cealm Posted April 19, 2009 Author Posted April 19, 2009 (edited) Lite bilder från GasaMk arrangemang på Malmby flygfält 2008-04-18---> Länk (Två Sevenbilar finns det bildbevis på) Edit: Ytterligare lite fler bilder: Länk 2 Edited April 19, 2009 by cealm
cealm Posted April 19, 2009 Author Posted April 19, 2009 (edited) Nu ser det bättre ut på växellådsfronten. En T5a är hittad (av en hjälpsam kompis) skall bara transporteras. Från att jag fick en kopia på annonsen hade jag personlig kontakt med säljaren inom 3 minuter. Lite mått togs senare på kvällen och allt tyder på att det är en V8 T5a. Affären är inte imål förrän lådan finns hos mig i Arboga. Förresten det blev en sprängkåpa som är gjord för smallblock och just den lådan samt en racingtryckplatta som han skickar med. Parallellt med denna är en annan sprängkåpa på väg från Värmlandshållet. Den ligger nog på Bussgods i Köping nu. Förut hade jag inga sprängkåpor, växellådor till V8 nu har jag snart tre stycken. Sedan har jag den T5a som "inte riktigt" passar så bra men kan anpassas i värsta värsta fall. I kväll högg jag nog på en automatväxellåda, en PowerGlide. Kan tyckas konstigt men priset var så ok att det är svårt att motstå. Jag har ju faktiskt en extra V8a står som inte har något chassi att bo i. Jag frångår planen i inlägg #1 i denna tråd och kör reg med manuell T5 men tillverkar växellådsfästen redan nu för PowerGliden och vill jag prova Seven med automat så är det bara och byta. Ett mycket lockade alternativ. Då skulle det bara vara min egen eventuella lathet som styr "manuellt forever". För min nyfikenhet på automat i Seven är ganska stor. Jag är ambivalent så det stör vad avser växellådor mm. Det kan fortfarande ändra sig och gå åt något annat håll än vad jag tror just nu men vad skall man göra när det ibland är brist på växellådor, ibland på svänghjul 153 kugg, och ibland på kardaner 27-82or och rätt vad det är så är det överskott på allt. Edited April 19, 2009 by cealm
cealm Posted April 19, 2009 Author Posted April 19, 2009 Kilkenny: Och tänk om jag hade lika bra drag i bygget, har inte gjort ett dugg åt V8-kärran idag. Förresten är det väl rätt bra drag på bilen för det skall ju klara en besiktning.............. Hoppas hoppas att jag kan få 750 kg men det blir väl 3-eller 400 kg. Då kan jag ha en cykelhållare på draget eller kanske en liten obromsad EU-kärra efter med en solstol som lass (eller hur Sören).
Sören Posted April 19, 2009 Posted April 19, 2009 Kilkenny: Och tänk om jag hade lika bra drag i bygget, har inte gjort ett dugg åt V8-kärran idag. Förresten är det väl rätt bra drag på bilen för det skall ju klara en besiktning.............. Hoppas hoppas att jag kan få 750 kg men det blir väl 3-eller 400 kg. Då kan jag ha en cykelhållare på draget eller kanske en liten obromsad EU-kärra efter med en solstol som lass (eller hur Sören). :thumbup:
cealm Posted April 21, 2009 Author Posted April 21, 2009 Nu börjar "SFRO-ettorna" dugga tätt i olika trådar på forumet. Riktigt kul!
J.M Posted April 25, 2009 Posted April 25, 2009 Hej Celam! Kul bygge. Jag såg att du sökte kontakdon. Vet inte om du redan löst problemet men på Elfa så finns det hur många olika kontaktdon som helst. Dom har även MIL-C specade don (sådana som används av försvaret). Annars är kontaktdon från företaget Amphenol mkt bra. Mvh J.M
cealm Posted April 25, 2009 Author Posted April 25, 2009 J.M: Bra tips, Elfa borde kunna ha något lämpligt. Sedan har jag fortsatt funderat kring detta och tittade på de nya kontaktdonen för släpkärror (13 pol). Fast det verkar bara vara hankontakter som går att köpa. Den gamla varianten med 7 poler finns som både hona och hane. I ochr för sig har jag bara tittat på Biltema än men hankontakterna verkade rätt ok fast hankontakt utan honkontakt blir inte bra. Eller så så får det bli traditionell koppling. Det går faktiskt att göra den rätt bra också. Det blir i alla fall en koll på nät-Elfa.
Sören Posted April 26, 2009 Posted April 26, 2009 .....hankontakt utan honkontakt blir inte bra...... Så rätt, så rätt. Lite parningsläten kanske hjälper? :icon_oops:
cealm Posted April 29, 2009 Author Posted April 29, 2009 T5an på utflykt och snart i mål hos mig. 2009-04-23 09:41 LYCKSELE Inlämnad 2009-04-23 22:09 Östersund Vidaresänd 2009-04-24 06:34 Östersund Vidaresänd 2009-04-24 16:12 Falun Vidaresänd 2009-04-29 08:41 Uppsala Vidaresänd 2009-04-29 11:23 Västerås Anlänt Efter lite påstötning kom växellåds-transporten på Bussgods igång igen. Det var visst lite trassel mellan Falun och Uppsala. Men imorgon torsdag skall T5an anlända till terminalen för hämtning i Köping. Denna gång är det en V8a låda jag köpt alltså rätt rakt igenom med mått och splines. Ingen ombyggnation skall behövas. Strax efter jag fick hugg på denna T5a så dök en till upp som jag ännu inte vet om jag fått för det budet jag föreslog. Det är alltid bra att ha en i reserv. Ytterligare någon dag senare dök en till upp. Precis samma som med kardan och svänghjul. Det gäller att ha en av "rätt sort" som kan locka till sig andra..........
cealm Posted April 29, 2009 Author Posted April 29, 2009 (edited) Thomas: Japp så är det. Såg detta nu: 2009-04-23 22:09 Östersund Vidaresänd 2009-04-24 06:34 Östersund Vidaresänd T5an måste haft en lokal turne i Östersund. Kan kanske förklaras med att T5 låda 3 just fanns i Östersund och så nära som cirka 300 meter från Bussgodsterminalen. Vem vet de kanske fattade tycke för varandra därav den extra natten........ Edited April 29, 2009 by cealm
cealm Posted April 30, 2009 Author Posted April 30, 2009 Fick lov att klä av lådan lite. För mycket plastförpackning i förra inlägget. Titta så fint V8-splinsen lyser i solen... Sprängkåpan som hör till syns också på denna bild. Notera även den trevliga transportställningen som säljaren tillverkat.
cealm Posted April 30, 2009 Author Posted April 30, 2009 (edited) Jag hade nästen glömt att jag köpte en sprängkåpa till V8-T5 för någon vecka sedan av USA-delar i Sunne. Paket som skall till mig verkar ta lite extra tid. Denna gång var det DHL som ville låna paketet ett tag. Det kom ett SMS plötsligt att den fanns att hämta i Arboga. Så här ser den ut. Nu har jag: Två V8-or Tre sprängkåpor En T5 för V8a En T5 för V6a Bud på en T5 för V8a Hugg på, om jag vill, en T5a för V8a Två tryckplattor Ett svänghjul 153 kugg Ett svänghjul 153 kugg ej hämtat än En kardan kapad och klar Några extra kardaner och yokar En extra HEI Borde ha en eldriven kylvattenpump Ett mycket gott humör........ det är rätt viktigt faktiskt. Finns säkert annat jag också borde ha. Edited April 30, 2009 by cealm
Arrowsmith Posted April 30, 2009 Posted April 30, 2009 har du så många BW T-5 på gång så kan jag vara intresserad av en komplett inkl. spakställ om du vet om det är en T-5 WC eller T-5 NWC och vad den kommer ur för ursprungsfordon.
cealm Posted April 30, 2009 Author Posted April 30, 2009 (edited) Arrowsmith: Jag kopplar ihop dig med killen i Östersund direkt så får ni resonera om det är en WorldClass låda. Jag hade inte hans adress i denna maskin men jag ordnar det. Edit 2009-05-01: Så där info om namn och tel är skickat på email till dig. Edited May 1, 2009 by cealm
cealm Posted May 2, 2009 Author Posted May 2, 2009 Det kom lite jobb nyss. Undrar vad som kan pocka på största uppmärksamheten: -- Bygga bil eller -- Lasta in ved (9m3 och när det är klart kommer 9 m3 till och när det är klart kommer 9 m3 till) Vad tror ni?? Men jag behöver den styrketräningen för att orka lyfta runt V8a ramen. Så det är bara att hugga i... och bli stark.
cealm Posted May 2, 2009 Author Posted May 2, 2009 Lyser så fint i solskenet. En Borg & Warner T5 för V8a med lamell (som jag hade tidigare).
cealm Posted May 2, 2009 Author Posted May 2, 2009 Ref inlägg 518: Jag valde arbete istället för lättja. Det bli noll meter Seven idag men första omgången 9m3 ved är inplockad. Snart kommer mer......
Maestro7 Posted May 3, 2009 Posted May 3, 2009 (edited) Ett arbetsbesparande sätt att lösa sin uppvärmning: Själv har jag en möbel av en garderobs storlek i hörnet av tvättstugan, (kallas visst elpanna, det går några elkablar dit i allafall), kan varmt (!) rekommenderas. :rolleyes: Så kan man fortsätta i garaget. :notworthy: Edited May 3, 2009 by Lilje7
Thomas Posted May 3, 2009 Posted May 3, 2009 Det är väl bra med elpanna om man bara slapp elräkningen
cealm Posted May 3, 2009 Author Posted May 3, 2009 Lilje7: Har också el. Två elpatroner i ackumulatortankarna. Men jag vill ju bli stark och vältränad inför badsäsongen 2009. Det är väl bara ett sätt att lura mig att hålla på med ved. Kan vara snålhet också. Men jag har en vedtransportör-konstruktion som är tillverkad. Den lyfter in veden med tryckluft vedträ för vedträ. Kvar att göra är att tryckluftskolven skall svetsas på plats och så måste jag köpa en större kompresser. Sen skall bli kul att lasta in ved i vedboden. Fast då förlorar jag lite av träningen. Kan ju alltid lyfta V8-bilramen några gånger per dag....
Maestro7 Posted May 3, 2009 Posted May 3, 2009 Elräkningen, ja just det, visste det fanns en hake. Varför inte ta och driva vedtransportören med en V8-motor? (Eller i allafall kompressorn. Så förenar du nytta med nöje!) :prop: :notworthy:
Sören Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 ...Kompressor, tryckluft, vedtransport, sågning, huggning, svettiga människor som duschar och förbrukar varmvatten, plus kostnader jag nyss glömt.... Inte kan det där löna sig?? :unsure:
Arrowsmith Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 jag värmer min kåk för ~2500:- helåret (inkl. vv) utan att bära ved..... Är ganska nöjd med det faktiskt, och har aldrig saknat vedstaplandet.... :thumbsup:
Thomas Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 hur lyckas du med det? åkerbrasa? eller har du fruntimmer där så du kör med friktionsvärme hihi?
ezroller Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 En annan har frånluftsvärmepump och nytt, välisolerat hus och här landar elkostnaderna på 11.000:- om året inkl. hushållsel, så 2500:- är nog galet. ;) Borde inte gå ens med bergvärme, solpaneler för att "ladda" borrhålet och egna solceller ens. Om man inte bor på 14 kvadratmeter då..
Arrowsmith Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 Ingen friktionsvärme - eldar inte med elräkningarna och jag kan räkna nollor.... fel gissat allihop men cealm har en del av svaret
Arrowsmith Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 Hemskt vilka spekulationer jag dragit igång, det var inte min mening.... Lite väl mycket OT för tråden.... Nej, jag har ingen skog... men på jobbet pressar vi briketter av spillet som man som anställd kan köpa till fördelaktigt pris... En hemmabyggd eldningsanläggning i pannrummet maler ner briketterna och sköter uppvärmningen via PLC med info panel i köket och minimal arbetsinsats från min sida. Besöker pannrummet 1-2 ggr/vecka.. Jag är förvånad över intresset för min uppvärmning av kåken ;) Det jag syftade på med att cealm har en del av svaret är för att vi haft en diskussion om min uppvärmningsmetod tidigare... Luddigt skrivet av mej, ursäkta. Jag har byggt ett par stycken anläggningar nu, men andra ev. frågor mm kan vi ta på mail eller något om någon är mer nyfiken så besparar vi cealms tråd mer OT
Henrik H Posted May 5, 2009 Posted May 5, 2009 Hej Ang. dina funderingar om kontaktstycken så finns det på denna länk: http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-...iconnectors.php / Henrik
cealm Posted May 6, 2009 Author Posted May 6, 2009 (edited) Arrowsmith och övriga: Jag kan ju som OT-avslut nämna att efter min och Arrowsmith diskussion förra året som började med RodBalls till CealmSeven V8a och fortsatte kring uppvärmning mm. Efter diskussionen och de bilder som jag fick fanns väl bara en kommentar. Vaför inte dra igång en tillverkning av enheten, själv eller via någon. För en sådan anläggning skall INTE bara finnas i ett eller två kanske tre hem den borde ut på marknaden. Visserligen en massa jobb men det går alltid att välja metod hur mycket man själv skall ta av jobbet. Så Arrowsmith: Citat: ---- Jag har byggt ett par stycken anläggningar nu ---- Bra och jag hoppas du är på väg ut publikt med anläggning för den tål det och BORDE ut till större försäljning!! Edited May 6, 2009 by cealm
Sören Posted May 6, 2009 Posted May 6, 2009 HejAng. dina funderingar om kontaktstycken så finns det på denna länk: http://www.vehicle-wiring-products.eu/VWP-...iconnectors.php / Henrik Där finns mycket godis! Nu är jag nästan klar med eljobbet, men sparar länken för framtida bruk. Tack!
cealm Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Hur skulle man som bilfabrikör klara sig utan små vänner som dessa??
Christer J Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 HMMM. Farsan sålde våran Bosch 8" vinkelslip förut. 200:-. Arg ännu, fast det var 15 år sen.. Och ang 13 pol kontakt finns både hane & hona löst. Hane 100 hona 120 kronor. Bilbuttericks har antagligen ingen på hyllan, om du mot förmodan skulle bli vilseledd att komma på tanken att ens fundera på att åka dit.. Kan ta med till Kjula, hör av dig isåfall.
cealm Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 Christer J: --- Oj då -- Arg ännu, fast det var 15 år sen.. ---- 5 eller 10 år till så kanske det lugnar ner sig.......Hoppas! Jo, Biltema hade kontakter 79 stycken men de visste inte var i affären. De hade fått hem 80 stycken och 1 såld så rimligen borde det funnits 79 kvar. Datorn sade så också men på hylla Bil 12 fanns inget. De kanske låg på Trädgård 435 som egentligen är en specialhylla under en gran i Kilsbergen. Usch där lät jag nästan lite ironisk. Biltema har mycket bra saker också och jag har åker frivilligt dit lite då och då. Det är kanske tack vare Biltema har jag tänkt om med 13 polig kontakt och kommer bara köra med en vanlig 7 polig. Tanken tidigare var att jag behövde 10 kablar och det blir rysligt trångt i en 7 polig kontakt. Nu har jag ändrat mig och skippar allt utom det som är standard för belysning. Tack i alla fall för erbjudandet och skulle jag ändra mig igen då kommer ett PM (i god tid) innan Kjula.
Christer J Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 Jodå, de har ju sina ljusa stunder.. mellan stängning och öppningsdags.. Skämt åsidå, det finns lite användbart där också, men ofta är det slut och ingen vet när eller var det kommer. Ha en bra helg.
cealm Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 (edited) Blir det lite tid över idag, vilket jag vet att det blir tex alldeles strax här på morgonen. Då skall jag jobba med någa smådetaljer på bilens framvagn. Edited May 16, 2009 by cealm
cealm Posted May 18, 2009 Author Posted May 18, 2009 Fixat lite mera med framvagnen. Nu är smådetaljerna klara. Det är några svetsfogar kvar fixa. Jag åker troligen på att vända ramen en extra gång. Så kul! Jag har riktigt längtat efter det. När jag ändå håller på syr jag fast extra fästen så jag kan ha en PowerGlide låda i bilen om jag någon gång skulle få för mig det. Lite mer triangulering i motorrummet och lite annat smått och gott sedan är det dags att blästra ramen och måla densamma. Undrar just om jag kommer att vänta tills färgen torkat innan montering av detaljer börjar?
cealm Posted May 19, 2009 Author Posted May 19, 2009 Kilkenny: Det är ju bara en liten lätt bil jag har........... då bli det små bilder. Jag viktar upp bilen lite så kan jag fixa större och tyngre bilder. Jag fixar lite nytt att titta på åt dig (och kanske någon annan också)...
cealm Posted May 19, 2009 Author Posted May 19, 2009 Nu är alla trianguleringsrör för motorrummet kapade. Några av den är också punktade. På programmet ikväll står en del svetsning (plus att det kommer ytterligare mer ved hem ikväll, det är kubikmeter nr 19 till nr 27 som anländer) Jag har plockat ner framvagnen så jag kommer åt att svetsa. När trianguleringarna är färdigsvetsade ska det är dags att blästa och måla ramen. Hoppas jag kommer på om det är några fler fästen eller annat som måste svetsas innan blästringen - målningen.
cealm Posted May 19, 2009 Author Posted May 19, 2009 Svetsat och svetsat. Lite till så är det klart. Nu är det avgjort att jag kommer bli tvungen att tilta upp ramen. Jag tar ut den utomhus då kommer hjullastaren åt bättre att göra jobbet. Sedan klistrar jag på två 5,50 kronors frimärken på ramen och lägger den i brevlådan för vidarebefordring till blästring och målning. Det borde räcka med två frimärken. Den väger inte mer än drygt 300 kg (helt tom).
Recommended Posts