Jump to content

Henrik

Forumdeltagare
  • Posts

    5
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Henrik Andersson
  • Ort
    Västra Frölunda, Göteborg
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Tack. När kan jag komma förbi? Skulle ha provsuttit Skoterjockes Tiger idag på streetrace i Frihamnen. Men mina tjejer somnade i bilen och jag kunde inte lämna dem där. Såg honom dock köra ett run. Han tror jag kan ha svårt att få plats i en Tiger. Han rekommanderade Dala7, men den verkar vara betydligt mera krävande att bygga. Är MK lika smala som Tiger? /Henrik
  2. Hej igen, Tack för er feed back. Saker och ting börjar klarna så smått för mig nu. Jag tror det blir för svårt och krävande för mig att bygga en bil helt från scratch. Kanske senare. Men nu tror jag mest på att köpa ett färdigt kit. Gällande motorval tror jag att jag helt enkelt får nöja mig med radfyra eftersom det inte verkar finns några andra kittade alternativ förutom en Westfield med Rover V8 - och hur kul är en Roveråtta på en skala? Detta med Cobra Coupe skulle kunna vara intressant, men när jag tänker efter så är syftet med hela bilbyggandet att jag vill ha en så absoult rolig vardagsbil som möjligt för mina pengar (130'). Och jag drar mig till minnes ett engelskt reportage om Cobra Coupe Daytona. Summan av den kardemumman var att reportern tyckte det var en jättehäftig bil för GBP85.000, men att en Porsche 911 ändå var mer kompetent på vägen. Det jag vill ha är framförallt en lätt och körglad bil, en bil som är perfekt balanserad (som en Mazda RX-7), har en styrning som är som att köra på handlatorna (som en 911), som har ett chassie som babblar oavbrutet och som talar om när det släpper (som en Lotus Elise) och som har en acceleration som en motorcykel. Därför tror jag att Cobraspåret faller. Jänkarna är bra på att konstruera mulliga, tåliga och billiga motorer, inte på att bygga känsligt chassi. Jag hittade ett Cobra Coupe kit i USA på http://www.streetbeasts.com/models.php. Men jag tror alltså att det blir för dyrt och kanske inte så körglatt som jag vill ha det. Eller har jag fel? När kommer de första kitten baserade på två ihopmonterade motorcykelradfyror? De blir dock inte billiga. Men de kommer att ha 400hk och väga under 500kg. Vilket kit skall jag skaffa? Caterham och Westfield verkar dyra, där kommer jag inte långt med min budget. Tiger och MK Sportscars förefaller prisvärda. Någon som byggt en MK? Vilken donatorbil skall man ha? Vilken är den värsta motorn man kan ha? Skall jag ha motorcykelmotor eller bilmotor? Motorcykelmotor är väl både starkare och lättare? Men dyrare? Verkar smart att köpa kitten i portionbitar. Slipper man betala engelsk VAT på 17,5 procent om man åker dit och hämtar delarna själv tillsammans med ett svenskt momsregistreringsnummer? Kan man vinterrusta en MK med värme och hardtop? MK har ett nytt chassie som de rätt och slätt kallar New Car med push rods. Är det något att satsa på? Någon i Sverige som bygger detta? Finns det någon i Göteborg som skulle vilja låta mig provsitta sin locost seven? Jag vill kolla att mina 195cm/120kg passar. Det gör jag t.ex. _inte_ i en Lotus Elise, Audi TT, Porsche Boxster, Honda S2000 eller BMW Z4. Slå mig gärna en signal på 031-703 77 12. Tack för ert engagemang. /Henrik Andersson
  3. Hej, Cobra Coupe låter häftigt? Men dyrt!? Finns det länk till företag som säljer byggsats? Kanske är en byggsats bättre, och mera lämpad för mig, än att rita och bygga från scratch? Kanske måste jag därmed överge tanken på exotiska motorer med sexor eller åttor. Jag kanske får nöja mig med radfyra helt enkelt. En Tiger med Ford Duratech? Finns det någon bil med V8 från RSV eller Hartley Enterprises i Sverige ännu? Länk till tillverkare av V8 helt i aluminium? Nu var ju inte tanken att bygga en sevenvariant med 321hk och 1500kg, utan en seven med 321hk och 6 - 700kg. Jag läste i någon tråd här att någon lämnat in en motor för bänkning, fått ett intyg på halva motorns styrka och fått igenom det på Bilprovningen. Det finns alltid vägar runt myndigheter. Är det någon här som kör med sin sevenvariant som bruksbil också på vintern? Finns det någon som har en seven i Göteborgsområdet man kunde få provsitta och se om jag passar? Finns det något garage i Göteborg där man kan hyra in sig för en billig peng? Finns det inga bilbyggarföreningar. Va fan, det finns ju motorcykelbyggarklubbar, gemensam cykelbyggning och modelljärnvägsbyggarklubbar. Men inga bilbyggarklubbar. Asociala typer verkar det nästan som... /Henrik
  4. Hej, Tack för era svar. Verkligen snällt att ni tar er tid med en rookie som mig. Finns det någon form av bilbyggarklubb i eller runt GBG? Eller kör alla solo på var sitt håll? En byggsats kanske hade varit bra. Men räcker 130.000,- särskilt långt då? Och jag vill som sagt helst inte ha varken radfyra eller avgasturbo. Inte främst därför att de ger ett dåligt vikt/utrymme/effektförhållande. Utan därför att de ger en betydligt tråkigare motorkaraktär och en fulare ljudbild än raka sexor och veåttor. Donkervoort D8 GT hade varit perfekt om den kostat 130.000,-. Vad finns det för bra byggsatser? Finns det byggsatser med en BMW M3 E36 som donator? En sådan donator borde det att gå att få tag på tycker jag. (Jag har en BMW M3 E36 Cab idag som bruksbil.) Hur blir det med året-runt funktionaliteten? Värme? Hardtop? Eller varför inte en coupe som Doonkervort? Hur lurar man bilbesiktningen på ett bra sätt? I en bil med en motor på 321hk där förhållandet 0,15kw/kg råder, där väger bilen 1573kg. Det vill säga samma vikt-effektförhållande som råder en BMW M3 E36 Coupe. Inte bra. Hur lurar man dem? Med vänlig hälsning, Henrik Andersson
  5. Hej, Jag är en 34-årig kille med ett brinnande bilintresse. Jag läser mycket motorpress, en del relaterade böcker och jag kör många olika sorts bilar. Jag gillar verkligen grundtanken i lättbyggda sportbilar. Hellre en lätt och välbalanserad bil med mindre motor och underbar vägkänsla och väghållning än en tung bil utan förfining men med monstermotor. Ja, men då är del väl bara att slå till på en CSR 260 Superlight? Nej, riktigt så enkelt är det ju inte för de, som precis som jag, saknar 600.000,- att lägga på en bil. Jag har inte ens 200.000,-. Vid närmare efterräknande har jag faktiskt inte mer än 130.000,- Kan man bygga en schysst low cost för 130.000,-? Hur mycket prestanda räcker det till? Jag måste kunna använda bilen året runt, som vardagsbil, går det? Finns det hartop-lösningar? Jag är inte särskilt intresserad av bankörning. Jag är 195cm/120kg. Får jag plats? Jag har inget garage, inga kunskaper, inga erfarenheter och inga verktyg. Vad finns det för lösning på det? Finns det föreningar för bilbyggare som tar in nybörjare (i Göteborg)? Jag gillar varken fyrcylindriga motorer eller avgasturbo. Vad finns det för motoralternativ? Skulle det fungera med en small block? Har ni läst om motorcykel V8:orna RST och H1? 375hk som väger under 100kg och kostar $30.000 (209.000,-). Det vore något! Men så var det ju detta med pengarna... Feed back emottages tacksamt.
×
×
  • Create New...