Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Tow-bar draget till V8an är nästan klart. Kulhandsken skall få ett fäste svetsat och så måste själva handsken köpas. Nej nej nej, jag lånar en handske på en av tre tillverkade vedkärror såklart. Så bra att jag kom på det. Nu blev allt enklare. Ingen anskaffningsresa behövs längre. DEt är bara ta fram lånekortet.

När fästet är färdigsvetsat så skall boxning på . Därefter är snabbmålning (fuskmålning) inför lördag. Jag ordnar med blästring av båda tow-bar dragen med grund och täckfärg senare. Nu skall det bara idrift men ändå se lite "kulört" och trevligt ut.

Hoppas bara att bilen är tillräckligt tung i nosen. Jag kommer inte hinna lyfta i V8an i ramen i alla fall inte om lameller , tryckplatta mm skall på plats. Enda chansen är att smacka ihop" motor och låda som tyngd bara och då måste den ur igen efter lördagens äventyr. Då är i så fall frontvikterna enda vettiga hoppet. Vi får vad ramen själv klarar. Jag skulle aldrig borrat det där 10 mm lättningshålet framtill. Det är faktiskt sant det finns ett lättningshål där.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hydraulrör 35 mm som kulhandsken skall monteras på.

Även lämpliga transportvägar är rekade map kurvor, korsningar och vinklar mm så "tåget" får plats.

Link to comment
Share on other sites

Tow-bar draget är tillverkat men inte helt färdigsvetsat än. Det blir imorgon det. Och så lite mer målarfärg på konstruktionen.

Ikväll skall jag göra en 5 meter skarvkabel till de lösa bak/blinkers/stoppljus och positionsljus jag använder tillsammans med tow-bar(en). Ljusen skall sitta på sista bilen.

Link to comment
Share on other sites

- Tow-bar nummer 2 klar.

- Monterat de två bakre sidoplåtarna.

- Monterat två dekorations-ljuddämpare.

- Monterat dragkrok

Skall ut och bygga vidare ikväll för att få båda bilarna möjliga att ställa ut på Försvarets motorklubbs dag imorgon. CealmSeven är bara att ta ner. Den tar jag ner med, just det tow-bar. Det är oavsett sol eller regn eller uppehåll.

CealmSeven V8a däremot tar jag bara med om det är sol eller uppehåll. Vid regn får den stå kvar hemma. Tyvärr har det regnat ända fram till cirka 22 så jag har inte haft möjlighet att prova dubbla släp (än). Har inte ens kunnat prova om det går att köra tow-bar med V8a bilen. Jag får snabbprova på gården och se ur bilen reagerar. Går det illa så i med två frontvikter från hjullastaren om 50kg styck. Det borde tynga ner "lättheten" fram en del.

Lite bilder på bilen och de monterade komponenterna.

CIMG2515%20(Small).JPG

CIMG2517%20(Small).JPG

CIMG2519%20(Small).JPG

CIMG2520%20(Small).JPG

CIMG2522%20(Small).JPG

CIMG2523%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Så där. Nu är V8a kärran (utan V8a) klar att tow-bar dra och nu får jag sova. Puhhhhhh. Upp tidigt för Sevenbil-line-up och inkoppling av tow-bar med tillhörande anslutning till dragbilen.

Allt tar sin tid men rätt vad det är det klart.

Förresten är även en 5 meters förlängningskabel till bakljus också tillverkad ikväll eller nu blir det väl igårkväll om det skall vara korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Uppehåll. Två bilar ner till stan alltså. När jag ändå höll på tidigt inatt så snabbmålade jag instrumentbrädan. Ser trevligare ut än "naken stålplåt" Tryckte i ett par instrument också.

Hoppas nu att V8 (utan V8) verkligen följer dragbilen bra annars blir det 600 meter rundbana för att ställa av bilen hemma igen. Nej det skall nog gå. Finns ingen rattsång på bilen utan styrväxelns splines är det som finns (just nu). Smådetaljer som rattstång behövs inte för tow-bar. Möjligen förenklar den lite vid parkeringen.

Link to comment
Share on other sites

Lite bilder med kopplad dragbil. Jag skulle vilja koppla på tvåan också men jag har inte provat funktionen och det är dumt att prova skarpt direkt speciellt som jag inte har någon annan till hjälp om det skulle bli "bil-tåg-problem". Idag en- och en men sen............

Visst är det en liten och nätt bil på bilderna, den grå, gul, vita alltså.....

CIMG2524%20(Small).JPG

CIMG2525%20(Small).JPG

CIMG2526%20(Small).JPG

CIMG2527%20(Small).JPG

CIMG2528%20(Small).JPG

CIMG2529%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från en mycket trevlig Försvarets Motorklubb familjedag. Jag drog ner Sevenbilarna en- och en. V8 (utan V8a) uppförde sig exemplariskt med tow-bar. Samma svängradie som dragbilen.

Hem körde jag "bil-tåg". Båda tow-bar-bilarna uppförde sig, just det exemplariskt. De följer dragbilen som en liten kålmask.

Jag skall framkalla bilder och lägga in i tråden så snart jag kopplat isär och och fördelat ut bilarna på deras vanliga ställen.

Förresten vilken precison med regnet. Familjedagen slutade 17:00 och just 17:00 kom det ett par droppar regn iövrigt molnigt men uppehåll och skapligt varmt.

Link to comment
Share on other sites

Ett par bilder på "bil-tåget" när jag kom hem. Skall framkalla bilderna från mobilen som jag tog på vägen hem.

CIMG2533%20(Small).JPG

CIMG2535%20(Small).JPG

CIMG2538%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Häftigt "vagns-tåg"!

Får man verkligen "towa" ett fordon som inte är godkänt (V8-bygget)? och hur långt kan ett sådant tåg vara?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Maxlängden borde vara 24 meter, kollade detta ang överhäng på släpkärran när man varit på brädgårn. Men antagligen får du inte framföra något på väg som inte är besiktat och skattat. Undantag finns för karnevaltåg osv. Men ex vis hembyggda "30" kärror för båtar är ju olagliga, fast ordningsmakten har en tendens att se genom fingrarna ibland..

Link to comment
Share on other sites

Lite svar:

Arrowsmith:Jag är också glad att slippa backa. Planering av färdväg är A och O. Det är till och med omöjligt att backa med bara en tow-bar bil. Hjulen viker sig efter cirka 20 cm bakåt. Den gång jag backade bytte jag fordon och satte mig i Sevenbilen och drog V70 bilen bakåt. Det gick däremot rätt skapligt de 15 meter jag skulle bakåt. Annat alternativ är med hjälpförare i Sevenbilen som håller ordning på ratten går det att backa lite grann.

Thomas: 30 km/h är rätt (tillåten) fart,

Sören: Ja det är kul att köra tåget. Det ormar sig som en kålmask efter speciellt vid farthinder. Där är kålmaskkänslan verkligen uppenbar.

Kilkenny: Spetsplog, intressant, på en V70?. Jag har faktiskt krupit under och kollat om det går att tillverka tow-barfäste på den , på en Saab 9000 och på en Volvo 740. Alla bilar borde vara utrustade med Tow-bar fäste från fabrik. /40 var den som är möjlig att enkelt montera ett fäste på övriga har för mycket plast i nosen. Däremot är tow-barfäste på någon av de andra bilar helt ok att montera en liten spetsplog på. Om jag väntar tills 3,5-bilen är klar då kan jag åka till Australien med dessa tre och ta CealmSeven V8 (då med V8a) som dragbil. Allt har sin lösning.

Lilje7 och Christer J: Ja hela ekipaget är tillåtet. Jag har noggrant eller till och med mycket noggrant läst på Trafikförordningen. Vad gäller en tow-bar bil så jämnställs den med efterfordon.

Lagrummet för två tow-bar bilar dvs ett fordonståg är reglerat i Trafikförordningen 4 kap §2 och speciellt punkt 2. längd på ekipaget är 24 meter. Från förra året så måste efterfordon vara försedda med belysning,. Broms, bakljus, blinkers och sidopositionsljus. Det var det inte förut vid körning i dagsljus.

Bakgrund: En personbil MÅSTE ha registrerade kärror men så kallade efterfordon är tillåtna, ett efterfordon är tex en skylift, en komperssorkärra en båtvagn en dolly men INTE en liten grävmaskin på en hembyggd kärra om däremot den lilla grävmaskinen är fast monterad på en kärra, jmf kompresssorkärra då skulle det kunna vara tillåtet. Ett efterfordon får INTE vara fjädrat.

Nu kommer det fina i kråksången som gör mina tow-bar ekipage tillåtna. Transportstyrelsen likställer en tow-bar bil med ett efterfordon trots att det är fjädrat. Tillåtet alltså. Jag har haft en del (mycket) kontakt med Transportstyrelsen och ett skriftligt dokument som jag har med i bilen för om ni kommer ihåg i några inlägg bakåt så kom jag bara knappt 2 mil innan polisen ville titta på tow-bar ekipaget med en bil. Trevliga poliser. Deras kommentar, för de trodde också det var förbjudet med fjädrat efterfordon. Jaha då har vi lärt oss något nytt idag. I ärlighetens namn finns ännu inget rättsfall på tow-bar (i Sverige) utan Transportstyrelsen har tolkat och den tolkningen stödjer jag mig på. DEt berättade jag också för poliserna. Skulle en polis ändå förvägra mig fortsatt körning kommer jag åberopa §15 där är det tydligt vilket bevis som polismannen måste förevisa för att hindra min körning. Slutsatsen är att det vill mycket till för att få stopp på mig och mitt fordons-tåg. För dragbilen är full med dokumentation, dvs kopia på Trafikförordningen samt annan skriftlig dokumentation.

Fordonståg: I trafikförordningen 4kap §2 punkt 2 pratar man in "inrättad för" det är exakt dessa ord som är min styrka. Vem är bilfabrikören. Just det jag själv är den som specificerar mina bilar som kommer ut från "fabriken" och mina bilar är "inrättade för" tow-bar. Det är alltså mellanbilen i fordons-tåget detta är extra viktigt för (CealmSeven V8) I all registrering av amatörbyggdabilar glöm aldrig bort vem som specificerar bilen, det är och förblir fabrikören / byggaren. Det är det vi intygar när tillverkningsintyget skrivs. Det dokumentet jämnställer amatörbyggaren / fabrikören med vilken biltillverkare som helst och också förutsättningen för att få bygga. Någon måste ta det formella ansvaret det gör vi i och med Tillverkarintyget!!!.

Handläggaren på Transportstyrelsen gick och kollade med en kollega och båda är överens att det är där mitt stöd, lagrum finns. Och jag är påläst sedan tillsammans med §15 då blir det svårt att hindra körningarna. Faktiskt så är inte Trafikförordningen en sådan tokig sak att läsa det står mycket intressant i den.

Utöver detta diskuterade jag lite med Trafikpolisen som förevisade en ATK, mobil fartkamera på släpkärra vid Försvarets Motorklubbs familjedag. Jag ville se hur en blixt på kameran såg ut så han aktiverade kameran och brände av några bilder. Jag har hittills aldrig sett en kamerablixt från en plåtpolis, vilket jag är glad över, men undrat över alla dessa år om det alltid blixtrar även på dagen. Svar ja alltid blixt och det var klös i blixten. Vi resonerade lite tow-bar också för när trafikpolisen fikade stod mina båda bilar direkt i synfältet med påkopplade tow-bar drag. Inte heller hos honom något hinder.

Oj det blev mycket text men det är ofta en del missförstånd vad man får och inte får göra hoppas detta reder ut begreppen lite. Ja, det är en viss gråzon men ändå inte en gråzon. Tow-bar eller fordons-tågs-förare rekommenderar jag att vara ordentligt pålästa med fullständig dokumentation i bilen för alla eventualiteter.

Men som alltid det är personer, både poliser och fordons-tåg-förare som får "göra upp" rätten att köra eller inte vid vägkanten så olikheter kan förekomma.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kul och kanonbra att det finns någon i klubben som orkar läsa lagtext, och som också förstår vad där står! Och kan förmedla till oss andra.

Jag har läst vad du tidigare skrivit om bl.a. tillverkarintyg mm.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Trafikförordning (1998:1276)

Utdrag ur texten: samt markering av några speciellt intressanta partier i texten.4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon

Gemensamma bestämmelser

1 § Föraren av ett motordrivet fordon skall stanna på tecken av den person som en myndighet har förordnat att kontrollera fordon eller förare.

2 § Ett motordrivet fordon får inte dra fler än

1. ett fordon som inte är inrättat för koppling till dragfordonet, eller

2. två fordon som är inrättade för koppling till dragfordonet.

Den sammanlagda bruttovikten av de fordon som dras får vid färd på väg inte överstiga dragfordonets bruttovikt och vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.

Trots bestämmelserna i första stycket får bilar, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon dra ett eller flera fordon, om samtliga fordon som dras är inrättade för koppling till dragfordonet och

1. kan bromsas effektivt, eller

2. den sammanlagda bruttovikten av tillkopplade fordon som saknar effektiva bromsar inte överstiger dragfordonets bruttovikt eller vid färd i terräng två gånger dragfordonets bruttovikt.

3 § Om en viss maximal släpvagnsvikt gäller för ett motordrivet fordon, får den sammanlagda vikten av dragna släpvagnar inte överstiga denna.

4 § Om en viss maximilast gäller för ett motordrivet fordon eller ett därtill kopplat fordon får tyngre last inte befordras med fordonet.

5 § Fordon som dras av ett annat fordon skall vara kopplade på ett från trafiksäkerhetssynpunkt tillfredsställande sätt.

Vid färd på väg skall kopplingsanordningen vara tydligt utmärkt om det dragna fordonet inte är inrättat för koppling till dragfordonet och avståndet mellan fordonen överstiger 2,0 meter

Dessutom är 14 kap 15 § under punktern Övrigt är intressant att kunna.

Utdrag: samt markering av intressanta partier.

15 § En polisman skall hindra fortsatt färd som sker i strid mot denna förordning eller mot någon föreskrift som har meddelats med stöd av förordningen, om den fortsatta färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet. Polisman skall också hindra fortsatt färd om

1. maximilasten för ett fordon överskridits med mer än 20 procent,

2. det tillåtna axel-, boggi-, eller trippelaxeltrycket överskridits med mer än 10 procent, eller

3. bruttovikten för ett fordon eller den sammanlagda bruttovikten för ett fordonståg överskridits med mer än 10 procent,

såvida inte särskilda skäl föranleder annat. Detta gäller oavsett om överlasten beror på lasten eller antalet passagerare.

Det är dessa delar som är viktigt för tow-bar (en dragen bil) eller fordons-tåg-ekipage (två dragna bilar) förare att kunna som rinnande vatten. Sedan som tidigare sagt varje tillfälle är olika. Är allt säkert tillverkat och framfört då är det svårt att stoppa fortsatt färd.

Link to comment
Share on other sites

Dags att montera min stora fina snöplogslampor med inbyggd blinkers från Swedol. Fulladdade med rätt E-märkning. Nu är det bara placering som skall avgöras. Tillräckligt högt så snö- och sandplogen går fri bara.

Stralkastare%20EL-21010%20300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lampfästena är klara och monterade, dvs fastsvetsade. Även ploglamporna är på plats. Det blev bra höjd på installationen. Jag blev riktigt nöjd. (Övriga kommer säkert att vänja sig)

När skärmarna monteras och är färdigmålade i Volvo BM RacingGul och V8 motorn på plats så kommer lamporna att lätt smälta in och kanske nästan försvinna i den lite "grova" omgivningen.

Lampfästena är tillverkade av 5 mm plattjärn med dubbla 3x20 mm kanter. Allt helsvetsat.

Bilder på installationen får vänta tills jag kör från / på "rätt dator"

Kan också berätta att jag tagit bildelen ur frysen och monterat i V8 vevaxeln. Jag vet inte "fryskrympningen" gjorde jobbet eller om det var kopparhammaren. I vilkert fall verkade vevaxellagret för växellådan passa rätt bra. Behövde in dunka på så förfärligt mycket bara ett "distinkt hamrande".

Link to comment
Share on other sites

Bilder på snöplogslysen samt stödlager till växellådan. (Skärmarna är bara påhängda som dekoration och inte ännu tillklippta i rätt storlek. Färgen på framskärmarna blir gul när de är klara)

CIMG2539.jpg

CIMG2543.jpg

CIMG2545.jpg

CIMG2547.jpg

Link to comment
Share on other sites

Smaken är ju som baken sägs det, och tur är väl det, jag tycker det ser brutalt ut, på ett bra sätt givetvis! :)

tror dock dom skulle må bra av att sänkas lite, kanske....

När kommer saftblandaren? (saftblandarna?)

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Sänker jag lamporna tar de i framskärmen. Bilden luras lite och när motorn kommer i så kommer troligen "mer harmoni" att infinna sig. Annars måste jag flytta fästet inåt om sänkning skall vara möjlig.

Saftblandare. Det är faktiskt inget skämt det är planerat ett saftblandarfäste i bakre ramdelen på V8a bilen men jag hann inte svetsa fast det inför lördagen förra veckan så det fick gå utan. Jag hade bara tänkt en saftblandare men så klart två går väl också. Avsikten är att ha allt klart i samband med fordonstågkörning. Om något skulle inträffa är det bara att "trycka på knappen" och varingsljusen går igång.

Till snösvängen så klart men även om det var frostantydan imorse!! så är det väl några veckor kvar innan "snön står som spön i backen".

Link to comment
Share on other sites

Jaha, kan konstatera att jag köpte fel bultar till tryckplattan. Köpte Ford bultar, till en Cheva!!!!???. Varför har jag inte sett det förut? Det stod till och med på baksidan av paketet om jag hade vänt på det. Smått och klent bara 5/16" och inte riktig bult som Chevrolet har 3/8"..........

På tisdag kan jag hämta rätt grejor. I helgen får det bli annat pyssel på bilen. Annat som ändå skall göras så i tid förlorar jag inget.

Link to comment
Share on other sites

Praktiska strålkastare du har där. Då syns blinkersen bra från sidan också. Tittade själv på dessa lampor, men valde ett mera rektangulärt stuk med snarlikt yttermått - men utan blinkers.

Nu är det helg - så jobba inte ihjäl dig på bilen! B) Trevlig midsommar!

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Jo, jag tror att ploglamporna passar in bra bilmodellen. De är i fullständig harmoni med bakljusen som egentligen är avsedda för samma ändamål, dvs lastbilar och lastbilssläp. Det får bli lite småplock ihelgen. Tex fixa

- fast sidoplåtar

- övre al-kardantunnelklädsel, sidorna är redan klara på tunneln

- framskärmar

- eldragning i alla fall påbörjat

-säkerhetsbälten

-pedalställ

- ny instrumentbräda

-backspegelfäste

Det vore bekvämt om ovanstående är klart till måndag. Så önskar och dig och övriga en trevlig midsommarhelg.

Link to comment
Share on other sites

Blev lite gjort idag. Tillverkade ett par framskärmar i plåt. Skall fixa fästen imorgon till skärmarna. Säkerhetsbälten delvis monterade. Saknar några M12 bult i rätt längd. Har gott om M12 i fel längd dvs för långa och jag vill inte kapa.

CIMG2557%20(Small).JPG

CIMG2559%20(Small).JPG

Främre sidoplåten "hängd på plats" som modell. Skall vinklas en skvätt före ljuddämparen så den följer ramens vinkel.

CIMG2560%20(Small).JPG

CIMG2562%20(Small).JPG

CIMG2563%20(Small).JPG

CIMG2564%20(Small).JPG

CIMG2565%20(Small).JPG

Svänghjul, ej momentdraget och tryckplatta som ligger och skräpar pga jag köpte Ford-bultar. Suck!!

CIMG2567%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Jo det är rätt men jag har M12 med nylock. Kollade det therealpinto i samband med förra bilen. Så jag kör samma M12 + nylock på V8-bilen.

Link to comment
Share on other sites

Lite frukost först sedan ut och bygga bil.

- Skärmfästen skall göras i helgen. Hydraulrör i rätt dimension hade jag hemma, det går åt 4 stycken x 370 mm. Denna gång tillverkar jag båda fästena ihop (som siamesiska tvillingar) och när alla vinkalr mm är svetsade så opererar jag isär de båda. På CealmSeven byggde jag skärmfästena en och en och att få två "rymdbyggda fästen" att bli lika är rätt pilligt. Speciellt när de skall vara spegelvända. Det gick väl rätt skapligt ändå men med den nya metoden beäknar jag att kunna korta tillverkningstiden med minst 50 procent. Vi får se om produktionsplanen för tillverkningen håller.

Med lite tur kan jag få kardantunnelplåten klippt i dag annars får det göras imorgon. Det går att såga plåten men det blir rakare i en klipp.

Link to comment
Share on other sites

"Skärmfästes-siames-mallen" är tillverkad. Materialet för fästet är vanlig bilstandard dvs 5 mm stål. Bakre och främre trianguleringsstöd görs i lite klenare material, 3 mm, och nedre stöd mellan hydraulrören blir bara en tvåa.

Överst till vänster syns grundmallen som jag använde på CealmSeven. Med lite pappslöjd så var det busenkelt att "dubbelkopiera" den till CealmSeven V8a. Jag stack hål med en nål för att få exakt lika spegelvända markeringar där jag skall borra för hydraulrör och nedre spindelbult.

CIMG2573%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Gula pappmallarna är överförda till ett lite mer svetsbart material. Upptäckte till min förskräckelse att jag frångick fabrikens plåtstandarden dessbättre åt rätt håll. Jag trodde det var 5mm jag fick tag på men det var visst 6 mm. Upptäckte det när kapningen var gjord. Desto stadigare bara.

CIMG2576%20(Small).JPG

Jag vet att jag hyllat vinkelslipar förut i tråden men jag tror jag måste göra det en gång till. Hur skulle jag klara mig utan dessa "sötnosar"?

CIMG2577%20(Small).JPG

Även denna enkla skruvstyckesbänk har gjort verkstadsjobbet både roligare och snabbare. En extra hyllning till den också.

CIMG2579%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Med risk för min hälsa berättar jag publikt märket, Biltema (inte Feltema). De fungerar så bra! Dessutom finns det en extra finess med dessa Locost-vinkelslipar (cirka 150 kr) De är smala och lite längre så jag kommer åt bra med dem där de stora bumlingarna från RUSTA och andra småvinkelslipar har svårt att komma åt. Strömbrytaren och spärren är handtagsmonterade och fungerar ypperligt.

Är det någon som missat att jag tycker Biltemas vinkelslipar är bra?

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Håller med, ögonskydd, hörselskydd och egentligen gristryne är vinkelslipens standardutrustning. Gristrynet kan väl möjligen väljas till eller från men det övriga är STANDARD och ska alltid vara på.

Jaha, då är en ny instrumentbräda tillverkad. Lite putsningsslipning kvar. Sidoplåtarna på höger och vänster sida är delvis fastsatta. Jag har brist på 10mm popnit, nej lugn inte 10 mm i diameter utan 10 mm i längd dia är 3,2.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Undre fästplatta för skärmar i "siames-variant" uppkapad delvis så det är bara att riva av vid den tandade kanten. Det var det de små borrhålen var till för som syntes på bild i ett tidigare inlägg. Jag klämde fast en plåtstyrning och då var det lätt att göra en tandad brottanvisning med vinkelslipen.

CIMG2580%20(Small).JPG

CIMG2581%20(Small).JPG

Lampa och flipfront bild, något mer säger inte denna bild.

CIMG2583%20(Small).JPG

Ny instrumentbräda.

CIMG2587%20(Small).JPG

Sidoplåtar höger sida

CIMG2591%20(Small).JPG

Sidoplåtar vänster sida

CIMG2592%20(Small).JPG

Inlagt tillsågat (med vinkelslip) humle- och getinggaller. En och annan fluga fastnar såkert också. DEt var lätt material att köra kapklingan i.

CIMG2596%20(Small).JPG

Egentligen är det rätt bra att jag köpte eländiga Ford bultar till tryckplattan istället för Cheva-bultar. Jag får så mycket annat gjort som ändå skall göras. I bult-väntan är det lätt att hålla byggfarten på skapligt hög nivå. Regn till och från gör att man inte lämnar verkstaden ur synhåll heller. Fast nu har det varit sol ett bra tag så jag smet ut och åkte nästan 2 gånger 700 meter med MC. Sedan fort hem och bygga igen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vad vore livet utan ett par(?) vinkelslipar. Små och billiga ska dom vara. :rolleyes:

Det är bara ett problem som jag haft: Båda mina vinkelslipar (Black&Smäcker) går som tusen - det är bara det att anslutnings-sladdarna (eller var det -kablarna?) gärna vill gå av där de går in vid handtaget. Det blir väl ett "stöj" där. Var hos den lokale elhandlaren och hittade ett par mångtrådiga kablar - som höll ett tag.

Vet någon var man hittar bättre sladdar (kablar)?

PS. Det är alltid kul med byggbilder! D.S.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: En av bumling-sliparna har jag fått öppna och klippa fram nu fräsch kabel vid handtaget. Övriga har fungerat bra (än så länge).

Nu är höger och vänster sidoplåt popnitsborrade och klara. Plåtarna sitter på plats men med för små popnit. Skall köpa längre så förankringen blir bra. Även en liten täckplåt på kardantunneln som hamnar under scuttlen är fast poppad. Den var så tunn så där räckte de nit jag hade.

Batteriet är monterat så det kan klara en raketstart. Mycket nöjd med konstruktionen. Skulle tro att det numera kan anses att batteriet också är en av de bärande delarna på bilen.

Listan i Inlägg # 682

Klar - fast sidoplåtar

- övre al-kardantunnelklädsel, sidorna är redan klara på tunneln

Delvis klar - framskärmar

- eldragning i alla fall påbörjat

Delvis Klar -säkerhetsbälten

-pedalställ

Klar - ny instrumentbräda

-backspegelfäste

Lite löjligt, jobbat två dar men bara två Klar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Humle- och getinggaller i nosen på bilen, numera fast monterat med 10 stycken M5 och låsmutter. Innanför gallret kommer två stycken motorrumsbelysningar om 55 W styck att monteras så snart dessa är anskaffade.

CIMG2603%20(Small).JPG

Bärande del i bilen, ett stycke batteri med tillhörande fäste. M12 gängstång med hydraulrör 16x2 som distans. På samma bild syns även en tunn täckplåt som jag poppade fast för någon timme sedan.

CIMG2605%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Kantskoning av "hålet" i stolen för säkerhetsbälten är klar nu. Stolarna är snart fastbultade. Det tog slut på M8x20. Saknas 4 stycken.

Varje stol är fastbultad med 6 stycken M8 med nylock och 2 stycken M12 med nylock. Borde räcka för att hålla stolen på plats.

Fick nyss hjälp med gräsklippningen. Jag och en bekant har en gemensam 1,8 meter bred gräsklippare. Idag ringde han för den var monterad på traktorn och undrade om jag behövde klippt. Svaret var självklart Ja!

Jag har inte klippt gräsmattan än i år. (bortsett från några hundra m2 som jag klippte för ett par månader sedan i övrigt oklippt) Gräset har väl varit någonstans mellan 60 och 70 cm högt. Det går så fint att klippa med traktorklipparen runt huset.

Inte ens ansträngade och fort går det också. Nu behöver jag inte tänka på gräset förrän till vinterklippningen i oktober. Eller möjligen en klippning innan oktober om det skulle bli riktigt "gräsväxarväder".

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...