fege Posted June 8, 2012 Author Posted June 8, 2012 Tackar, tackar!!! Känns skönt att man gått i mål (fast egentligen har väl resan bara börjat, har en känsla av att den aldrig blir riktigt färdig... :) ) Kunde inte hålla mig så försäkringen är fixad och påställning är gjord. Nu är det verkligen bara att vänta på skyltarna!!! Quote
XTR Posted June 8, 2012 Posted June 8, 2012 Grattis till färdig bil! Sväng gärna förbi ingred om du åker till Alingsås. Jag har förhoppningsvis min bil klar nästa vecka. Min bil är lite MNR i år. Du kommer att få många trevliga mil i sommar, BEC är hur kul som helst!! Quote
fege Posted June 9, 2012 Author Posted June 9, 2012 Tackar! Jag kommer säkerligen förbi Ingared någon gång under sommaren. Quote
Jocke4U Posted June 10, 2012 Posted June 10, 2012 Grattis och glöm inte av kaffet i Alingsås :) Quote
fege Posted June 10, 2012 Author Posted June 10, 2012 Nejdå, inga problem! Får jag bara lagt några mil hemikring och kollat av att allt lirar som det skall så kan man våga sig ut på lite längre resor. Alingsås är en lagom resa! Quote
fege Posted June 15, 2012 Author Posted June 15, 2012 Sådär ja, då var skyltarna monterade! Nu är det köra som gäller! Skit att man är uppbokad i helgen men det kanske hinns med en lite runda om man har tur.... Quote
vedde Posted June 15, 2012 Posted June 15, 2012 Grattis till skyltarna, åk så mycket du kan, överallt. /Fredrik Quote
fege Posted June 16, 2012 Author Posted June 16, 2012 Tackar! Tyvärr kan jag inte vara med idag. Skall på kalas och lita annat. Vi får hoppas på fler rundor denna sommar. :racesmile: Quote
fege Posted June 27, 2012 Author Posted June 27, 2012 Fick kört en 10-mila sväng med bladad körning igår. Jävlar vad gôtt den går!!! :racesmile: Alla temperaturer och tryck verkar hålla sig inom ramarna så jag är nöjd så långt. Quote
fege Posted June 27, 2012 Author Posted June 27, 2012 (edited) Eftersom jag uppdaterade med 13-tummare innan kärran var regbesiktad så fortsätter jag i samma stil... Nu har hon rullat 15 mil så då var det dags för en Flatshifter. Vi får se när den dyker upp. Sedan är jag nöjd på ett tag...... tror jag :icon_oops: Edited June 29, 2012 by fege Quote
fege Posted June 29, 2012 Author Posted June 29, 2012 Ikväll moterades cigguttag under panelen.. :icon_oops: Behöver något att ladda laptimern i min Smartphone med på Kullen. :eclipsee_steering: Quote
Jocke4U Posted June 30, 2012 Posted June 30, 2012 Satte också in cigguttag i veckan :) Vilken app och telefon kör du? Quote
fege Posted June 30, 2012 Author Posted June 30, 2012 Har inte testat live ännu men telefonen är jobbets Samsing Galaxy Ace och appen är en betaversion av RaceChrono. Har ingen GPS-puck ännu men det kommer om det verkar funka någorlunda. Quote
vedde Posted July 3, 2012 Posted July 3, 2012 Hej Jag körde RaceChrono i min Windows telefon förra året och det fungerade riktigt bra. Nu har jag en ny telefon och betaversionen så jag kommer köra bägge parallellt för att se hur det fungerar och kunna jämföra med förra årets tider. Dock Pinto mot R1 så det blir väl inte så jämförbart. /Fredrik Quote
fege Posted July 9, 2012 Author Posted July 9, 2012 Då var man hemma från Kullen och har samlat ihop tankarna efter detta kalasevenemang! Sjuan har fått lämplig uppgradering av akterspegeln. Jag ändrade inga inställningar under helgen utan det var bara köra, köra, köra som gällde. Grundsetupen verkade funka helt ok! Lagom neutral i släppen och ev. understyrning i Kvarnsvängen kurerades lätt med liiiitet gassläpp. Bästa tid blev 1:00,9 med jämna varv mellan 1:02.5 och 1:01,9 och det får man vara nöjd med så långt tycker jag :) Quote
Pac Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 En "kinnekulle-slinga" på akterspegeln! Now you're talking! :D Bra tider fege, var det telefonen som höll kollen åt dig? Quote
ezroller Posted July 9, 2012 Posted July 9, 2012 Fredrik hade en Android-nalle med extra GPS-puck. Programvara minns jag ej. Quote
fege Posted July 9, 2012 Author Posted July 9, 2012 (edited) En "kinnekulle-slinga" på akterspegeln! Now you're talking! :D Bra tider fege, var det telefonen som höll kollen åt dig? Japp, har de flesta svenska banor liggandes i arkivet. Bara att åka på turné och samla banor :racesmile: Fredrik hade en Android-nalle med extra GPS-puck. Programvara minns jag ej. Jag har en Samsung Galaxy Ace och körde med RaceChrono appen. Dock var det ingen extra GPS inkopplad vi detta tillfälle så noggrannheten kan slå på någon tiondel Edited July 9, 2012 by fege Quote
fege Posted July 9, 2012 Author Posted July 9, 2012 (edited) Tog mig en titt under lådbilen ikväll och aj,aj,aj!! En damask på drivaxeln har sprungit läck. Det blir till att byta alla fyra för säkerhets skull. Några tips på hur man enklast går tillväga? Edited July 9, 2012 by fege Quote
Jocke4U Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Körde också med RaceChrono på Samsung Galaxy S2 med extern GPS puck....tittar man på kartan där den mappar till så kan man väl säga att jag inte litar på denna logging. Quote
Thomas Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 Tog mig en titt under lådbilen ikväll och aj,aj,aj!! En damask på drivaxeln har sprungit läck. Det blir till att byta alla fyra för säkerhets skull. Några tips på hur man enklast går tillväga? Antingen delar på dem o kräng på nytt eller ha ett luftverktyg som gresar upp gummit. Det finns konor också. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chassi/Monteringsverktyg-for-drivknutsdamask-191503/ Quote
fege Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 Körde också med RaceChrono på Samsung Galaxy S2 med extern GPS puck....tittar man på kartan där den mappar till så kan man väl säga att jag inte litar på denna logging. Jag noterade samma sak. Dock ser det ut som start/mål alltid passeras på korrekt ställe vilket borde göra att varvtiden är någorlunda ok men att andra värden (sträcka, hastighet, sektortider m.m.) är förkastliga. Quote
DomiSeven Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 (edited) Det kan bero på pucken, billigare varianter uppdaterar en gång per sekund (kanske finns undantag) medan dyrare uppdaterar fem eller tio gånger per sekund, men fem verkar vara vad trackmaster tycker man ska hålla sig till. Edited July 11, 2012 by DomiSeven Quote
fege Posted July 29, 2012 Author Posted July 29, 2012 (edited) Ikväll tog jag en litet titt på diverse saker och upptäckte att medbringaren på utgående axel på motorn går att vippa lite lätt (har bestämt för mig att det satt en låsbricka av modell vika över muttern där...). :mad: Var det ite någon mer här som hade samma problem? Jag får kolla var det kan vara i samband med monteringen av Flatshiftern som är på ingång från Libell. Edited July 29, 2012 by fege Quote
Pac Posted July 30, 2012 Posted July 30, 2012 Jo, var det inte Vedde som hade problem med den medbringaren också? Quote
vedde Posted July 31, 2012 Posted July 31, 2012 Hej Fege Kolla MNR backlådans medbringare, jag har fått vibrationer i lådan efter två bankörningar och nu har lådan gett upp! den "släpper" när man belastar den framåt och har helt låst sig när man lägger i backen. Peter skall hjälpa mig att reklamera den, och få den lagad eller utbytt. /Fredrik Quote
fege Posted August 2, 2012 Author Posted August 2, 2012 (edited) Nu har jag lokaliserat problemet med medbringaren på växellådan! Muttern satt som den skulle med låsbrickan snyggt vikt över ena sidan. Problemet visade sig vara att när muttern bottnar på axel så är medbringaren en hårsmån för tunn så den kläms aldrig fast helt. Detta var inget jag noterade när jag skruvade dit den dock. Nu blir det jakt efter shimsbricka imorgon som jag kan lägga bakom medbringaren innan jag drar fast den på axeln igen. Edited August 2, 2012 by fege Quote
fege Posted August 5, 2012 Author Posted August 5, 2012 Jaha ja! Eftersom lådbilen står uppallad några dagar i väntan på ombyggnad av drivlinan så bestämde sig expansionskärlet för att flytta föröver. Detta verkade även batteriet tycka se trevligt ut så det beslutade sig för att hålla diet och flytta efter (har dock inte hunnit installera sig ännu...). I protest mot detta beslut bestämde sig backväxellådan för att emigrera, ryktet säger att den eventuellt hittat ett nytt hem och flyttar till Vargön. :) Quote
Guest micke r1 Posted August 5, 2012 Posted August 5, 2012 backväxellådan för att emigrera Varför ? Quote
fege Posted August 5, 2012 Author Posted August 5, 2012 (edited) Skall testa elektrisk back (nödback) för att spara lite vikt ock för att hålla drivlinan så "ren" som möjligt. Jag saknar ju några hästar också gentemot dig, Libell, vedde mfl så jag får göra allt jag kan. :) Den något lösa medbringaren på motorn gjorde att lagern i lådan behöver bytas och då valde jag att passa på med bytet. Det blir även kardan med ryckutjämnare denna gång. Edited August 5, 2012 by fege Quote
fege Posted August 17, 2012 Author Posted August 17, 2012 I väntan på kardanerna så passar jag på att fixa lite annat smått och gott. Flatshiftern är monterad (lite lätt sugen på att testa denna så kardanerna får gärna dyka upp snart... :) ) Idag åkte även 17 kg bilbatteri ut (19 kg med monteringsplattan) och detta skall ersättas med ett 4,5 kilos framme i nosen. Quote
fege Posted August 30, 2012 Author Posted August 30, 2012 Sådär ja! Då har man smitit iväg på lunchen och hämtat kardanerna. Vi får se hur det verkar när de packats upp. Quote
fege Posted August 30, 2012 Author Posted August 30, 2012 Jodå, det kan bli bra det här :racesmile: Quote
Tabac Posted August 31, 2012 Posted August 31, 2012 Jag kan se två slangar på bilden. Är det bränsle i den ena och el i den andra ?? Quote
fege Posted August 31, 2012 Author Posted August 31, 2012 Japp! Bränsle i den stålomspunna i botten och kablage i den övre. Den övre är egentligen ingen slang utan ett kabelskydd som är uppslitsat hela vägen som man kan peta in kablarna i. Quote
Pac Posted September 1, 2012 Posted September 1, 2012 Jodå, det kan bli bra det här :racesmile: :thumbsup: Quote
Christer J Posted September 1, 2012 Posted September 1, 2012 Jodå, det kan bli bra det här :racesmile: Av lite nyfikenhet...vem, pris och lev tid på kardan? Har lite projekt på G, tänkte jämföra med norhtwestpropshafts.. Quote
fege Posted September 1, 2012 Author Posted September 1, 2012 Av lite nyfikenhet...vem, pris och lev tid på kardan? Har lite projekt på G, tänkte jämföra med norhtwestpropshafts.. Jag tog dem via MNR som använder D&F Propshafts. Priset var £245 utan inbyggd ryckutjämnare och £305 med (frakt tillkommer på runt £55). Det tog knappt en månad från jag beställde från Chris tills de var hemma. Inte supersnabbt kanske men jag hade ändå annat att pilla med så de var ok för mig. Quote
fege Posted September 1, 2012 Author Posted September 1, 2012 (edited) Nu har det nya batteriet kommit på plats framme i nosen! Edited September 1, 2012 by fege Quote
fege Posted September 26, 2012 Author Posted September 26, 2012 Då är nya drivlinan på plats och testkörning är utförd. Allt fungerar perfekt så långt och speciellt nöjd är jag med Flatshiftern. Den fungerar riktigt bra även när man inte ligger på för fullt. Nedväxlingarna kan vara lite ryckiga om man fisåker men det fungerar. Vill man ha det riktigt mjukt får man frikoppla. Kör man lite mer inspirerat funkar även nedväxlingarna klockrent. :thumbsup: Imorgon bär det av till Falkenberg med SVKG. :racesmile: Quote
fege Posted September 27, 2012 Author Posted September 27, 2012 (edited) Hemkommen från en kanoneftermiddag med SVKG på Falkenberg! Banan var torr och solen tittade till och med fram lite grann. :thumbsup: Det var första gången på denna bana med bil och det gick fint tycker jag. Lite trilskande växellänkage emellanåt och sista passet fick ställas in pga att skärmstagen fram börjat ge sig igen... Det blir att kasta arrangemanget med skärmarna så långt ut i skogen jag bara kan :angry: Nya skärmar och stag blir ett vinterprojekt. Bästa tid blev 52,12 sek så jag är nöjd så långt (finns att fila på körmässigt). Edited October 11, 2012 by fege Quote
fege Posted September 28, 2012 Author Posted September 28, 2012 (edited) Här kommer ett klipp från det snabbaste varvet för kvällen. Tyvärr vill inte hastigheten visas korrekt i Racerender. Kollar man i RaceChrono i mobilen så verkar den riktig men när man exporterat filen och kör den i Racerender så visar den bara lite drygt halva hastigheten. Skumt?!?!?!? EDIT: Klippet nu uppdaterat med korrekt hastighet! Edited August 16, 2017 by fege Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.