Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Står inför det faktum att jag fått nedlsag på förstor styrradie på mitt locost bygge med Taunus spindlar. :angry: :angry:

Jag skulle gärna veta vad ni har för styrradie på era byggen.

Vad har Taunus orginal med 13" hjul - Större hjul diameter påverkar måttet själv har jag ca570mm

Vad har Cortina orginal med 13" hjul -

Har ni något dokument som styrker detta ex. instuktions boken från bilen med ET / fälg och däck rekomendation osv

så vore det super bra.

Anders

Posted (edited)

Hej

Jag har 115mm och fått veta att max max som kan godkännas är 60mm men väldigt motvilligt.

Jag gissar att det är väldigt få locost med taunus spindlar fram som klarar 60mm eller mindra detta borde SFRO

snacka ihop sig om. faktum är att en J massa bilar bevisligen funkar. Rätt störande

Därför tänkte jag att styrka detta med hjälp Orginal fakta som vad jag hört ligger runt 100mm ?? +- de % som man "får" ändra.

vilket bekräftas av cortinans ET. eller ??

bilen är en BEC R1 så vikten är väldigt låg = mindre känslig för högre scrub.

Anders

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Posted

Ja det känns ju som scruben borde följa spindeln.

Ock så länge man inte ändrar ET radikalt så borde det inte vara några problem.

Och Cortina/Taunus spindlar är väl troligen den vanligaste använda på 7:or.

Vad har du för ET?

Jag har tänkt använda Ascona/Manta spindlar och enligt min mätning så ligger dom på 30-35 mm scrub med fälgar ET35

Posted

Atorp,

Som du säkert läst i tidigare trådar så är problemet med taunusspindlarna känt och det finns inga riktigt bra/enkla vägar kring det. Jag kör själv med taunusspindlar och 15" fälgar med (tyvärr) för liten offset, 15mm om jag minns rätt. Min besiktningsman hade synpunkter på detta och framför allt den brist på självcentrering som är ett av resultaten. För att råda bot på självcentreringen och få den genom besiktningen ökade jag castern till ca 8-9 grader genom nya övre bärarmar (det var enklare än att jaga nya fälgar just då). Den gick igenom med ett nödrop...

Tyvärr så blir det följdeffekter av denna caster, framför allt att bilen blir mer trögstyrd och okänslig. Jag har nu bytt tillbaka till original bärarmar som ger en caster på ca 4 grader vilket känns bättre på vägen men resulterar i mycket svag självcentrering (själv anser jag dock att detta inte är ett problem).

Mitt förslag om jag var där du är idag skulle nog ändå vara att jaga rätt på tex ett par mondeofälgar med 55mm offset, det lättar förmodligen upp en del, alternativt beställa nya fälgar med ännu mera negativ offset, 70-80mm. Förmodligen blir du då nödd att förlänga bärarmarna för att kompensera spårviddsminskningen, men det är ju fort gjort :-)

Något mer komplicerat skulle vara att tillverka nya hubbar och på så sätt flytta fälgens anläggningsyta innåt, osäker på hur mycket detta skulle ge men förmodligen i trakten kring 20mm per sida.

Nästa bil, för självklart har man planer, måste dock bli med en annan spindel och framför allt en geometri som ser bättre ut på pappret och därigenom ha bättre förutsättningar att fungera i verkliga livet. För även om taunusspindeln fungerar hjälpligt så är den långt ifrån bra.

Lycka till!

Posted

Taunus original fanns med lite olika ET beroende på utrustningsnivå. Men normalt sett hade den cirka 35-40 mm, alltså ungefär som Sierra. Tillbehörsfälgar fanns säkert med lägre ET.

Vilken skrubbradie det ger minns jag inte men den som har en bil med dessa spindlar kan ju lätt kolla saken. Bilar jag har besiktat med "standardfälgar" från Sierra eller liknande har inte haft problem med alldeles för stor skrubbradie, det kommer när man använder fälgar anpassade för Escort MkI/II eller Capri, som hade ET 28,5 på standard 5,5x13" fälg. De ligger ofta på ET0-15 vilket kan ge problem med Taunusspindlar.

/Gustaf

Posted

Är det någon som vet varför Ford har gjort en spindel med så stort scrub (om den nu är närmare 100mm).

För att komma upp i något liknade så måste jag med Ascona spindeln ha ett ET på -30 :huh:

Posted

Gustav - du råkar inte veta vad Cortina har - stämmer det med ET 19 så ligger jag bra till.

en standard set up borde väl bli godkänt samt att bilen är lättare vilket gör den mindre känslig.

Anders

Taunus original fanns med lite olika ET beroende på utrustningsnivå. Men normalt sett hade den cirka 35-40 mm, alltså ungefär som Sierra. Tillbehörsfälgar fanns säkert med lägre ET.

Vilken skrubbradie det ger minns jag inte men den som har en bil med dessa spindlar kan ju lätt kolla saken. Bilar jag har besiktat med "standardfälgar" från Sierra eller liknande har inte haft problem med alldeles för stor skrubbradie, det kommer när man använder fälgar anpassade för Escort MkI/II eller Capri, som hade ET 28,5 på standard 5,5x13" fälg. De ligger ofta på ET0-15 vilket kan ge problem med Taunusspindlar.

/Gustaf

Posted
Är det någon som vet varför Ford har gjort en spindel med så stort scrub (om den nu är närmare 100mm).

För att komma upp i något liknade så måste jag med Ascona spindeln ha ett ET på -30 :huh:

En gissning är att spindlarna var tänkta för bubbelmontage-fälgar, transitfälgar har ET 138,8mm

Posted

Cortina MkIII-V = Taunus 1971-82 så det är samma offset, dvs "bokspindeln" kan lika gärna heta Taunus - och uppgifterna om ET19 som standard på Cortina låter helt fel. Möjligen alufälgarna till en S, men jag tror inte på det heller. Däremot kanske någon har blandad ihop Cortina MkI/II med MkIII, de tigare Lotus Cortina kan ha haft ET19 på sina 5,5"-fälgar. Men det är en helt annan framvagn (McPherson).

Varför Ford valt så konstig design är svårt att spekulera i. Men för det första tänkte man sig nog aldrig större hjul än 13" och aldrig bredare än 175-185 mm när prylarna ritades i slutet av 1960-talet. För det andra hade man kanske inte riktigt koll på hur styrradien inverkar på bilens beteende...

/Gustaf

  • 1 month later...
Posted

Jäklar hittade den här tråden först nu?? Underkänd pga taunusspindel :(

Jag var med på en besiktning för något år sen å då var det ok om man byggde om till 8-9° caster vilket jag gjorde.

Menar SFRO på allvar att man inte kan använda en befintlig spindel som uppenbarligen funkar på gamla taunusar, ny spindel innebär ju att man får bygga om hela famvagnen?

Hade Fords fordonsingengörer verkligen så fel?

Hur ska du lösa detta atorp?

/Janne

  • 2 weeks later...
Posted

Jag har ritat/mätt på mina Taunus spindlar nu.

Jag bygger om ett par nav från Escorten (svarvar och pressar i ett par hylsor) och får på så sätt ner Scrubben till ganska exakt 60mm med mina 17" fälgar som har ET 37mm om jag använder mig av -2° Camber.

Jag hoppas att detta tillsammans med korrekt Caster vinkel och en lätt R1-motor skall funka.

Med en Granada spindel hamnar jag på 55mm vid -1,5° Camber och 50mm vid -2° Camber.

Skulle ändå SFRO ha synpunkter ligger det nu 4 stycken 15" Mondeohjul med 195/60-15 däck - samma höjd som mina 17" fast med ett ET på 52,5 mm (kan hyra ut dessa till den som vill låna dessa - skicka ett PM) då blir Scrubben 15,5 mm mindre...

Posted

Är Camberns inverkan mätbar? 2 grader på 60 mm får jag till 4 hundradelar men det är tidigt på måndag morro'n så det kan vara lite hjärnsläpp.

Posted

>>Gabbes

Låter som en schysst lösning! Det viktigaste kan ju inte vara val av spindel utan vilken scrubradie man får... :thumbsup:

Posted

Hej!

Jag ställde frågan om hur och om det går att para ihop ett par hubbar från en Escort med ett par spindlar från en Granada. Har du lösningen "gabbes"?

//

JEK

Posted

Hej Panzer

Det kommer att kollas upp inom en vecka - jag har nämligen inföskaffat mig Granada spindlar för att så att säga mäta på plats. Hade ändå tänkt att använda mig av Taunus spindlarna i slutändan.

Jag återkommer med det. Angående Escort naven så måste man tillverka ett par distanser för att få allt på rätt ställe - återkommer när detta är gjort.

Använder man Granada spindlar hamnar man cirka 10mm mer "rätt" jämfört med Taunus - lite beroende på val av hjul (totalhöjden)

Jag skall kanske ta tag i en CAD ritning av navet och får tillverkat nav som är helrätt bolt-on på Taunus och komma ner långt under 60mm med lite "snyggare"ET ...om tid finnes

Posted

Hoppas du får ihop en fungerande lösning. Var hittade du granada spindlar och vad kostade dessa?

/Janne

Posted (edited)

Kolla "www.bildelsbasen.se" ca 400kr/st, vet ej om där ingår hub och skiva....

Edited by Panzer
Posted

Hej Janne

Jag har skaffat dom via en kollega som kände en som hade..men som sagt dom skall inte vara så svåra att skaffa på skroten.

Jag har pratat med en annan kille som skulle ringa mig angående ett par till - är det så att jag inte bara skall lägga dessa på hyllan för kommande behov så är dom till salu.

Jag skall först testa kombinationen, men det skall säkert går bra!

Posted
Hej Janne

Jag har skaffat dom via en kollega som kände en som hade..men som sagt dom skall inte vara så svåra att skaffa på skroten.

Jag har pratat med en annan kille som skulle ringa mig angående ett par till - är det så att jag inte bara skall lägga dessa på hyllan för kommande behov så är dom till salu.

Jag skall först testa kombinationen, men det skall säkert går bra!

Annars vet du att jag är intresserad :)

Passar taunushubben på dessa spindlar tror du?

/Janne

Posted (edited)
Annars vet du att jag är intresserad :)

Passar taunushubben på dessa spindlar tror du?

/Janne

Som jag ser det - ja - med hjälp av både Granada och Taunus/Escort lager - skall köpa dessa först, men enligt tabellerna så skall man använda sig av Granadans inre lager (inre diam 29.000mm resp yttre 50.292mm) eftersom spindeltappens diameter är större på Granadan, samt Taunus yttre lager (inre diam17.462mm resp yttre diam 39.878mm)

Jag får nog naven med hyslorna från svarvaren under nästa vecka och då skall dessa pressas i naven, nya lager skall skaffas sen skall det ihop...

Enda problemet är att bromsoket hamnar lite längre ut i förhållande till Taunus spindeln vilket gör att en liten del av klotsen går utanför

OBS Taunushubben är bredare jämfört med Escorten (vissa av dom i alla fall)

DEt är tack vare hubbens läge - längre in som scrubben blir avsevärt bättre. Tillsammans med Granada spindeln så är man i hamn.

Jag får fram följande på min bil efter ritande/mätande:

Förutsatt 0° Camber och ET37 på 7x17" hjul med 205/40 däck (ja vet....glasskioskbil etc...men det är gott med glass!)

Taunus spindel:

Orig nav = ca 85mm scrub

Orig nav med Focus ET 52,5 fälgar = 70mm scrub

Escort nav och ET 37mm hjul = 72mm scrub

Escort nav och Focus ET 52,5 hjul = 56mm scrub

Granada spindel:

Orig Taunus nav = ca 73mm scrub

Orig Taunus nav med Focus ET 52,5 fälgar = 57mm scrub

Escort nav och ET 37mm hjul = 59mm scrub

Escort nav och Focus ET 52,5 hjul = 43mm scrub

Hursomhelst - jag skall testa

Edited by gabbes
Posted

Tänk på att när bromsklotsen går utanför skivan så kommer bromsverkan att minska/försvinna när klossarna blir så slitna att de delar som sticker ut (och inte slits) går ihop utanför skivan.

Du måste ta bort slit material där klotsen sticker ut.

/Peter

Posted
Tänk på att när bromsklotsen går utanför skivan så kommer bromsverkan att minska/försvinna när klossarna blir så slitna att de delar som sticker ut (och inte slits) går ihop utanför skivan.

Du måste ta bort slit material där klotsen sticker ut.

/Peter

Tack för tipset - det skall jag göra

Posted

Min framvagnsgeometri fungerar alldeles utmärkt vid normal körning trots att det borde vara totalfel (se bild) och det enda som irriterar är en viss understyrning vid forcerad banåkning. Antagligen kan dessa tendenser minskas genom att ställa några grader negativ camber. Hoppas jag. Och däck som är yngre än nuvarande (10 år)

post-285-1207414394_thumb.jpg

Posted
Min framvagnsgeometri fungerar alldeles utmärkt vid normal körning trots att det borde vara totalfel (se bild) och det enda som irriterar är en viss understyrning vid forcerad banåkning. Antagligen kan dessa tendenser minskas genom att ställa några grader negativ camber. Hoppas jag. Och däck som är yngre än nuvarande (10 år)

post-285-1207414394_thumb.jpg

Vad är det för däckbredd, KPI och caster på den? (Problemet borde ju förvärras med större vinklar...)

Min besiktningsman hade lite synpunkter på min styrradie. Såg iofs värre ut än det är på bilden han hänvisade till, men den är faktiskt ca 100 mm. Min framvagn är Westfield wide track (+44 mm per sida mot standard) och det sitter 13x8" ET0 med 205/60-däck på. Man skulle eventuellt kunna klämma dit max ET20, men då hamnar styrlederna illa nära fälgarna... Har sett andra Westfield med exakt samma fälgdimensioner, men aldrig hört mer än att "det är väl inte helt optimalt för bana".

Bygga om lite kan man alltid roa sig med sedan (om det är värt jobbet, vill säga!), men tills vidare är jag nöjd med att det är "ok" att köra med (gata + bana), så jag kan få bilen i register... :)

Posted

Det där med ccaster och KPI har jag inte en aning om, men jag tror framdäcken är 205 breda på sjutumsfälg. Sedan sitter det en 30 mm spacer och fälg med et30.

Önskedrömmen är att fixa längre bärarmar och en spindel som funkar bättre än taunusspindeln som sitter där nu.

Planerna inför årets säsong är att gå ner till 13" och r-däck med lite högre profil. Och kanske närmare 0-offset. Ser lite ballare ut och så slipper jag spacerplattorna - som förövrigt är svarvade av byggaren i stål (vikt 4 kg styck). Kan jui och för sig skita i plattorna redan nu men dels blir bilen så smal framtill och dels måste jag köpa eller kanske tillverka nya skärmfästen eftersom dessa är gjorda för nuvarande offset.

Faktum är att jag tror hela Pegasus-kitet är framtaget och sålt i samma utförande som min bil, trots baksidorna med taunusspindlarna. Det följde med en pärm vid köpet innehållande en knapphändig byggbeskrivning, jag måste kolla närmare på den. Kanske har jag Granadaspindlar?

Posted (edited)

Förresten, "viss understyrning" säger du? Är det bokstavligen understyrning (att bilen hellre börjar "ploga" än ställa upp), eller är det feedbacken i ratten det handlar om? (Folk med andra geometrier har ju tydligen problem med att man får dra och slita i ratten när det går undan i kurvorna, om man har alltför stor styrradie.) Enbart styrradien i sig borde ju inte påverka under/överstyrning, tycker man.

Edited by Olofson
  • 2 weeks later...
Posted

Gabbes!

Hur har det gått?

Vi är nog en del som hoppas på dig....

Gick det att få ihop med Escortnav och Granadaspindel?

//

JEK

Posted
Gabbes!

Hur har det gått?

Vi är nog en del som hoppas på dig....

Gick det att få ihop med Escortnav och Granadaspindel?

//

JEK

Jodå, jag fick grejorna från "svarvaren" idag, men jag hinner nog inte fixa innan helgen...det är tusan att man inte bara får lov att vara i garaget....

Jag återkommer så snart det är ditskruvat!

Posted

Jag har idag "mekat" dit spindeln och navet på den ena sidan. Det blir bra - scrubben hamnar på ganska exakt 60mm med ET37 på 17" fälgar med 205/40-17.

Spindel från Granada

Nav från en Escort - jag vågar inte svara på vilken årsmodell den är i från (skaffade dessa genom en arbetskollega) Det navet är 5mm smalare än Taunusnavet. Avståndet mellan inre och yttre lagret är mindre därför måste en lagerhylsa svarvas till det yttre lagret för att det skall hamna rätt på spindelaxeln = längre ut än vad Escorten har det som original. Escortnavet måste svarvas ur för att detn här lagerhylsan skall gå att få dit.

Svarvad distansring som ligger innanför det inre lagret - den är 5mm bred och gör att lagret/navet kommer rätt i sidled. Man kan ev skippa den, men bromsskivan kommer väldigt nära spindeln då...

Använd Granadans inre lager och Taunus/Escort yttre lager.

Vill man använda Granada spindlar med Taunus nav går det också (det är enklare då man inte behöver modifiera Escortnaven). Scrubben hamnar då på ca 68mm med ovanstående hjul. Använd då Focus hjul med ET 52,5 så hamnar man på cirka 53mm i scrubb.

Posted (edited)

Här är hylsan pressad i navet samt - för säkerhets skull - även svetsad....

Edited by gabbes
Posted

Men om man använder 13" standardfälgar vid besiktningen så borde man ju klara det?

Posted

Cykelhjul? ;) Kan nog funka iofs, men då får man ju egentligen inte avvika mer än 10% (eller vad det är) från det sedan.

Dessutom är väl det viktigaste att det funkar att köra med? Alltså är det ingen idé att fuska till något för besiktningen - man får ändå lösa det korrekt om man vill köra med riktiga sulor sedan.

Posted

Cykelhjul är väl stora med lite gummi:)

Jag är ute efter lite äldre utseende och då funkar det bra med 13"

Posted (edited)

Mja, det också (farsan brukar kalla det "lite gummi på fälgen" och liknande) - men jag tänkte mest på bredden här! :D

Mina fälgar är 13x8 ET0, och däcken ska inte ha smalare än 7.5". ET20 eller så borde funka med 8", men mer går inte p g a styrleden. Med 7.5" kan man köra ET26 (mycket vanligt på Westfield), och då kommer man ner till runt 75 mm scrub. Ska man under 60 mm med Westfield-framvagn så är det alltså ännu smalare, alternativt 15", som gäller.

Har dock sett flera Westfield med precis samma dimensioner som jag har, och fortfarande inte hört något om att det skulle vara några problem med det... Caster och KPI är små och ganska lika, så man slipper lyfta bilen när man vrider ratten. Helt optimalt är det knappast ändå, men det är inte samma sak som att det inte går att köra med. Får väl bygga om om man inte blir nöjd, men jag tror knappast det är illa nog för att bli problem vid besiktningen.

Jag får väl testa, helt enkelt... Måste bara riva motorn och fixa en tätad oljekanal, byta några lager mm först. :banghead: (Buffel-och-båg-Fårrrd som inte kan tvätta ur lite slagg och skit ur motorblocken! :angry: )

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Posted

vad säger sfro om axelbelastningen som ökar när man flyttar ut lagerna på axeln?

Posted (edited)

Det yttre lagret hamnar på exakt samma ställe. Innerlagret kommer 5 mm längre ut än Granadan, men på exakt samma ställe där Escrutten har sitt och det är fortfarande en bil som väger ungefär hälften...

Sen kan man också säga att hjulet hamnar längre in mot innerlagret som är större och tål mer belastning så jag ser inte något problem med det hela.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Posted

jahaja, själv kör man med westfields hubbar och 18" fälgar med ET37...tror jag får en skrubb på knappa 80mm. Vad gör man då? Lägger ned och går hem? :(

Posted

Mja, det beror väl på besiktningsmannen, men en seriös sådan borde ju rimligtvis kolla på funktionen i första hand. Att det inte funkar med 60+ med gatbilsgrejor motiverar ju inte riktigt att fälla bilar med helt andra geometrier bara på det måttet. Med spindlar som lägger hjulen på sida när man svänger så blir det givetvis tungstyrt med 40-50 eller mer, men sådana vinklar har man ju inte med Westfields framvagn t ex.

Handlingsplan:

  • Vid formella problem (paragrafrytteri): Skaffa "lämpliga" besiktningshjul.
    Vid tekniska problem (bilen blir tungstyrd och allmänt j-ig): Bygg om framvagnen...

Posted

men...hur bygger man om scrub? Jag ser det som att man antingen svarvar ned fälgen, eller svarvar ned navet. Alternativt båda...men det suger ju litegrann. Nåväl jag får väl börja med att snickra så här, och om det inte funkar så blir det väl till att börja svarva bort material...

Posted

Beror ju på hur det ser ut... I mitt fall är det styrlederna som sätter stopp p g a 13x8-fälgen; mer än 15-20 mm offset funkar inte. Hade gått att ha en hel del offset om det inte varit för styrlederna, så lösningen är i så fall att gå upp till 15" (14" är uteslutet p g a total brist på vettiga däck), eller fixa kortare styrarmar så att det går fritt. Någon enkel, billig fix ser jag inte i mitt fall, tyvärr...

Som alternativ till att beställa nya fälgar med annan offset skulle jag kunna tillverka andra nav (synd när man redan har Westfield original i alu, dock...), men där tar bromsoken stopp ganska snart. Går kanske att vinna någon cm med 4- eller 6-kolvsok, men då blir det dyrt om man inte vill ha en massa flex som extra bonus. Kommer inte så långt med det alltså, men kanske kan vara värt att ha i åtanke vid framtida uppgraderingar, om styrradien verkligen är ett problem värt att göra något åt.

Jag hoppas iaf på att det funkar acceptabelt, och att besiktningsmannen nöjer sig med det. (Han säger iaf att han först och främst kollar på funktionen.) Eftersom de flesta Westfield i sverige går med ungefär samma saker som jag har, och klagomålen på detta är små och sällsynta, så har jag svårt att tro att det finns något verkligt problem.

Posted

Så hur mycket ET måste en 15" fälg ha för att det ska bli bra med taunusspindel?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...