Michael Th Posted July 21, 2010 Posted July 21, 2010 varför voltmätare... Är det för att se när den elektriska hydraulpumpen, till bakgavel-lyften har såsat ut batteriet?? :lol:
cealm Posted July 21, 2010 Author Posted July 21, 2010 Michael Th: Hur visste du det???? Volt och Vatten är viktigt. Jag har en kylare som sitter ivägen för startveven och därför vill jag ha koll på att Volten är ok. Var på tur idag. Två gånger faktiskt. Nr 1 turen var torr i båda riktningar. Tur nr 2 gick till Nostalgibyn och där blev det två biskvier och en flaska Loka. Biskvierna där är så GODA! Mycket V8or och MC på plats och en Sevenbil. Hemresan blev både torr -- blöt -- torr igen - dyngsur -- torr igen och sedan hemma. Så det var lite omväxlande väder. Vem vill ha samma jämnt....?
cealm Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 Kan bli ett stolsbyte i den här bilen från "rymlig till mindre rymlig". I veckan borde jag veta vad resultatet blir.
cealm Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 Kan bli ett tankbyte i den här bilen från "rymlig till mindre rymlig". Skall mäta på bilen samt se vad jag har för plåt mm. En rund tank på 500 x 250 mm ger en volym på strax under 25 liter. Kan vara en fördel med en "stående rund tank". Lätt att tillverka, lätt att göra en enkel "cache-potta" i botten med urtappning för att kunna rengöra tanken.
cealm Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 Så här ser stolarna ut förresten. Förutsättningen är att jag får plats och sitter bra. Det gör jag troligen men kan inte veta säkert förran jag provat.
cealm Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 auditsq: Åker nog och "provar" stolarna ikväll i Västerås hos Perter Lilja. Jag vill ha stolar som jag sitter bra i men inte sär så trånga att det behövs "valfläsk" för att både halka ner och ur stolen. Sedan vill jag att stolarna skall vara lätta också. Grundpris cirka 1800 kr styck. Thomas: Hmmm. Jag brukar använda pi * (d*d) / 4 * h = volymen. Väljer jag allt i dm blir svaret i dm2 eller liter. Insatt i formel blir det 3,14*2,5*2,5/4*5=24,53 liter. eller som du föreslår 3,14*r*r*h insatt blir 3,14*1,25*1,25*5=24,53 liter. Båda formlerna ska ge samma resultat.
cealm Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 (edited) Nummerplåten skall flyttas till vänster bakskärm och belysningen kombineras med bakljuset, enligt samma modell som jag har på v8-bilen. Reservhjulets balja skall bort och ersättas med några tunna rör istället evetuellt skall reservhjulet också bort. Lätt och smidigt ska det va..... Scuttlen skall troligen byggas om, lite osäker här men ett tunnare skelett och 1 mm al-plåt kan göra underverk. Som tidigare sagts, lätt och smidigt ska det va. Onödiga instrument skall bort, kvar blir H2O-temp och Volt, volten inbyggd i H2O mätaren. blir också lätt och smidigt när ett antal onödiga instrument försvinner. Motorrumsbelysningen (läs 2 extraljus) använder jag så sällan så jag kan nog ta bort dem och såga bort fästena också, då blir det lätt och smidigt även där. Ljuddämpare har jag två stycken i serie = 79 respektive 81 db. Finns ingen anledning att tynga ner bilen med onödiga extra detaljer. Tar nog bort grenröret också och ersätter med avgasplatta och lite rör som sedan går till en kollektor och bara en ljuddämpare i lämplig vikt, sorry storlek menar jag. Då blir även avgassidan nedbantad till lätt och smidig. Kanske skulle korta av 740 handbromswiren också den ligger i en lång onödig båge. Fanns i någon tråd hur man enkelt kunde göra det men det gäller att hitta tråden för att få handbromswiren lätt och smidig enkelt. Edited July 26, 2010 by cealm
auditsq Posted July 26, 2010 Posted July 26, 2010 som alltid ett stort nöje att läsa dina trådar Calle :thumbsup: ska kolla v´8 tråden nu :thumbsup:
cealm Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 Ikväll har det varit "stolsprovarkväll" Hann med och prova fyra olika varianter. Hittade en som fyller kraven att jag sitter bra men ändå inte i ett "skruvstäd" så det klämmer överallt. Nu är det stolsbyte som gäller. Så måste jag göra om bältesfästena. Eventuellt också installera fästen för andra bälten eller förbereda för sådana.
Thomas Posted July 26, 2010 Posted July 26, 2010 vet inte hur du räknat. förklara. diametern är 500 radie blir 250 höjden är 250 25x25x3,14=1962cc 1,965 liter x25 = 49 l. motorvolym i en cylinder som min borr slag 86mm 2 liter = 500 per cyl. 43 x 43 x3,14 x 86 499,3cc
cealm Posted July 26, 2010 Author Posted July 26, 2010 Lyfter in och svarar på pelle17Bs fråga här tillsammans med övriga viktminsknings idéer. ---- Varför detta plötsliga intresse för låg vikt? Jag tycker att du skall bygga en 110 liters tank i 5mm stålplåt. Det blir stabilt och bra. --- Visst är det konstigt, förvånad själv vad som är på G. Men jag läser spänt mina inlägg och knaprar lugnande samtidigt för det börjar verkligen bli hårresande. Var ska detta sluta......? Finns det någon sanning i det hela? Imorgon kommer ett blivande bilfabrikör på besök. Vad kommer han att få se? En heliumtub kopplad till bilramen?
Michael Th Posted July 27, 2010 Posted July 27, 2010 har du månne sett ljuset... :unsure: synd att du avyttrade swift maskinen.. annars hade du kunnat banta bort några kilo där.. du får väll gå loss med hålsågen i dina massiva plåt/metall sjok.. :lol: hål väger ju som bekant mycket lite....
cealm Posted July 27, 2010 Author Posted July 27, 2010 Så här ser stolen ut. Kanske skall borra lite lättningshål i den?
Thomas Posted July 27, 2010 Posted July 27, 2010 den stolen ser intressant ut och även den svarta. är de köpta i Västerås eller vad det nu var du hänvisade någon?
cealm Posted August 1, 2010 Author Posted August 1, 2010 Svarta stolarna var till en MNR. Bra och enkelt underrede stt använda för att fästa stolen men jag satt inte bekvämt i den. Den vita stolen är ursprungligen en Cobra stol från Poloj Craftmanship. Där satt jag bekvämare, så pass bekvämt att jag köpte en. Så svaret är att dessa stolar kom från Västerås men tillverkade inte där. Däremot har Peter L en annan "hög rygg stol" som han tillverkar själv. Idag är det Gröndal. yr.no sa att det skulle börja regna i Arboga kl 12:00 men de hade fel. Det började redan med första droppen redan klockan 11:29, 31 minuter för tidigt! 11:37 öste det ner. Det var också för tidigt. Tänk att man aldrig kan lita på väderprognoser. Jag börjar se ett möster i yr.no. De har rätt i prognosen men nästan alltid 30 minuter för tidigt. Jag åker till Gröndal med eller utan Sevenbil. Kollade nyss på prognosen för Eskilstuna. Avvaktar en stund för att se om jag kpppla ihop ett tow-bar-ekipage eller inte.
cealm Posted August 1, 2010 Author Posted August 1, 2010 Trafikverket, de har ju koll (trodde jag). Det finns en väglagskamera precis vid Gröndalsavfarten. Till sist levererade den ett värde. Dvs "Inga mätvären". Kanske man kan få lite hjälp av Trafikverkets andra kameror då, dvs kolla i Örebro län över Västmanland och mot Södermanland för att få en aktuell, "så här ser verkligheten ut" info. Det hade väl gått bra om jag tyckter maj och juniväder var ok för en 1 augusti-prognos? Huvuddelen av stationerna hade mätvärden från veckor till månader bakåt....... Arboga nu = regn = jag tittade ut genom fönstret = klockan 13:07
cealm Posted August 1, 2010 Author Posted August 1, 2010 (edited) Gröndal ömsom regn och ömsom sol och ömsom uppehåll. Bilder och filmer kommer. Edited August 1, 2010 by cealm
cealm Posted August 1, 2010 Author Posted August 1, 2010 Bilder från Gröndal. YouTube film kommer. Den lilla gröna bilen hamande i buren. (Fast det var dennes ordinarie transport......)
AlfaRonny Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 (edited) Tror att det var en Suzuki?, ivarjefall luftkyld hojmotor med ca 140hp, aga-diff och lätta 400kg. Lät fint :) Edited August 1, 2010 by AlfaRonny
Panzer Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Den gröna är väl en "Legend" finns som typserie i bla England, tror att man försökte lansera den i Sverige också. Det var väl för 15 år(??)sedan. Tror att men kör sådana i Norge. Ibland visas den engelska serien på TV Motors. // JEK
cealm Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 Bilträff vid Hjälmare dockan idag. Tisdagsträff. Lite färre bilar kanske 45 stycken på området och ungefär lika många mopeder och motorcyklar. Det höll upp i stort sett hela tiden men de sista fyra km på hemvägen blev det lite blött men inte alltför eländigt. Då har vi fyra tillfällen kvar med träffar i augusti sedan stänger vi för terminen och öppnar igen första tisdagen i juni 2011.
cealm Posted August 3, 2010 Author Posted August 3, 2010 (edited) Först lite tomt och ensamt vid Hjälmare Docka. men snart nog så kommer det bilar och MC och mopeder. Obs regnr gka Kanske en bil du borde ha?? Edited August 3, 2010 by cealm
cealm Posted August 5, 2010 Author Posted August 5, 2010 Någon som har en skärmall för en "grenrörsplatta" som jag sedan kan bygga ett eget B230 grenrör av. Alternativt om någon har en platta för mycket till något bra och trevligt pris. KL racing tar 425 plus frakt för dessa Volvo 8V grenrörsfläns 10mm. När jag till sist hittade dem. Heter visst Topplocksfläns och inte Grenrörs---
AndersK Posted August 5, 2010 Posted August 5, 2010 Var det inte en kille i Kungsör som annonserade om vattenskärning här nyligen? Det ligger ju inte långt bort för dig eller? /Anders
cealm Posted August 5, 2010 Author Posted August 5, 2010 AndersK: Det är 2 mil bara till Kungsör hemifrån. Vattenskärutrustning, hmm måste missat det. Tror du du kan komma på i vilken tråd som det stod?
Henrik H Posted August 5, 2010 Posted August 5, 2010 Tjena Kolla med: http://ajden.se/ajden/index.htm Han har nog, vet inte pris dock! / Henrik
cealm Posted August 6, 2010 Author Posted August 6, 2010 Han sålde inte lösa utan bara för eget bruk och då att tillverka hela grenrör. Det för nog bli KL då, verkar vara det enklaste.
auditsq Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 många fina bilar i Gröndal... hoppas en del av dom kommer till Kinnekulle :thumbsup: vafalls Calle.. har du helt lämnat plåtstolsspåret ? hoppas inte det är mitt fel :hypocrite:
Kilkenny Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 Calle har nu hängt så länge på forumet att han kommit till insikt :D
cealm Posted August 6, 2010 Author Posted August 6, 2010 Nej, nej nej auditsq, var inte orolig och föralldel även Kilkenny. Om du (ni) läser vad jag skrivt, gärna ord för ord så är inget alls ändrat i min syn på olika "bilprodukter" även om det är lätt att läsa det så. Jag ville sitta bättre och hur gör jag då enklast= skaffar en plaststol med lite kanter. En stol kom från auditsq (tackar) och en köpt i Västerås men trots det blir bilens nuvarande plåtstolen kvar och modifieras med kanter och högre rygg. Om ni kollar på 6x4 stolarna är de annorlunda än övriga jag tillverkat, smalare, lite lättare men samma funktion. Vewm vet skaffar jag en TIG kanske det blir i Al i stället. Man kan aldrig veta. Andra "lättningar" handlar mera att plocka bort saker som inte används. Dvs Idag på nya bilar som produceras så väger jag mera in vad som används i konstruktionen, tex extraljus, instrument, bensinvolym mm. TEx varför ha 35 L när jag min körning bara kräver 20 eller 25 liter. Till och med lite säkerhet är det också om volymen minskas. Vikten minskar automatiskt..... auditsq den stol jag fick av dig passar bra i mittmotorkärran. Där är det helt rätt val. Liten och lätt med lös nackkudde monterad i bågen.
Kilkenny Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 En tig ska du absolut köpa, man behöver ju inte svetsa just alu om man inte gillar sånt, ännu... ;) Vad på dina bilar är gjorda i just aluminium? (som du bankat ihop själv såklart)
cealm Posted August 6, 2010 Author Posted August 6, 2010 Ref inlägg 823 i denna tråd. Äntligen fick jag till 2010-08-01 Gröndal gokartbana Eskilstuna.Obs ljudet är inte bra men ändå förvånansvärt om med tanke på 25 dollars kameran som tejpades med silvertejp direkt på bågen. Fler filmer med anann kamera kommer tids nog..... Kilkenny: Lite sidoklädsel och någon instrumentbräda plus vippbrytare och kanske lite gjutaluminium i förgasare. Jo det finns lite. Thomas: Nja nu är det bara nytt grenrör och färre ljuddämpare som skall till. Kanske kan ta ett turbogrenrör istället de är lite smidigare istället för att bygga eget.
stigge Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 Grabbar, ni som planerar att jobba med kolfiber - köp på er väv redan nu eftersom världsmarknadspriset kommer gå upp när fabrikören får smak på den varan. Jag bedömer efter att ha läst den senaste tidens inlägg att lättningsvansinnet bara är i sin linda.:prop:
mson Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 Ref inlägg 823 i denna tråd. Äntligen fick jag till 2010-08-01 Gröndal gokartbana Eskilstuna.Obs ljudet är inte bra men ändå förvånansvärt om med tanke på 25 dollars kameran som tejpades med silvertejp direkt på bågen. Fler filmer med anann kamera kommer tids nog..... Det var ju trevligt att få åka med sig själv. 1,59 in i filmen trodde jag att det skulle gå åt h.....e på en blöt fläck, men det ser ju mest ut som ett filbyte inte alls som sladden som jag upplevde.
stigge Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 finns det uttag för extern mikrofon? (gissar att det inte ingår till det priset) Fantastiskt bra kvalla för 25 dollar måste jag säga.
cealm Posted August 6, 2010 Author Posted August 6, 2010 stigge: Det är inbyggd mikrofon. Skall be en kompis som är riktigt duktig på att löda göra en koll på kameran om det går att dra ut en extern mikrofonkabel iställer för att ha den interna mikrofonen. Hoppas det går att göra. Ingen risk att jag höjer kolfibervävspriset. Spelade in en film när jag tog CealmSeven från Assartorp via Arboga tätort till Medåker. Kameran är lite känslig för ljus och skugga. Skakningar på bil verkar inte beröra i någon nämnvärd omfattning. Jag skall sätta ihop filmen och lägga upp den också. Noterade en sak på trippen. Hösten har kommit till Arboga. Personligen har jag två speciella kännetecken, ett för vår och ett för höst. Vår = Första kommunala sopmaskinen är ute och luftar sig med att sopa gatorna. Höst = Första skördetröskan i aktion. Sedan finns faktiskt en extra konfirmering av höst = Första traktor som är ute och plöjer. Hörsägen räknas inte, jag måste se de olika aktiviteterna själv. I Medåker gick tröskan alltså Höst. Jaha.
Kilkenny Posted August 6, 2010 Posted August 6, 2010 Bra filmat, dock funkar inte ljudet på min dator just nu :banghead: Återkommer med ljudrecension!
auditsq Posted August 7, 2010 Posted August 7, 2010 mm..riktigt bra bild måste jag säga... långt bättre än min Sony Cybershot fixar ..mycket bättre än HTC skräpet.. har du köpt hos HobbyKing ?
cealm Posted August 7, 2010 Author Posted August 7, 2010 (edited) auditsq: Japp, www.hobbyking.com, sök på "camera" Kilkenny: --- dock funkar inte ljudet på min dator just nu Återkommer med ljudrecension! --- Nej tack ingen ljudrecension .... Var glad för att ditt ljud är trasigt så du slapp det............ På msons V8 är det väl lite ok när bilen står still men går det att få till en inkoppling med extern mikrofon så vore det bra. Förresten vet jag hur långt det är mellan Assartorp och Medåker. Det är 1 gigabyte. Det betyder alltså att jag just nu leder Drake. Jag klarar av att åka mellan Assartorp och Medåker 1,0 Gigabyte precis. och sedan har jag i bagaget 9,28 eller eler 9,82 eller vad det nu var på 0 till 100 km/h. Nu har jag alltså två personbästa rekord. Vilka klarar ett Kinnekullevarv på 100 megabyte blankt???? Nej , vänta lite 100 Mb är för mycket då ingår kaffestopp med kaka. 60 Megabyte menar jag. Filmas via Turnigy kamera. Jag kommer satsa på Gigabyte delen. Min kompis i Medåker skall svarva lite mer delar så jag kan bygga om den radiostyra gräsklipparen från tre-hjuls modell till en äkta midjestyrd maskin. Fick en blixt från "klar himmel" hur jag enklast (och billigast) kan lösa det. Produktionen pågår, undrar om jag eller snön blir leveransklar först. Skulle jag flytta till Antas hemtrakter (och stigges också) kan jag lova att snön hinner först. Edited August 7, 2010 by cealm
cealm Posted August 10, 2010 Author Posted August 10, 2010 Skulle åkt V8 till Hjälmare docka idag och så blev det till sist. Bra att ha två bilar, en i reserv. Jag som hade tejpat fast den lilla 25 dollars kameran på V8an, så hela det äventyret är dokumenterat. Fast kameran ser inte problemet. Däremot måste jag säga att jag kom ur bilen fort vid kontrollen för att inte tala ett vad effektiv och snabb jag var att komma på plats igen, trots att jag inte nyttjade snap-off. Filmen blev ialla fall bra med kameran. Hjälmare dock då. Lite försenad pga bilbyte och bensinutspädning men 35 eller 40 bilar plus en bunt med motorcyklar och men myket trevlig liten moped. Finna bara ett fåtal i Sverige sades det. Skall plocka in lite bilder strax. Förresten en Jaguar också med "riktig motor". Förresten så tog jag över kameran till visiret istället för att prova hur 25 dollars går där. Eltejp och inriktning framåt. Det verkar funka. I och för sig bara kollat vid starten för kameran delar upp en hel film i 157Mb snuttar som jag måste limma ihop igen. Innan jag gör filmen publik så skall den kollas över en omgång. Kameran registrerar ju det jag tittar på och är intresserad av. Det kanske inte alltid är det som precis befinner sig inom plus / minus 20 grader från bilen längdplan........ Filmer går att klippa.....
cealm Posted August 20, 2010 Author Posted August 20, 2010 Hittade ett lite fel som varit fel i cirka 2,5 år. Jag gick in på Mina Sidor hos Transportstyrelsen och där upptäckte jag felet. Jag ställde en fråga i deras webbformulär. På två dagar fixades allt. Snabbt eller hur? Lustigt att jag aldrig tänkt på felskriften förut. Fråga från mig skickad för två dagar sedan: Hej Ser att firmanamnet är felregistrerat. Det skall vara CEALMSEVEN ihopskrivet inte som det står i regbeviset nu. Referens på min andra bil (xxx-xxx). Där står firmanamnet rätt dvs CEALMSEVEN. Det är jag själv som är bilbyggaren och hur gör jag rent praktiskt för att rätta det som står på yyy-yyy? Svar som kom idag: Hej! Nu namnet på yyy-yyy ändrat till CEALMSEVEN. Jag skickar även ut ett nytt reg.bevis del 1. Med vänlig hälsning Trafikregistret Transportstyrelsen 701 81 Örebro
Recommended Posts