Jump to content

LinMP - 2/7 - nästa: drivlina sätts i ramen


Recommended Posts

Har spenderat en god del av helgen till att köra Snaabelspindlarna genom CASIM. Har inte varit helt enkelt! Det är ju en del saker man vill få till och min prio ligger såhär: 1. rollcenter: 10+cm, inom 20mm horisontellt (RC ska ligga högre bak än fram) 2. spårviddsförändringar; har visat sig vara den svåra biten. Har svårt att komma under 5mm totalt vid bump, vid roll är det inga problem. 3. Camber; minimera positiv camber-gain vid roll och bump. Har svårt att få hjulen att öka på dn förinställda neg. cambern (-2° iom planer på R888) utan jag får +1-1,2° i alla lägen om RC ska ligga hyfsat still.

SÅ: hur illa är 5mm spårviddförändring, ni som vet?

Som jämförelse har jag 140/160-spindlar fram och de ger mycket bra värden: Mindre än 1mm spårviddsförändring, neg camber ökar i alla situationer, RC ligger mellan 8-10cm och helt still (+-5mm) horisontellt. Jag kör fälgar med 43mm ET och det ger scrub på 30mm = bra!

Har räknat på både 33mm och 43mm ET bak och båda måtten ger ungefär lika konstiga resultat. Kanske ska testa med 22mm ochså? :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Igår lyckades skrotfirman slutligen få loss Sierra-bakvagnen till mig. Inte så farligt tungt! Förvånad! Geometrin är ju inte fasligt pjåkig heller så det kan ju vara bra att hålla i skallen inför framtida byggen. :)

Snart ska väl CAD-ritningarna vara klara oxå.

Kan avslöja lite mått... det kommer bli en BRED bil. Mao struntar jag i er som säger att breda bilar är fula. ;) Jag behövda plats för riktiga stolar och möjligheter till längre och bredare motorer & växellådor den dag pengarna finns. Tror jag klarar mig under LMP2-klassens minimivikt ändå så..

Nåja, here goes:

-Spårvidd fram 1670mm

-Spårvidd bak 1650-1670mm meroende på däcksbredd & fälg

-Längd chassi bokram plus 150mm (plats för rak 6:a vid behov)

-Bredd chassi 1380mm (plats för stolar & ZF 6-växlat)

-Höjd på chassi ökad från 330mm till 400mm för bättre styvhet. Motorn är ju ändå högre!

-Undre bärarmar bak ca520mm, övre dito ca 405mm

-Undre bärarmar fram ca 490mm, övre ca 385mm

-Markfrigång till ram 120-135mm fram ---> bak

post-361-12640725848_thumb.jpg

Hämtad bakvagn!

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: det tror jag också.. fast bakdelen blir INTE högre av aerodynamiska skäl... bilen ska ju få heltäckande kaross med prototyp-stuk. :prop: Inte från början dock.. man kommer ju vilja köra och karossen kommer ta lååång tid att bygga.

Ni som har MK: någon som har måtten för deras bakre uprights? Skulle vilja ha lite siffor att mata in i CASIM och se om jag kan få det bättre med dem än med Snaabel-spindlarna.

Link to comment
Share on other sites

Diffusorn kommer utformas strikt efter funktion. Mao kommer den se liten och låg ut och sticka ut en bit bakom bilen. Styling e bara för tjejer! ;)

Nu kommer rumpan bli bred men låg för att vingen bak ska få så bra luft som möjligt... inte det minsta seven-lik. Men den kommer inte se ut som en stor låda.

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Att ett företag som inte svara på e-post ens överlever är ett mysterium! Som företagare vet jag att det är bäst att hänga på och svara, annars går kunden någon annanstans! Det blir ett mail till MK att deras konkurrenter får chansen istället. :P

Jag har förresten försökt ta isär min Sierra-bakvagn... med blandat resultat. Det mesta har gett med sig men vänster drivaxel-mutter vill inte släppa trots mutterknackare på 600Nm. Inte är väl muttern vänstergängad på ena axeln???

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Nu är det loss! Har man redan tagit loss hela paketet från bilen (köpte från en skrot för 1000:- då jag inte orkade dona med en hel donatorbil) så funkar inte Socker-Connys (Calle, du var inte först!) lösning med ett schysst järnrör. Jag nödgades använda en gasol-brännare oxå för att det skulle släppa. Sannolikt beroende på att jag dragit vänster mutter, vilken helt riktigt visade sig vara högergängad, dragits åt med 600Nm i ett antal minuter. Den högra, vilken är rättgängad, gav med sig på ca 20 sekunders knackande. Under isärtagandet konstaterade jag att på en Fårrd Sierra så kan man inte byta bärarmsbussningar utan att plocka loss diffen. Helt klart Engelsk konstruktion det med. Se nedan bild.

Även en bild av resultatet och merparten av de verktyg som brukades.

post-361-126467556699_thumb.jpg

post-361-126467559341_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

man kan kapa bultarna och sedan trä dem från andra hållet.

och du skrev nog fel. en mutter var högergängad och den andra rätgängad?

Om en mutter sitter så här så börjar med att knacka på sidan av den på flatsidan runtom, då rör den sig och smular loss rost och lossar mkt lättare.

Link to comment
Share on other sites

Har för mig det var Sierra, men det kanske var en Scorpio. Det såg ut som fyrhjulsdrivet, men utan knuten. Men det passerar så mycket bilar här så det rör ihop sig ibland.. Lagret heter nog VKBA 1473 och sitter fram på XR4x4 Sierra också.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Japp. Snaabelknuten på Sierra-axeln. Frågan är bara nu om det är samma splines på de axlar jag har från bil med trummor som på de bultade axlarna... de bord eju valt att använda samma axel. Annars sitter jag här med diff o axlar som jag kanske inte kan använda! :P

Btw inget svar från MK efter 2 veckor. Är de ens intresserade av att driva sin verksamhet?

Link to comment
Share on other sites

ja t.ex. vw:s knutar brukar man bara knacka till på ploppar de väck. Ford brukar ha en omegaformad låsring som måste tas med en låsringtång. in med fingrarna i fettet och känn runt axeln inne i knuten om du känner 2 piggar. om det är saab:s du har där så vet jag inte men man brukar använda sig av någon av dessa lösningar

Link to comment
Share on other sites

Detta är Sierra drivaxlar från en bil med trummor. Vad som sagts till mig var nämligen att dessa skulle passa direkt i Saab-naven. Nu har det visat sig att det är så att man använder Saab-knutar på sierra axlar. Det finns 2 typer av Sierra-axlar, och till respektive sort hänger en viss typ av diffklump ihop. De är inte utbytbara.

De drivaxlar jag har är insticks-varianten; splines i båda ändar. Den typ som Pelle17B visade sig använda är den andra sorten, den jag inte har. Saab-axlarna var inga problem att få bort knuten från. Det är den yttre Sierra-knuten som verkar vara sådan att den inte går att få loss. Kikar man runt säljs inte lösa knutar till dessa axlar utan endast hela axlar. Så frågan är ifall det ens går att få loss den yttre knuten utan att förstöra axeln/knuten! Jag har ingen lust att förstöra axeln jag har om jag måste skaffa hela paketet på nytt, då det blir svårare att avyttra det jag har om en axel är defekt.

Passar Saab-knuten på de axlar jag har är det inga problem att förstöra den knut som sitter där. Någon som vet hur man får loss en sådan knut jag har, den på bilden, utan att förstöra den? Går det? Är det samma splines som på den andra typen av axel?

Desperat! :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:

Link to comment
Share on other sites

För att få isär dessa sierraknutar så måste man ta bort plåtkåpan, dvs man kommer att förstör den. Det innebär att man måste fösäkra sig om att kunna köpa nya kåpor hos Ford,vilket inte var helt trivialt när jag gjorde detta för ca 4-5 år sedan. De fick beställa dem med lång leveranstid. Kolla först så att det går att få tag på dem innan

du ev öppnar dem, om du så ska.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Fast de snackar bara om de bultade axlarna, inte de med splines i nav/diff. Har sökt som en galning på både svenska och brittiska forum utan att hitta ett ord om splinesade axlar.

Link to comment
Share on other sites

Där är den sortens knutar som visas på bilden en bit upp i båda änden av axeln. Detta kan jag inte hitta i tråden du länkar till. En tråd jag hade läst innan. Om du ser ngt i tråden om axlar för trummor så vill jag gärna veta... vad det står! För jg kan då inte se det efter att ha läst tråden 3-4 ggr.

Problemet med forumen är att alla sierra-muppar kör med 7,5"-diffen iom. att de vill ha skivor bak och ofta har en V6, 4x4 eller Cosworth.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver kapa bort kåpan över knuten för att komma åt låsringen. Vad jag behöver veta är om själva axeln mellan knutarna har samma splines som den för bultade knutar, och att låsringen sitter på liknande sätt.

Link to comment
Share on other sites

Efter ytterligare funderingar inser jag att jag ändå behöver den andra sortens diff & axlar. Eftersom axlarna ska förlängas måste knutarna ändå av och då sitter man där med skägget i brevlådan. Som tur är så ville Lennart på Partille Bildelscentrum (skroten) inte ha nåt emellan vid byte utan var nöjd o glad för att få isärskruvat tillbaka. "Man får stödja de lokala bilfabrikanterna" sade han. Med lite tur får jag nu en bakvagn från en 2WD Cosworth. :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att Cossie 2wd har grövre knutar och drivaxlar än vanliga Sierra. De passar nog inte i Saabknutarna...

Drivaxlar/knutar från Sierra med skivor eller enklare, från Scorpio (eftersom alla Scorpio har skivor bak) är vad du vill ha.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Vi får se vad han har. Kom att tänka på att Cosworth-prylar nog har en tendens att vara ganska slitna... är diffen prima kan man ju kanske tänka sig att förhandla sig till ett par vanliga axlar istället... sådana hade de löst på hyllan. Så skruvar jag loss bitarna från subframen så är det säkerligen förhandlingsbart. Diffbromsen i Cossie-diffarna är lamelldiff eller visko? Har sett lite olika bud! Visko är ju av noll värde.

Link to comment
Share on other sites

Efter ytterligare funderingar inser jag att jag ändå behöver den andra sortens diff & axlar. Eftersom axlarna ska förlängas måste knutarna ändå av och då sitter man där med skägget i brevlådan. Som tur är så ville Lennart på Partille Bildelscentrum (skroten) inte ha nåt emellan vid byte utan var nöjd o glad för att få isärskruvat tillbaka. "Man får stödja de lokala bilfabrikanterna" sade han. Med lite tur får jag nu en bakvagn från en 2WD Cosworth. :D

Förlängas?

Jag hade problem att hitta axlar som inte gav för bred spårvidd. Hur bred är bilen?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag har mycket kortare spårvidd. Därav mitt problem med för långa axlar.

Här kan man se längder på en hel del ford drivaxlar. http://www.cedex.se/pdf/CDX-2007.pdf

Jag Mätte på en axel med drivknutar på samma sätt som cedex och sedan mätte jag samma axel med en saab drivknut i ena änden. Då vet jag hur mycket jag skall justera cedex måttet för att få "saab drivknut" mått. Då kan man även leta andra längder på ford axlar och justera längden med den skillnad som saab drivknut ger.

Är det svårt att få till något bra mått så har man en chans till.

Diffen är inte symmetrisk så man kan använda t.ex 2 långa axlar, eller 2 korta axlar och i stället flytta diffen i sidled om det ger en bättre spårvidd.

För min del slutade det med att jag flyttade hela drivlinan (inklusive diffen) några cm till höger kombinerat med två korta vänster drivaxlar från Scorpio. Du kanske skulle kunna få till det med två långa axlar? Är inte fel att flytta drivlinan till höger. Bra viktfördelning :D och bättre plats på förarsidan :thumbsup:

Jag gjorde ett excelark med fälgoffset, drivaxlar mm för att se vad som kunde passa. Kan se om jag hittar det i morgon.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Vi får väl se... är ganska säker på att det inte kommer räcka till ändå. Kan nog få ihop 80-90mm av de 200mm jag behöver på det sättet. Görs det bra funkar det nog med förlängda axlar. Ska det plockas ut mer kusar får man väl beställa från Amärika... ska finnas ngt ställe som gör på beställning efter spec på längd till rimliga priser.

Link to comment
Share on other sites

Här är lite diff info som jag hittat nån gång för länge sedan. Kan förstås inte garantera att det stämmer 100%:

Sierra

UTVÄXLING MASKINBETECKNING SIERRA TYP

3,97 6146561 85GG 4006 DC 1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC

3,62 6146560 85GG 4006 BC 1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC 4x4

3,38 1630004 85GG 4006 AC 1,8 CVH 2,0 OHC 2,3 Diesel

3,36 6124451 85GG 4006 FB 2,9

3,14 6152100 87BG 4006 GB 2,0 OHC / DOHC 2,3 Diesel

MED DIFFBROMS

3,92 6171465 86GG 4006 AAA 1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC

3,62 1648393 V87BB 4006 BAA 1,6/1,8 CVH 2,0 DOHC 4x4

3,38 1648394 V87BG 4006 CAA 1,8 CVH 2,0 OHC 2,3 Diesel

3,36 6142222 85GG 4006 AAA 2,9

Hur man identifierar Sierradiffar!

Man behöver inte krypa under varenda bil för att kolla utväxlingen.

Det räcker att man kollar på Chassiplåten som sitter i motorrummet. I fältet för axel står det en boksav som talar om vilken utväxling

diffen har:

M= 3,14

A= 3,36

V= 3,38

U= 3,62

3= 3,64

D= 3,92

Och här är excel arket. Man får nog analysera det lite för att se hur jag mätte axlar och hur arket är uppbyggt, minns inte själv, men där finns ju en del info om axellängder i alla fall.

/Peter

Drivaxlar.xls

Link to comment
Share on other sites

Bra info det där.. när det gäller utväxlingen så är jag osäker på vad jag kommer att gilla. Helst ska man nog ha olika för olika banor. Gillar att ha låååång etta i vart fall. Jag tar nog vad jag hittar och så får man byta sedan om man inte är nöjd.

Excel är inte min starka sida så jag får skicka vidare till farsguben. Sen har jag en känsla av att det kommer bli knepigt att få det att stämma exakt ändå. Och jag tror oxå att axlarna är i kortaset laget hur man än vänder och vrider..

Får se om jag kan få tag i en drivaxel från en bil med trummor och se ifall de axlarna är längre, själva pinnen alltså. I sådana fall kanske det går att använda dylika. SKära nya splines kanske kan gå det med... ifall de skulle vara för långa, vilket jag finner osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha en sierra/Scorpio axel kortare så måste man korta den mycket för att kunna slipa nya splines. Innanför de splines som är original finns ett område på några centimeter med mindre diameter som man inte kan få till nya splines på.

Lång etta tror jag mer att du justerar med andra drev i växellådan. Om du väljer en utväxling för att få ettan lång så halkar de andra växlarna upp i registret också och du får en utväxling för toppfart på 400+ km/h (vilket säkert kan vara lite hårigt i en sjua).

Kör du swiftmotor och samurailåda? I excelarket finns utväxlingar med samurailådan. Går bra att ändra rutan med final gear för att se vad som händer med olika slutväxlar.

/Peter

gearsamurai.xls

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...