Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Nu har monteringen börjat. En milstolpe det också. Jag tog hjullastaren till hjälp för att själv kunna sänka ner bakaxeln i ramen. På med K-länken. Körde runt med hjullastaren och lyfte bilnosen "á la skottkärra" för att kunna köra in ekipaget i verkstaden igen för montering.

Lite bilder på evenemanget.

CIMG2339%20(Small).JPG

CIMG2341%20(Small).JPG

CIMG2343%20(Small).JPG

CIMG2345%20(Small).JPG

CIMG2347%20(Small).JPG

CIMG2348%20(Small).JPG

CIMG2350%20(Small).JPG

CIMG2353%20(Small).JPG

CIMG2354%20(Small).JPG

CIMG2356%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Bakre sidoplåtar plus "bakplåten" plus bensintanken plus övre klämfästet för bensintanken är både blästrade och grundmålade nu. Ligger på tork.

Målat övre störtbågens rör i signal orange eller vad det nu kan kallas för. Syns gör den i alla fall det är det som är syftet.

Fått tag på min älsklingsfärg till skärmarna och vem vet kanske hela bakstammen på bilen.

Volvo BM Gul---- Det är färgernas färg det (tycker jag) samma som är på DR860/861/616 eller en VHK 115 ja kort sagt alla klassiska gula entreperenadmaskiner.

Mer färg mer tillåtan hästkrafter.....

Link to comment
Share on other sites

Resonerade en del med dawi om CealmSeven V8 färgsättning. Nu tror jag den är klar (i alla fall tills en eventuell ändring uppstår).

Noskon vit dvs jag målar inget den är vit i original.

Scuttle vit kanske med någon rand Motsvarande som CealmSeven har

Stolar, samma färg som ramen (dessa har redan den färgen nu)

Ryggstödsplåten bakom stolarna, den har jag haft sedan tidigare och är i aluminium, omålad alltså

Bakplåt och sidoplåtar blir vita

Framskärmar och bakskärmar blir målade i Volvo BM Gul färg

Störtbågen har samma färg som ramen och stolarna bortsett från övre röret som är signalorange

Bakaxeln fick samma färg som ramen, jag hade kvar i färgsprutan

Sidoplåtarna är redan målad aluminium, har ingen aning om vad färgen kan heta men den liknar ramfärgen (tycker jag).

Bärarmarna fick samma färg som ramen

Motorhuven (om jag gör någon) använder jag motsvarande al plåt som på sidorna så liknar den också ramens färg eller så

Bilens plåtfälgar är i svart originalfärg.

.-.... Frågan blir vilken färg hydraul och lastaggregatet skall ha men svart eller gult är brukligt .........

Link to comment
Share on other sites

Byggt lite bil mellan Ursprungskontrollerna. Det tog slut på rätt M12 bultlängd men det räckte till ena sidan fram. Andra sidan hängde jag upp med extra långa M12 för att byta imorgon.

Nu står bilen för första gången i dess historia på egna hjul. Det är en milstolpe i sig. Nu sakans det bara en oändlig massa hål, popnithål. Tänk om man kunde rolla ut sådan istället för att behöva borra och glöm inte att jag har 3 mm gods inte 2 mm. Nej förresten då är nog inte så besvärligt jag slipper ju poppa kardantunneln den är helsvetsad i 5mm och lite 4mm.

Planen är att mäta in och slutgiltigt förankra bakaxeln efter det poppa fast sido- och bakplåtar. Bakplåt det låter fånigt, men bilen plåtsvep bak är tredelat så det blir sidoplåtar och bakplåt vare sig jag vill eller ej.

Är det skapligt väder målar jag bakskärmarna Volvo BM Gul imorgon. Sedan på med störtbågen. Skall tvätta tanken invändigt och sedan montera handbroms och vanlig broms.

Från det en till det andra behöver jag en 7/16 vänstergängad bult som är cirka 30 mm. Den är till metallkapen. Måste ha en sådan för att kunna kapa 25x25x2 rör om jag vill byta av med lite annat jobb emellanåt.

Link to comment
Share on other sites

Kompletterat med en bunt M12x90 och M12x80 samt M16x55, M16x60 och M16x70. Nu borde jag ha det som behövs för att skruva fast det mesta på bilen i tex framvagnen samt störtbågen.

Skall åka och köpa en extra färgspruta för "ljus färger". Då har jag en för gult och vitt samt en för övriga valda mörkare färger inklusive grundfärg. Det blir nog inte Volvo BM Gul målning idag. Mulet och kallt. Det kommer varmare dagar.

Link to comment
Share on other sites

Skall åka och köpa en extra färgspruta för "ljus färger".
ehh..jag har iofs flertalet sprutor...för olika färger och ändamål..men inte för olika kulörer...
Link to comment
Share on other sites

Jo, noggrann tvätt av färgsprutan räcker men det är trist om man lyckats glömma någon liten mörk färgklutt kvar. Nu har jag två färgsprutor.

Åkte också ner till stan och köpte två nya S80 plåtfälgar och nya framdäck, 205/55 16. Då kan jag ta bort vinterdäcken jag plockade på igår för att få bilen på egna hjul.

Strax är det start för Ungdoms-karnevalen. Med 0,5 i brytarspetsavstånd hoppas jag att allt flyter på väl och vi ungdomar på 52 till 87 år får en trevligt i karnevalståget tillsammans med alla som från kanske 50 till 85 år yngre.....än vad vi är...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bild på nya framdäcken, nya bakdäck får jag nästa vecka (eller kanske inte "får")

CIMG2381%20(Small).JPG

Nuvarande vinterdäck fram. Känns nästan som de behövs.....

CIMG2382%20(Small).JPG

Al-plåt som avgränsning av kupé och bilens bakre del

CIMG2384%20(Small).JPG

Störtbågen med orange överdel

CIMG2385%20(Small).JPG

Bakskärmar och stol. Bakskärmarna är ännu inte Volvo BM Gula men snart!!

CIMG2386%20(Small).JPG

Sidoplåt, skall bli vit. Det fanns troligen vit färg hemma skall ringa i helgen och kolla om jag kan hämta den.

CIMG2387%20(Small).JPG

Framvagn med vinderdäck

CIMG2388%20(Small).JPG

Lite färgburkar, varav en Volvo BM Gul

CIMG2389%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Så där ja, nu är det gult och fint. En omgång till imorgon förmiddag sen får det vara klart. Då är det vita färgen kvar att blåsa fast på sidoplåtarna och bakplåten. Fast jag måste få hem färgen först....

CIMG2392%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Medan färgen torkar så kanske jag skall såga till en ny instrumentbräda till bilen. Jag her en tillverkad i stålplåt men kanske borde göra en i Al-plåt istället. Jag har fortfarande kvar en av dessa pansar-aluminium-plåtar som jag har som sidoplåt på V8a kärran och som motorhuv på andra bilen. Det fanns ju massor av Al-plåt att köpa till liten peng så det borde jag väl kunna kosta på mig.

Eller så bygger jag på långfilmen med en uppföljare: När målarfärgen torkar II.

Spännande så det stör...

Link to comment
Share on other sites

Drake: Volvo BM Gul tror jag inte är så "rapsbagge-populär" däremot den orange färg som kom ny på Volvo 142/144 årsmodell 1974. Den var ruggig med att dra till sig småkryp. Fast tänk om det är så att entreprenadmaskin-gult är poulärt hos rapsbaggarna. Då blir det till att ta av skärmarna och blästra om dem , grundmåla och välja ny färg.

BM Grön , du vet den där klassiska välkända kulören - Volvo BM RacingGreen

Link to comment
Share on other sites

Solen har vaknat nu och det känns att den värmer på. Jag har varit ute en sväng iverkstaden bara för att öppna porten samt att njuta av Volvo BM RacingGul(a) färgen. Kan säkert ge upp till 10 km på toppfarten samt plus 0,1 G i acceleration. Jag tycker det blev bra. Det skall på ett lager till med färg.

Link to comment
Share on other sites

Nu håller sista delen i trilogin När målarfärgen torkar III på att slutföras. Bakskärmar, tank och klämfäste till tanken är färdigmålade med Volvo BM Racing-Gul färg. Det blev lite solvarmt så färgtorkningen går rätt fort. I eftermiddag skall det regna i alla fall om jag skall tro på en bra norsk vädersida.

Bromsskivorna fram är thinner-tvättade. Jag tog på ett "gristryne" till skiva två. Thinner är starkt. Bromsskivor bak skall thinnertvättas också. Skall leta fram 240 bromsoken till frambromsarna. Hoppas att den avfräsning på 4,0 mm som är gjord räcker för att oket skall centrera bra. På den befintliga bilen tog vi 4,63 mm. Men annars är det bara åka iväg och ta bort det sista 0,63 millimetrarna.

Undrar just vad det kan vara för gänga på volvo 140 spindlarnas små "hålla-fast-bromsskivan-bultar". Det är inte M6. M6 går bara in ett eller 1,5 gängvarv sedan stopp så det är väl någon tum-gänga.

Link to comment
Share on other sites

------ I eftermiddag skall det regna i alla fall om jag skall tro på en bra norsk vädersida. ----

Jaha, de hade rätt även denna gång. Visserligen är klockan bara 11:55 så de är på framkant, det blir eftermiddag först om 5 minuter....

Norsk vädersida

Link to comment
Share on other sites

Rapsbaggarna tycker om Fords "Electric Orange Pearl" nuförtiden. Vid bullerprovet var min bil svartprickig av smådjur medan bilarna bredvid var helt förskonade. Gör det mig till en rapsbagge också med tanke på att jag tycker om den färgen???

Här nere i söder får man kolla på den danska motsvarigheten till SMHI om man vill hålla koll på kommande väder. Varför har vi SMHI??

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade myror på Volvo BM RacingGul när jag lyfte skärmarna i skydd för vattnet. Det blir väl att aldrig stanna utan hålla tillräckligt hög fart så myror och rapsbaggar inte får fotfäste.

Jag skall inte dra för stora växlar än på myrorna. Det var bara två myror på en skärm. Jag håller det under uppsikt!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det var väl först på 240:n 1975 som Volvo började eller gick över till det metriska systemet. Rent spontant skulle jag gissa på en UNC eller UNF.

Link to comment
Share on other sites

Kanske 1/4 tum UNC. Jag kan nog få tag på sådana skruvar ikväll eller imorgon. Annars får det bli Volvo reservdelar på måndag.

Just nu jobbar jag med al-plåten bakom stolarna som avgränsar förarutrymme och bilens bakre del. Ett par popnit hål kvar. Jag skall också hålsåga lite i stolarna, 51 mm, för främre övre fästet på K-länken. Då kan jag både sätta fast och ta bort M16 bulten utan att behöva röra stolarna. Det är samma sak med bältesfästena det är borrat rakt igenom stolen så stolen fungerar som en "bricka". En rätt stor bricka.

Har monterat bromsskivorna fram. Skall senare ikväll eller möjligen imorgon få bromsoken "kompletteringsfrästa" 4,00 mm räckte inte. Måste ta 1,00 mm till. Skall också borra upp fästhålen i oket till 12,7 mm för bultarna går inte i. Jag kommer ihåg att det även borrat på andra bilen. Det är några tiondelar för trångt just nu.

Jag har ett antal bakaxlar till 240 liggandes och de fick släppa till fyra stycken bak-bromsoks-bult. Lite rostiga och smutsiga men den lilla blästern jag köpte klarade av att rensa skruvarna bra. Och vintertid är den bra att sanda med. Då är det alltså vår och höst jag behöver hitta en ny användning för den. Sommar och vinter är klara.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag att de rackarns små skruvarna som håller bromsskivorna bak inte är 1/4". Jag har fixat sådana skruvar. M6 går hjälpligt in och får duga. Det kanske är M6 bak. Skall kolla fram där kanske 1/4" passar bättre på 140 spindlar.

Har hämtat vit färg så nu är jag försedd med allt som behövs för att måla sidoplåtar och bakplåt.

Bromsoken är numera frästa 1,00 mm till. Hoppas de passar nu. Även bulthålen till bulten som håller oken är uppborrad till 12,7 mm. Nu skall det passa också.

Jag har också kollat att gängtapp och gängsnitt för M14x2 finns. Och faktiskt kunde han fixa en 7/16 vänstergängad skruv åt mig också. Den skruven är till kapmaskinen och utan skruven kan jag inte kapa ramrör till lilla 3,5-bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu passade centreringen mellan 140 spindlar och 240 ABS ok. På förra bilen blev 4,63 mm perfekt på denna bil blev 5,00 mm perfekt. Även förstoringen av fästhålen för oken till 12,7 blev perfekt. Nöjd? JA!!

Jag har gjort klart hålsågningen på båda stolarna så nu kan M16 bulten till främre yttre övre K-länk stag (krånglig beskrivning) lätt monteras och demonteras.

Upptäckte att jag behöver ta upp ett hål till i förarstolen. Det är till för handbromsens fäste. En M8 som räcker mellan två kyrksocknar, så lång är den. Just nu måste förarstolen lossas och flyttas rätt mycket för bulten skall kunna träs i eller ur. Snart kan jag trä i eller ur bulten genom ett cirka 14-16mm hål genom stolen. Servicevänligt.

Link to comment
Share on other sites

M8 bulte till handbromsen var inte två kyrksocknar lång men dock 120 mm. Nu går den att montera eller demontera genom ett hål i förarstolens inre sida. Mycket praktiskt och servicevänligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu har solen kommit fram. Bra då behöver jag inte ställa in sidoplåtarna och bakplåten i pannrummet för att tina upp dem tillräckligt så målarfärgen kan torka fast och inte bara frysa fast på plåten.

Nu skall jag ut och skruva och måla.

Link to comment
Share on other sites

Tog några bilder först.

Volvo BM RacingGul

CIMG2406%20(Small).JPG

Här syns servicevänligheten för K-länk och för 120 mm M8 handbromsbult, dvs borrhål genom stolens sidokanter.

CIMG2407%20(Small).JPG

CIMG2409%20(Small).JPG

CIMG2411%20(Small).JPG

Dubbela framhjul??

CIMG2412%20(Small).JPG

Snygg gul och blå dekoration på nya framdäcken. Synd att dessa ränder kommer slitas bort efter 5 till 10 tusen mil.........

CIMG2413%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

jag funderar på din bakaxel innfästning, ledlagret ser ut som det inte har något utanför, förutom muttern...

Jag fick för mig att Sfro gärna ser ett yttre fäste...

Men som med allt annat på ditt bygge, är den bulten förmodligen kraftigt över diminisionerad... så det håller endå. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Nej den har inget yttre fäste. Jag gjorde samma modell som på andra bilen. Den gick igenom.

Bulten är M16. Det är inget problem att svetsa på ett yttre fäste om det skulle krävas.

Det är borrat igenom 30x30x3 och inplockat en svarvad hylsa med yttre krage och hål 16mm. Svetsat runt på båda sidor samt att alla inre plåtar som gränsar till den fyrkant som K-länken sitter i är helsvetsade mot 5mm plåtar. Svaga länken blir då M16 8.8 bulten.

Andra bilen verkar ha 14 mm bult i K-länken vid en hastig koll.

Nu är bakaxelns vänstra sida klar vad avser monterat bromsok, handbromsbackar med tillhörande "långwire", samt bromsskölden. Varför kommer jag aldrig ihåg hur man monterar handbromsbackar, vilken fjäder som skall vara på vilken sida. Samt varför har aldrig Haynes böcker exakt den bild man behöver se för att på 5 sekunder bli på det klara med monteringen? Prova, vända, plocka, bli förb......, vända igen komma på att prova varianterna direkt i bromsskivan då var det bara en variant som passade. Sen på med allt och det blev bra också. Puhhhhhhhhh.

Målat sidoplåtarna och bakplåten vit. Två blev bra en blev inte bra, får göra om den lite.

Link to comment
Share on other sites

Fint med lite färg på bitarna, särskilt den gula :thumbsup:

Det kan vara en idé med att måla ramen i något ljusare kulör (än svart) som du gjort, man ser bättre om det spricker nånstans då. Fast det lär ju inte hända dig :)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det vita målat dvs sidoplåtar och bakplåt.

Får se om jag gör något mer ikväll eller ej.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Japp, det blev lite mer kvällsjobb. Lite olika bilder.

Spår efter vit-målningen.

CIMG2415%20(Small).JPG

En sidoplåt och några bakskärmar

CIMG2416%20(Small).JPG

Lite bilbilder

CIMG2417%20(Small).JPG

CIMG2418%20(Small).JPG

CIMG2419%20(Small).JPG

En Volvo BM RacingGul tank

CIMG2421%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Nu ligger sidoplåtarna ut för sista soltorkningen. Solen lyser faktiskt nu men döm om min förvåning när jag hämtade tidningen i morse och hittar ett rejält lager IS !!! på en av bilarnas framruta, motorhuv och tak. Lite frost kan komma i början av juni men bottenfruset???? En fördel är att myggen inte är så uppkäftiga än fast våra mygg har ju pimplat glykol hela vinter så de kanske blir på hugget nu med lite frostgrader..

Link to comment
Share on other sites

Man blir ju ´änna imponerad av din arbetstakt! :icon_bach: Snyggt med gult, vitt och grått - blir som en geting - och jag gissar att den surrar igång snart. :eclipsee_steering:

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Motorn skall "giftas ihop" med växellådan sedan in i bilen. Det jag inte har än utan måste tillverka eller köpa är den hydrauliska kopplingen. Jag ´har en Volvocylinder men inga fästen. Måste tillverkas. Det blir det också snart nog.

Link to comment
Share on other sites

Janne L: Idag är det 225 bak och 225 är bredaste som Volvo plåtfälgar (6,5 tum bred) sväljer utan breddning. Möjligen , möjligen skulle 235 kunna gå på men de skulle inte sitta bra. Det är samma "problem" på andra bilen. Ett sätt är att bredda upp fälgarna så den tar 235 direkt.

Annars är all däckuppsättning och fälguppsättning gjord utbytbar mellan båda bilarna. En fördel att ha så.

Eller ett dubbelmontage kanske skulle ligga mer i bilens "normala stuk" .............

Link to comment
Share on other sites

Antas: Jag gillar kombinationen och kul att du också tycker så. Du får ha min bil som "färgprov". Noskon, motorhuv (om det blir någon) samt scuttle blir vita också. Framskärmarna blir gula.

Janne L: Vad gäller däcken glömde nämna att bakifrån kommer de knappt att synas för jag skall montera stänkskydd. Det är sidovyn som däcken syns i och där blir inte 225 riktigt lika uppenbar.

Stänkskydden blir inte tillverkade i gummi utan i ledad stålplåt. Samma plåttyp som i skärmarna, dvs 1,8 mm rostfri. Den blir så lång som det är möjligt att ha utan att den kan vika in sig och nå däcket vid tex backning.

Jag behöver väl knappt nämna längre att jag gillar att bygga i (grov) stålplåt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Äntligen!!!!

Kunde INTE hålla mig utan gjorde en Mini-Roll-Out idag. Filmade Roll-Out sekvensen. Till YouTube, hmm hur var det man gjorde.... kommer nog på det (snart eller imorgon).

Tänk också vilken känsla det vara att momentdra M8 bultarna som håller skärmarna dvs ta i ordentligt och dra fast med bricka och låsmutter. Det är 9 stycken M8 per skärm. Behöver jag säga att skärmarna sitter stabilt?

Jag måste byta plasten på andra bilen mot plåt. Där är det bara två M8 och lite popnit som håller fast bakskärmarna plus att plastskärmar är sladdriga (tycker jag).

CIMG2455%20(Small).JPG

CIMG2442%20(Small).JPG

CIMG2443%20(Small).JPG

CIMG2441%20(Small).JPG

CIMG2447%20(Small).JPG

CIMG2453%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog kränga den till din arbetsgivare som en efterträdare till "galten".

Du kan ju alltid utveckla en hardtop till den i lämplig grovlek som klarar

pansarbrytande projektiler.

Link to comment
Share on other sites

Det må vara vansinne att bygga en så tung locost (åtminstone om man ska vara trogen Chapmans principer, förresten så roterar väl den stackaren värre än en wankel nu) , men jag tror inte du behöver vara orolig Calle. Min Cobra är väger 997 kilo enligt mina badrumsvågar och den går nåt så in i helvete trots att jag också bara har en 305:a! Min är iofs lite mer masserad än din men jag tror nog ändå att du kan få tyst på en del belackare med ditt koncept, vridet i en åtta ska man inte förakta!!! Mitt största problem är nog att jag valde en för(!) mild kam så att bottenvridet gör att det bara släpper så fort man nuddar gasen. Eller så är det mina Cooper Cobra som spökar. Indiandäck kallar vi dom för dom bara tjuter.

Som sagt, Tror att du kommer att "äga" en hel del "normalt" byggda locosts med pintos och zetecmotorer.

Annars så kan du väl göra som på ett Monster Jam, helt enkelt mosa dom med din vikt.

Link to comment
Share on other sites

Förresten, varför inte ett par framskärmar av den gamla modellen? Tycker dom är skitcoola jämfört med "cykelskärmarna". Problemet med dom var väl att bilen ville lätta i högre farter, fast det bekymret har väl inte du? ;)

Då skulle du ju kunna dra headersen ut på sidan likt en Auburn Speedster och komma upp med nåt helt nytt!

Ett par trösklar a´la en gangster-Cittra och en kromad grill, Voila!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått "byggbråttom" igen. En Tow-bar skall tillverkas och måste vara klar före lördag. En till varje bil. Tur att jag har en nästintill att bara sätta ihop en med svetsen. Möjligen saknar jag ett rör på 50mm i diameter och 150mm långt.

På lördag klockan 12 till 17 är det utställning mm i Försvarets Motorklubbs regi i Arboga. FMK Arboga hemsida..

De ville att jag skulle komma ner med CealmSeven och visa upp den för besökarna. Det gör jag gärna och i och med Mini-Roll-Out igår på CealmSeven V8 så tänker jag troligen ta med den också.

Inte helt lätt att få ner båda bilarna själv och eftersom bara en av Sevenbilarna har dragkrok blir det knöligt. Men varför ett problem det det finns ju en lösning. Trafikförordningen 4 kap §2 med stöd av den är det tillåtet att jag kopplar ihop ett fordonståg tex bestående av:

- 1 styck dragbil Volvo V70 diesel

- 1 styck CealmSeven V8 (utan V8a just nu) med dragkrok

- 1 styck CealmSeven rad fyra

Det charmiga är att enligt regelverket skall detta vara lagligt. Visserligen lite ovanligt men vad gör det.

Det blir, om det fungerar, ett fordonståg på runt 14-15 meter totalt. Det finns en micro-hake i texten som möjligen skulle kunna ställa till det lite men det förutsätter att den som har synpunkter (polisen) förstår det. Eftersom jag vet om den lilla text svagheten så har jag redan argumenten klara. Argumenten är hur lätta som helst att leverera och då oskadliggörs "micro-haken". Det är anledningen till att jag tar med ett utdrag ur förordningen. Dessutom är jag bilfabrikören för båda bilarna och därmed också den som specificerat bilarna vilket medför ytterligare ett extra trumf på handen.

Jag blev ju stoppad första resan med en bil på Tow-bar men jag kunde regelverket då och hade referenser på Transportstyrelsen så det blev inget problem med ordningsmakten.

Förutom att bygga klart tow-bar(en) skall jag förse mig med kopia på lämpliga delar av Trafikförordningen. Jag har med den i bilen, det kan kanske behövas. Jag har den andra skriftväxlingen med Transportstyrelsen med i V70 om den skulle behövas för ett enkelt Tow-bar ekipage. Nu blir det dubbelt men det skall inte betyda dubbelt så svårt.

Det är troligen bara nu jag kan göra detta eftersom det är bruttovikt mot bruttovikt. Dvs Sevenbil 1 + 2 + 2 styck tow-bar drag måste väga mindre än aktuell "på gatan-vikt" på dragbilen. Skulle V8a motron sitta i så måste jag kompletterings lasta V70 bilen och fulltank så klart.

Det som kan stjälpa projktet är att V8 (utan V8) kan bli för lätt framtill även om jag kanske har en tyngre ram än vad som är vanligt på Sevenbilar så ramen / bilen hasar när den i sin tur försöker styra CealmSeven.

Det kommer bli en provtur så fort som det är möjligt dvs tow-bar 2 är byggd.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

:blink: :o :huh: :busted_cop du tänker inte som alla andra , den saken är klarlagd ;) , det här måste vi ha bildbevis på!

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

En Tow-bar är på väg CEalmSeven V8 är på väg i produktionen. Ringde bensinmacken nyss men de hade ingen kulhandske i lager. Då gör jag klart metallbitarna istället och sparar handskens fäste till sist. Det här blir en lite extra kraftig Tow-bar. CealmSevens väger 13 kg komplett med grundfärg. U-profilerna skall boxas och jag har rätt material hemma på lager till det. Tillklippt också. Jag kanske lurar mig själv och den här bli mindre och lättare men jag är inte klar än.

CIMG2466%20(Small).JPG

CIMG2467%20(Small).JPG

Gjorde en test att lyfta nosen på CealmSeven V8a, ja visst gungar den lite i fjädringen men mer orkar jag inte lyfta och det är bra. Eller är jag klen. Jag hoppas att bilen är tillräckligt tung för att vara första Tow-bar bil i tåget. Det får provet utvisa på fredag.

Först provar jag med bilen ensam och ser om det överhuvudtaget är möjligt därefter kopplar ihop tåget och om vikten över framhjulen räcker då är jag nöjd annars får jag försöka hinna med att lyfta i lite ballast, tex en V8 305a med T5 växellåda. Sista panikalternativet är två eller fyra frontvikter om 40-50 kg styck som jag har på hjullastaren.

DEt problemet den dagen. Nu skall jag ut och svetsa igen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...