste för rullen bredvid kardantunneln. Jag lägger in bilder ikväll i min egen byggtråd.

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen Sjua man INTE kan montera 3-punkts rullbälten i. Det vågar jag säga efter att ha besiktat fler än jag orkar räkna...

Man behöver INTE båge för att få till en vettig fästpunkt men man kan få bygga en struktur bakom stolarna. Men klarar man att bygga en hel bil, så måste man väl rimligen klara det också? ;-)

Som sagts förut, kopiera Westfields lösning med "rullarna" ovanför kardantunneln i mitten av bilen så blir det ypperligt bra.

Det är bara i yttersta undantagsfall som 2-punktsbälte ska tillåtas idag och då bara i bilar där man inte på ett rimligt sätt kan BYGGA en struktur för övre fästpunkt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

Jag vill inte köra med 2p bälte men vill kunna göra min SFRO 1 utan att jag måste bestämma hur min/mina bågar skall se ut. Mina axlar hamnar ca: 15 -20 cm över bakre tvärslån och visst kan jag bygga en ställning för att fästa mitt 3p bälte men jag vill ha en estetiskt tilltalande bil.

Mina stolar sicker upp ca:30 cm över tvärslån och är breda över axlarna vilket gör att mina "ställningar" kommer se ut som Eiffeltorn i mitten av bilen och sätter jag infästningen nere vid tvärslån så blir det väl andra risker som föreligger med risk för att hela stolen rycks loss/knäcks bl a.

Jag kommer ta en diskussion med min besikningsman, men mitt mål är givetvis att få till 3p när jag har en snygg lösning för mina bågar(2 st 'a la Audi TT) och rullarna över diffen med 3p inifrån och ut.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...