Jump to content

Pegasus 7 Plus *Zetec+Weber Alpha, Quaife Typ 9*


Recommended Posts

Ryggknas när det roliga börjar. Piss. Men det är normalt för årstiden i min kropp.
Nåväl, jag knäppte några kort med insug och spjällhus på plats.

229A3175.jpg

229A3179.jpg

229A3178.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för titten Stigge, den nya maskinen såg mycket bra ut.
Kåpan, trottlarna och tråget var ju rena XXX.
Kommer gärna förbi och kikar när den är på plats.
/john

Link to comment
Share on other sites

Jag har provmonterat motorn och till min glädje slipper jag göra hål i huven för luftfiltren.
Dock måste jag skaffa ett par andra än de som följde med insprutningen.

229A3239.jpg

Eventuellt gör jag en förändring på det tvärgående övre ramröret bakom motorn. Skulle behöva få ett par centimeter till vid vattenrailen. Hellre kapa lite i ramen än att konstruera nytt växellådsfäste, tillverka en längre mellanaxel och flytta hålet för växelspaken.

229A3240.jpg

Edited by stigge
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trattar och filter kommer liksom resten av insprutningen från webcon.co.uk men filterfrågan måste jag lösa på annat sätt av utrymmesskäl. Vill helst inte kapa hål i huven.
Jag gillar BDA-kåpan skarpt. Egentligen en helt och hållet onödig utgift för den ger bara effekt när bilen står stilla med öppen motorhuv...

Som gammal rallyförare sätter jag funktion före form men nu har jag gjort avsteg från den linjen. Och blivit pank :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är lite olika, vet faktiskt inte vad som är riktigt rätt. Har sett både röda, svarta och blålackade.

Nästa steg blir att ställa bilen på hjul igen och kolla markfrigången för oljetråget innan jag färdigställer motorfästena. Vet inte hur mycket som behövs men det har aldrig skrapat i med förra motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Årets sista uppdatering? Troligen.
Hmmmm jaaa näääeee det har inte hänt så mycket i garaget. Flyttat några rör i ramen och börjat med nya kylarfästen.
Det värsta är att jag inte har någonting att skylla på. I stort sett alla prylar finns hemma.

Nästa vecka ska jag i alla fall rensa ut gamla Megasquirtboxen och alla kablar och sedan sälja lite grejor.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör.
13924998_10154562513182446_2990831805351

13882448_10154562513142446_3522416208325

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör.

13924998_10154562513182446_2990831805351

13882448_10154562513142446_3522416208325

Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två

lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ??

Link to comment
Share on other sites

Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör.

Hej Sigge.

Det går att få till ett ganska så bra grenrör :thumbsup:

Men det är en hel del jobb.

//Nisse

post-126-0-33759900-1470487873_thumb.jpg

post-126-0-59483800-1470487912_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jotack, det är ett himla knep&knåp och återanvändning av gamla stumpar. En ny nisch för tillbehörstillverkarna kan vara avgasbandage med inbyggt tätningsmedel.
30 år gammal svets+slarvig byggare+litet tålamod=förmodade läckage.
Men det är som sagt bara en prototyp för att få testa funktionen.

Min motor sitter riktigt långt bak och det gör allt ännu krångligare.
Sedan ska resten fixas också...

Link to comment
Share on other sites

Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två

lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ??

Det har jag inte tänkt på. Största hindret är rattaxeln. Men nu är det mesta svetsat. På plats. Ska jag demontera så blir det att såga sönder röret.

Det sägs att det är kul att vara i garaget.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det ska vara en filmsnutt där.

Fantastiskt bra med Plug&Play-prylar.
Filmen visar helt osminkat första startförsöket. Kanonfint!

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

Jäklar vilket morr i motorn, det måste vara mitt originalinsug som gör att min inte låter så potent. Eller var det här utan avgassystem?

Stort grattis hur som helst, hoppas fortsättningen går lika bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Planen var att åka till bilprovningen i dag men eftersom det är vårdagjämningen så snöar det.
Jag grottar ner mig i programvaran till insprutningen i stället och försöker ändra varvstoppet och snygga till lite bland kablar och slangar.
https://www.flickr.com/gp/hellberg/k80pCr

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Efter några års sparsamt brukande på grund av anledning till orsak tänkte jag faktiskt använda bilen i år. 
Mitt stora fina garage blev för dyrt i längden (drygt tretusen per månad nu) så jag har flyttat hem allt till mitt lilla kallgarage.
Eller snarare utanför mitt kallgarage medan jag sorterar allt och slänger en massa. 
Efter en vinter utomhus har bilen blivit motsträvig. Till råga på allt helvete bröts nyckeln av i rattlåset. Lika bra att demontera skiten och köpa en keyless-lösning om det finns någon billig.
Och fundera en stund på varför det bygger tryck i bakbromsarna utan att jag rört bilen. Antagligen bara byta en av cylindrarna i pedalstället.


Det är tre år sedan jag tankade senast. I fjol körde jag tre-fyra mil.
Ska försöka skärpa mig.
 

52869273892_5784ab23ba_o.jpeg

52929340544_8c29680605_o.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nu finns det ett sug för körning! 

Men jag har några grejor som kanske (lägger in viss marginal för det kan bli nästa år eller ännu längre fram beroende på motivation) ska åtgärdas inför sommaren.
- Fixa ett litet oljeläckage, kan möjligen vara adaptern til oljekylaren
- gasvajern är lite trög från nollgas och lite framåt, kanske är det geometrin på pedalen som behöver ändras, eller helt enkelt byta till en vajer som går superlätt.
- se mig om efter bättre backspeglar. Yttre speglarna är helt värdelösa, och innerspegeln är för liten. Dessutom ska jag montera i överkant av vindrutan i stället.
-  dra nya bränsleledningar, allt sitter nu på vänstersidan, pump, filter och rör. Gamla rester från Pintomotorn, med Zetec är ju allt på andra sidan.
- batteriet har börjat ge upp, ett Odyssey PC680 som är 13 år gammalt. Det är ganska dyrt att köpa nytt, priserna varierar men runt 2500 och jag jagar inte vikt nu. Ser mig om efter liknande ersättare som passar i hållaren eller så blir det ett litet bilbatteri. Tryggheten att alltid ha ström har blivit viktigare med åren.


 

IMG_8983.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I går "skulle jag bara" fixa en grej i gula bilen innan avfärd till Ulva Kvarn som ligger tre kilometer hemifrån vid pass 16.30.
Eventuellt var jag lite tidsoptimist.
När det var mörkt ute efter halv elva körde jag bilen av lyften och in i garaget mha startmotorn eftersom det saknas bränslefilter, vitala ledningar och sånt.
Och tanken är förstås tömd, tratten ner i jeepdunken var lite för liten så uppfarten fick några liter. Nu när det har regnat ser uppfarten, trottoaren och gatan ut som en prideflagga. Men i dag ska den bli klargjord för äventyr.
Nu är allt flyttat till kalla sidan av bilen, allt blev ju på fel sida när jag bytte från Pinto till Zetec. För tio år sedan. Kommer allt hålla tätt? Troligen inte, så då får jag plocka ur bränslepump och filter igen och göra rätt.
Ska bara demontera instrumentpanelen och fixa lite. Och montera elegantare skyltbelysning (som jag köpte 2012 när vi var i England) och plocka bort rattlåset (nyckeln råkade jag bryta av för ett par år sedan) och slänga in min kinesiska Keyless Go.
Och montera en summer som skriker när körriktningsvisare är engagerad. Om jag inte undersöker om det går att ordna en klack på rattstången så blinkerseländet slår från med automatik.
Och sätta dit nya signalhorn (köpta 2014) som hörs utanför bilen. Och dra ny vajer till bagageluckans lås. Dvs plocka ut förarstolen med mera.
Nya tändstift också förresten, ska bara komma ihåg att köpa när jag är inne i stan. Samma stift sitter kvar från när jag köpte motorn, oklart hur långt dessa har gått. Men sedan är nog det mesta klart.
Jag ska också försöka klura ut var den lösa kabeländen som trillade loss bakom nån grej i instrumentpanelen ska sitta. Visst fan, värmeisolering ska limmas mot torpedväggen. Plus montering av min nya fina catchtank i kinesium och dra nya slangar från vevhusventilationen.
Möjligen skruva in ett USB A och C-uttag när jag ändå har gylfen nere.
Men sedan kan det bli en liten mysig biltur.

I kväll? Näe - det verkar vara risk för regn.

(bilden är minst tio år gammal - Pintomotorn sitter kvar - från tiden då jag faktiskt körde mer än skruvade sönder saker)

Detta är ännu ett inlägg i det ointressanta facket från mig. Och då ska ni veta att jag nog ändå är bättre vid tangentbordet än i garaget. 

10441274_10152498044572446_8644203149213405711_n.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kort uppdatering av mina vedermödor:
Det går framåt, men det tar tid. 
Med alla bränsleledningar och slangar slutmonterade för att hålla i flera år - jag köpte de bästa slangarna hos Slangservice i Uppsala och det blev inte billigt - blev bilen plötsligt väldigt lättstartad.
Mitt under bilen i kardantunneln var trycksidans kopparrör ganska tillplattat. Kanske var det boven i dramat, eller så har det blivit någon form av propp i nån gummislang. En skarv jag aldrig sett är alltså inte bytt sedan 2007, kanske inte sedan 1997.

Ny vajer till den utmärkta låslösningen för bagageluckan är på plats, också den ett mindre helvete att byta utan att demontera förarstolen.

Kostade på mig nya tändstift - något jag inte gjort sedan motorbytet. Vem vet hur många tusen mil dessa gått i Mondeon som motorn kom ifrån.

Nya små fina skyltbelysningar sitter på plats. Den provisoriska jättearmaturen som suttit sedan 2008 är historia. Den har sällan fungerat, och de nya prylarna köptes 2012 i Stoneleigh så jag har en förmåga att skjuta upp ibland.

Dagens projekt blir bland annat att montera sån där värmeskyddsfolie på torpedväggen.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...