cealm Posted December 24, 2009 Author Share Posted December 24, 2009 Jag har fortfarande en Sierra på gården. Vilket kan vara bäst? Att ta ett B230 komplett koppling eller en Sierra komplett koppling inklusive växellåda, sprängkåpa för att montera elmotorn på. Finns det någon fördel för att välja den ena eller andra? B230 är delbar plus att jag har både M45, M47. En annan fördel är att allt sitter löst och plockbart, nackdel allt är inte nytt. Sierran har fördelen att lamellerna är bara ett år gamla, men nackdelen av att de sitter monterade i bilen. Prisbilder, tillgänglighet mm på delar är väl lika tror jag. Eller blir det för stora grejor jag kanske skulle ta Swift delar med ett pyttelitet svänghjul mm. Jag behöver inget egentligen för "svänghjulsfunktionen" utan det är bara kopplingsfunktionen med tillhörande växellåda som behövs. Jag har också kollat varför låda mm är nödvändigt. Man kunde tro att det var för anslutningen av elmotor till bilens drivsystem. Dvs då är det bara en adapter i övrigt finns drivaxlar mm original. Speciellt smart på framhjulsdrivna bilar som är knöliga att får ner elkraften till hjulen annars. Man har valt en mindre klenare elmotor för att istället köra bilen som en vanlig "växellådsbil". Billigare och enklare och sedan elmotorn en helt vanlig standardmotor som är "van att jobba kontinuerligt". Speciallösningar med specialmotorer mm gör att service reservdelar mm kan bli komplicerat och till och med dyrt medan standard ofta är bättre över tiden med pris och tillgänglighet. Har gjort SFRO kontroller och "det är bara att bygga". Tänk om Tomten-Skorstens-Bombflyg-Division kunde komma med en motor men det vet jag dröjer så jag kan redan nu sluta och längta och istället gå ut och bygga på 6x4 bilen. Rören till 3,5 bilen som kanske måste döpas om till El-Seven är inte skickade än. Snyft!. Men det finns 6x4 att bygga på. En trevlig elkonstruktion vore på 6x4 dvs låta främre boggienaxeln vara bensindriven och bakre boggienaxeln vara eldriven. Det är faktiskt inte en helt otänkbar kombination. Lite kul metod om inte annat. Dessvärre blir nog bilen endast ensitsig då för det blir trångt om utrymme för 28 batterier. Ja ja det är inget som är hugget i sten än. Utan tanken är fri fortfarande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 24, 2009 Share Posted December 24, 2009 jag förstår fortfarande inte varför du envisas med koppling? splines finns i lamellen. sätt de på en adapter som passar på elmotorn. klart ska du ha ryckutj. så får du ha som Automec eller lamellens fjädrar så klart. Volvo:s delar är alltid lätt att få tag på i Sverige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 24, 2009 Author Share Posted December 24, 2009 (edited) Thomas: Det är inte jag som envisas det är den spec som konstruktörerna av drivlinan tagt fram. Jag har till och med kollat en extra gång om just detta. Genom att det gått ner ett nummer eller två i motorstorlek på elmotorn skall växellådan vara kvar för att fortfrande ha samma prestanda inom bilens normala användningsområde.. Du får tänka på att detta är en sorts "stadsbilkonstruktion" dvs den gör sig bäst inom området 0 till 70 km/h. Det är ju precis det intervallet jag normalt håller mig i, eller hur Drake? I det intervallet får man ut flest km mellan laddningarna. Det är också en vanlig "på hyllan motor". De speciellt framtagna elmotorerna för eldrift är mer lämpade för att driva bilen direkt utan koppling och växellåda. MEd mindre serier och speciellkonstruktion går också priset upp. Men standardmotorer så blir det avkall på en del men det vägs upp med lägre kostnad och enklare utbytbarhet och service. Det inte är så självklart vilken bil som skall bära eldriften. Edited December 24, 2009 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 25, 2009 Share Posted December 25, 2009 Nu är jag inte så påläst i dina planer.....men.... Jag hade personligen varit tacksam ju mer av drivlineförlusterna jag blev av med när energitillgången är så begränsad som i en elbil. Och eftersom du erhåller gott om moment redan från start i en elmotor så låter detta inte helt optimalt i mina öron..... Nu säger jag inte att jag har rätt.! men jag ställer mej tveksam till om detta "koncept" du förefaller svalt rakt av är speciellt optimalt heller. Jag tror nog du ska ta och försöka premiera lite eget tänkande också och inte svälja detta "med hull och hår" rakt upp och ner. Studera - läs på - och ta en funderare..... Själv har jag mest snöat in på PWM modulerad DC motorstyrning med regenerering till ett betydligt mindre projekt än såhär. Jag utgår ifrån att du ska köra AC motor iallafall.... eller ?? Presentera detaljerna med spec. om du vill ha åsikter är mitt tips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 25, 2009 Author Share Posted December 25, 2009 (edited) Det finns ett jätteenkelt svar på frågan, ekonomi. Planen är att jag förses med det som är erforderligt för att bygga en elbil. Jag jobbar för tillfället endast med att finansiera batterier för det är den delen jag står för eller till huvuddel får stå för. Ett YTR 3,7 48 Ah Optima är rätt dyrt ta dyrt gånger 28 stycket så blir det ändå dyrare. Mitt mål uttryckt matematiskt = 0 kronor för både drivlina och för "elektricitet". Då "tittar jag inte given häst i mun" utan jag kör på det som finns samt erbjuds och det kommer att visa sig om det är bra redan direkt eller behöver justeras. Den delen får firman hantera helt. Min roll är att bygga och visa upp och att väcka "viss uppmärksamhet". Kunna vara och visa upp en brygga mellan alla typer av teknikintresserade och miljöintresserade personer med eller utan egen bil inom områden som V8 - Seven - Sportbilar - Veteranbilar -"vanliga Svensson-bilar kort sagt de flesta. Fortsättningen är att firman skall kunna sälja elkonverteringssatser. Till det behöver de testpiloter. Vanliga bilar med en stor El-dekal på sig väcker viss uppmärksamhet men en Sevenbil i sig drar uppmärksamhet till sig. En El-BoggieSeven drar troligen än mer uppmärksamhet till. Förvisso mer rullmotstånd och det är med i beräkningen och det är tveksamt om rullmotstånd är speciellt väsentligt i "uppdraget väcka uppmärksamhet". I verkligheten med kommersiellt gångbara konverteringskit där är det däremot mer väsentligt. Då tror jag ni förstår att det här projektet som växlar över från bensin till El-Seven har många fler målbilder än bara ren åkning och drift. En tidning är i stort redan klar för byggprocessen. Skulle projektet falla av någon orsak så kan jag alltid falla tillbaka på en B230 med insprutning och turbo fast fortfarande 3-axlad. Har utrustningen inte kostat mig något så har jag ingen förlust utan bara en förskräcklig massa bra startbatterier......... Just nu skriver jag i både 3,5 tråden som här och i Boggie-Seven tråden. Det är inte hugget i sten vilken bil det blir som skall få ett El-paket. Edited December 25, 2009 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 25, 2009 Share Posted December 25, 2009 skippa växellådan och gå direkt på bakaxeln och välj en mend utväxling som passar till elmotorvarvtalet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 25, 2009 Share Posted December 25, 2009 jag tror allt du vill ha en snigel på grenröret ändå Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 25, 2009 Author Share Posted December 25, 2009 Vill inte alla ha sniglar på grenröret? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 25, 2009 Author Share Posted December 25, 2009 (edited) Någon som har ett antal dämpare som passar på en IRS bakdel samt "vanlig bokframvagn" till salu. Jag behöver köpa totalt 10 dämpare, 6 stycken till Boggiebilen och 4 stycken till 3,5 bilen. Behöver också två stycken Escort LHD styrväxlar. Någon som köpt en eller två förmånga vid något tillfälle? Två uppsättningar styrväxelhållare behövs med. För själva bygget just nu klarar jag mig med 4 dämpare och 1 styrväxel men de andra delarna behövs ändå snart nog. Edited December 25, 2009 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 26, 2009 Share Posted December 26, 2009 nu när du behöver så mycket får du försöka fixa sponsor avtal med någon tillverkare... mycket dekaler och exponering.. hänvisa till det revolutionerande boggibygget och ev eldrift.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 26, 2009 Author Share Posted December 26, 2009 (edited) Michael Th: Helt rätt det är det som jag sysselsätter mig med mellan svetsarna. Rena ekonomifrågor. Målet är att "inte betala mer än det skulle kosta att bygga en traditionell Sevenbil". Att det blir lite mycket dämpare, styrväxlar mm är för att jag troligen kommer bygga två bilar parallellt. Därför tänkte jag dammasuga av forumet på saker som andra kan ha för mycket av innan jag beställer från RallyDesign. Men det kanske inte finns något för mycket till salu. Då har jag kollat i alla fall. Jag låter andra tänka på drivlinonr mm dvs om eldriften är eller inte är optimal det lämnar jag med varm hand till firman att ta hand om. Det väsentliga för mig är att klara att följa deras specifikation. Vill de ha en växellåda i bilen så får de en. Det är heller inte svårt längre att bygga ihop elmotorn med växellådan. Eller svårt jag vet hur konstruktionen skall se ut. Så är bättre att säga. Vill de ha något annat tex ingen växellåda blir det så istället. Så länge jag kan mekaniskt härbärgera drivbehoven följer jag deras riktlinjer. Dessutom passar deras tankar med växellåda EXAKT ihop med mina planer. Jag kanske skall tillägga det. Skulle de inte behöva en växellåda skulle jag ändå byggt in utrymmet för funktionen växellåda men inte installerat den. Personligen tror jag eller hoppas att projektet får en fortsättning för att ytterligare förbättra ekonomi per körd kilometer. Jag deltar gärna i ett längre perspektiv. Men som jag sagt tidigare skulle något ändra sig kan jag alltid falla tillbaka på en traditionell Seven om nu en tre-axlad Seven någonsin blir traditionell förutom hos mig. Projektet kom hastigt på men det är väl genonomtänkt hos mig i olika målbilder, för ekonomi, tillräcklig prestanda för vad min del av projektet skall uppnå, i tillräcklig prestanda ingår valet av plattform tex 3-axlad eller 2-axlad och dess respektive för och nackdelar både i rullmotstånd och i det absolut viktigaste begreppet upplevelse.Alla delar i projeket är ännu inte presenterade i tråden, men det kommer. Edited December 26, 2009 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 26, 2009 Share Posted December 26, 2009 (edited) Någon som har ett antal dämpare som passar på en IRS bakdel samt "vanlig bokframvagn" till salu. Jag behöver köpa totalt 10 dämpare, 6 stycken till Boggiebilen och 4 stycken till 3,5 bilen. Behöver också två stycken Escort LHD styrväxlar. Någon som köpt en eller två förmånga vid något tillfälle? Två uppsättningar styrväxelhållare behövs med. För själva bygget just nu klarar jag mig med 4 dämpare och 1 styrväxel men de andra delarna behövs ändå snart nog. Inlägg liknande detta hänvisas till avsedd avdelning i forumet "delar köpes". Jag raderar inte inlägget just nu utan föreslår helt enkelt att du själv startar en ny tråd under "delar köpes" istället och lägger köpesannonser där hädanefter. Edited December 26, 2009 by Arrowsmith stavfel Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 26, 2009 Author Share Posted December 26, 2009 Jag fick nyss ett välkommet besked. Elmotorn har genomgående axel. Det såg ut så på en bild av elmotorn och det är nu bekräftat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 26, 2009 Share Posted December 26, 2009 Varför vill du ha det? :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 26, 2009 Author Share Posted December 26, 2009 Det öppnar möjligheten för genomgående drift det är därför jag gillar beskedet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 Varför batterier? http://alt-nrg.org/index.shtml Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 27, 2009 Author Share Posted December 27, 2009 Jag är öppen för alla förslag på drivning av kommande Sevenbil bara de passar in i min matematiska modell (samt att de fungerar och är realistiska) plus att jag verkligen kan få tillgång till drivkällan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 Vatten är väl inte så svårt att få tag på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 27, 2009 Author Share Posted December 27, 2009 Vatten finns det gott om både flytande och fast men det är "vattenomvandlaren" som är svårare att få tag på och kunna driftsätta enligt min matematisk modell. Dvs vattenomvandlare till energi finns gott om också. Min matematiska modell = 0 kronor för en fungerande drivlina och bilen får / skall inte kosta mer än vad det kostar att bygga en vanlig Sevenbil (om jag nu bygger vanliga Sevenbilar). Totalkostnad = max 50 till 90kkr Drake: Kan du fixa ett bra förslag som håller sig inom ramarna ovan och i förra inlägget så är jag med. Men jag kommer inte prova 0-100 som motprestation .....för det är som du också redan vet ett avslutat kapitel för mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik H Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 (edited) Tänkte hålla mig totalt utom ramarna och tänka fritt... En vattentank på lagom höjd, en turbin från mindre vattenkraftverk, samt generator, borde få fart på din elmaskin. Fresh thinking - better cars. Om någon kommer ihåg den... Edited December 27, 2009 by Henrik H Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 27, 2009 Author Share Posted December 27, 2009 Den var fin, vattenkraft i ny tappning. Tack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 27, 2009 Author Share Posted December 27, 2009 (edited) TURBINE ENGINE BOEING T50 WITH AUTOTRANS Th 350 När vi ändå är fria i tanken. Fick nyss ett mejl från en V8-kamrat i Arboga. Observera att T50 motorn är direkt ansluten till en ordinär Cheva Th 350 låda. Det var vad jag ursprungligen skulle ha i min V8 Seven, ja inte en T50 men en automat Th 350 / 400 / eller 700. Tur jag inte visste detta fanns, 5000 dollar. Som hittat. Vem blir det som kommer bygga? Nej, inte jag är upptagen med ett El-bils-projekt för tillfället. Edit : Tillägg: Titta vad jag såg omgång nummer två --- > En manual, Lycka. ... COMES WITH MANUAL Edited December 27, 2009 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 27, 2009 Author Share Posted December 27, 2009 Drake: Ref förra inlägget. Med en sådan motor och låda i bilen kan haf tänka mig ett kort men intensivt undantag. Då ställer jag upp i två grenar med din Cobra som medtävlare (inte mottävlare / motståndare vi är ju kompisar) Gren 1 = Stillastående och max vågat motorvarv (r/m) Högst varv vinner. Gren 2 = 0 till 100 kortast tid vinner. Jag gissar på 1 - 1 där T50 + Th 350 tar första grenen medan din Cobra tar andra grenen. Det här får vara det undantag som bekräftar regeln jag har = inte 0 till 100 fler gånger eller (över)varv över 4500 / 5000. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 Deal! Men du, 4500/5000??? Nu börjar det likna nåt! Synd bara att du också har en efterbliven-motor, precis som jag, då räcker det inte tyvärr. 305:orna har inte så högt anseende direkt, men om man låter dom varva lite så går det att få ut en del effekt. Hur mycket varvar en sån där turbin då? 15-20000? Sitter det nån utväxling i den, annars så skulle väl turbinen i växellådan sprängas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 27, 2009 Share Posted December 27, 2009 (edited) Man kan kombinera miljötänkandet med robsondrive, behold: Edited December 27, 2009 by Kilkenny Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 Drake: Det lär sitta någon typ av reduktion mellan motorturbinen och växelådsturbinen. Oj, tiopotensfel, menade såklart 450 till 500 varv............ Kilkenny: Också en snygg drivlina. Det är ett kreativt forum. Ser fram emot nästa drivline-lösning. Jag har faktiskt en egen idé. Hmmm undrar hur jag skall få till den i Paint eller något annat. Alternativit kallar jag in Paint-Konsult-Kilkenny. Idén är av typen bättre förekomma än förekommas. PM på väg till dig Paint-Konsult-Kilkenny. Hoppas du kan ta uppdraget....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 varvtalet är lätt ordnat. sudda bort en nolla på varvräknaren bara. :notworthy: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 (edited) Kapade och klara Bokramsrör köpta och på väg. Skönt att slippa kapa. DEt blir alltså två bilar parallellt. DEt verkar så i alla fall. Undrar vilken av 3,5 eller 6x4-El som blir klar först. Personligen sätter jag kronan på 6x4-El. Tack Paint-Konsult-Kilkenny för den fina bilden. Den kommer sättas in i 6x4 tråden under kvällen. Edited December 28, 2009 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik H Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Nästa dåliga förslag, då bilen blir lätt eftersom den inte behöver drivlina ombord, utan mera utvärtes.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 Inget dåligt förslag alls. Jaha du tänkte en light-version "with no kiloWatts inside". Produkt namn för reklamen = KiloWattsFree alltså. Varför inte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik H Posted December 28, 2009 Share Posted December 28, 2009 Baahhh. Missade din redan publicerade i andra tråden.. Haha... :banghead: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 28, 2009 Author Share Posted December 28, 2009 Går i båda trådarna. Gör inget, hästen är fin. Det unika med din var "KiloWattsFree". Den andra var Carrot-Power. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 29, 2009 Author Share Posted December 29, 2009 Jag har en extra uppsättning Volvo 140 spindlar. DEssvärre har jag inga nav och lager till dessa. Däremot är spindlarna brotschade och klara. Några tips på var jag kan hitta lösa nav (den snurrande delen), lager skall säkert gå att köpa via Biltema eller Mekonomen eller Volvo eller på något annat ställe. Men navet?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jay-c Posted December 29, 2009 Share Posted December 29, 2009 bilskroten? http://www.bildelsbasen.se/?index=default&link=item&searchmode=1&post_id=17724385 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 30, 2009 Author Share Posted December 30, 2009 Jay-c: Tackar, och det var inte så långt från Arboga heller. Måste bara kolla att det verkligen är stora framspindeln. Volvo bytte från små till stora någon gång under 1969-årsmodellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 31, 2009 Author Share Posted December 31, 2009 Ännu har inga kapade 25x25x2 rör kommit till Arboga, Då blir det väl nästa vecka (år) som 60 kilos paketet kommer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 1, 2010 Author Share Posted January 1, 2010 Försökt hitta drivaxelkit till Sierra i England. Det verkar som att det inte finns alternativt att jag letar på fel ställe. Jag har också kollat på Bildelsbasen och där finns det gott om drivaxlar. Det är väl möjligen att jag inte riktigt vet vilka årsmodeller som passar men Sierra är kanske lika åren 1989 - 1993 för dessa Årgångs-Sierror finns det gott om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 en viss liten uppfattning kan man kanske få via www.cdx.se om man kollar i deras pdf-katalog över drivknutar och drivaxlar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 4, 2010 Author Share Posted January 4, 2010 (edited) Toffe: En bra PDF katalog att ladda ner på ditt tips. Tack. Nu börjar det röra sig. Ringde Helsingborgs Bussgods och fick DSV fraktsedelnummer. Paketet var för stort och tungt för bussgods. Det var ett 2 meters och 60 kilos paket. Just nu vilar det sig i Västerås för utkörning imorgon förmiddag. Vad finns i det paketet? --- >> En bil eller i alla fall de delar som behövs för att bygga en ram. Vore jag riktigt listig nu så skulle jag snabbt ta fram byggramen och sy ihop en 3,5 bil. DEt är om jag är smart. Jag får väl snart veta hur det är ställt med den saken eller hur jag krånglar mig ur 3,5 ramen tills vidare och lagrar den en stund till. Spännande fortsättning inte minst för mig själv. Edited January 4, 2010 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 Ett hårt paket har anlänt från Helsingborg med 60 kg färdigkapade rör till en CealmSeven 3,5. Då blir frågan numera och ett litet tag framåt, när skall jag sy ihop den här ramen, nu direkt eller senare. CealmSeven fabriken tar upp frågan i ledningsgruppen och väger för- och nackdelar med kommande beslut. Ref till föregående inlägg, det är just här jag kan krångla mig ur att bygga direkt eller ej, för jag kan låta ledningsgruppen resonera länge och väl om jag vill. Tack Jonas för en bra affär och ett välemballerat hårt paket. Två bilder från hemmanet 2010-01-05 och onödiga 21 minus. Brrrr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Kanon att det kommit fram, hoppas att det är vad du förväntade dig! /Jonas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 Jag har inte packat upp paketet det kommer till kvällen eller imorgon. Det är ju 60 kg rör och så blir det upp till mig att pussla ihop bitarna till en fin ram. DSV cahuffören så lite fundersam ut när jag nämnde att det vara en bil han lastade av. Men han visste vad Sevenbilar var när jag nämnde biltypen. Det jag skall göra först, dvs nästan just nu är rangera med trailen så jag kan koppla ett dragfordon framför den och sedan helst vinka adjö till Sierran på skroten idag (eller om det blir torsdag). På tal om bilar och eldrift, eller nej det kan jag vänta med ett tag förresten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Kan man tolka detta som att en bokram väger 60 kg? Utan all svetstråd då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 Nja, räkna cirka 100 kg totalt, det saknas några rör i paketet plus, fästen, svetstråd mm. Men som sagt ta hundringen som riktpunkt. När jag sytt ihop ramen kan jag ju väga den. Hur jag nu skall komma ihåg det om du inte påminner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 En seven-ram som väger 100 kg??? Nu får du ge dig, min Cobra-ram väger 90! Du ska använda RÖR, inte stång! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 (edited) Drake: Anorexia-Cobror utan balk under rumpan kanske väger 90 kg. Det beror på hur man definierar begreppet ram. Vad skall ingå i en ram? Är det tex bilden sidan 42 i "Build your own Sportscar for as litte as 250-and race it. Texten i fig 4.1 sid 42 säger "The complete space-frame chassis. Jag använder det som definition av ram och den väger för mig avrundat 100 kg, något kilo mer eller något kilo mindre kanske. Edited January 5, 2010 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 Den ved och pallar som låg i vägen för byggramen är uppeldad alternativt flyttad så nu kommer jag åt ramen med hjullastaren utan något större problem. Det här betyder att det numera är möjligt att bygga ihop en ram till om jag kör fram byggramen. Citat från ett tidigare inlägg: ---- det är just här jag kan krångla mig ur att bygga direkt eller ej, för jag kan låta ledningsgruppen resonera länge och väl om jag vill. ----- Slut citat. Ledningsgruppen resonerar fortfarande........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 Stark är jag tydligen. Jag bar fram byggramen själv de 40 meterarna. Hade lite hjälp av en säckkärra en del av sträckan. Ja du Drake, vad skall det bli byggt i byggramen måntro? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Ja du Calle du måste ha en bra fysik som du "tränar" Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 17, 2010 Author Share Posted January 17, 2010 Nu är byggramen flyttad till sitt rätta läge. Utomhus men skapligt under tak. Jag når lätt med svetsen också, 4 meters slangpaket. En annan vy bara. Den mest kompakta Sevenbil jag haft. Snyggt pusslat paket Jonas. Undrar vad det betyder att byggramen är i rätt läge. Ett färdigkapat Sevenpaket öppnades idag. Det är varmt ute. Kan det vara tecken på en byggstart mitt i alltsammans? Varför skrivs allt detta i 3,5 tråden? Det finns trots allt andra trådar att skriva i. Frågorna hopar sig, dessvärre inte svaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts