stigge Posted March 21, 2015 Author Posted March 21, 2015 Ryggknas när det roliga börjar. Piss. Men det är normalt för årstiden i min kropp.Nåväl, jag knäppte några kort med insug och spjällhus på plats. Quote
stigge Posted March 22, 2015 Author Posted March 22, 2015 Återstår att se om den fungerar lika bra som den ser ut... Quote
Daffe Posted March 23, 2015 Posted March 23, 2015 Tack för titten Stigge, den nya maskinen såg mycket bra ut.Kåpan, trottlarna och tråget var ju rena XXX.Kommer gärna förbi och kikar när den är på plats./john Quote
stigge Posted March 26, 2015 Author Posted March 26, 2015 (edited) Jag har provmonterat motorn och till min glädje slipper jag göra hål i huven för luftfiltren.Dock måste jag skaffa ett par andra än de som följde med insprutningen. Eventuellt gör jag en förändring på det tvärgående övre ramröret bakom motorn. Skulle behöva få ett par centimeter till vid vattenrailen. Hellre kapa lite i ramen än att konstruera nytt växellådsfäste, tillverka en längre mellanaxel och flytta hålet för växelspaken. Edited March 26, 2015 by stigge 1 Quote
MatsE Posted March 26, 2015 Posted March 26, 2015 Snyggt!! Kommer förbi ditt garage i morgon och kollar på motorbytet och lite av dina gamla grejer. //Mats Quote
Thomas Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 Vad är det för trattar o filter du har. jag ser att filtrena sitter på en krage på trattarna. Quote
Guest micke r1 Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 Stigge ! brukar inte gå igång på fård grejor,men nu får jag ett "ha begär" :racesmile: Quote
Christer J Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 Jag har aldrig gillat Ford, men när man tänker efter så har dom byggt ett antal bilar som varit svårslagna. BDA stuket ger mysningar.. Quote
stigge Posted March 28, 2015 Author Posted March 28, 2015 Trattar och filter kommer liksom resten av insprutningen från webcon.co.uk men filterfrågan måste jag lösa på annat sätt av utrymmesskäl. Vill helst inte kapa hål i huven.Jag gillar BDA-kåpan skarpt. Egentligen en helt och hållet onödig utgift för den ger bara effekt när bilen står stilla med öppen motorhuv...Som gammal rallyförare sätter jag funktion före form men nu har jag gjort avsteg från den linjen. Och blivit pank :-) 1 Quote
Guest micke r1 Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 Hel rätt med kåpan :) Johan rosenlund (snap off) hade en riktigt sån bda i sin caterham o den kåpan var blå hur ska de va? Quote
stigge Posted March 31, 2015 Author Posted March 31, 2015 Det är lite olika, vet faktiskt inte vad som är riktigt rätt. Har sett både röda, svarta och blålackade.Nästa steg blir att ställa bilen på hjul igen och kolla markfrigången för oljetråget innan jag färdigställer motorfästena. Vet inte hur mycket som behövs men det har aldrig skrapat i med förra motorn. Quote
stigge Posted December 27, 2015 Author Posted December 27, 2015 Årets sista uppdatering? Troligen.Hmmmm jaaa näääeee det har inte hänt så mycket i garaget. Flyttat några rör i ramen och börjat med nya kylarfästen.Det värsta är att jag inte har någonting att skylla på. I stort sett alla prylar finns hemma. Nästa vecka ska jag i alla fall rensa ut gamla Megasquirtboxen och alla kablar och sedan sälja lite grejor. Quote
stigge Posted August 6, 2016 Author Posted August 6, 2016 Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör. 1 Quote
Tabac Posted August 6, 2016 Posted August 6, 2016 Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör. Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ?? Quote
super7 Posted August 6, 2016 Posted August 6, 2016 Länge sedan bilen såg dagsljus. Knåpar ihop ett grenrör i betaversion. Allt skulle gå riktigt bra om det inte var bromscylindrar och rattaxlar i vägen. Och ramrör. Hej Sigge. Det går att få till ett ganska så bra grenrör :thumbsup: Men det är en hel del jobb. //Nisse Quote
stigge Posted August 6, 2016 Author Posted August 6, 2016 Jotack, det är ett himla knep&knåp och återanvändning av gamla stumpar. En ny nisch för tillbehörstillverkarna kan vara avgasbandage med inbyggt tätningsmedel. 30 år gammal svets+slarvig byggare+litet tålamod=förmodade läckage.Men det är som sagt bara en prototyp för att få testa funktionen.Min motor sitter riktigt långt bak och det gör allt ännu krångligare.Sedan ska resten fixas också... Quote
stigge Posted August 6, 2016 Author Posted August 6, 2016 Där avgas-grenröret går ut. Om du där tar bort trianguleringen i ramen och ersätter med två lodräta rör. Eller triangulerar på ett annat sätt. Hur blir det ?? Det har jag inte tänkt på. Största hindret är rattaxeln. Men nu är det mesta svetsat. På plats. Ska jag demontera så blir det att såga sönder röret. Det sägs att det är kul att vara i garaget. 2 Quote
stigge Posted August 12, 2016 Author Posted August 12, 2016 Det blev en liten provstart i dag.IMG_4337 by Stig Hellberg, on Flickr 1 Quote
stigge Posted August 12, 2016 Author Posted August 12, 2016 (edited) Det ska vara en filmsnutt där. Fantastiskt bra med Plug&Play-prylar.Filmen visar helt osminkat första startförsöket. Kanonfint! Edited August 12, 2016 by stigge Quote
family guy Posted August 12, 2016 Posted August 12, 2016 Jäklar vilket morr i motorn, det måste vara mitt originalinsug som gör att min inte låter så potent. Eller var det här utan avgassystem? Stort grattis hur som helst, hoppas fortsättningen går lika bra. Quote
stigge Posted March 20, 2017 Author Posted March 20, 2017 Planen var att åka till bilprovningen i dag men eftersom det är vårdagjämningen så snöar det. Jag grottar ner mig i programvaran till insprutningen i stället och försöker ändra varvstoppet och snygga till lite bland kablar och slangar.https://www.flickr.com/gp/hellberg/k80pCr 1 Quote
stigge Posted June 3, 2023 Author Posted June 3, 2023 Efter några års sparsamt brukande på grund av anledning till orsak tänkte jag faktiskt använda bilen i år. Mitt stora fina garage blev för dyrt i längden (drygt tretusen per månad nu) så jag har flyttat hem allt till mitt lilla kallgarage. Eller snarare utanför mitt kallgarage medan jag sorterar allt och slänger en massa. Efter en vinter utomhus har bilen blivit motsträvig. Till råga på allt helvete bröts nyckeln av i rattlåset. Lika bra att demontera skiten och köpa en keyless-lösning om det finns någon billig. Och fundera en stund på varför det bygger tryck i bakbromsarna utan att jag rört bilen. Antagligen bara byta en av cylindrarna i pedalstället. Det är tre år sedan jag tankade senast. I fjol körde jag tre-fyra mil. Ska försöka skärpa mig. 2 Quote
vedde Posted June 8, 2023 Posted June 8, 2023 Du får väl börja hänga med när jag skickar SMS till att börja med så du får umgås med oss likasinnade. /Vedde Quote
stigge Posted May 14 Author Posted May 14 Nu finns det ett sug för körning! Men jag har några grejor som kanske (lägger in viss marginal för det kan bli nästa år eller ännu längre fram beroende på motivation) ska åtgärdas inför sommaren. - Fixa ett litet oljeläckage, kan möjligen vara adaptern til oljekylaren - gasvajern är lite trög från nollgas och lite framåt, kanske är det geometrin på pedalen som behöver ändras, eller helt enkelt byta till en vajer som går superlätt. - se mig om efter bättre backspeglar. Yttre speglarna är helt värdelösa, och innerspegeln är för liten. Dessutom ska jag montera i överkant av vindrutan i stället. - dra nya bränsleledningar, allt sitter nu på vänstersidan, pump, filter och rör. Gamla rester från Pintomotorn, med Zetec är ju allt på andra sidan. - batteriet har börjat ge upp, ett Odyssey PC680 som är 13 år gammalt. Det är ganska dyrt att köpa nytt, priserna varierar men runt 2500 och jag jagar inte vikt nu. Ser mig om efter liknande ersättare som passar i hållaren eller så blir det ett litet bilbatteri. Tryggheten att alltid ha ström har blivit viktigare med åren. Quote
Mats Karlsson Posted May 14 Posted May 14 Jag kör med detta batteriet i min bil och det har funkat bra i två år nu. https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/mc-batterier/gel-batterier/mc-batteri-gel-12-v-20-ah-205-x-85-x-162-mm-2000029892 2 Quote
stigge Posted May 14 Author Posted May 14 Nu blev det ett sånt här, ryms perfekt och det ger mig en känsla av trygghet. https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/bilbatterier/smf-batterier/startbatteri-12-v-45-ah-2000045887 Funkar det över sommaren så är jag nöjd. 1 Quote
stigge Posted July 17 Author Posted July 17 I går "skulle jag bara" fixa en grej i gula bilen innan avfärd till Ulva Kvarn som ligger tre kilometer hemifrån vid pass 16.30. Eventuellt var jag lite tidsoptimist. När det var mörkt ute efter halv elva körde jag bilen av lyften och in i garaget mha startmotorn eftersom det saknas bränslefilter, vitala ledningar och sånt. Och tanken är förstås tömd, tratten ner i jeepdunken var lite för liten så uppfarten fick några liter. Nu när det har regnat ser uppfarten, trottoaren och gatan ut som en prideflagga. Men i dag ska den bli klargjord för äventyr. Nu är allt flyttat till kalla sidan av bilen, allt blev ju på fel sida när jag bytte från Pinto till Zetec. För tio år sedan. Kommer allt hålla tätt? Troligen inte, så då får jag plocka ur bränslepump och filter igen och göra rätt. Ska bara demontera instrumentpanelen och fixa lite. Och montera elegantare skyltbelysning (som jag köpte 2012 när vi var i England) och plocka bort rattlåset (nyckeln råkade jag bryta av för ett par år sedan) och slänga in min kinesiska Keyless Go. Och montera en summer som skriker när körriktningsvisare är engagerad. Om jag inte undersöker om det går att ordna en klack på rattstången så blinkerseländet slår från med automatik. Och sätta dit nya signalhorn (köpta 2014) som hörs utanför bilen. Och dra ny vajer till bagageluckans lås. Dvs plocka ut förarstolen med mera. Nya tändstift också förresten, ska bara komma ihåg att köpa när jag är inne i stan. Samma stift sitter kvar från när jag köpte motorn, oklart hur långt dessa har gått. Men sedan är nog det mesta klart. Jag ska också försöka klura ut var den lösa kabeländen som trillade loss bakom nån grej i instrumentpanelen ska sitta. Visst fan, värmeisolering ska limmas mot torpedväggen. Plus montering av min nya fina catchtank i kinesium och dra nya slangar från vevhusventilationen. Möjligen skruva in ett USB A och C-uttag när jag ändå har gylfen nere. Men sedan kan det bli en liten mysig biltur. I kväll? Näe - det verkar vara risk för regn. (bilden är minst tio år gammal - Pintomotorn sitter kvar - från tiden då jag faktiskt körde mer än skruvade sönder saker) Detta är ännu ett inlägg i det ointressanta facket från mig. Och då ska ni veta att jag nog ändå är bättre vid tangentbordet än i garaget. 4 Quote
stigge Posted July 20 Author Posted July 20 Kort uppdatering av mina vedermödor: Det går framåt, men det tar tid. Med alla bränsleledningar och slangar slutmonterade för att hålla i flera år - jag köpte de bästa slangarna hos Slangservice i Uppsala och det blev inte billigt - blev bilen plötsligt väldigt lättstartad. Mitt under bilen i kardantunneln var trycksidans kopparrör ganska tillplattat. Kanske var det boven i dramat, eller så har det blivit någon form av propp i nån gummislang. En skarv jag aldrig sett är alltså inte bytt sedan 2007, kanske inte sedan 1997. Ny vajer till den utmärkta låslösningen för bagageluckan är på plats, också den ett mindre helvete att byta utan att demontera förarstolen. Kostade på mig nya tändstift - något jag inte gjort sedan motorbytet. Vem vet hur många tusen mil dessa gått i Mondeon som motorn kom ifrån. Nya små fina skyltbelysningar sitter på plats. Den provisoriska jättearmaturen som suttit sedan 2008 är historia. Den har sällan fungerat, och de nya prylarna köptes 2012 i Stoneleigh så jag har en förmåga att skjuta upp ibland. Dagens projekt blir bland annat att montera sån där värmeskyddsfolie på torpedväggen. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.