Jump to content

CealmSeven Nummer Ett Replica Start 2006-09-12


cealm

Recommended Posts

Värre än så kengren:

1 tänker på veden

2 får hem den

3 slänger in veden

4 lastar veden

5 bär in veden

6 tänder eld på veden

7 via det vattenburna systemet värms huset

8 ut med askan

9 sota skorsten

10 arbete som måste göras för att tjäna de pengar som behövs

Minst 10 gånger värmer veden mig mer eller mindre redan. Inte undra på att en global uppvärming är på väg.

Jag byggde en vedklipp förut (numera såld) ett muskedunder som utan att gå ner i varv på hydrauliken "giljotin-klippte" 26 till 27 cm tjoc ved. Spelade ingen roll vilket vedslag det var av de normal sorterna, björk, al, gran, tall mfl.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Då har CealmSeven varit på sin första kontrollbesiktning. SBP vill kolla en gång till på bilen. Lite för hög CO-halt. Tillåtet = 4,5. Bilen hade mellan 9 och 10.

Fick tre "Bra att veta"

1 Vägmätarställning kan inte avläsas, det finns ingen att avläsa och behöver inte finnas heller men kan som parentes nämna en liten detalj, det finns ingen hastighetsmätare. Fast det var inget problem eller för att vara korrekt hade monterat på en GPS med sugplopp på instrumentbrädan. Det dög bra för SBP som hastighetsmätare.

2 Lite högt högerljus, vi "bröt ner det" lite men jag får lossa bulten lite så den inte återtar hög ljusbild.

3 En skyddsbälg på över höger styrled hade gått sönder.

Det är alltså CO halten som måste åtgärdas och jag visste det för jag åkte ut till SBP och kollade den för några veckor sedan men det hade inte självläkt från 9-10 till under 4,5. Konstigt.

DSC00744.jpg

DSC00745.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lustigt nog så luktar det inte speciellt om bilen. Det är mest mätaren hos SBP som trilskas. Jag hade med verktyg men det hjälpte inte. Jag får skruva på en annan förgasare så åker jag över till SBP och kollar är det så blir det besiktning, är det dåligt får jag prova med ytterligare en annan förgasare osv.....

Link to comment
Share on other sites

två tips:

- Fyll i lite E85 i tanken om du har gammal soppa. Alkoholen gör att motorn förbränner MYCKET renare. På min gamla Datsun 240z blev det knappt utslag på CO när jag blandande i lite E85. En gång blev en besiktningsman väldigt frustrerad över att den bara visade 0,3%CO och höll en lång utfrågning om vad jag hade gjort. :516:

- Om du vill ha hjälp med att tvätta en förgasare vet du vart du vänder dig. :)

P.S: Vad är det för kamera du tagit bilderna med?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Bra tips Pac. Jag har en jeepdunk med runt 100 Ohm i just nu det borde betyda cirka 10 liter. Hur mycket E85 skall jag pytsa i? 2 liter? Mer? Mindre? Sen kan jag lätt åka ut till SBP och prova.

Kameran är en vanlig standard Ericson Cedar telefon som jag tog kort med. SEdan epostade jag kortet till mig själv. Cirka 250 kB därefter Resize till 800 pixlar med MS Resizer.

Thomas: Bara provat den förgasare jag har på just nu. Jag kör Pac-tipset först bara jag vet hur mycket som jag skall pytsa i.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det är på väg att bli för varmt. Jag gillar temp mellan 15C och max 20C. Yr.no rapporterar risk för stora avvikelser mot vad jag gillar from fredag 25 maj till måndag 28 maj.

Jag vill klaga!

Vader2012-05-22.jpg

Link to comment
Share on other sites

Avmonopoliseringen som sedemera gav oss bilfabrikanter förmånen att få göra enskilt godkännande i stället för regbesiktning ger detta som resultat:

Jämför man dessa tre tilläggsinformationer så kan man konstatera att den som gjordes 2012 innehåller 568 tecken utan blanksteg och den som gjordes 2008 innehåller 498 tecken utan blanksteg. Skillnaden är 70 tecken. Den bil jag registrerade 2009 hade 615 tecken utan blanksteg i tilläggsinformationen. 47 tecken mer än 2012 och enskilt godkännande. Prisvärt!

Kort och gott det är ett skämt det hela. Var någonstans är det förtecknat om glasfiber som var ett problem för SBP att registrera? Men det är väl bara att bita ihop och gilla läget eller hur?

Detta är en utdrag ur fordonsdatabasen från sidan två där SBP skriver in det som är "extra" för ett amatörbyggt fordon. (reg i maj 2012)

CHASSINUMRET PLACERAT PÅ VÄNSTER SNEDBALK VID BAKKANT MOTOR.

RAM:FACKVERKSRAM.

MOTOR:FORD FOCUS 2.0 16V.

KAROSSERI:LOTUS SEVEN REPLICA.

FRAM OCH BAKVAGN:DUBBLA LÄNKARMAR.

BROMSAR FRAM:SKIVOR MED HISPEC OK.

BROMSAR BAK:SKIVOR MED VW GOLF OK.

KUGGSTÅNGSSTYRNING.

T12A AMATÖRBYGGT FORDON

T13E ÅRSMODELLBETECKNINGEN AVSER SAMMANSÄTTNINGSÅRET

T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 135 G/KM.

UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

T31MA DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG (BENSIN)

RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL).

Här är ett utdrag ur fordonsdatabasen på en bil som registrerades i maj 2008.

T31 MA

KAROSSERI :LOTUS SUPER SEVEN REPLICA

RAM : FYRKANTS PROFIL

MOTOR :VOLVO B230

FRAMVAGN :INDIVIDUELL DALA 7

BAKVAGN :VOLVO 740

BROMSAR :FRAM VOLVO 140 BAK VOLVO 740 TVÅKRETSSYSTEM

STYRNING VOLVO

CHASSINUMMER PLACERAT HÖGER SIDA I MOTORRUM SAMT HÖGER VID PASSAGERAR

PLATS PÅ SNEDBALKAR

T12A AMATÖRBYGGT FORDON

T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 145 G/KM.

UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT

T71K SPÅRVIDD FRAM 1570 MM

T71L SPÅRVIDD BAK 1560 MM

Bil nummer två av mina som registrerades 2009 inne håller 615 tecken utan blanksteg.

CHASSINUMMER PLACERAT PÅ HÖGER RAMBALK I MOTORRUM SAMT HÖGER RAMBALK

I PASSAGERARUTRYMME.

KAROSSERI: TVÅ SITS ÖPPEN.

RAM: FYRKANTS PROFILRÖR.

MOTOR: CHEVA 305.

VÄXELLÅDA: BORGER O WARNER T5.

FRAMVAGN: EGEN TILLVEKNING.

BAKVAGN: EGEN TILLVERKNING, VOLVO 740.

BROMSAR FRAM: VOLVO.

BROMSAR BAK: VOLVO.

STYRNING: VOLVO 240.

T12A AMATÖRBYGGT FORDON

T13E ÅRSMODELLBETECKNINGEN AVSER SAMMANSÄTTNINGSÅRET

T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 204 G/KM.

UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

T31MA DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG (BENSIN)

RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL).

Link to comment
Share on other sites

Tänk vad många bilfabrikörer som får bilarna examinerade 2012. Vem vet kanske det införs en trängselskatt på Sevenbilar för det är så många nya som kommit ut ur verkstaden och far runt på gatorna i år. Säkert blir det en konsumentvänlig avmonopoliserad trängselskatt som betalas per timme. Debitering sker via ovana trängselskattkontrollörer som frågar efter saker som inte registreras.

Vad gäller nya Sevenbilar på gatan är nog faktum att jag har tappat räkningen på dem.

Link to comment
Share on other sites

Här i Konungarikets mitt behövs knappast digitala räknemaskiner, penna och papper, kulramar, Facits analoga räknemaskiner, räkna på fingrar med flera hjälpmedel - jag behöver inte räkna mer än till 1 (ett) vad gäller Sevenbilar.

Trängselskatt är ett okänt begrepp för medborgare som bor i civiliserade och högkvalitativa områden av Riket, trängselskatt borde införas för renar på vägrenarna (OBS! Lustighet!).

Antas

Seven och travhästintresserad (regnr EGOboy)

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

--- Då har CealmSeven varit på sin första kontrollbesiktning. SBP vill kolla en gång till på bilen. Lite för hög CO-halt. Tillåtet = 4,5. Bilen hade mellan 9 och 10. ---

Bytte förgasare på morgon (start 05:15). Jag åker iväg med en Volvo 940 för kontrollbesiktning i Katrineholm idag och då tar jag med CealmSeven på towbar i hopp om att de kan kolla CO halten också. Fått låna en "besiktningsförgasare". Hoppas den ligger på max 4,5 mot min på 9,5 i CO-halt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Godkänd. Lite högt CO i början, drygt 8 på besiktningsförgasaren. Jag hade verktyg med och den blev godkänd på 3,2 CO halt. Nu skall jag byta tillbaka till min ordinarie förgasare och sedan skall besiktningsförgasaren lämnas tillbaka.

Under året måste jag göra iordningen en förgasare som är tillräckligt bra för att på egen hand klara CO-halt. Det är inte helt ok att "byta".......

Link to comment
Share on other sites

Du bör byta nål och munstycke för de slits på dem. AQnnars om man vill ha låg CO så går den för magert på det andra registret

Link to comment
Share on other sites

Ja, frågan är bara att hitta en bra Gör-Det-Själv-beskrivningen på munstycket. Nålen är lätt att byta. Sedan vad munstycket kostar också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bara för en nål? Munstycket då? Verkar inte finns på den firman.

Artikelnr: 14-157838

Benämning: Förgasarnål typ DC

Pris: 503.00

Link to comment
Share on other sites

Du Antas blir väl inte speciellt imponerad men för de som bor i Stockholm eller Stockholmsområdet kan det vara roligt att veta om att de slog ett rekord för just det området nu.

---

Kallast i Stockholm på 84 år

Under gårdagen slogs ett 84-årigt köldrekord i Stockholm. Temperaturen nådde inte högre än 6 grader, och en så låg maxtemperatur i juni månad har staden inte haft på 84 år, sedan 1928. ---

Jag har ännu inte gått ut och samborrat en elmotor och en Anglia växellåda.......varför? Gör allt annat istället för att undvika, eller?

Link to comment
Share on other sites

Några bilder från imorse före 06:00. Det blå som syns upptill på bilderna är bara en Photoshop-fixning. Normalt är himlen grå och blöt....

GOPR0547.jpg

GOPR0553.jpg

GOPR0555.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Japp, ett inte så stort sådant. Trevlig besättning. Hann bara hälsa som hastigast jag hade inte tid med ett längre besök hos CealmSeven Industries för någon minut senare skulle jag skjutsa dottern till bussen. De återkommer säkert för de hade sett blockt annonsen om CealmSeven V8 och var intresserade att en lite tyngre farkost som denna är.

Link to comment
Share on other sites

Antingen varmkör jag bilen och byter olja och filter först. Motorhuven är avtagen just nu pga förgasarbytet häromdagen (CO-besiktningen). Enda möjligheten att byta olja är att ha huven bortagen. Eller så dekorerar jag Sevenbilen med de två flaggorna och kör den obligatoriska nationaldagskörningen över stan med CealmSeven och det får vara varmkörningen med efterföljande olje- och oljefilterbyte. Nu är det inte lätt att bestämma sig.

Alla bussar har ju flaggor denna dag då har jag det med.

Link to comment
Share on other sites

Sett detta? Obs det är inte jag som frågat, sett detta på ett annat forum som jag hänger på ibland.

Bakljus.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Undrar just om det var en personlig Midsommarhälsning från Försvarsmakten och Flygvapnet när en rote JAS 39 Gripen passerade på mycket låg höjd över Assartorp och CealmSeven Industries fabriksområde. Tillfällighet kan det väl inte ha varit?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

EvoLab

Egentligen avsedd för Elbilar men kanske användbar på andra bilar också om man bara tänker tex Batteri2 = bakaxel osv. Vikt som vikt.

Link to comment
Share on other sites

Städar verkstaden. Ibland när jag städar försvinner en bil eller en ram. Idag har det inte hänt men dagen är inte slut än.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har hittat ett suveränt användningsområde för CealmSeven. Kan bara inte förstå varför jag aldrig kommit på detta förut.

Bilder på väg upp.

Link to comment
Share on other sites

I våras kom en bekant över med en treskärig vägsladd och vi skar upp en betydligt bredare och jämnare infart. Men som alltid så tar "grönsakerna" sig plats vare sig man vill eller ej. Att jag inte tänkt på hur suveränt man kan kantskära en grusuppfart med en sevenbil. Obegripligt att det tog så lång tid att komma på. Jag skall "behandla" hela uppfarten. Till hösten tar vi vägsladden en sista omgång före kylan kommer men nu har jag ett sommarverktyg långt bättre än vad vanliga hackor presterar. Sista bilden i serien visar lite för mycket gasning. Det blir onödigt djupt. Rötterna är förhållandevis ytliga ändå. Övning kommer ge färdighet och det är roligt att kunna förena nytta med nöje. Med 225 bakdäck och lite omlott så borde cirka 8 till 10 "repor" förvandla uppfarten till ett ogäsfritt område. Undrar just om metoden kan benämnas "miljövänlig". DEt är väl möjligen CO-utsläppen som kanske skämmer lite.

Gardenauto1.jpg

Gardenauto2.jpg

Gardenauto3.jpg

Gardenauto4.jpg

Gardenauto5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag under något år gärna tillverkat ett regnskydd till mig och Sevenbilen. Hittills har jag inte kommit till skott. Kan dock läsa om andra som lyckats med gott resultat. Häromdagen fick jag besök av en närboende Sevenbyggar-kollega. Han har verkligen lycktas med sitt fast monterade regnskydd. Jag tycker det är så Rymligt, Funktionellt, Kostnadseffektivt, Enkelt samt Bra.

Kort och gott Kungen av Regnskydd!

LOTABparasoll1.jpg

LOTABparasoll2.jpg

LOTABparasoll3.jpg

LOTABparasoll4.jpg

LOTABparasoll5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Elegant!!!

Och inga veck i tyget så långt mitt hököga ser. Enkel att fälla upp/ner - bra konstruktion.

Hmmm....undrar hur den "suffletten" fungerar i farter över 90 km/tim?

I övrigt är bilen "a masterpiece" av yppersta klass, man tappar nästan självförtroendet när man ser den trots att mitt regnr är EGO-XXX.

Antas

Mannen som är torr i det lilla hår som finns kvar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ref inlägg #1387 i denna tråd.

Idag var lite blött och mjukt på infarten så nu övergick jag från prov till produktion. Efter körning cirka 10 gånger. Sedan började det regna för mycket så jag avbröt rensningen. Eftersom jag inte har diff så behöver jag vända bilen och köra cirka 10 gånger åt andra hållet också. Total tid att få bort ogräset enligt bildresultat ovan beräknas till cirka 10 minuter. Krattning inkluderad. Troligen inte det miljövänligaste sättet men rätt roligt sätt. Bilen gräver bra. Jag kom ner cirka 10 cm på djupaste stället och grusgården luckras upp bra. Kan rekommendera metoden.

CIMG0319.jpg

Efterjustering med kratta.

CIMG0320.jpg

Link to comment
Share on other sites

En V12 Jaguar är inte mycket att berätta om. Jag är bara fodervärd inte ägare i 5 eller 6 veckor till sedan skall den vidare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En intressant vinkling av "Närodlat" i Nerikes Allehanda. Ja, jag får väl hålla mig till "närodlade bilar" för miljöns skull. Hur tänker ni andra göra? Men det finns faktiskt många fler bilmärken är "Göteborgsvarianten". CealmSeven Industries till exempel. Väldigt närodlad för min del.

Narodladebilar.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Imorgon konbana. Årets sista? Är det kanske årets första också. Hmmm ja, troligen. Koppla tow-bar och tanka bilen. Sätta på vinterdäck? Långkalsonger ja, kan säkert gå åt......

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen efter en utflykt till Arboga flygfält och SMK Arbogas arrangemang Konbana 13 september. Det var en riktigt bra lagd bana. Det inte gick speciellt fort en toppfart på kanske 80 km/h men det var svängar som heter duga om man har en bil med 10,5 graders caster och 2,5 rattvarv mellan fullt höger och vänster. Vi körde en och en med tidtagning. Som bäst hade jag 1.20.66. En Posche körde 1.17.78 och en EVO 1.17.41. Jag är helt nöjd med min tid. Speciellt när jag kom på att jag gjorde en extra sväng runt en kon som ingen annan gjorde. När jag skippade den svängen det var då det blev 1.20.66. Mitt första varv var på 1.28.93, varv två 1.24. Det var en hel del publik och en hel del bilar. Då blev nog detta årets första och sista körning på bana. Skönt att spräcka "2012-nollan".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...