Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kilkenny: Hur ser den gamla versionen ut. Är inte det en film, måste kolla .....

Posted

Lite bilder istället för film. Det är svårt att vara kameraman, statist, regissör, scripta mm samtidigt och själv. Men jag tror stillbilderna visar vilken möjlighet man kan ha med en dragkrok.

Vi skall vara korrekta och det här skall ses som ett bra exempel. Jag körde ingenstans med ekipaget för då hade jag varit tvungen att binda fast CealmSeven. Dragvikten på kroken är 900kg och det här ekipaget väger lite mer än 900kg. Men kul var det att få prova. Tom kärra däremot provade jag med. Lättkört och lättbackat. Möjligen att dragkulan sitter något lågt för just denna trailer så försiktighet måste iakttagas (som alltid).

Så här såg det ut.

CIMG4360%20(Medium).JPG

CIMG4366%20(Medium).JPG

CIMG4367%20(Medium).JPG

CIMG4369%20(Medium).JPG

Posted

Stort GRATTIS Calle!!

Ekipaget ser riktigt bra ut och det ska bli roligt att se nästa klubbkörning!! Släpet har du tid att fixa nu om du inte gjort det tidigare.

Posted

Visst är det väl så att du inte får dra den kärran ens olastad? Råkade ut för det när jag skulle hyra en 1500 kg kärra och blev nekad då jag inte hade e-kort, min bil hade 1450 kg som dragvikt med b-kort och 1800 med e-kort, att jag bara skulle köra en tom kaross på den spelade ingen roll, det var vad den hade för totalvikt som gällde.

Posted

Helt rätt Pågen, det är alltid släpets totalvikt som gäller om du inte har e-kort. Calle får väl helt enkelt typa ner totalvikten på släpet!!

Posted

Cealm, du måste ju ha tusentals kronor i utlägg bara på skatt och försäkringar på vagnparken per månad?, läste megatråden nyss om saabar och volvos...

Posted

Helt rätt får inte köra med trailen ens olastad men på uppfarten till huset och på en liten grusväg som inte är allmän där kan man prova saker. Kunde bara inte låta bli. Måste hinna med och prova att ta CealmSeven på tow-bar släp efter CealmSeven V8. Det däremot är alldels helt tillåtet i Trafikförodningen. Det var ett av mina tungt vägande skäl till just 900 kg på dragkroken. Sedan hade jag ett skäl till som jag inte tror jag nämnt i tråden förut. DEt får ni se på bilder lite senare. Den ena idén är inget konstig alls. Den andra som bygger på den första idén är jag riktigt nöjd med. Har ingen aning om jag sett det någonstans och kopierat eller kommit på det själv, kvittar vilket bra är det men kräver nästan en dragkrok.

Igårkväll när jag var ner till stan och tankade hade jag ett "smällande ljud" i bilen hela vägen ner. Misstänkte ett tag det vilt fladdrande högra säkerhetsbältet och arr spännet slog i plåtstolen. Lite var det väl kanske men det vart inte tyst helt när jag höll i bältet.

Så skulle jag tanka, gick ploppa in kortet i automaten, slog kod och valde pump, valde 98 oktanhandtaget och sedan gick till bilen för att tanka. Då såg jag vad som var problemet. Pinsamt eller lite pinsamt kanske, jag hade kvar LGF-skylten från när jag drog bilen med tow-bar till regbes. DEt var den som slog emot bågen. Kanske skulle ha kvar den ett tag, Drake? tills höstplöjningen är över....kanske. Lätt åtgärdat att lossa LGF-en och oj vad mycket fortare det gick sedan.

Om det inte är alltför blött imorgon så tänkte jag köra V8 Seven ett tag. Samma gäller måndag med blötan, är det vettigt tar jag den till jobbet, för det får jag med den försäkringen jag har.

Alla fordon jag har även moped, motorcykel och ångbil är i trafik.

Posted

Kilkenny: Nu har jag kollat på wikipedia om Bullit: --- Two 1968 390 CID V8 Ford Mustangs (325 bhp) were used for the chase scene, both owned by Ford Motor Company and part of a promotional loan agreement with Warner Bros. The Mustangs' engines, brakes and suspensions were heavily modified for the chase by veteran car racer Max Balchowsky. Ford Motor Company had also originally loaned two Ford Galaxie sedans that were intended to be used in the chase scenes, but the producers found the cars entirely too heavy to put through jumps over the hills of San Francisco without the suspensions of the cars being severely damaged. The Galaxie sedans were replaced with two 1968 440 CID/375 bhp Dodge Chargers that were bought outright from Glendale Dodge in Glendale, California. The engines in both Chargers were left largely unmodified, but the suspensions were upgraded to cope with the demands of the stunt work. ---

Har inte sett filmen därav frågan eller så var det att jag inte reagerade på Ford när det är Cheva i min kärra. Kan det verkligen vara så ..? Såg också att "tyngd" var inblandad. Vad man nu kan mena med det .... Förstår inte...

Posted

Godmorgon, då var det vintertid nu. Verkar vara en Sevenkörningsdag idag. Lite blött ute men regnet ser jag inte till, än skall väl tilläggas.

Kilkenny: Såg att det hänt mycket hos dig i natt. Ny vinteravatar, gammalt missbruk bort och nytt missbruk in.

Kilkennys missbrukslista:

kaffe bakaxelkaffe

Maskeringstape små salta kakor

Mjölkpapp Aluminiumplåt

kaffe eller bakaxelkaffe det är väl då att du gått till tyngre saker ... mer densitet och power i bakaxelkaffe.

maskeringstape till små salta kakor .. här förstår jag inte riktigt, är det tyngre eller lättare missbruk? Förklara tack.

mjölkpapp till aluminiumplåt (brr). Mjölkpapp är suveränt och bra men alplåt är tyngre, jag är glad för din skull det går helt åt rätt håll, snart får jag läsa stålplåt 1mm i listan sedan dröjer det inte förrän du är på STÅLPLÅT MINST 5MM. Här krävs ingen behandling, jobba på bara du är snart på femman.

Kan som parentes nämna att mina registreringsbesiktare blev lite förvånade över CealmSeven V8 inbyggda stabilitet och vridstyvhet i ramkonstruktionen. Tydligen hade jag "maskerat" plåttjockleken för ögonbrynen höjdes en del när jag beskrev materielval och hur mycket utav just 4 och 5 mm plåt som bilen bestod av. Kan ha varit därför det aldrig ens yppades någon tveksamhet om dragkroken och dess infästningar mot bilen och om bilens vridstyvhet och hållfasthet mm skulle klara 900 kg som dragvikt på kroken.

Det enda var att de skulle kolla i regelverket så det inte fanns någon formell begränsning där.

Posted

Om man är hungrig och det står en stor burk med små salta kakor i garaget så kan vem som helst överskrida intagskvoten

5mm? äh pytt, på mitt förra jobb svetsade vi 20mm plåt, kan det vara nåt för 3,5:an? :prop:

Men det är ju en bra ide! en liten bil, som är svintung! det kan du bli först i hela världen med :)

Posted (edited)

Vågsedelsgissning och Skatteviktsgissning

Det skulle vara roligt att personligen kunna överlämna de båda priserna, vågsedelvikt och skattevikt, i CealmSevenfabrikens lokaler i Arboga. Då vinnarna Kilkenny (vågsedelspriset) och Ezroller (skatteviktspriset) har rätt många mil att åka till fabriken så är mitt förslag att låta tex Posten stå för själva överlämnnadet.

Vågsedelspriset är en påse bilar.

Skatteviktspriset är en kartong med 3 påsar bilar.

Jag skall ordna med en enkel och trevlig cermoni i samband med att priserna kuverteras, adresseras och överlämnas till Posten.

Jag ber dig Kilkenny och dig Ezroller att PMa era leveransadresser till mig.

Det har varit en riktigt kul och trevlig gissningstid men många roliga kommentarer och synpunkter. Frågan är om CealmSeven V8 är den tyngsta Sevenbilen med "ett Seven-utseende" i Sverige. Jag vet inte -- någon som vet??

Ett MYCKET STORT GRATTIS till vinnarna Kilkenny och Ezroller.

Hurrrrrra, hurrrrrra hurrrrrrra, hurrrrrra

Edited by cealm
Posted (edited)

För någon månad sedan gjorde jag ett litet eget "kompendium" med olika urklipp kring registreringsplåtar.

Jag får köra helt lagligt utan riktiga regplåtar har stöd i SFS 2001:650 . Mina resor (Oj fel, min resa menar jag) blir planerade till närmaste polisstation, Arboga. Undar om det är öppet. hoppas det. Annars blir det Köping. Hoppas de har öppet.

SFS 2001:650

Registreringsskyltar - allmänna bestämmelser

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning. Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

Edited by cealm
Posted

En förnämlig sak för bilar med dragkrok. Strax skall jag ut och åka och jag tar cykeln med mig. Jag har inte kört så mycket med bilen än så det kan vara bra att ha ett "extra fortskaffningsmedel" med på turen. Inte för jag räknar med att behöva använda cykeln men det är väl som med paraplyer, ta med ett och slipp regn, just jag skall ha med ett paraply när jag åker.

CIMG4387%20(Small).JPG

CIMG4388%20(Small).JPG

Posted

Hemkommen från några mils åktur med cykel på dragkroken och stort paraply som extra utrustning. Behaglig att köra, fruktansvärt lättstyrd nästan för lättstyrd. Den här har "fulla rattvarv" där ligg0er skillnaden mot andra bilen plus mindre castervinkel som håller emot.

Igår när jag var ute så slog jag hastighetsrekord, ett personligt sådant 199,3 km/h. Kändes inte så fort men det var vad mätaren sade när jag kom hem. Något förvånad kan jag säga att jag blev. Vad sjutton menas ....

Det fanns en förklaring jag har två cykeldatorer en BC1103 och en BC1200. De ser ungefär lika ut och passar i samma uttag. BC1603 kan inte hantera kardanaxelen pga jag måste då programmera en hjulomkrets på 526 mm. Den kommer bara ner till 1000mm. BC1200 däremot klarar 3-siffrig hjulomkrets. Nej jag inte kört fullt så fort som 199,3 km/h.

Turen idag gav som max=97,3 km/h. Behaglig fart på bilen är mellan 0 och 90 km/h och där trivs jag bäst. Ljudet från motorn känns så hemtrevligt och mysigt i det registret.

3,73 till 1 bakaxeln är en bra cruising utväxling men mer rätt vore nog 3,31 eller om det finns 3,18. Med 3,73 så kan jag starta på tomgång och ettan, tvåan eller trean det är vilket som det är bara "tomgångsfarten" som skiljer motorn bryr sig inte speciellt.

Posted

Jag hade det på känn att det var ett cykelställ du mumlade om, att jag inte skrev det först...ja ja...

Ska bli gött med Ahlgrens höddu! (så jag slipper dom här förbaskade kakorna)

Posted

Hann köra lite mer innan regnet kom. Nytt hastighetsrekord enligt mätaren 133 km/h, det tar sig...eller visar den fel, ingen vet ...

Provkopplade original V8 tempgivare till vattentempmätaren och det verkar fungera. Skall kopplas med vettig kabeldragning snarast.

Cykelställ, det kan transportera cyklar med men den andra idén är att använda ett modifierat cykelställ som bagagekoffert. Dvs dragkroken blir bäraren och sedan bultar jag fast en lämplig Amerikakoffert (kanske inte så stor) på cykelstället och vips finns det lite extra utrymme utan att ta husvagn eller släpkärra.

Kommer troligen bygga en egen V8 Seven släpkärra. Jag har kollat vad det kostar med registrering och materiel. Nu råkar jag ha allt som behövs hemma så det är bara registreringen egentligen men runt 2 till 3kkr. Jag bygger en liten kärra kan ta en EU-kärra som mall. Jag har bygget tre små släpkärror men ingen av dem är registrerad och ingen av dem skall registreras heller. Storleken på dessa tre är helt rätt, såklart tar jag en sådan och provkör med. Varför kom jag inte på det förrän nu? Varje av dessa småkärror rymmer exakt 1 m3 ved.

Posted

Fick du till förgasaren??? Och blev det nån skillnad?

Ang, din fråga om det är sveriges tyngsta sjua, så undrar jag verför du är så blygsam? Med sannolikhet gränsande till visshet så kan jag säga ett det är VÄRLDENS tyngsta sjua!

Finns ju ett kit med V8:a i england där allt är överdimensionerat och förstärkt. Tror den ligger på knappa 800 kg. LOL!

Posted

Fel av mej, Luego Viento med V8 = 700kg. Dubbel-lol! :prop:

Posted (edited)

Drake: Har inte bytt packningen än så jag vet inte.

Idag är det måndag och jag har svårt att bestämma mig för V8 eller V70 till jobbet. Lutar åt V70 på morgonen i alla fall.

700 kg då måste vågen vara dopad och motorn en Rover V8 som är så portad att det knappt finns något al kvar.

Hoppas jag får väntat paket i postlådan idag från Transportstyrelsen. Det är så knöligt att alltid vara på mot närmaste polisstaion för att få tillfälliga skyltar, SFS 2001:650 6 § och lustigt nog verkar alla stationer alltid stängda på lördagar och söndagar.

Edited by cealm
Posted

Jag som trodde Transportstyrelsen tyckte om mig, vad har jag gjort för att straffas så hårt..... Snyft igen.

CIMG4389%20(Small).JPG

Fast det gör inget så länge SFS 2001:650 § 6 finns. Hej hopp.

Pågen: --- Du tar det lugnt med Cealm 3,5 hoppas jag? --- Helt lugnt jag är jättesnäll mot 3,5, den finns ju inte än men snart så börjas det....Håller på med att skapa mig en mer detaljerad bild hur jag vill att den skall se ut.

Som parentes kan nämnas att CealmSeven är väl inte den lättaste Sevenbilen heller med en skattevikt på 850 kg men varje gång jag kör den direkt efter CealmSeven V8 så känns den "pytteliten och lätt". Undrar varför? Kan det vara att jag har en så bastant växelspak i CealmSeven V8 jämfört med den andra bilen? Kanske.

Posted

När du pratar om din 3,5:a, så får iallafall jag en inre bild av något som liknar Ariel atom, fast ensitsig, och valsade ramrör som nästan når upp till axlarna.

motorn bak förståss, 1000cc hojmotor, kanske någon liten vinge på.....

Tar mig en liten whiskey nu, återkommer om mina visioner blommar ut :)

Posted

Min vision bygger på 25x25x2 för sådana rör har jag redan köpt för ett år sedan. Baktill sitter den en Fiat Abarth mittmotor på 70hk standard i ett helt öppet motorrum.

Bilen är ensitsig med plats för växelspak till höger om föraren. Vilken hjulbas mm vet jag inte än men den kanske håller måtten som en Fiat 127 eller en A112. Rätt liten både i längd och bredd. Det skall vara en lätt(byggd) bil och inte en massa komplicerat utan svets, klingkap, vinkelslip och kanske något svarvat samt fräst. Det konceptet blir väl lite på bekostnad av vikt men det tar jag för jag vill också gå i mål med en enkel och robust konstruktion på helst ett år eller något liknande.

Posted

Tog loss förgasaren och kollade den skumma packningen men det är "fullt blås ner" i insuget mellanplattan är "portad" så förgasarens 3 och 4 port har inget hinder och öppnar gör de. Har några saker till att kolla. När motorn drar fullt så blir en j-kla skjuts på 1,28 tonnaren.

Posted

Det finns två sätt att få en lätt bil (kan möjligen finnas fler sätt, kanske)

1. bygg en lätt bil

2. bygg en tung bil och därefter blir allt annat lätt

Smidigt koncept, kom på det själv nyss. Det bygger på grundlagen / naturlagen -- det inte frågan om hur man har det utan hur man tar det.

Posted

Då är listan så här efter Kilkennys komplettering, fler sätt??

1. bygg en lätt bil

2. bygg en tung bil och därefter blir allt annat lätt

3. smyg in vikter i alla andras bilar

4.

5.

Posted

Inga regplåtar i postlådan idag heller.

Posted (edited)

Fler sätt?

1. bygg en lätt bil

2. bygg en tung bil och därefter blir allt annat lätt

3. smyg in vikter i alla andras bilar

4. överklaga naturlagarna

5. Flytta bilen till ISS, månen eller liknande plats...

Ringde Transportstyrelsen och fick veta att mina skyltar tillverkades på måndagen och skickas idag tisdag med B-post vilket innebär att jag åker till närmaste polisstation och tar ut tillfälliga skyltar. De där med "tre arbetsdagar" att få skyltar har viss flexibel betydelse visar.

Så, nu är mina tillfälliga skyltar beställda och kan hämtas omgående.

Edited by cealm
Posted

Nu har jag STORA gula fina skyltar.

Sedan kan de andra komma när de vill .......

Posted

Bjud andra byggare/locostägare på pizza, öl och annat nyttigt så vi blir feta (fetare...) och tunga! Jag kan ställa upp som referensperson och testa dieten så ni vet att den fungerar, vad gör man inte för vetenskapen...

Posted

Vi är i alla fall kreativa och hittar lösningar på allehanda uppgifter.

Ezroller: Glöm inte att PMa din adress till mig för Skatteviktspriset

Posted

Årsskatt på CealmSeven V8 = kr: 1920

Posted

Fler sätt?

1. bygg en lätt bil

2. bygg en tung bil och därefter blir allt annat lätt

3. smyg in vikter i alla andras bilar

4. överklaga naturlagarna

5. Flytta bilen till ISS, månen eller liknande plats...

6. Varmluftballongskonvertera

7. Starkare fjädrar i vågen eller ändra viktskalan

Posted

Första tillfälliga registreringsplåten monterad, den bakre.

Posted (edited)

1. bygg en lätt bil

2. bygg en tung bil och därefter blir allt annat lätt

3. smyg in vikter i alla andras bilar

4. överklaga naturlagarna

5. Flytta bilen till ISS, månen eller liknande plats...

6. Varmluftballongskonvertera

7. Starkare fjädrar i vågen eller ändra viktskalan

8. Bygga en lätt bil på riktigt, trots alla bra förslag ;)

Ut å kapa med dig!

Edited by Kilkenny
Posted

Kilkenny: Besserwisser!! det var ju det första jag skrev.....

Nä här skall inget kapas förrän plåtarna är på, så det så, ut och bygg (lätt) själv, och ta några kex. Fast jag förstår att du väntar på Ahlgrenarna........

Det är lufthål som du skall borra, det blir fint

Posted (edited)

använd den stora hålsågen flitigt..

edit ja givetvis föreslog du detta själv under tiden jag skrev mit inlägg.... men det är en sak att skriva..en annan att göra det...

Edited by Michael Th
Posted

Varit ute och åkte lite men V8an. Fick hembesök. Tog med hembesöket ut på åkturen. Det var kompisen som kom över med den från England nyligen inköpta V8 skylten. Rostfri och polerad. Känns bra, den är riktigt tung, fin och blank. Kommer monteras på höger sida ovanför elkontakten för släpkärra.

CIMG4405%20(Large).JPG

Posted

Idag blir det inte mycket gjort, (feber :angry: ) ska ta nya krafttag så fort jag känner mig bättre :)

Hur stora ska hålena vara för det ska bli snyggt tror du Calle?

(jag är en besserwisser jag vet :prop: )

Posted

Feber, skit också. Krya på dig.

Jag tror hålen skall vara 20 eller kanske hellre 25 mm. Du får prova vad som ser bäst ut på just dina plåtar över 25 tror jag inte på. Det kan till och med vara bättre om det är osymmetriskt.

Jag gillar borrade hål som dekoration. Obs!! Koppla inte ihop det med lättningshål bara.

Flera gånger har jag haft handen på avtryckaren till borrmaskinen och tänkt göra om CealmSevens motorhuv till en med massor av hål. Det har inte blivit av än men det lockar. Jag tycker det skulle vara snyggt.

Förutom dekoration så fyller hålen i tex en motorhuv funktionen "luftutsläpp". Motorer ska ha det luftigt.

Posted

och för att styva upp det hela kan man svarva en stans som man pressar en radie med efter borrning, tror jag såg det i någon biltidning häromdagen, dom byggde alu-säte tror jag det var.

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...