Thomas Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 He He. kul för 7:an. Tog inte försäkringen något på reparation av SAAB:en? Quote
Arrowsmith Posted August 27, 2010 Posted August 27, 2010 GT17-turbon tillsammans med tändkassetten, vevhusventilationen och SID-displayen är väl inte ingengörernas stoltaste skapelser . Du glömde bränslepumpen och vevaxelgivaren..... Man åker inte mer än 5 mil hemmifrån i en 9-5 utan dem + DI-kasett Quote
Rikard Larsson Posted August 28, 2010 Author Posted August 28, 2010 He He. kul för 7:an. Tog inte försäkringen något på reparation av SAAB:en? Frågade faktiskt inte, en 8 år gammal bil tror jag inte de hjälper en med. Dessutom har jag lite svårt att visa kvitto på reperation eller reservdelar ;) Det enda jag har att visa är kvittot från gds-hallen. Men det blev bara 156:-. Charmade de söta tjejerna bakom disken och betalade för 1,5 timmar istället för 5 :) Quote
Rikard Larsson Posted August 28, 2010 Author Posted August 28, 2010 Du glömde bränslepumpen och vevaxelgivaren..... Man åker inte mer än 5 mil hemmifrån i en 9-5 utan dem + DI-kasett OK, lägger till dem på min mentala lista :prop: Quote
cealm Posted August 28, 2010 Posted August 28, 2010 Citat nummer 1: --- Sambon tyckte det var både roligt och intressant att titta på (not, men hon var snäll och höll mig med mat, dricka och godis och gnällde bara en enda gång). ---- Citat nummer två: --- Charmade de söta tjejerna bakom disken och betalade för 1,5 timmar istället för 5 ---- Jag funderade faktiskt förut över vad hon gnällde om, nu vet jag....... Quote
Rikard Larsson Posted August 28, 2010 Author Posted August 28, 2010 Ehhhh, uummmm, njaaaaee :icon_oops: Quote
Rikard Larsson Posted September 20, 2010 Author Posted September 20, 2010 Har äntligen rensat lite i garaget. Mer ordning med fler hyllor ska det bli, men det tar sig. Arbetsbänken är 1 m djup och det är lite onödigt, så den ska kortas till 60 cm. Före/efter bild Quote
Rikard Larsson Posted April 7, 2011 Author Posted April 7, 2011 Har äntligen börjat småmysa i garaget efter typ ett och ett halvt år av enbart husbygge. Roligt med husbygge också, men nu böjar sommaren och alla motorcyklar göra mig sugen på sjua-meck. Bockade av lite punkter på min mentala lista. Gjorde lite flödestester med min bränslepump med spolarvätska för längesedan. Det bildades kristaller i systemet och det blev stopp i pumpen och ena spridaren tappade 50 % av sin kapacitet. Rensade pumpen och fick igång den. Spolade spridaren baklänges en halvtimme med vatten och efter det var den upp på 100 % igen. Provkörde och allt var ok. Detta var för över två år sedan och bilen har stått stilla de senaste 18 månaderna, så jag ville försäkra mig (igen) att spridarna och pumpen var ok. Flödestestade spridarna, med bensin denna gången, och alla fyra gav mellan 245 och 255 ml på 30 sekunder vid 3 bars bränsletryck. Den lilla skillnaden kan lika gärna bero på mätfel som något annat. De är specade till 577 ml/minut vid 3,5 bars bränsletryck, så runt 500 på 3 bar kan säkert stämma. Lär räcka lagom i alla fall :515: Skulle ersätta två 5 cm bitar bromsrör med olika nipplar i var ände med en adapter. Men detta var redan gjort så det gick snabbt. Skulle även fixa en täckplåt till växellådan (den delen som sticker under motorn), men det var också gjort. Hur kan man glömma att man gjort en sån grej :unsure: Kom däremot ihåg att jag inte kunde lufta bromsarna med trycksatt behållare (länk). Provade igen igår och nu funkade det. Skumt. Det var bakbromsarna jag höll på med och det kan ju varit reduceringsventilen som ställde till det (wilwood ställbar). Igår testade jag att släppa ut bromsvätska innan ventilen. Luftade kopplingen när jag ändå höll på. Quote
Rikard Larsson Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 (edited) Mitt bygge kommer att byggas klart, men för att stilla körsuget köpte jag en färdig sjua från England. En Caterham Superlight R500 :) Har haft det på gång ett tag men inte velat säga något förrän leveransen var klar. Och som vi lärt oss är det inte sant om det inte finns bilder, men jag slår på stort och bjuder på en film från en av de första provkörningarna istället. Såklart blev det några donuts, diffbromsen gillas :thumbsup: Edited April 24, 2012 by Rikard Larsson Quote
LUPUS Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 LÄNK !!!! till var man köper Elisia fyller ju 5 år snart perfekt ! Quote
gka Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 Jag fick en sån fast gul i julklapp 2009. Den beställdes då från Marks & Spencer, tror jag, men jag kan inte hitta den där nu. Det vita orginalet har jag förresten torrkört. Den kändes snabb ;) Quote
cealm Posted April 8, 2011 Posted April 8, 2011 En --- Caterham Superlight R500 ---- det måste vara den ideala presenten till Drake, eller vad tror ni? Quote
Rikard Larsson Posted April 8, 2011 Author Posted April 8, 2011 Det stämmer att Marks & Spencer sålde den, ensamrätt t.o.m. Finns inte längre, men jag hittade en på ebay.co.uk. Ouppackad och allt :). Quote
LUPUS Posted April 9, 2011 Posted April 9, 2011 röda finns det gott om men vita verkar svårt funderar ju på vit färg på min så det vore perfekt att prova ögonen lite Quote
Rikard Larsson Posted April 11, 2011 Author Posted April 11, 2011 Dragit bromsrör bak och monterat bakbromsarna. Fram var klart sen innan. Kopplade in den gamla garage-laptopen till megasquirtet och alla värdena stämde, inkl. 200 rpm på startmotorn. Bra att det funkade efter 18 månaders stillestånd. Och skönt att i alla fall en dator har överlevt flytten. Quote
Krolleg Posted April 11, 2011 Posted April 11, 2011 röda finns det gott om men vita verkar svårt funderar ju på vit färg på min så det vore perfekt att prova ögonen lite Jag ska ju ha vit! Går ju inte å ha 2 vita i samma område :prop: Quote
Rikard Larsson Posted April 13, 2011 Author Posted April 13, 2011 Har haft lite trög gaswire (handbromswire till cykel). Köpte en riktigare från ebay.co.uk och monterade. Blev bättre men upptäckte att en 180°-böj, även om den har stor radie, försämrar funktionen märkbart. Byggde om gasspjället lite så wiren går bakåt istället för framåt. Tre halvcirklar i 2 mm aluminium sitter ihopskruvade i gasspjället, den mittersta lite mindre så det bildas en skåra. Blev väldigt mycket bättre, även om mothållet inte sitter där det ska än. Nöjd :) Före Efter Företaget som jag köpte wiren av. Fanns i olika längder och levererades med wirelås och justerbara fästen. Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Igår var en bra dag. Köpte 4,5 kilo kött billigt och startade sjuan för första gången på 18 månader. Lät den bara vara igång några sekunder eftersom kylvatten saknades, men den gick på alla cylindrar :) Har haft turbon av och passade då på att borra in en avgastemperaturmätare i grenröret. Fick med både svetsnippel och slangklämmefäste. Osäker på svets i gjutjärn så jag valde slangklämman. Ska kopplas till megasquirtet. Quote
Thomas Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Om du bara har en mätare bör du inte ta tempen precis innan turbon så du får alla cylindrarna? Quote
Rikard Larsson Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Kanske. Men samtidigt skulle man enligt instruktionerna sätta den så nära avgasporten som möjligt. Jag satte den så nära som möjligt där slangklämman fick plats. Räknar kallt med att alla 4 cylindrarna går lika varmt ;) Ska inte ligga och balansera på någon gräns, ville mest ha lite koll. Quote
Thomas Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 dom menar nog att sätta nära avgasporten när man kör med en till varje port. Quote
Rikard Larsson Posted April 29, 2011 Author Posted April 29, 2011 Diskuterade min slangdraging till kylvattnet i en annan tråd och kom fram till att jag skulle dra om lite. För att göra det enkelt för mig med T-kors gängade jag en halvtums rörgänga i slanganslutningen. Hålet var ca 17 mm och skulle upp till 19 innan gängning. Hade inget 19 mm borr så jag gjorde ett högprecisionsborr. Funkade för att skava av det som skulle bort. Ganska grov tapp, en halv tum är ju ca 21 mm (NOT, fullständigt avskyr tumgängor :angry: ) Ska sitta ett T-kors sen, men en plugg får duga som test. Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2011 Author Posted May 3, 2011 Så, har fixat till slangdragningen och flyttat expansionskärlet så det är högsta punkten. Har nog dessutom lokaliserat ett ojud jag haft vid den ribbade remmen. Utan rem försvann ljudet. Misstänkte vattenpumpen, men tror att det var ett remhjul. Det första hjulet på filmen verkar inte helt bra. Det andra mycket bättre, men kanska ska byta det ändå. Det första hjulet hoppas jag kunna eleminera med en annan vattenpump och kortare rem. Quote
Rikard Larsson Posted May 3, 2011 Author Posted May 3, 2011 Will do! Min tanke om att byta vattenpump för att skippa remhjulet grusades. Saab 9000 pumpen passar tydligen inte på ng900/og9-3. Quote
Rikard Larsson Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Har bytt båda löprullarna till tajta fina och provstartat. Oljudet borta :-) Monterat kardanen och styrningen samt uppgraderat megasquirtet så det styr kylfläkten, laddtrycket och loggar avgastempen. Det tar sig! Quote
Rikard Larsson Posted May 24, 2011 Author Posted May 24, 2011 (edited) Igår gjorde jag första roll-out sen jag flyttade till nya huset. Det var inte helt lätt. Garaget är i källaren och backen upp är lite brant. Stigningen är kanske 1 meter på 6-7 meters längd. Låter och ser inte så mycket ut, men utan fart var det svårt. Hade baken utåt och backade alltså. Stenplattorna som ligger där måttades nog efter en Ford Anglia eller nått annat smalt, inte efter en Volvo 940 bakaxel med spacers i alla fall, så ena eller det mesta av båda däcken var i gräset eller blommorna . Gasade man över 2500 rpm eller nått laddade turbon och det spann hejdlöst. Var nära på att hämta bruksbilen och dra upp sjuan, men det gick tillslut när jag tog sats inifrån garaget och laddade. Kanske är enklare om man har nosen fram (ja, den är ju alltid fram, men i körriktningen då). Ska gräva bort blommorna till höger på bilden, bör också hjälpa. Edited November 25, 2021 by Rikard Larsson Quote
Thomas Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Ja det var brant och är det sedan blött så kan det vara besvärligt men som du säger nosen upp så blir det lättare att ta fart och styra. Quote
Rikard Larsson Posted February 29, 2012 Author Posted February 29, 2012 (edited) Helt dött är det inte i garaget (men nästan). Man blir ju lite taggad när det är 12 plusgrader och sol. Men ett litet tag till står husrenovering högst upp på listan. Försöker göra lite smått då och då så något händer i alla fall. Inget fel på billiga sortens däckpåfyllare, förutom manometern. Köpte en 100 mm stor i bra kvalitet på Tradera för 1 kr plus frakt. Trångt garage, så man för göra så gott man kan. En snabbyggd rullvagn under bakdelen underlättar. Hunnit göra kardantunneln så ingen blir av med nån lem när bullerprovet ska göras. Gjorde så små hål som möjligt, men det hamnar nog någon slags damask så småningom. Edited November 25, 2021 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted March 6, 2012 Author Posted March 6, 2012 (edited) Har monterat fast front/huven. Velade länge om jag skulle ha aerocatch, excenterlås eller försöka fixa det osynligt. Valde det enklaste och billigaste, dzus. Två på varje sida. Hoppar ut med fjäder men sitter kvar så man inte tappar bort dem. Var på gränsen att glasfibern var för tjock, men med rejält hopbankad fjäder blev det bra. Skulle egentligen köpt längre dzussar. Ena bakskärmen gjuten i kolfiber/glasfiber. Blir cykelskärmar även bak. Var helt säker på att det skulle bli skitfräckt, nu velar jag lite. Bilen kanske tappar sin sjua-look för mycket? Vi får se när skärmen är ute ur formen. Även scoopet gjutet i kolfiber/glasfiber. Edited November 25, 2021 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 (edited) Här ser man urjackningen av motorhuven som gör att fästet för dzusen även håller motorhuven på plats framåt/bakåt. Fästet ska fästas med mer än en självborrande skruv. Bakskärmen blev så in i helvetes ful att jag var tvungen att blåsa på ett lager svart färg för att den överhuvudtaget skulle fastna på kameran. Men formen blev bra och den duger att ha till provmontering. Får gjuta efterföljande skärmar lite bättre 🙂 Kör nog ändå på cykelskärmar även bak, tror det blir fräckt. Edited November 25, 2021 by Rikard Larsson Quote
Sonett7 Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Håller med! Kör med cykelskärmar... :thumbsup: Quote
Rikard Larsson Posted March 7, 2012 Author Posted March 7, 2012 Kan ju tillägga att tanken är att fästa dem i bakaxeln och inte i karossen så jag kan sätta dem nära däcket. Quote
Sonett7 Posted March 7, 2012 Posted March 7, 2012 Det trodde jag var självklart - det är klart tuffare när de rör sig med hjulet! :racesmile: Quote
kengren Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 Det trodde jag var självklart - det är klart tuffare när de rör sig med hjulet! :racesmile: Håller med - det blir snyggt med cykelskärmar bak - inte alls någon dum ide kenneth Quote
Antas Posted March 13, 2012 Posted March 13, 2012 (edited) Fäster du cykelskärmarna på spindeln eller chassit? Revidering! Efter närmare genomläsning ser jag att skärmarna sitter på axeln (eller spindeln) - Sorry! Elegant med rörliga bakskärmar!!!!! Antas Ivrig men slarvig läsare! Edited March 13, 2012 by Antas Quote
mloisg Posted March 18, 2012 Posted March 18, 2012 Helrätt med cykelskärmar förutsatt att man inte är en rättrogen classic seven fantast. Håller själv på med friliggande skärmar eftersom skärmarna annars skulle blivit gigantiska då jag har lite större hjul än brukligt. Det blir lite smäckrare när man inte behöver ta hänsyn till fjädringsvägen. Quote
ktm_micke Posted March 27, 2012 Posted March 27, 2012 Ser bra ut med skärmarna slimmade Har kollat igenom din tråd är det 240 rattstång du använder? Min styrväxel blev lite kortare:-) Quote
Rikard Larsson Posted March 27, 2012 Author Posted March 27, 2012 Ja, alla delar i styrningsarrangemanget utom en är från 240. En del med gummi var lite nära turbon så den byttes ut mot en likadan fast helt i aluminium. Inte helt lätt att få tag på, men i USA är det vanligt med 3/4" 48 spline, vilket är samma som Volvo använde. Så jag lyckades hitta en från Flaming River som passade. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=9381&view=findpost&p=102914 Quote
Rikard Larsson Posted April 6, 2012 Author Posted April 6, 2012 (edited) Första turen på några år typ ;) Edited April 24, 2012 by Rikard Larsson Quote
Rikard Larsson Posted April 7, 2012 Author Posted April 7, 2012 Japp. Även om det var en kort tur i låg hastighet gjorde det gott för motivationen :) Quote
Rikard Larsson Posted April 22, 2012 Author Posted April 22, 2012 (edited) Har testat min hemmagjorda hastighetsmätare. Induktiv sensor läser av skallarna på hjulbultarna inne i navet på vänster framhjul. En Arduino sköter det logiska och tre stora 7-segmentsdisplayer visar hastigheten. Funkade mycket bra för att vara första testet. Tar ett snitt på fem mätvärden innan den visar något för att få jämn visning. Får se hur det funkar på riktigt sen. Edited April 24, 2012 by Rikard Larsson Quote
cealm Posted April 22, 2012 Posted April 22, 2012 Intressant. Gärna mer info och bilder på vad du köpt och byggt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.