Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Jaha det var någon meter svets till. Än så länge är jag bara och kör på sådant som jag kommer åt uppifrån eller från sidan. Visserligen är det mer lättåtkomligt nu när motorn är ur och jag kan kräla runt som en ål i ramen.

Planen är klar hur jag skall vända ramen. Dvs nu har jag en plan att inte följa.........eller följa.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Innan jag gick in för kvällen provlyfte jag ramen för vältning. Det behövs två personer. Jag fick ett epost-meddelande nyss med erbjudande om vältningshjälp. Det tackar jag verkligen inte nej till för det är lite råddigt att välta runt ramen med hjullastaren själv. Rätt vad det är så snurrar allt runt som en propeller utan att det är meningen.

Det blir troligen ett tisdagsjobb. Måndagmorgonjobbet är att hämta bensintanken.

Tror jag glömde att nämna hur lätt min 29500 mils motor startade idag (Volvo 230A). Full choke och startar på första försöket. När bilderna togs till något inlägg tidigare där bilen står på hjuldollys var motorn igång så det var fullt möjligt att "gasaaaaa bort" båda bakre hjuldolly vagnarna. Det vara bara jag som fegade och lyfte ner bilen fint och sakta med domkraften.

Link to comment
Share on other sites

Ron kom ihåg det där träningspasset på 30 minuter som jag hoppade över. Det nog den enda skillnaden. Möjligen möjligen kan min ram väga något eller kanske några hekto mer än hans ram ..............

Link to comment
Share on other sites

V8 bilens 56 liter stora bensintank är klar. Gott om nipplar och anslutningar insvetsade för olika behov. Två skvalpskott är insvetsade också. Tanken monteras lutande och då fungerar utloppet (till vänster nere på bild 2) som en enkel catchtank. Eftersom jag har förgasarmotor behövs inget mer avancerat system. Kan nämnas att tanken är tillverkad i "mycket rosttrögt material" dock inte så kallat "rostfritt".

Bensin%20tank%20CIMG0711.JPG

Bensin%20tank%20CIMG0714.JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag lirkade ur bakaxeln ur ramen. Laddade musklerna, dvs plockade undan ett par saker som stod i vägen. Det var en bygglampa, ett par kablar samt att öppna verkstadsporten. Med de åtgärderna kom jag bra intill med hjullastaren och kunde välta ramen. Jag kände lite på den innan om det var möjligt att häva manuellt för en eller två personer. Ingen tvekan att hjullastaren var rätt val.

CIMG0716%20(Small).JPG

CIMG0718%20(Small).JPG

CIMG0719%20(Small).JPG

CIMG0721%20(Small).JPG

Då är det några meter svets till som skall tillverkas.

Link to comment
Share on other sites

Ny rulle svetstråd igen. Tur att jag har ett beredskapslager. Imorgon golvläggning. Eventuellt installation av värmekanaler så jag enkelt kan portionera ut varmluft närmre sittytan. Det finns plats för ett par lämpliga rör. På förarsidan i första hand för jag har upptäckt att jag åker ju även när det är minusgrader. Golvet läggs så snart jag är säker på att inga svetsar är "glömda" vid golvytorna. Hela dagen imorgon är byggdag.

På gång:

- Svänghjul med rätta bultcirklarna verkar kunna lösa sig.

- Även tryckplatta kan lösa sig

- Ny startmotor skall hämta (2 stycken faktiskt) som passar 153 kuggars svänghjul.

- Kardan kan möjligen bli klar till helgen

- Åka till Sellholm för att hämta delar

- Provmontera tanken samt göra plats för en extra tank bredvid 56 liters tanken så jag kan ha upp till 76 liter ombord.

- Svetsa klart bågen bara några småsaker kvar på den.

- Rulla runt ramen upp-och-ner för att svetsa allt jag kommer åt då

- Fortsätta rullandet av ram med andra sidan ner för att sedan göra allt rättvänt igen. Och då är allt färdigsvetsat

- Fästen för stolar mot det nylagda golvet

Eller så åker jag ut och kör Sevenbil, Just ja höll på att glömma att besiktning av 2 kärror imorgon hos SBP. Det skall väl gå det med.

På det hela taget rullar väl bygget på eller i alla fall ramen rullar runt.

Vikten på ramen just nu (bara ramen helt tom i övrigt) ligger runt 250 kg slutvikten blir cirka 300 kg. Det är hjullastare som gäller för att flytta ramen.

Link to comment
Share on other sites

300 Kg? Nog för att den ser krallig ut, men det kan väl inte stämma??? För det är väl utan motor? Min väger 90 och då har jag 40x40x3 rör. CES väger 170 och den är BIFFIG. Du får nog byta till en bigblockare om du ska få snurr på skrotet om du fortsätter sådär! ;)

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Drake: 250 till 300 är inte en omöjlig siffra. Bara 4-kantrören 155 kg. (11 pipor.).

Till det kommer ett antal meter 30x3 rör plus alla 5 mm och 10 mm samt 15 mm plåt / järn. Summan landar på runt 250 kg. Kommer bågen på och ytterligare insvetsade trianguleringar samt mer inplanerad 5 mm plåt så räcker inte 250 lg längre.

Tex varje motorfäste väger 5 kg. Vägde dem nyss.

Bilen kommer bli stabil (mitt ord för tung).

Link to comment
Share on other sites

Då är en av kärrorna i drift igen i två år. Bra att det tog lite tid med kärran för då hann jag inte svetsa in alla golvplåtar. Kom på lite förbättringar. På förarsidan och vid benutrymmet dvs framför och bakom kommande pedalställ lägger jag in stor bit 5 mm tjock plåt istället för 2 mm. Då kan jag bygga pedalstället direkt på golvet. Stabilt och bra. Samma sak på passagerarsidan där batteriet skall husera. 5 mm plåt där också så kan alla fästen mm bultas direkt utan extra stabilseringar.

Link to comment
Share on other sites

Rostfria tunnplåten i golvet är lagd i den del som är "sittutrymmet" . Nu är det dags att gå upp lite i dimension för en del av det kvarvarande golvet. På förarsidans golv cirka 100-150mm framför pedalstället och hela vägen bakom (200mm) blir i 5mm vanlig plåt resten blir 2mm rostfritt.

För passagerarsidan blir det enklast att fortsätta med 2 mm rostfritt . Det bli lite extra balk där batteriet skall få sin plats. kanske ett par vinkeljärn.

Link to comment
Share on other sites

Förarsidans golv lagt. Nu kan jag montera pedalställ mm direkt i golvet utan att riskera att det flexar. Jag delade inte upp golver utan hela benutrymmets golv fick bil i 5mm plåt. Det var enklare och göra så.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Golvet i bilen på plats. Det är fortfarande någon meter svets kvar. Jag helsvetsar ovan och undersidan. En sak har jag bestämt mig för om jag skulle bygga en ny "pansarbil" det är att ALLA plåtar, golv kardantunnel, rubbet skall vara 5 mm. Det är så trist att inte kunna spetta på med svetsen för den där övriga tunnplåten till golv. Suck.

Skaffade lite råmaterial till pedalstället. Pedalerna blir massiva med tvärsnitt 10x25 mm. DEt kommer inte behövas några förstyvningar på dem. Gaspedalen får bli ett nummer mindre. Imorgon fredag vänder jag blien på rygg och betar av lite golvsvetsning och dragkrokssvetsning som jag ännu inte kommit åt.

Vankar av och an med frågan: Blästra eller inte blästra ramen nu? Det finns en hel del personer i blästringsbranschen i närområdet. Om det inte blir blästring då sprutar jag på mer Biltema grå grundfärg när jag kommit svetsningsvarvet runt och kan lyfta ut bilen med hjullastaren.

Link to comment
Share on other sites

Golvet i bilen på plats. Det är fortfarande någon meter svets kvar. Jag helsvetsar ovan och undersidan. En sak har jag bestämt mig för om jag skulle bygga en ny "pansarbil" det är att ALLA plåtar, golv kardantunnel, rubbet skall vara 5 mm. Det är så trist att inte kunna spetta på med svetsen för den där övriga tunnplåten till golv. Suck.

Skaffade lite råmaterial till pedalstället. Pedalerna blir massiva med tvärsnitt 10x25 mm. DEt kommer inte behövas några förstyvningar på dem. Gaspedalen får bli ett nummer mindre. Imorgon fredag vänder jag blien på rygg och betar av lite golvsvetsning och dragkrokssvetsning som jag ännu inte kommit åt.

Vankar av och an med frågan: Blästra eller inte blästra ramen nu? Det finns en hel del personer i blästringsbranschen i närområdet. Om det inte blir blästring då sprutar jag på mer Biltema grå grundfärg när jag kommit svetsningsvarvet runt och kan lyfta ut bilen med hjullastaren.

Stackars dom som du eventuellt skulle kolidera med..*L*det blir inte mycket kvar av dom..

Men vist är det bättre med lite extra om det händer något...för orginalritningarna är inget vidare.

Några dagar efter jag pratade med dig så sprang det upp ett stor vildsvinsgalt framför bilen när jag var på väg hem från jobbet på natten...då klarade jag det tack vare ABS bromsarna och lite tur..

Men vad skulle hända om man körde på en sådan med en Locost som inte har några förstärkningar..

Du är otrolig att jobba...Imponerande.

Link to comment
Share on other sites

Pulvermannen: Det otäcka är att man lätt blir platt om man kommer plåt / balk mot balk med något i våra Sevenbilar. för min del har jag haft den trista erfarenheten för snart femton år sedan att frontkrocka med en annan bil som körde vänstertrafik med besked. En höghastighetssmäll, det var 90 väg. Jag blev ihoppusslad igen. Fortfarande men av smällen och nu bygger jag bilar och åker med bilar som verkligen inte är avsedda för plåt mot plåt. Hur klok eller korkad är jag egentligen? Jag kan heller inte sitta och räkna snöflingor på vintern och mygg på sommaren för vad sjutton skall jag göra på höst och vår då? Jag får köra som om bilen är en MC dvs utgå ifrån att ingen ser mig och alla är på jakt efter mig i trafiken och försöka ligga steget före. Men vildsvin hur planerar man för dem? Det är väl 20 km/h fast det blir inte andra trafikanter glad åt...och vildsvinen springer ifatt och spöar upp en.

Link to comment
Share on other sites

Detta evinnerliga svetsande. Det går åt mängder med gas och svetstråd. Nu ligger ramen på rygg. Jag klarade att vända ramen själv med hjälp av hjullastaren. Som väntat dök det upp några fogar som behöver svetsas utöver de som var planerade för svetsning ryggläge.

Ram090207CIMG0724300.jpg

Ram090207CIMG0728300.jpg

Hoppas jag kan vända upp ramen på höger sida idag för slutgiltig svetsning sida samt underifrån.

Link to comment
Share on other sites

Avgasflänsar.

CIMG0735%20(Small).JPG

Diverse svarvade delar som skall monteras (svetsas) på ramen.

CIMG0733%20(Small).JPG

Är det någon på forumet som har vetskap om vilken gänga som Volvo 740 handbromsjustering har. Den plastdel vid handbromsspaken som justerar wirespänningen. Cirka 16mm och 13 gängor per tum. Men 13 gängor per tum finns inte något vettigt alternativ för UNC UNF MM verkar vara Volvo special eller??

Det kanske finns någon på forumet som råkar ha en skrotad 740 wire där muttern finns kvar och som kan tänkas skilja sig från muttern mot lämplig ersättning.

Ett annat alternativ är att åka till bilskroten och plocka en mutter där på en 740.

Link to comment
Share on other sites

vad har hänt.... avgasflänsarna ser misstänkt tunna ut... börjar tjockplåten ta slut... :whistling: ja du har du airbag... för någon deformation/uppbromsning i schassiet lär det väl knappt bli vid en krock.. blir som att sitta i en grov RHS balk .. ibland är det bra med lite ``skrot´´ som viker ihop sig..

Link to comment
Share on other sites

Blev lite orolig, fick lov att mäta de färdigköpta avgasflänsarna. De håller standard + 0,5mm = 5,5mm. Främre delen av chassiet har inte så mycket plåt i sig (inte på ovanvåningen i alla fall). Där är det "vanlig triangulering" med bilens standard 4-kant profiler, 30x30x3.

Har svetsat ett antal meter ikväll. Jag har några fogar kvar vid dragkroken som måste göras innan jag vänder upp bilen igen på sidan 2, dvs med passagerarsidan mot golvet. Sedan är det koll, extra koll, extra extra koll, plus en check att inga svetsar är överhoppade.

Det är möjligt att jag kan ordna en blästring av ramen och grundfärgning. Skall ringa ett samtal imorgon för att om det skulle kunna bli verklighet annars sprutar jag på Biltema grå grundfärg så får bilen ha det under 2009 på ramen.

Blev lite nostalgisk när jag tittade igenom kort mm. Jag har rätt många kort på bilbygget och upptäckte att 3 juli 2008 såg bilen ut så här:

PICT4724300.jpgPICT4727300.jpg

("de 8-små rören till höger på den högra bilden är till nästa bil om det nu blir någon sådan när denna är klar.)

Sedan dröjde det till första september (Inlägg i denna tråd) innan något gjordes med de inköpta 4-kant-rören. Det är fem månader sedan så visst har det blivit lite annan form på metervaran. Men allt tar sin tid.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kört en omgång med svetsen på förmiddagen. Nu är bilens ryggläge bytt mot sidan 2 dvs passagerarsidan ned mot golvet. Då har jag nya fina ställen att bränna svetstråd på.

Link to comment
Share on other sites

Svetstråden nästan slut. Inte bra. Ringde runt för att kolla om någon i närområdet hade en rulle över och efter 3 telsamtal så fick jag tag på en ny rulle 0,8mm nästgårds.

Det har gått åt mer tråd än jag räknade med dvs jag har svetsat mer i helgen än jag trodde jag skulle göra.

Det är bara bra för ramen åker på blästring och grundmålning nästa vecka. Jag kan åka iväg med den redan på måndag men jag väntar nog till onsdag kväll för då bör det mesta vara färdigsvetsat.

Nu är det dags igen för några meter svetssträng. Det är lite kvar att göra medan bilen ligger på sidan 2 (passagerarsidan). Snart skall den vändas rätt igen. Men innan den får landa på rätt köl tar jag med ramen ut ur verkstaden och slipar lite i botten på den.

Link to comment
Share on other sites

Bilen rätvänd igen. Det är smidigt med den lilla hjullastaren som hjälpreda och nu börjar jag få viss vana på att rotera ramen. Dags att sy insidan på golvplåtarna. Skall strax ut igen för ett sista kvälls / nattpass med svetsen. Enda sättet att blir klar med bilen är att jobba med den. Så här sedan den ut nu. Ingen större synlig skillnad. Det är väl möjligen att jag satt fast 5 kg svetstråd sedan sist.

CIMG0759300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fixat ett enklare uppdrag som att köpa justermuttern till handbromsen. En speciell mutter som inte ingår i wirepaketet utan man utgår ifrån att den "gamla muttern" återanvänds. Gängan på muttern är inte standard. Jag ringde till en Volvo handlare och frågade om muttern såldes som reservdel. Javisst. I bakgrunden hör jag killen fråga en kollega: Vad heter den där justermuttern , du vet till handbromsen på 740---- Svaret kom direkt -3516478 -- och visst hette muttern så. Nu är en sådan på väg mot Arboga till kostnad av 53 kr och 50 öre.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser 53-kronors muttern ut. Visst är den fin?

HandbromsCIMG0800300.jpg

Här är den monterad på wiren. Den passade också.

HandbromsCIMG0802300.jpg

Jag har beställt två låsmuttrar till mina övre kulleder till famvangnen för 52 kr st +moms...och jag vet inte ens hur de ser ut.. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Tillverkat ett antal mallar av mjölkpapp som skall överföras till 5mm plåt imorgon söndag. Det är bältesfästen, mittfäste för tvärslån i bågen där bältesomlänkaren sitter, Övre dämparfäste och nedre dämparfäste. Plus lite annat smått och gott. Det finns en hel del saker att ta tag i och tillverka så bygget går framåt igen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det har gått på lite sparlåga ett tag nu tycker jag. För mycket "tänka och för lite verkstad". Lyfte in 56 liters tanken och den ser ut att passa rätt bra. Nu skall fästen tillverkas så den sitter säkert. Påfyllningsrör och lite annat skall fixas.

Ram24-2CIMG0835300.jpg

Har också punktat fast en mittstöd för bältesomlänkartvärslån.

Ram24-2CIMG0843300.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite inredningsjobb på gång. Finns inte så många sätt att möblera en Sevenbil på men jag har i alla fall två stolar att placera ut. Liggande 2-tum-3 träreglar som distans gav ett perfekt höjdläge för förarstolen. Verkligen bekväma plåtstolar. Dags för bygget av metallfästen med träreglarna som mått och distansverktyg..

För rattstången har jag skurit ut ett hästskoformat hål i främre torpedväggen. Genom det hålet skall rattstången "byggas". Höjder och vinklar i förhållande till förarstol, mina armar mm känns bra. När jag ändå höll på med grovjobb så åkte vinkelsliparna fram för slipning av båda bakre stänkskärmarna. Skärmarna är klara för blästring nu.

Skall slipa ett antal svetsfogar imorgon (utomhus) och med skyddsmask för allt damm som blir. Jag lyfter ut ramen med hjullastaren och passar på att vända den på rygg en extra omgång så jag kan svetsa klart övre stötdämparfästena.

Jag köpte en blästerpistol med slang för blästersanden på Biltema. Hoppas den fungerar skapligt. Avsikten med blästern är att kunna ta bort färg och skräp på otillgängliga små ytor om jag behöver få rent för att kunna svetsa. Kompressorn jag har är väldigt liten men det kanske ger tillräckligt med luft ändå. Hoppas det annars kan jag koppla ihop två kompressorer.

Link to comment
Share on other sites

Köpte själv en Biltema-bläster och det var bortkastade pengar, tyckte jag. Kunde lika gärna tagit sanden direkt i näven och kastat den mot mina rostiga delar. (Annars tycker jag att Biltema kan uppvisa ett och annat guldkorn). :(

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Köpte en sådan här på Biltema. Det blir övre tre-punkten för bromsljus. (obs inte tre-punkts lyft även om bilen kanske skulle klara en sådan).

Jag har borrat hål genom störtbågens 10 mm fästen på båda sidor. jag valde ett 12 mm hål. Sedan skall ett lämpligt fäste monteras mitt på övre bågen och därefter skall ett litet hål borras så kabelarna till bromsljuset kan anslutas. Det blir säkert lite pilligt att få igenom kabeln i bågen så den till sist hittar ut genom 12 mm hålet i 10 mm fästplattan. Det får ta den tid det tar.

Jag tror mycket på en triangelkonstruktion för bromsljus. Det blir så mycket bättre synbarhet när jag bromsar för bakomvarande bilar. Lampinsatsen har två lägen ett motsvarande 5W och ett 21W, E-godkänd också förresten. Detta skulle kunna utnyttjas. Köpa en bromskontakt till av Sellholm som ansluts till bakre bromskretsen. Frambromsen skall ta först då koplar jag 5W delen till den och sedan när bakbromsen får tillräckligt tryck då tänder den 21W delen. eller kanske tvärtom. I vilket fall så blir det en "ljusförändring" och det är den jag vill ha för det drar blickar till sig och en bakomvarande bil kan reagera lite snabbare.

Link to comment
Share on other sites

I mitt avgörande set för ---Biltemas bläster ----. Ref inlägg 331

Jag har provat blästern och den fungerar tillräckligt bra för de krav och behov jag har. Vi testen hade jag en liten bärbar Biltema kompressor som inte ger speciellt mycket flöde. Det går att koppla ihop två sådana för att blästerna skall orka lite längre innan vilopaus.

Användbar för

- Att blästra av färg på otillgängliga ställen där vinkelslipen eller borrmaskin med stålborste inte kommer åt.

- Att blästra av små rostiga saker

- Att sprida ut sand på isfläckar runt huset, man når rätt långt med den.

och sist men inte mist

- Att inte tro att man kan blästra en hel ram med den. En sådan blästring tar längre tid än bygget i sig.

Link to comment
Share on other sites

- Att sprida ut sand på isfläckar runt huset, man når rätt långt med den.

Kanon, jag ska tipsa min far om det nya potentiella användningsområdet.

Han har en biltema bläster han inte vet vad han ska ha till, för som bläster är den fullständigt värdelös....

Link to comment
Share on other sites

Har kommit på hur jag skall kunna slipa och svetsta utomhus förhållandevis bekvämt. Framvagnen eller framdelen på ramen står på en hjuldollyn och sedan lyfter jag ut bilen till hjuldolly nästan ramlar av betongkanten vid dörren. Då är det luftigt och högt i tak att jobba.

post-787-1236032188_thumb.jpg

Hängde på "pansarskärmarna" på varsitt vedträ. Kanske skulle köra på gengas istället? Varför sålde jag det två gengasaggregaten jag hade? Så dags nu att tänka på det.

post-787-1236032198_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Just nu håller jag på med dragkroken och de rör som skall hålla fast draget. Jag skall svetsa in 5 x 5mm plattorna som skall hålla dragkroksdelen. För tillfället är allt svetsat i bilen men dragkroken skall skruvas till bilen enligt VV. Därför sågar jag av cirka 10 mm av draget som är svetsat och sitter helt still. Därefter plockat jag in 5mm plattorna och syr fast. Så gör jag en liknade operation i den vertikala 5mm-plåten. När allt är klart fyller dragkroken de krav och önskemålen som regelverket har åtminstone tror jag det.

Jag försökte ensam lyfta ramen i fronten. Jag får äta minst 29 tallrikar gröt till för att orka lyfta den något. Dunsar det till lite obegripligt och någon trädgårdsstol råkar ramla i eftermiddag är det bara jag som vält runt ramen för sista bottensvetsningen (med hjullastarens hjälp skall väl tilläggas).

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

"Jag har borrat hål genom störtbågens 10 mm fästen på båda sidor. jag valde ett 12 mm hål. Sedan skall ett lämpligt fäste monteras mitt på övre bågen och därefter skall ett litet hål borras så kabelarna till bromsljuset kan anslutas. Det blir säkert lite pilligt att få igenom kabeln i bågen så den till sist hittar ut genom 12 mm hålet i 10 mm fästplattan. " (Citat ovan)

Jag har gjort samma med hål mitt på störtbågen (för bromsljus) och ca 12 mm hål där bågen möter chassit. Innan jag svetsade fast bågen drog jag igenom "najtråd" hela vägen för att dra igenom elkablarna.

Om du inte har dragit igenom någon "najtråd" (eller den har bränts av i svetsen!!!) brukar det gå att pilla in garntråd och sätta dammsugarmunstycket där man vill ha ut tråden. Därefter kan man knyta på en kraftigare lina t.ex. persiennlina som man fäster elkabeln i. "Lätt som en plätt"!

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Jag hade ingen tråd i bågen. Jag skall prova dammsugarmetoden det är riktig High-Tech. Det gillar jag..... Det var ett bra tips återkommer med hur det gick. Hoppas det blir --"Lätt som en plätt"! ---

Tillfälligt inne och tinar upp lite. Ramen ligger på rygg och Uppsala Seismologiska ringer klagar över dunsarna. Nej så farligt är det inte men så här stabil kommer jag inte ihåg att den var förra omgången jag vände ramen ett varv. Nu är det mesta färdigsvetsat i bakvagnen. Jag fick för mig att göra ett par trevliga plåttrianguleringar till när jag ändå höll på. De två plåtarna skall svetsas fast sen vänder jag ramen för annars hittar jag bara fler ställen att triangulera med plåt.

Den del av dragkroken som sitter i ramen är färdigsvetsad.. Den (nästen) vertikala plåten som också håller dragkroken är avsågad och klar. Innan jag sågade av den klämde jag fast den yttre fästplåten. Sedan borrade jag 6 stycken hål för 10mm bult. Kontrultionen bildar dragkrokens bakre extra vertikala stöd och är också demonteringsbart.

Det kommer lite bilder i ett senare inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har ett tips på andra inre styrleder som passar på en Volvo 240 styrväxel (utan servo). Dvs samma gänga mot styrväxeln och mot yttre leden.

Jag måste ha en okortad 240 styrväxel. Det inre lederna jag behöver skall vara mellan 35 och 40 mm kortare än originalet.

Link to comment
Share on other sites

Då var ramen rättvänd igen. Hoppas jag inte behöver välta runt den fler gånger. Jag har kollat att allt är svetsat både 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 och ett antal gånger till. Det skall vara klart undertill nu.

Det ljusröda strecket på draganordningen är där jag skall kapa för att få till ett drag som följer VV regler (eller det kanske är Transportstyrelsen regler nuförtiden).

CIMG0996%20Small.JPG

Här är de två 5mm plattorna punktade. Ytterdelen av draget hänger fast i en vertikal 5 mm stödplåt. Genom att göra på det här viset så blir vinklar och höjder rätt från början. Det enda jag behövde göra var att kapa bort 12 mm av draget samt måtta in så plattorna blev centrerade.

CIMG1003%20Small.JPG

Lite trianguleringar för dragkroken. Dragkroken, den losstagbara delen syns till höger på bilden.

CIMG1008%20Small.JPG

CIMG1010%20Small.JPG

På denna bild syns även det (nästan) vertikla stödet för dragkroken.

CIMG1011%20Small.JPG

Hoppas draget blir godkänt och att jag får 750 kg men jag blir säkert nöjd med 400 kg också. Som bilen och draganordnigen är byggd borde jag ha 1200kg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att du inte är ett dugg rädd för vikt och ska använda dragkrok mm så tycker jag att du har en märklig avslutning på ett av rören i ramen.

Enligt bild nedan så kommer inte du inte få mycket stadga i det långa diagonala röret där du anslutit det "längsgående" röret som kommer från kardantunneln.

562009122012P6bd5.jpg

En lätt triangulering i hörnet på andra sidan profilen hade spridit kraften lite bättre....

472009122446P056b.jpg

....eller kanske du skulle kunnat valt en lite annan vinkel och lett kraften vidare genom ett rör på andra sidan och fortsatt ner igenom det befintliga röret du redan har på plats (prickat)

cc2009122638P82dc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith: Japp den trianguleringen finns inte på bild men skall dit. På samma rörsida men framåt är trianguleringen klar och med på bild.

Thomas: Rören gick som du föreslår från början. Det var bara en sak jag glömde. Bakaxeln. Det är därför kontruktionen blev lite förändrad. Alla gör vi våra små misstag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bygget går vidare.

- En tvärslå i scuttlebågen finns fastpunktad på plats

- Tillverkat övre fastsättningsramen till tanken, håller på med tankfixeringar just nu

- En främre rörtriangulering fastpunktad i nosen på bilen.

- Bältesfästen för rullen är borrade

- Båda plåtcomfort-stolarna är snittade i axelhöjd och vikta framåt. Jättenöjd med resultatet och bekväma är de också.

- Kommit på hur jag skall göra fästet för handbromswiren så det kan svetsas nu utan att exakt veta var själva mothållet kommer. Mothållsplaceringen ger sig inte förrän handbromsen är på plats.

- Köpt fyra bromsskivor och bakre ok.

- Kommit på hur övre bromsljuset skall monteras (Länk till Inlägg 334) Jag borrar ett lämpligt hål för kablarna, 8 eller 10mm. Sedan borrar jag två hål för bromsljusets fästskruvar som jag pillar in en kabelgenomföring på var ställe. Kabelgenomföringen skall ha ett innerhål på cirka 3 mm. Därefter trycker jag dit bromsljuset och eventuellt säkrar det med PL400 eller något annat lämpligt lim elle kladd. Med denna metod får jag ett bra övre bromsljusfäste utan att behöva svetsa någon plåt på bågen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Någon som har ett tips på andra inre styrleder som passar på en Volvo 240 styrväxel (utan servo). Dvs samma gänga mot styrväxeln och mot yttre leden.

Jag måste ha en okortad 240 styrväxel. Det inre lederna jag behöver skall vara mellan 35 och 40 mm kortare än originalet.

Om det är en sån med 14*2 invändig gänga så passar escort mk2. Den är kortare än volvons... har ett par liggande i garaget :)

Jag har gjort tvärtom; volvo styrarmar på escort styrväxel.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...