Jump to content

Exakt Hur Orealistisk är Jag?


Henrik

Recommended Posts

Hej,

Jag är en 34-årig kille med ett brinnande bilintresse. Jag läser mycket motorpress, en del relaterade böcker och jag kör många olika sorts bilar.

Jag gillar verkligen grundtanken i lättbyggda sportbilar. Hellre en lätt och välbalanserad bil med mindre motor och underbar vägkänsla och väghållning än en tung bil utan förfining men med monstermotor.

Ja, men då är del väl bara att slå till på en CSR 260 Superlight?

Nej, riktigt så enkelt är det ju inte för de, som precis som jag, saknar 600.000,- att lägga på en bil. Jag har inte ens 200.000,-. Vid närmare efterräknande har jag faktiskt inte mer än 130.000,-

Kan man bygga en schysst low cost för 130.000,-? Hur mycket prestanda räcker det till?

Jag måste kunna använda bilen året runt, som vardagsbil, går det? Finns det hartop-lösningar? Jag är inte särskilt intresserad av bankörning.

Jag är 195cm/120kg. Får jag plats?

Jag har inget garage, inga kunskaper, inga erfarenheter och inga verktyg. Vad finns det för lösning på det? Finns det föreningar för bilbyggare som tar in nybörjare (i Göteborg)?

Jag gillar varken fyrcylindriga motorer eller avgasturbo. Vad finns det för motoralternativ? Skulle det fungera med en small block? Har ni läst om motorcykel V8:orna RST och H1? 375hk som väger under 100kg och kostar $30.000 (209.000,-). Det vore något! Men så var det ju detta med pengarna...

Feed back emottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Hej 130000 pengar är inga problem att få en kul bil Längden är heller inga problem. Jah har bygt min för ca 100000. Tyvärr så går inte v 8 och lätt bil ihop med de pengarna som du säger men jag håller med heldre en lätt bil än fler hp så jag skulle titta åt en helaluminiummotor från någon bil. Och jah hade ingen kunskap innan jag bygde min( bytt bromsar och olja innan) och dåligt med verktyg. Därför valde jag att bygga en bil enligt ett känt koncept och jag är mer än nöjd.

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

När jag började hade jag aldrig ägt någon bil (äger ingen nu heller om man inte räknar den halvfärdiga sjuan). Jag hade meckat och pillat en del men aldrig på en bil. Måste säga att det går ganska bra ändå. Det enda man behöver utöver "vanliga" verktyg är en bra svets...

Angående priset så räcker 50000 om man gör det mesta själv (inkl. svetsar chassiet). Jag har lagt under 30000 hittills och har inte mycket stora utgifter kvar. Besiktningskostnad mm blir visserligen en del, men en bra bit under 50 papp kommer jag landa på.

Min bror har ganska ungefär dina mått och passar "nästan". Du kanske inte ska ha sportstolar som jag, utan köra stoppade dynor, blir mer plats på bredden så.

Grymt cool sjua med hardtop...

Tänk på att du inte får ha mer än 15kw/100kg, så ska du inte ha 4 cylindrar blir det kanske en volvofemma eller Rover V8 passar? Eller det kanske finns smallblocks med ca 150 hk?

Link to comment
Share on other sites

Om du har 130000kr att avsätta så lär ju budgeten knappast utgöra ngt problem. Det är nog bara en fråga om tid och händighet tror jag.

Tid går det onekligen åt en hel del (och jag har bara börjat) och om man dessutom inte har garaget "runt hörnet" så lär det ta mer tid ändå. Sen är det själklart att man måste vara händig i någon form. Om du nu har en så bra budget och inte känner att själva byggandet är den största behållningen så kanske du borde köpa ett färdigt kit. Då lär du vara ute på gatorna före mig ändå!

Om du vill bygga själv så är det bara att sätta igång. Det finns gott om råd och tips att få på detta forum!

/MVH Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tack för era svar. Verkligen snällt att ni tar er tid med en rookie som mig.

Finns det någon form av bilbyggarklubb i eller runt GBG? Eller kör alla solo på var sitt håll?

En byggsats kanske hade varit bra. Men räcker 130.000,- särskilt långt då? Och jag vill som sagt helst inte ha varken radfyra eller avgasturbo. Inte främst därför att de ger ett dåligt vikt/utrymme/effektförhållande. Utan därför att de ger en betydligt tråkigare motorkaraktär och en fulare ljudbild än raka sexor och veåttor.

Donkervoort D8 GT hade varit perfekt om den kostat 130.000,-.

Vad finns det för bra byggsatser? Finns det byggsatser med en BMW M3 E36 som donator? En sådan donator borde det att gå att få tag på tycker jag. (Jag har en BMW M3 E36 Cab idag som bruksbil.)

Hur blir det med året-runt funktionaliteten? Värme? Hardtop? Eller varför inte en coupe som Doonkervort?

Hur lurar man bilbesiktningen på ett bra sätt? I en bil med en motor på 321hk där förhållandet 0,15kw/kg råder, där väger bilen 1573kg. Det vill säga samma vikt-effektförhållande som råder en BMW M3 E36 Coupe. Inte bra. Hur lurar man dem?

Med vänlig hälsning,

Henrik Andersson

Link to comment
Share on other sites

Att regga en sjua med 321 hk kan du bara glömma...

Visst, man kan vikta upp bilen lite med väldigt stor garagedomkraft, ett halvt verktygsskåp, reservhjul från en lastbil lite gömda vikter osv. Men att komma upp i 1,5 ton, alltså minst 700 kg extravikt är orealistiskt.

Då får du besiktiga med en motor och köra med en annan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Alla kör väl solo, men en del besök i lokala "garage" borde ju gå att ordna :)

När kommer till motor så borde väl en v6 ge dig en trevlig karaktär? Det finns ju ford 6or (samma som noble har), toyota v6 (som jag har), alfa v6 (som nån annan har), nissan 6a, mazda 6:a

Tänk på problemet vikt/effekt...det är lätt att välja en rolig motor..och så måste man bygga ramen i bly för att få till förhållandet.

Link to comment
Share on other sites

Såhär ser min ungefärliga budget ut för mitt bygge.

Byggsatsen kostar ca 90k men då har jag plockat på mycket lull lull.

Donatorbilen gick på 1200 å fick tillbaka 1000 när jag skrotade den så det kan man nästan räkna bort :)

Motor har jag valt en ford duratec men kunde lika gärna välja den som satt i donatorn, Räknar på ca 10-15k för att få motorn körklar.

Fälg å däck 10k

Övriga delar, verktyg och sådant 10k

Regning av bilen tror jag är 8k om jag inte minns fel.

Jag har valt att bygga på ett tiger kit. Inte den billigaste bilen. Inte den dyraste heller. Jag valde den helt enkelt för den svenska återförsäljaren ligger bara 6 mil från mig samt att jag inte vill tillverka allt för mycket själv eftersom det är min första bil. vill ha hyfsat "bolt on"

Detta blir ca 128-135k om jag inte räknat fel och det är nog en ganska realistisk summa.

Sedan funderar jag även på att bygga en hardtop till den, budgeten för den kommer nog hamna på ca 5k

Året runt funktionalitet svarar jag Nja på. Visst det fungerar säkert men kan nog bli kallt på vintern.

Din längd är väll ungefär max vad som får plats i en tiger.

http://www.tigersportscar.se/

Link to comment
Share on other sites

Vill man inte köra med fyra cylindrar så är Volvos femma ett bra alternativ. Låter helt rätt på lite varv tycker jag...

Lars H och Mats G här på forumet bygger på så vis. Dom har även svetsat ramar själv så där finns en källa av kunskap om kombinationen...

Link to comment
Share on other sites

Men du kanske missar själva poängen med 7:a jfr med M3...

Låg vikt, relativt liten motor men ändå bra vikt effektförhållande...

Så här är specen på en caterham roadsport:

Caterham 7 Roadsport (160)

Engine: 1800 VVC K-Series

Max Power (bhp/rpm) 160 @7000

Max Torque (lbs ft/rpm) 130 @ 5000

Weight: 550kg

0-60mph: 4.9 Seconds

Power-to-weight: 290 bhp-per-tonne

Top Speed: 128mph

eller kolla in Libells megabusa (www.libell.nu)

Motor: GSXR1300R Suzuki Hayabusa

Volym: 1299cc

Cylindrar: 4

Borrning & Slag: 81.0mm x 63mm

Bränsle: 95 oktan

Kompressions förhållande: 11.0:1

16V DOHC

Max HK: 180ps @ 9800rpm

Max Vridmoment: 138.29 NM @ 7000rpm

0-96km/h: 3.48sek

Växellåda: 6 växlad Sekventiell

Slutväxel: 3.36 LSD

Styrväxel: 2.5 varv

Jag tror att de "gamla" och sluga här på forumet har helt rätt när de mässar "håll vikten nere...." om och om igen. Jag tror att om du prompt skall ha en stor motor så är en hederlig 7:a inte riktigt rätt grej. Likaledes så är ju sällan topphastigheten så hög, men accelerationen och väghållningen bra. Snabbast på E4:an blir man nog inte i en 7:a, men kolla in topgear och deras test av Caterham!

Min skrothög står inte ens på hjul ännu, men roligt är det...

Och du, vad är vitsen att bygga en öppen sportbil baserad på M3 med en vikt runt 1500kg om du redan kör en M3 cab idag????

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag ser inga fel med att ha en stor v8 i en seven bil.

Det beror ju helt på vad man skall ha den till. Ska man smiska bana så är ju det kanske inte så roligt. Men ska man ner till korvkiosken och lägga ett par lakritsar så är en V8 helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

sagt det innan 7a= lätt :racesmile:

om året runt med v8..kan gå..

kanske en cobra cupe??? tänk så läckert att sladda till coop på vintern för att handla mjölk och bröd. B)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Cobra Coupe låter häftigt? Men dyrt!? Finns det länk till företag som säljer byggsats?

Kanske är en byggsats bättre, och mera lämpad för mig, än att rita och bygga från scratch? Kanske måste jag därmed överge tanken på exotiska motorer med sexor eller åttor. Jag kanske får nöja mig med radfyra helt enkelt. En Tiger med Ford Duratech?

Finns det någon bil med V8 från RSV eller Hartley Enterprises i Sverige ännu?

Länk till tillverkare av V8 helt i aluminium?

Nu var ju inte tanken att bygga en sevenvariant med 321hk och 1500kg, utan en seven med 321hk och 6 - 700kg. Jag läste i någon tråd här att någon lämnat in en motor för bänkning, fått ett intyg på halva motorns styrka och fått igenom det på Bilprovningen. Det finns alltid vägar runt myndigheter.

Är det någon här som kör med sin sevenvariant som bruksbil också på vintern?

Finns det någon som har en seven i Göteborgsområdet man kunde få provsitta och se om jag passar?

Finns det något garage i Göteborg där man kan hyra in sig för en billig peng?

Finns det inga bilbyggarföreningar. Va fan, det finns ju motorcykelbyggarklubbar, gemensam cykelbyggning och modelljärnvägsbyggarklubbar. Men inga bilbyggarklubbar. Asociala typer verkar det nästan som...

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Bänka motorer för att få intyg på en lägre siffra än orginal blir svårt att få godkänt. Normalt går man på motornumret för att bestämma motorns effekt. Har man sedan trimmat så kan man bli tvungen att bänka för att vissa nivån på effekthöjningen.

Dessutom kan det vara så att SFRO nu vet om dina planer... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Jag bor i Askim vilket ju är ett stenkast ifrån dig + att "ScoterJocke" har sitt garage i Frölunda så besök lär inte vara svårt att fixa.. :)

Sedan finns det fler i Gbg-området oxså.. :)

Volvos femma skulle jag sikta på om jag var dig.. Finns väll i lätttryckare runt 150 hästar som är enkel att skrämma upp om man vill och ljudet i dom tycker iaf jag är supergött.. :D

Sedan ett "legokit" från någon tillverkare och då behöver du bara svetsa mindre detaljer som motorfästen m.m

Garage är däremot hårdvaluta och väldigt svårt att hitta ( iaf större ) eller om man hittar så de det i mina ögon ganska dyrt.. :(

Sedan var gäller effekt/vikt så kolla mer på kilo/Hkr siffrorna än vad du får för hästar.. över 300 Hkr i en sjua är mer eller mindre okörbart om du inte skall köra på F1däck.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Att få 300 kusar i en seven å samtidigt ha en budget på 130k går inte riktigt ihop :)

För att skrämma upp en ford duratec från orginal 145 till driftsäkra 205 går att göra ganska enkelt. men det kitet kostar ca 30k ska du ha 100 kusar till ja då är det nog inte mycket från orginalmotorn som är kvar :)

Link to comment
Share on other sites

En bil ska vara körbar för att vara rolig. Frågan är om en 7:a blir så rolig som gatbil med 321 hk. Det blir till att köra med ett rått ägg under gaspedalen hela tiden. Eller "oljefat" till bakhjul, vilket förstör linjerna.

Mitt råd för en budget på 130.000: Provkör en vanlig 7:a. Gillar du inte ljudet, accet, fartkänslan mm, så fortsätt att spara till en Cobra.

Link to comment
Share on other sites

Jag läste i någon tråd här att någon lämnat in en motor för bänkning, fått ett intyg på halva motorns styrka och fått igenom det på Bilprovningen. Det finns alltid vägar runt myndigheter.

Möjligen går det att få intyg på en strypt Mc-motor, men Inte nån bilmotor....har provat så jag vet :angry:

Link to comment
Share on other sites

En SAAB eller Volvo turbomotor är ganska billigt att ta ut 300hkr ur. en uppgraderad turbo o annan box eller tilläggssprut o en bra intercooler. ev. andra stakar. o bränslepump. pris mellan 10000:- - 30000:-

Link to comment
Share on other sites

Låter som om du skulle behöva en Cobra. Där är ju en 8:a helt rätt. (och tokbillig att trimma)

Om du toksnålar och bygger allt (kaross, ram, lack mm) själv så räcker nog 130 T till en Cobra.

Tror jag kommer att klara det med nöd och näppe. Och ändå få den att se rätt orginallik ut, hoppas jag. (träratt, skinnstolar, orginalliknande instrument mm)

Då är motorn iofs orenoverad men lite vedbotrimmad. Kan ju uppgraderas senare!

Sen bygger jag med Sierraaxlar vilket spar en hel del.

Däck och fälgar sparade jag väl 15 T på genom att inte köra orginal. (Men lika snygga enligt min mening)

Kolla gärna min byggtråd: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3946

Link to comment
Share on other sites

sedan är det ju dilemmat med att köra året runt bruksbil leksak..... tak är bra liksom rutor runt om och värme/defroster...

kanske läge att köpa en äldre karossbil/sportbil och uppgradera den med nyare motor låda hjulupphängning..

eller som jag sa innan försöka hitta en tillverkare av en Cobra cupe..och snikbygga.. Jag vet tyvärr inte var..

Link to comment
Share on other sites

Inte för jag förstår vad det är för fel på ljudet från en radfyra... de låter väl som alla andra otto-motorer. ;) :P Skämt åsido, det finns radfyror som låter helt gudomligt, tycker jag.

Men visst finns det alternativ om man vill ha V8 i en seven! Rovers helaluminiumåtta finns med 116-193 hästar och Westfield säljer kit som är anpassade för dem. Det blir kanske lite svårt att komma under 130000, men inte omöjligt.

Edit: Eller köp en Miata för 50000 och beställ lite roliga lådor från USA för resten av pengarna, så kan du få ihop en

.... Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Tack för er feed back.

Saker och ting börjar klarna så smått för mig nu.

Jag tror det blir för svårt och krävande för mig att bygga en bil helt från scratch. Kanske senare. Men nu tror jag mest på att köpa ett färdigt kit.

Gällande motorval tror jag att jag helt enkelt får nöja mig med radfyra eftersom det inte verkar finns några andra kittade alternativ förutom en Westfield med Rover V8 - och hur kul är en Roveråtta på en skala?

Detta med Cobra Coupe skulle kunna vara intressant, men när jag tänker efter så är syftet med hela bilbyggandet att jag vill ha en så absoult rolig vardagsbil som möjligt för mina pengar (130'). Och jag drar mig till minnes ett engelskt reportage om Cobra Coupe Daytona. Summan av den kardemumman var att reportern tyckte det var en jättehäftig bil för GBP85.000, men att en Porsche 911 ändå var mer kompetent på vägen.

Det jag vill ha är framförallt en lätt och körglad bil, en bil som är perfekt balanserad (som en Mazda RX-7), har en styrning som är som att köra på handlatorna (som en 911), som har ett chassie som babblar oavbrutet och som talar om när det släpper (som en Lotus Elise) och som har en acceleration som en motorcykel. Därför tror jag att Cobraspåret faller. Jänkarna är bra på att konstruera mulliga, tåliga och billiga motorer, inte på att bygga känsligt chassi.

Jag hittade ett Cobra Coupe kit i USA på http://www.streetbeasts.com/models.php. Men jag tror alltså att det blir för dyrt och kanske inte så körglatt som jag vill ha det. Eller har jag fel?

När kommer de första kitten baserade på två ihopmonterade motorcykelradfyror? De blir dock inte billiga. Men de kommer att ha 400hk och väga under 500kg.

Vilket kit skall jag skaffa? Caterham och Westfield verkar dyra, där kommer jag inte långt med min budget. Tiger och MK Sportscars förefaller prisvärda. Någon som byggt en MK? Vilken donatorbil skall man ha? Vilken är den värsta motorn man kan ha? Skall jag ha motorcykelmotor eller bilmotor? Motorcykelmotor är väl både starkare och lättare? Men dyrare? Verkar smart att köpa kitten i portionbitar. Slipper man betala engelsk VAT på 17,5 procent om man åker dit och hämtar delarna själv tillsammans med ett svenskt momsregistreringsnummer?

Kan man vinterrusta en MK med värme och hardtop?

MK har ett nytt chassie som de rätt och slätt kallar New Car med push rods. Är det något att satsa på? Någon i Sverige som bygger detta?

Finns det någon i Göteborg som skulle vilja låta mig provsitta sin locost seven? Jag vill kolla att mina 195cm/120kg passar. Det gör jag t.ex. _inte_ i en Lotus Elise, Audi TT, Porsche Boxster, Honda S2000 eller BMW Z4. Slå mig gärna en signal på 031-703 77 12.

Tack för ert engagemang.

/Henrik Andersson

Link to comment
Share on other sites

Det finns ett antal sjuor i göteborgstrakten som säkert låter sig provsittas. Sök på göteborg i forumet så kanske det dyker upp några intressanta trådar.

MK har inte i dagsläget någon hardtop eller ens en suflett till sina bilar. Däremot så ska det vara en ruta på G, så man vet inte vad som dyker upp i framtiden. Det finns ett gäng MK som är byggda i sverige och fler som är på gång.

Angående MKs push-rod chassi så tycker jag att det passar bäst med en mc-motor och på din beskrivning så låter det som att det skulle vara bästa alternativet. Visserligen får du inte rätta ljudet då ;)

Angående Daytona Cuopé så provsatt jag BAD Daytona förra året i England. En intressant och säkert kompetent bil men som nog inte kan byggas för 130´ tyvärr

Länk -> http://www.badaytona.com/

Link to comment
Share on other sites

Tack. När kan jag komma förbi?

Skulle ha provsuttit Skoterjockes Tiger idag på streetrace i Frihamnen. Men mina tjejer somnade i bilen och jag kunde inte lämna dem där. Såg honom dock köra ett run. Han tror jag kan ha svårt att få plats i en Tiger. Han rekommanderade Dala7, men den verkar vara betydligt mera krävande att bygga. Är MK lika smala som Tiger?

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jag måste kunna använda bilen året runt, som vardagsbil, går det? Finns det hartop-lösningar? Jag är inte särskilt intresserad av bankörning.

Henrik,

Att använda en sjua året runt är rent teoretiskt möjligt men i praktiken...i Sverige...NO WAY, det är att lura sig själv. Prova gärna en sjua en regnig dag och uplev nya dimensioner av spänning. Lägg därtill ditt önskemål om "extra effekt" och det blir direkt ohållbart.

Ledsen att dissa men det är nog en annan bil du är ute efter.

Link to comment
Share on other sites

MK har bättre plats då tigern ej har kardantuneln i mitten. Jag är 182 och väger 120. Jag håller för övrigt med lozek att köra 7a när det är halt lär inte vara kull.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tillhör man den skara som åker motorcykel som bruksfordon, även då det är dåligt väder, så bör man anse en 7a vara riktigt komfortabel som bruksis. Inga problem med andra ord. (Jag tillhör dock själv inte den skara som anser en motorcykel vara komfortabel ...)

Link to comment
Share on other sites

Tjena

Är det en hardtop du byggt virtuellt? Vilket program använder du då? Själv har jag funderat på att göra en propp med frigolit somman lägger över rutan ochsen slipar ner till önskad form. Kanske inte lika high-tech men det kan funka=)

Link to comment
Share on other sites

Modellen ligger i Inventor på jobbet, alla mått är inte riktigt exakta (+- 5mm) då bilen inte fanns tillgänglig när det ritades. Krökningen stämmer med kurvatur på motorhuv osv. Frigång mot huvud och störtbåge är inte helt löst, blir kanske en "guernybubble" eller två.

Den kommer att byggas mha plywoodspant och tvärbitar där jag sen bygger upp med antingen frigolit eller byggskum i hålrummen. Jag har ju ingen ruta från början, så det blir att skapa den också..

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Precis, fast de blir nog hängda i bakkant, för att det blir lättare att lösa..

Kommer att svetsa ihop en A-stolpe som kläs in i alu (tror jag).

Har redan ett halvfärdigt skelett som jag provade med förra vinterna men platsen tröt.

Måtten stämde men konstruktionen blev lite för vek..

post-19-1192535980_thumb.jpg

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Den nya "pluggen" kommer att byggas i tjockare material. Den förra bygdes i 4mm masonit för att se formerna, men det böjde sig för mycket och flexade för mycket. Satsar nog på plywood i 8mm eller nåt åt det hållet.

Finns många som byggt hela karosser, tyvärr finns det lika många som bara kommit halvvägs

Detta bygge tycker jag är intressant:

http://www.gt40s.com/forum/gt40-build-logs...-ground-up.html

Byggs med sträckmetall på ytan, okonventionellt men intressant.

Vet inte om man måste registrera sig för att se bilder... men det är värt det.

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...