fege Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 (edited) Jag och farsgubben tänkte bygga oss en MNR RT med motor från en R1 av 2000 års modell. Delarna anlände i juni men i samma veva blev det husköp (och en lång väntan på tillträde). Sedan dess har det mest blivit målning/tapetsering och garagerenovering men förhoppningsvis skall det börja hända saker inom en snar framtid. Tanken är att det blir en: MNR RT med pushrod fjädring fram. R1 motor från 2000. Team Dynamics Pro Race 1.2 fälgar. Quife backväxel. Digidash 2 Lite instrumentering. Tillet B3 stol. m.m... Edited February 11, 2009 by fege Quote
Jonte Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Härligt att någon ska bygga MNR. Vi ser med spänning fram mot bilder och uppdateringar. Quote
Tommy Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Kolla på: www.mnrltd.co.uk Fin bil! Vi "dregglade" över den när vi var till England förra året :prop: Quote
fege Posted August 28, 2007 Author Posted August 28, 2007 Då har jag kommit i ordning i det nya garaget (och övriga huset) och börjat titta på bilen så smått. Den står nu på egna hjul och styrningen är i stort komplett och växellänkaget är färdigkonstruerat. På tur står fastsättning av batteri, tank och nya fästpunkter till 3-punktsbälten. Quote
Rikard Larsson Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Fan vad fräscht garage! Tryckluft, svarv, pelarborr, vatten & avlopp, aircondition.... Avis... Quote
Jonte Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Hoppsan vilket mekställe. Mitt garage är ungefär 1/3 så brett som det där :unsure: Quote
LUPUS Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 (edited) Hade man byggt idag så hade det nog blivit ett sådant kitt. 50' stora ca med allt man behöver om jag läste prisen rätt men bilen kan nog nästan vara klar på ett år ?? Verkar riktigt seriösa. Lycka till ! Blir sugen på ett studie besök framåt vinter ???? Edited August 28, 2007 by LUPUS Quote
fege Posted August 29, 2007 Author Posted August 29, 2007 Jodå, MNR är mycket trevliga att handla hos. Väldigt hjälpsamma och snabb service. Min förhoppning är att kunna ha bilen klar till nästa höst men vi får se (Vi väntar vårt första barn i slutet av september och efter det lär byggtakten sjunka....). Men studiebesök är ju alltid välkomna :thumbsup: . Quote
LUPUS Posted August 29, 2007 Posted August 29, 2007 Jodå, MNR är mycket trevliga att handla hos. Väldigt hjälpsamma och snabb service. Min förhoppning är att kunna ha bilen klar till nästa höst men vi får se (Vi väntar vårt första barn i slutet av september och efter det lär byggtakten sjunka....). Men studiebesök är ju alltid välkomna :thumbsup: . Jo du barn ger en viss försening kan man säga. Elisia är 1.5 år nu och inte öka job faktorn direkt under den tiden Quote
fege Posted August 29, 2007 Author Posted August 29, 2007 (edited) Här kommer lite bilder som utlovat. Edited August 31, 2007 by fege Quote
Ingenjören Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Snyggt! Det är alltid lite mer rejsigt med runda rör i konstruktionen. Har du gjort SFRO1? Med lite medvind är du ute på gatan i april. Lycka till! Quote
Rikard Larsson Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Ujujuj vad bra det blir! Men jag tror inte bromsrörsklammerna är godkända ;) Quote
Sonett7 Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Riktigt snyggt! Sådana bilder borde fler tillverkare visa för bättre reklam än så finns knappast i min bok i alla fall... Kul att se att någon tar konceptet lite längre än den stora massan! :racesmile: Quote
LUPUS Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Hmmm undra om det går fortare att bygga ett sådant här kitt än bygga klart det som finns i garaget ...... Quote
Sonett7 Posted August 31, 2007 Posted August 31, 2007 Sådana tankar är det bara att slå undan direkt!!! Jag är för tusan inte ens klar med min egen ram ännu - skönt att det inte finns pengar för ett kit nu med köp av ett nytt hus på gång. :hypocrite: Quote
fege Posted August 31, 2007 Author Posted August 31, 2007 Kul att ni gillar det ni ser. Visst faller många stora bitar på plats ganska fort men det är allt en hel del småpill som tar tid. Som jag sa tidigare så väntas ju tillökning också så vi får de när den blir klar... Rickard: Nej, SFRO 1 är inte gjord ännu men jag hoppas kunna göra denna under hösten. Angående bromsrörsklammorna så kommer de att uppgraderas från el- till silvertape ;) . Sonett7: Lycka till med husköpet och bygget är ju halva nöjet så kämpa på! Quote
MarcuZ Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Har kollat igenom (igen) och känner inga tveksamheter till min egen MNR beställning, ram verkar toppen om man kollar bilderna. Även sätena känns helrätt- där är vi också överens märker jag. Jag undrar om "digidash" är vattentät på riktigt och testad av någon här på forumet eller kan det bli en dyr chansning för oss-eller tog du den från annan leverantör? Dina fälgar är supersnygga och jag hade lätt tagit dem om de fanns i 13" men 14" är det minsta vad jag vet så det blir svarta CXR... Det är ju iof bra att vi kan skilja våra bilar på något sätt-exteriört. Högerstyrd, det var smart-där tog min linje "inga kompromisser" slut och det blev vänsterstyrt. Quote
XTR Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Hej! Riktigt sjyst bygge, framförallt rätt motortyp... Verkar finnas enhel del sjuor i göteborg med omnejd hoppas att vi kan dra ihop någon träff med helst lite banåka (det var långt till Emmaboda....). Jag drog igång med mitt bygge precis som dig innan vi väntade tillökning... Jag tog dock dem långa vägen med att bygga allt från grunden och jag har som målsättning att bli klar till våren. Efter man blev pappa så är det sena kvällar och nätter som gäller, det är jobbigt men det funkar (och man gör fel emellanåt). Jag håller till utanför Alingsås med mitt bygge. // Mattias "XTR" Quote
fege Posted October 26, 2007 Author Posted October 26, 2007 (edited) Marcuz Sätena från Tillet sitter klockrent (på mig i alla fall). Jag snålade lite och kommer att använda MNRs låga glasfibersäte på passagerarplats. Förarsidan ville jag ha justerbar då vi som kommer köra varierar lite i längd så det fick bli rejäla doningar. Jag tog min Digidash från Chris och vi får väl se hur tät den egentligen är... förhoppningsvis klarar den ialla fall "normal" väta. Jo, jag valde vänsterstyrt pga av viktfördelningen och i praktiken är det ingen större skillnad (förutom växelspaken) mellan höger och vänster sida i dessa små bilar. Hur gjorde du förresten, blir det växelspak eller paddlar vid ratten? Jag var också inne på CRX fälgarna ett tag men jag tycker personligen att MNR:en ser trevligare ut med 15":are så det fick det bli. XTR Jo, vi börjar bli några stycken här i trakterna nu och det skulle verkligen var kul med lite träffar framöver. Det får nog bli någon lösningnmed nattjobb om det skall bli några större uppdateringar. Sedan lilla Alma tittade ut för fem veckor sedan har jag fått på två provisoriska buntband och en "rattmuff" som skydd för moccaratten :unsure: Men tankearbete är ju i alla fall igång så när jag väl kommer igång igen skall det rulla på... Är du intresserad av ett besök är det bara att höra av sig. Edited October 26, 2007 by fege Quote
Libell Posted October 26, 2007 Posted October 26, 2007 Jag svarar lite åt Marcuz Han kommer att använda växelspak, man kan ju uppgradera vid ett senare tillfälle om man vill. Stolarna blir dom nya Tillett B4. Då Marcus kommer att använda denna bil en hel del på bana tyckte vi att det var bättre med 13" :racesmile: Mvh Libell Quote
gka Posted October 27, 2007 Posted October 27, 2007 Jo, jag valde vänsterstyrt pga av viktfördelningen och i praktiken är det ingen större skillnad (förutom växelspaken) mellan höger och vänster sida i dessa små bilar. Högerstyrt hoppas jag? Det hade jag också valt... motorn hamnar väl lite till vänster. Quote
fege Posted October 27, 2007 Author Posted October 27, 2007 Givetvis högerstyrt. :icon_oops: Tur att någon är med. Quote
Krullert Posted May 18, 2008 Posted May 18, 2008 Händer det nå i garaget? Jag vill se mer av MNR bilarna! MVH Nicklas Quote
fege Posted May 18, 2008 Author Posted May 18, 2008 Händer det nå i garaget? Jag vill se mer av MNR bilarna!MVH Nicklas Jodå, lite framåt går det allt. Inte så mycket att visa bilder på dock. Jag har fått till chassienummer ch så håller jag på att fixa fästen till 3-punkts bältena och så är det lite handbrmsfix också. Min förhoppning är att få till SFRO 1 inom mågon månad. Men så han man ju trädgård som skall fixas, gräs att klippa, måla lite här och där osv... Så fort något av intresse tillkommer så kommer det lite nya bilder. Quote
fege Posted May 26, 2008 Author Posted May 26, 2008 (edited) Lättast är nog att surfa in på www.mnrltd.co.uk och titta runt lite. Sedan slår man Chris en pling (eller mailar) så får du pris på just det du vill ha. Han bygger efter kundens önskemål så han kan lösa det mesta. Edited May 26, 2008 by Acke onödig quotning /acke Quote
fege Posted September 18, 2008 Author Posted September 18, 2008 Då var SFRO 1 bokad så om en vecka är det dags. Håller planen så hoppas jag vara ute till våren. Quote
Morty Posted September 18, 2008 Posted September 18, 2008 Såg på en av dina bilder att förarstolen hade hål för 5/6 punktsbälte. Finns det en möjlighet att få lite mått på var hålet sitter i förhållande till bak/framkant samt storlek på hålet? Har själv en stol som endast är förberedd för 4 punkts och ska såga upp för 6 punkts. /Magnus Quote
fege Posted September 18, 2008 Author Posted September 18, 2008 Morty: Jag återkommer imorgon med måttuppgifter. Quote
fege Posted September 19, 2008 Author Posted September 19, 2008 Sådär ja Morty, nu har jag varit ute och mätt och kommit fram till följande. Från ryggstödet till bakkanten av hålet är det ca 21 cm och själva hålet är 10 x 5 cm på bredaste ställena. Det viktigaste är nog att grendelen på bältet kan löpa fritt ned till infästningspunkten utan att ligga emot kanterna på hålen. Quote
Morty Posted September 19, 2008 Posted September 19, 2008 Perfekt! Får gå ut och mäta imorgon på stolen för att se om måtten kan stämma även för mig. Tackar! /Magnus Quote
fege Posted September 26, 2008 Author Posted September 26, 2008 Sådär ja, då var SFRO 1 avkalarad. Det hela gick tämligen smärtfritt och efter tre timmar kunde "Ludde" de Barone konstatera att: "-Det gick ju bra det här! Bara några sådana där roliga småsaker att åtgärda." :thumbsup: I stort kan man säga att jag behöver komplettera med ett par materialspecar, motera hjälpfjädrar bak samt komplettera kardanfångarna. Ludde var för övrigt en mycket trevlig bekantskap som kom med mycket tips och idéer och det snackades en hel del bilar och banor under kvällen. Summa sumarum så är jag kvar på banan och planen ser ut att hålla! :racesmile: Quote
Peter Lilja Posted September 27, 2008 Posted September 27, 2008 Grattis! Kul att se att du gör framsteg. Själv var jag ute på Hässlö för att kolla på konbanekörning för några veckor sedan. Det blev en kraftig spark i rätt riktning. Otroligt vad mycket trevligt folk det finns i dessa kretsar. Så nu är MNR´n på god väg ihop med hjälp av min vän Johan Hising från Uppsala. Vi fick tre tunga paket från RallyDesign i torsdags innehållande Wilwood bromskit, kardan och en massa annat. Hoppas kunna göra Sfro 1 runt årsskiftet, men osvuret är bäst. Lycka till i fortsättningen / Peter Quote
fege Posted September 28, 2008 Author Posted September 28, 2008 Tack för gratulationerna! Det känns riktigt skönt att ha 1:an avkarad så man kan börja bygga "på riktigt". Kula att hör att det börjar röra på sig för dig Peter. Själv fick jag en liten spark där bak efter en bankörning på Kinnekulle med svågerns Miata. Jädrars vad kul det var! :racesmile: Quote
Triggerhappy Posted September 29, 2008 Posted September 29, 2008 Bra jobbat, 1án klar :thumbsup: Själv väntar jag på mitt Kit :banghead: Quote
MarcuZ Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Bra jobbat, 1án klar :thumbsup: Själv väntar jag på mitt Kit :banghead: Infon finns säkert någonstans och jag missat men, vilket kit? Quote
Triggerhappy Posted October 4, 2008 Posted October 4, 2008 Infon finns säkert någonstans och jag missat men, vilket kit? MNR VortX Super, same as you ... dock kom min motor för ca 3 veckor sedan. Torrsump mm från Nova ligger och väntar på montering. Hoppas verkligen ditt motorproblem löser sig inom kort. Själv skickar jag ett flak RedBULL i veckan till Chris och Marc i hopp om att rörkrökande och svetsandet går som en dans... Quote
fege Posted February 11, 2009 Author Posted February 11, 2009 (edited) Då har det äntligen hänt lite i garaget igen. Efter att ha gjort mina tillägg/ändringar på ramen har jag nu kommit igång med lackandet. Por15 och Hornbachs "Miniroller Special" funkar kanon :thumbsup: . Är inte helt klar med vissa ytor på bilderna. Edited February 11, 2009 by fege Quote
Acke Posted February 11, 2009 Posted February 11, 2009 ser ruskigt fint ut.. :) men undra hur mycket tid man sparat om det varit 4-kantsprofil istället ?? :unsure: Quote
LUPUS Posted February 11, 2009 Posted February 11, 2009 Hej , var hitta du catch tanken till kylet ? Uk eller hemma svetsad ? Quote
fege Posted February 11, 2009 Author Posted February 11, 2009 Hej , var hitta du catch tanken till kylet ? Uk eller hemma svetsad ? Den kommer från MNR. Quote
pacman Posted February 11, 2009 Posted February 11, 2009 Varför högerstyrd? (Eller ser jag fel??) :unsure: Quote
fege Posted February 11, 2009 Author Posted February 11, 2009 Nejdå Pacman, du ser helt rätt! Motorn sitter lite till vänster i bilen när man kör med MC-motor så högerstyrt ger bättre viktfördelning. Quote
fege Posted February 15, 2009 Author Posted February 15, 2009 Sådär ja! Då var nattpasset avklarat och golvet är på plats. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.