Jump to content

Mitt Bygge Med Saab-motor...


Recommended Posts

GT17-turbon tillsammans med tändkassetten, vevhusventilationen och SID-displayen är väl inte ingengörernas stoltaste skapelser .

Du glömde bränslepumpen och vevaxelgivaren.....

Man åker inte mer än 5 mil hemmifrån i en 9-5 utan dem + DI-kasett

Link to comment
Share on other sites

He He. kul för 7:an. Tog inte försäkringen något på reparation av SAAB:en?

Frågade faktiskt inte, en 8 år gammal bil tror jag inte de hjälper en med. Dessutom har jag lite svårt att visa kvitto på reperation eller reservdelar ;)

Det enda jag har att visa är kvittot från gds-hallen. Men det blev bara 156:-. Charmade de söta tjejerna bakom disken och betalade för 1,5 timmar istället för 5 :)

Link to comment
Share on other sites

Citat nummer 1:

--- Sambon tyckte det var både roligt och intressant att titta på (not, men hon var snäll och höll mig med mat, dricka och godis och gnällde bara en enda gång). ----

Citat nummer två:

--- Charmade de söta tjejerna bakom disken och betalade för 1,5 timmar istället för 5 ----

Jag funderade faktiskt förut över vad hon gnällde om, nu vet jag.......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Har äntligen börjat småmysa i garaget efter typ ett och ett halvt år av enbart husbygge. Roligt med husbygge också, men nu böjar sommaren och alla motorcyklar göra mig sugen på sjua-meck.

Bockade av lite punkter på min mentala lista. Gjorde lite flödestester med min bränslepump med spolarvätska för längesedan. Det bildades kristaller i systemet och det blev stopp i pumpen och ena spridaren tappade 50 % av sin kapacitet. Rensade pumpen och fick igång den. Spolade spridaren baklänges en halvtimme med vatten och efter det var den upp på 100 % igen. Provkörde och allt var ok.

Detta var för över två år sedan och bilen har stått stilla de senaste 18 månaderna, så jag ville försäkra mig (igen) att spridarna och pumpen var ok.

Flödestestade spridarna, med bensin denna gången, och alla fyra gav mellan 245 och 255 ml på 30 sekunder vid 3 bars bränsletryck. Den lilla skillnaden kan lika gärna bero på mätfel som något annat. De är specade till 577 ml/minut vid 3,5 bars bränsletryck, så runt 500 på 3 bar kan säkert stämma. Lär räcka lagom i alla fall :515:

Skulle ersätta två 5 cm bitar bromsrör med olika nipplar i var ände med en adapter. Men detta var redan gjort så det gick snabbt.

Skulle även fixa en täckplåt till växellådan (den delen som sticker under motorn), men det var också gjort. Hur kan man glömma att man gjort en sån grej :unsure:

Kom däremot ihåg att jag inte kunde lufta bromsarna med trycksatt behållare (länk). Provade igen igår och nu funkade det. Skumt. Det var bakbromsarna jag höll på med och det kan ju varit reduceringsventilen som ställde till det (wilwood ställbar). Igår testade jag att släppa ut bromsvätska innan ventilen. Luftade kopplingen när jag ändå höll på.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bygge kommer att byggas klart, men för att stilla körsuget köpte jag en färdig sjua från England.

En Caterham Superlight R500 :)

Har haft det på gång ett tag men inte velat säga något förrän leveransen var klar.

Och som vi lärt oss är det inte sant om det inte finns bilder, men jag slår på stort och bjuder på en film från en av de första provkörningarna istället. Såklart blev det några donuts, diffbromsen gillas :thumbsup:

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Jag fick en sån fast gul i julklapp 2009. Den beställdes då från Marks & Spencer, tror jag, men jag kan inte hitta den där nu.

Det vita orginalet har jag förresten torrkört. Den kändes snabb ;)

Link to comment
Share on other sites

Dragit bromsrör bak och monterat bakbromsarna. Fram var klart sen innan.

Kopplade in den gamla garage-laptopen till megasquirtet och alla värdena stämde, inkl. 200 rpm på startmotorn. Bra att det funkade efter 18 månaders stillestånd. Och skönt att i alla fall en dator har överlevt flytten.

Link to comment
Share on other sites

röda finns det gott om men vita verkar svårt mad.gif

funderar ju på vit färg på min så det vore perfekt att prova ögonen lite

Jag ska ju ha vit! Går ju inte å ha 2 vita i samma område :prop:

Link to comment
Share on other sites

Har haft lite trög gaswire (handbromswire till cykel). Köpte en riktigare från ebay.co.uk och monterade. Blev bättre men upptäckte att en 180°-böj, även om den har stor radie, försämrar funktionen märkbart. Byggde om gasspjället lite så wiren går bakåt istället för framåt. Tre halvcirklar i 2 mm aluminium sitter ihopskruvade i gasspjället, den mittersta lite mindre så det bildas en skåra. Blev väldigt mycket bättre, även om mothållet inte sitter där det ska än. Nöjd :)

Före

post-714-0-68138200-1302676997_thumb.jpg

Efter

post-714-0-79149100-1302677005_thumb.jpg

Företaget som jag köpte wiren av. Fanns i olika längder och levererades med wirelås och justerbara fästen.

post-714-0-86912900-1302677016_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Igår var en bra dag. Köpte 4,5 kilo kött billigt och startade sjuan för första gången på 18 månader. Lät den bara vara igång några sekunder eftersom kylvatten saknades, men den gick på alla cylindrar :)

Har haft turbon av och passade då på att borra in en avgastemperaturmätare i grenröret. Fick med både svetsnippel och slangklämmefäste. Osäker på svets i gjutjärn så jag valde slangklämman. Ska kopplas till megasquirtet.

post-714-0-31893100-1303892556_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanske. Men samtidigt skulle man enligt instruktionerna sätta den så nära avgasporten som möjligt. Jag satte den så nära som möjligt där slangklämman fick plats. Räknar kallt med att alla 4 cylindrarna går lika varmt ;) Ska inte ligga och balansera på någon gräns, ville mest ha lite koll.

Link to comment
Share on other sites

Diskuterade min slangdraging till kylvattnet i en annan tråd och kom fram till att jag skulle dra om lite. För att göra det enkelt för mig med T-kors gängade jag en halvtums rörgänga i slanganslutningen. Hålet var ca 17 mm och skulle upp till 19 innan gängning. Hade inget 19 mm borr så jag gjorde ett högprecisionsborr. Funkade för att skava av det som skulle bort.

post-714-0-39660100-1304060561_thumb.jpg

Ganska grov tapp, en halv tum är ju ca 21 mm (NOT, fullständigt avskyr tumgängor :angry: )

post-714-0-85025400-1304060575_thumb.jpg

Ska sitta ett T-kors sen, men en plugg får duga som test.

post-714-0-84202600-1304060587_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så, har fixat till slangdragningen och flyttat expansionskärlet så det är högsta punkten.

9a201191131AM1cb0.jpg

Har nog dessutom lokaliserat ett ojud jag haft vid den ribbade remmen. Utan rem försvann ljudet. Misstänkte vattenpumpen, men tror att det var ett remhjul. Det första hjulet på filmen verkar inte helt bra. Det andra mycket bättre, men kanska ska byta det ändå. Det första hjulet hoppas jag kunna eleminera med en annan vattenpump och kortare rem.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Igår gjorde jag första roll-out sen jag flyttade till nya huset. Det var inte helt lätt. Garaget är i källaren och backen upp är lite brant. Stigningen är kanske 1 meter på 6-7 meters längd. Låter och ser inte så mycket ut, men utan fart var det svårt. Hade baken utåt och backade alltså. Stenplattorna som ligger där måttades nog efter en Ford Anglia eller nått annat smalt, inte efter en Volvo 940 bakaxel med spacers i alla fall, så ena eller det mesta av båda däcken var i gräset eller blommorna :wacko: . Gasade man över 2500 rpm eller nått laddade turbon och det spann hejdlöst. Var nära på att hämta bruksbilen och dra upp sjuan, men det gick tillslut när jag tog sats inifrån garaget och laddade. Kanske är enklare om man har nosen fram (ja, den är ju alltid fram, men i körriktningen då).

Ska gräva bort blommorna till höger på bilden, bör också hjälpa.

_1501.thumb.jpg.93da98a3f3ac376f7998c3a5c98ea1b6.jpg

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Ja det var brant och är det sedan blött så kan det vara besvärligt men som du säger nosen upp så blir det lättare att ta fart och styra.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Helt dött är det inte i garaget (men nästan). Man blir ju lite taggad när det är 12 plusgrader och sol. Men ett litet tag till står husrenovering högst upp på listan. Försöker göra lite smått då och då så något händer i alla fall.

dackpafyllare.thumb.JPG.f47528f68530dcf8c1f28ca4268a8ea7.JPG

Inget fel på billiga sortens däckpåfyllare, förutom manometern. Köpte en 100 mm stor i bra kvalitet på Tradera för 1 kr plus frakt.

rullvagn.thumb.JPG.01c19efa71c70f8a21170bbc33a19058.JPG

Trångt garage, så man för göra så gott man kan. En snabbyggd rullvagn under bakdelen underlättar.

kardantunnel01.thumb.JPG.0078e082f699b5b61f5192a462cdd263.JPG

Hunnit göra kardantunneln så ingen blir av med nån lem när bullerprovet ska göras.

kardantunnel02.thumb.JPG.fce476f49c1f51f7086c35843eae3f42.JPG

Gjorde så små hål som möjligt, men det hamnar nog någon slags damask så småningom.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Har monterat fast front/huven. Velade länge om jag skulle ha aerocatch, excenterlås eller försöka fixa det osynligt. Valde det enklaste och billigaste, dzus.

dzus01.thumb.JPG.10c90d8ff1f9a86239bb8ae2bea4069f.JPG

Två på varje sida.

dzus02.thumb.JPG.fb77965481e0c2c872a0bd7c0778861b.JPG

Hoppar ut med fjäder men sitter kvar så man inte tappar bort dem.

dzus03.thumb.JPG.af7d3e7e193ea9f7aa58e166259fbcfb.JPG

Var på gränsen att glasfibern var för tjock, men med rejält hopbankad fjäder blev det bra. Skulle egentligen köpt längre dzussar.

bakskarm01.thumb.JPG.39853cbf295a4ebea8f10446252c86d4.JPG

Ena bakskärmen gjuten i kolfiber/glasfiber. Blir cykelskärmar även bak. Var helt säker på att det skulle bli skitfräckt, nu velar jag lite. Bilen kanske tappar sin sjua-look för mycket? Vi får se när skärmen är ute ur formen.

scoop01.thumb.JPG.0c889de704e4c2c161e0ea18c8f97b6d.JPG

Även scoopet gjutet i kolfiber/glasfiber.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

dzus04.thumb.JPG.fb0e2af64cacea54adacc8c3b6f62490.JPG

Här ser man urjackningen av motorhuven som gör att fästet för dzusen även håller motorhuven på plats framåt/bakåt. Fästet ska fästas med mer än en självborrande skruv.

bakskarm02.thumb.JPG.a1d9d9c1660164aba1f83011633fea44.JPG

Bakskärmen blev så in i helvetes ful att jag var tvungen att blåsa på ett lager svart färg för att den överhuvudtaget skulle fastna på kameran. Men formen blev bra och den duger att ha till provmontering. Får gjuta efterföljande skärmar lite bättre 🙂

bakskarm03.thumb.JPG.9375a1db3c8c8c5995d068ff1ef5874e.JPG

Kör nog ändå på cykelskärmar även bak, tror det blir fräckt.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Det trodde jag var självklart - det är klart tuffare när de rör sig med hjulet! :racesmile:

Håller med - det blir snyggt med cykelskärmar bak - inte alls någon dum ide

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Fäster du cykelskärmarna på spindeln eller chassit?

Revidering!

Efter närmare genomläsning ser jag att skärmarna sitter på axeln (eller spindeln) - Sorry!

Elegant med rörliga bakskärmar!!!!!

Antas

Ivrig men slarvig läsare!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Helrätt med cykelskärmar förutsatt att man inte är en rättrogen classic seven fantast.

Håller själv på med friliggande skärmar eftersom skärmarna annars skulle blivit gigantiska då jag har lite större hjul än brukligt.

Det blir lite smäckrare när man inte behöver ta hänsyn till fjädringsvägen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, alla delar i styrningsarrangemanget utom en är från 240. En del med gummi var lite nära turbon så den byttes ut mot en likadan fast helt i aluminium. Inte helt lätt att få tag på, men i USA är det vanligt med 3/4" 48 spline, vilket är samma som Volvo använde. Så jag lyckades hitta en från Flaming River som passade.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9381&view=findpost&p=102914

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Har testat min hemmagjorda hastighetsmätare. Induktiv sensor läser av skallarna på hjulbultarna inne i navet på vänster framhjul. En Arduino sköter det logiska och tre stora 7-segmentsdisplayer visar hastigheten. Funkade mycket bra för att vara första testet. Tar ett snitt på fem mätvärden innan den visar något för att få jämn visning. Får se hur det funkar på riktigt sen.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...