Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Lite bilder från GasaMk arrangemang på Malmby flygfält 2008-04-18---> Länk

(Två Sevenbilar finns det bildbevis på)

Edit:

Ytterligare lite fler bilder: Länk 2

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu ser det bättre ut på växellådsfronten. En T5a är hittad (av en hjälpsam kompis) skall bara transporteras. Från att jag fick en kopia på annonsen hade jag personlig kontakt med säljaren inom 3 minuter. Lite mått togs senare på kvällen och allt tyder på att det är en V8 T5a. Affären är inte imål förrän lådan finns hos mig i Arboga. Förresten det blev en sprängkåpa som är gjord för smallblock och just den lådan samt en racingtryckplatta som han skickar med. Parallellt med denna är en annan sprängkåpa på väg från Värmlandshållet. Den ligger nog på Bussgods i Köping nu. Förut hade jag inga sprängkåpor, växellådor till V8 nu har jag snart tre stycken.

Sedan har jag den T5a som "inte riktigt" passar så bra men kan anpassas i värsta värsta fall. I kväll högg jag nog på en automatväxellåda, en PowerGlide. Kan tyckas konstigt men priset var så ok att det är svårt att motstå. Jag har ju faktiskt en extra V8a står som inte har något chassi att bo i.

Jag frångår planen i inlägg #1 i denna tråd och kör reg med manuell T5 men tillverkar växellådsfästen redan nu för PowerGliden och vill jag prova Seven med automat så är det bara och byta. Ett mycket lockade alternativ. Då skulle det bara vara min egen eventuella lathet som styr "manuellt forever". För min nyfikenhet på automat i Seven är ganska stor.

Jag är ambivalent så det stör vad avser växellådor mm. Det kan fortfarande ändra sig och gå åt något annat håll än vad jag tror just nu men vad skall man göra när det ibland är brist på växellådor, ibland på svänghjul 153 kugg, och ibland på kardaner 27-82or och rätt vad det är så är det överskott på allt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Och tänk om jag hade lika bra drag i bygget, har inte gjort ett dugg åt V8-kärran idag. Förresten är det väl rätt bra drag på bilen för det skall ju klara en besiktning.............. Hoppas hoppas att jag kan få 750 kg men det blir väl 3-eller 400 kg. Då kan jag ha en cykelhållare på draget eller kanske en liten obromsad EU-kärra efter med en solstol som lass (eller hur Sören).

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Och tänk om jag hade lika bra drag i bygget, har inte gjort ett dugg åt V8-kärran idag. Förresten är det väl rätt bra drag på bilen för det skall ju klara en besiktning.............. Hoppas hoppas att jag kan få 750 kg men det blir väl 3-eller 400 kg. Då kan jag ha en cykelhållare på draget eller kanske en liten obromsad EU-kärra efter med en solstol som lass (eller hur Sören).

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Celam!

Kul bygge. Jag såg att du sökte kontakdon. Vet inte om du redan löst problemet men på Elfa så finns det hur många olika kontaktdon som helst.

Dom har även MIL-C specade don (sådana som används av försvaret). Annars är kontaktdon från företaget Amphenol mkt bra.

Mvh J.M

Link to comment
Share on other sites

J.M: Bra tips, Elfa borde kunna ha något lämpligt. Sedan har jag fortsatt funderat kring detta och tittade på de nya kontaktdonen för släpkärror (13 pol). Fast det verkar bara vara hankontakter som går att köpa. Den gamla varianten med 7 poler finns som både hona och hane. I ochr för sig har jag bara tittat på Biltema än men hankontakterna verkade rätt ok fast hankontakt utan honkontakt blir inte bra.

Eller så så får det bli traditionell koppling. Det går faktiskt att göra den rätt bra också. Det blir i alla fall en koll på nät-Elfa.

Link to comment
Share on other sites

T5an på utflykt och snart i mål hos mig.

2009-04-23 09:41 LYCKSELE Inlämnad

2009-04-23 22:09 Östersund Vidaresänd

2009-04-24 06:34 Östersund Vidaresänd

2009-04-24 16:12 Falun Vidaresänd

2009-04-29 08:41 Uppsala Vidaresänd

2009-04-29 11:23 Västerås Anlänt

Efter lite påstötning kom växellåds-transporten på Bussgods igång igen. Det var visst lite trassel mellan Falun och Uppsala. Men imorgon torsdag skall T5an anlända till terminalen för hämtning i Köping. Denna gång är det en V8a låda jag köpt alltså rätt rakt igenom med mått och splines. Ingen ombyggnation skall behövas.

Strax efter jag fick hugg på denna T5a så dök en till upp som jag ännu inte vet om jag fått för det budet jag föreslog. Det är alltid bra att ha en i reserv. Ytterligare någon dag senare dök en till upp. Precis samma som med kardan och svänghjul. Det gäller att ha en av "rätt sort" som kan locka till sig andra..........

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Japp så är det.

Såg detta nu:

2009-04-23 22:09 Östersund Vidaresänd

2009-04-24 06:34 Östersund Vidaresänd

T5an måste haft en lokal turne i Östersund. Kan kanske förklaras med att T5 låda 3 just fanns i Östersund och så nära som cirka 300 meter från Bussgodsterminalen. Vem vet de kanske fattade tycke för varandra därav den extra natten........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fick lov att klä av lådan lite. För mycket plastförpackning i förra inlägget. Titta så fint V8-splinsen lyser i solen...

CIMG1743%20(Small).JPG

CIMG1744%20(Small).JPG

Sprängkåpan som hör till syns också på denna bild.

CIMG1746%20(Small).JPG

Notera även den trevliga transportställningen som säljaren tillverkat.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nästen glömt att jag köpte en sprängkåpa till V8-T5 för någon vecka sedan av USA-delar i Sunne. Paket som skall till mig verkar ta lite extra tid. Denna gång var det DHL som ville låna paketet ett tag. Det kom ett SMS plötsligt att den fanns att hämta i Arboga. Så här ser den ut.

CIMG1748%20(Small).JPG

Nu har jag:

Två V8-or

Tre sprängkåpor

En T5 för V8a

En T5 för V6a

Bud på en T5 för V8a

Hugg på, om jag vill, en T5a för V8a

Två tryckplattor

Ett svänghjul 153 kugg

Ett svänghjul 153 kugg ej hämtat än

En kardan kapad och klar

Några extra kardaner och yokar

En extra HEI

Borde ha en eldriven kylvattenpump

Ett mycket gott humör........ det är rätt viktigt faktiskt.

Finns säkert annat jag också borde ha.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Jag kopplar ihop dig med killen i Östersund direkt så får ni resonera om det är en WorldClass låda. Jag hade inte hans adress i denna maskin men jag ordnar det.

Edit 2009-05-01: Så där info om namn och tel är skickat på email till dig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det kom lite jobb nyss. Undrar vad som kan pocka på största uppmärksamheten:

-- Bygga bil

eller

-- Lasta in ved (9m3 och när det är klart kommer 9 m3 till och när det är klart kommer 9 m3 till)

Vad tror ni?? Men jag behöver den styrketräningen för att orka lyfta runt V8a ramen. Så det är bara att hugga i... och bli stark.

CIMG1759%20(Small).JPG

CIMG1761%20(Small).JPG

CIMG1765%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg 518: Jag valde arbete istället för lättja. Det bli noll meter Seven idag men första omgången 9m3 ved är inplockad. Snart kommer mer......

CIMG1780%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Ett arbetsbesparande sätt att lösa sin uppvärmning: Själv har jag en möbel av en garderobs storlek i hörnet av tvättstugan, (kallas visst elpanna, det går några elkablar dit i allafall), kan varmt (!) rekommenderas. :rolleyes: Så kan man fortsätta i garaget.

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Har också el. Två elpatroner i ackumulatortankarna. Men jag vill ju bli stark och vältränad inför badsäsongen 2009. Det är väl bara ett sätt att lura mig att hålla på med ved. Kan vara snålhet också.

Men jag har en vedtransportör-konstruktion som är tillverkad. Den lyfter in veden med tryckluft vedträ för vedträ. Kvar att göra är att tryckluftskolven skall svetsas på plats och så måste jag köpa en större kompresser. Sen skall bli kul att lasta in ved i vedboden.

Fast då förlorar jag lite av träningen. Kan ju alltid lyfta V8-bilramen några gånger per dag....

Link to comment
Share on other sites

Elräkningen, ja just det, visste det fanns en hake.

Varför inte ta och driva vedtransportören med en V8-motor? (Eller i allafall kompressorn. Så förenar du nytta med nöje!) :prop:

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

...Kompressor, tryckluft, vedtransport, sågning, huggning, svettiga människor som duschar och förbrukar varmvatten, plus kostnader jag nyss glömt....

Inte kan det där löna sig?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

En annan har frånluftsvärmepump och nytt, välisolerat hus och här landar elkostnaderna på 11.000:- om året inkl. hushållsel, så 2500:- är nog galet. ;) Borde inte gå ens med bergvärme, solpaneler för att "ladda" borrhålet och egna solceller ens. Om man inte bor på 14 kvadratmeter då..

Link to comment
Share on other sites

Hemskt vilka spekulationer jag dragit igång, det var inte min mening....

Lite väl mycket OT för tråden....

Nej, jag har ingen skog... men på jobbet pressar vi briketter av spillet

som man som anställd kan köpa till fördelaktigt pris...

En hemmabyggd eldningsanläggning i pannrummet maler ner briketterna

och sköter uppvärmningen via PLC med info panel i köket och minimal

arbetsinsats från min sida. Besöker pannrummet 1-2 ggr/vecka..

Jag är förvånad över intresset för min uppvärmning av kåken ;)

Det jag syftade på med att cealm har en del av svaret är för att vi haft en

diskussion om min uppvärmningsmetod tidigare... Luddigt skrivet av mej, ursäkta.

Jag har byggt ett par stycken anläggningar nu, men andra ev. frågor mm kan vi

ta på mail eller något om någon är mer nyfiken så besparar vi cealms tråd mer OT

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith och övriga: Jag kan ju som OT-avslut nämna att efter min och Arrowsmith diskussion förra året som började med RodBalls till CealmSeven V8a och fortsatte kring uppvärmning mm. Efter diskussionen och de bilder som jag fick fanns väl bara en kommentar. Vaför inte dra igång en tillverkning av enheten, själv eller via någon. För en sådan anläggning skall INTE bara finnas i ett eller två kanske tre hem den borde ut på marknaden. Visserligen en massa jobb men det går alltid att välja metod hur mycket man själv skall ta av jobbet. Så Arrowsmith: Citat: ---- Jag har byggt ett par stycken anläggningar nu ---- Bra och jag hoppas du är på väg ut publikt med anläggning för den tål det och BORDE ut till större försäljning!!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

HMMM. Farsan sålde våran Bosch 8" vinkelslip förut. 200:-. Arg ännu, fast det var 15 år sen.. Och ang 13 pol kontakt finns både hane & hona löst. Hane 100 hona 120 kronor. Bilbuttericks har antagligen ingen på hyllan, om du mot förmodan skulle bli vilseledd att komma på tanken att ens fundera på att åka dit..

Kan ta med till Kjula, hör av dig isåfall.

Link to comment
Share on other sites

Christer J: --- Oj då -- Arg ännu, fast det var 15 år sen.. ---- 5 eller 10 år till så kanske det lugnar ner sig.......Hoppas!

Jo, Biltema hade kontakter 79 stycken men de visste inte var i affären. De hade fått hem 80 stycken och 1 såld så rimligen borde det funnits 79 kvar. Datorn sade så också men på hylla Bil 12 fanns inget. De kanske låg på Trädgård 435 som egentligen är en specialhylla under en gran i Kilsbergen. Usch där lät jag nästan lite ironisk. Biltema har mycket bra saker också och jag har åker frivilligt dit lite då och då.

Det är kanske tack vare Biltema har jag tänkt om med 13 polig kontakt och kommer bara köra med en vanlig 7 polig. Tanken tidigare var att jag behövde 10 kablar och det blir rysligt trångt i en 7 polig kontakt. Nu har jag ändrat mig och skippar allt utom det som är standard för belysning. Tack i alla fall för erbjudandet och skulle jag ändra mig igen då kommer ett PM (i god tid) innan Kjula.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, de har ju sina ljusa stunder.. mellan stängning och öppningsdags.. Skämt åsidå, det finns lite användbart där också, men ofta är det slut och ingen vet när eller var det kommer. Ha en bra helg.

Link to comment
Share on other sites

Blir det lite tid över idag, vilket jag vet att det blir tex alldeles strax här på morgonen. Då skall jag jobba med någa smådetaljer på bilens framvagn.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fixat lite mera med framvagnen. Nu är smådetaljerna klara. Det är några svetsfogar kvar fixa.

CIMG1997300.jpg

Jag åker troligen på att vända ramen en extra gång. Så kul! Jag har riktigt längtat efter det. När jag ändå håller på syr jag fast extra fästen så jag kan ha en PowerGlide låda i bilen om jag någon gång skulle få för mig det.

Lite mer triangulering i motorrummet och lite annat smått och gott sedan är det dags att blästra ramen och måla densamma. Undrar just om jag kommer att vänta tills färgen torkat innan montering av detaljer börjar?

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Det är ju bara en liten lätt bil jag har........... då bli det små bilder.

Jag viktar upp bilen lite så kan jag fixa större och tyngre bilder.

Jag fixar lite nytt att titta på åt dig (och kanske någon annan också)...

Link to comment
Share on other sites

Nu är alla trianguleringsrör för motorrummet kapade. Några av den är också punktade. På programmet ikväll står en del svetsning (plus att det kommer ytterligare mer ved hem ikväll, det är kubikmeter nr 19 till nr 27 som anländer)

Jag har plockat ner framvagnen så jag kommer åt att svetsa. När trianguleringarna är färdigsvetsade ska det är dags att blästa och måla ramen. Hoppas jag kommer på om det är några fler fästen eller annat som måste svetsas innan blästringen - målningen.

Link to comment
Share on other sites

Svetsat och svetsat. Lite till så är det klart. Nu är det avgjort att jag kommer bli tvungen att tilta upp ramen. Jag tar ut den utomhus då kommer hjullastaren åt bättre att göra jobbet.

Sedan klistrar jag på två 5,50 kronors frimärken på ramen och lägger den i brevlådan för vidarebefordring till blästring och målning. Det borde räcka med två frimärken. Den väger inte mer än drygt 300 kg (helt tom).

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...