Jump to content

Mc Motor i Locost


Tommy
 Share

Recommended Posts

Vad bör man tänka på när man väljer en Mc Motor till sitt Locostbygge?

Kylning, Smörjning, HK, växellåda mm

Vilka motorer är dyrast / billigast?

Vilka är starkast?

Vilka är lättast att få tag på?

osv..... Ja listan kan göras lång!

Link to comment
Share on other sites

Byta motor i Dala7:an ? :o NEJ ALDRIG I LIVET!!!!

Jag planerar för nästa bygge!

Jag står och tvekar mellan Swift eller Mc motor....

Denna gång skall det bli låg vikt!

Link to comment
Share on other sites

sök på forumet så kommer du hitta massa info.. ;)

dock brukar R1or finnas i högar på skroten och 2ans växel är tydligen lite av en barnsjukdom, men kostar bara någon hundring att fixa å lite mekande...

så de är tydligen de MCmotorer som det är bäst pris på.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Tommy

Etter å ha kjørt Locost racing i fem sesonger med MC motor, og fulgt med på alt som rører seg rundt dette, så er jeg ikke i tvil. R1 har kreftene og stabiliteten. Så å si alle andre som har vært brukt, ender opp med tørrsump, mens R1 går helt fint uten. Det er også den motoren som passer best i utforming, da utgående aksel kommer midt i tunellen. Jeg har som sagt brukt denne motoren i fem sesonger og har utviklet diverse ekstra utstyr som gjør den helt sikker. Den største fienden til MC motor i bil, er ikke oljetrykket som mange tror, men oljetemperaturen. Jeg har laget en plate som erstatter den orginale oljekjøleren og der tar jeg ut tur og retur til ekstern luftkjølt oljekjøler, giver til oljetrykk og giver til oljetemperatur. Videre har jeg laget et adapter mellom bakaksel(banjo) og mellomaksel der jeg monterer en gummidemper. Dette tar av rykkenne når jeg girer ned og jeg har ikke ødelagt en girkasse. Det skal i den sammenheng sies at mine sjåfører har stående ordre om å bruke clutch både når de girer opp og ned. Vi har altså utviklet alt som trengs rundt denne motoren og kan bistå deg med rådgiving når du skal bygge. Disse adapterne kan jeg også få tak i til deg.

Rune

Link to comment
Share on other sites

R1 verkar vara ett bra alternativ! Tack alla.

När det gäller pris... Vad skall man betala?

Jag har en kontakt på en R1 från -02, komplett

med box. pris 14 000 kr. Är det för mycket?

Det finns äldre och billigare men som Acke sa ( Klena eller dåliga växellådor).

Kan man regga med R1 ? De har ca: 160 hk.... Det får i så fall bli en tung bil! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej har du tänkt börja tävla?Jag tror att man ska försöka hitta så ny motor som möjligt och givetvis med lite mil och MYCKE HK.Kolla på sporthoj.com brukar finnsas motorer lite då och då.R1an verkar vara billigast.Jag har honda i min o jag kör utan torr sump lite större olje kylare o det funkar kanon.Jag har en tjänte vikt på runt 790kg.Och glöm tankarna på swiftmotor med mc motor får du 6växlad låda på köpet. :D Anton

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är trevligt med MC motorer men jag har svårt för många av de lösningar på backväxel jag sett...

Vad för olika alternativ finns det som är hållbara i längden?

Är det inte quaife som har en "ren" backväxellåda i alu?

Var den dyr och dålig hållbarhet eller hur var det?

Link to comment
Share on other sites

R1 kom i 98 og hadde forgassere frem til og med 2001, den hadde 150 hk i den perioden. 2002 - 2003 injektion med 152 hk. 2004 -2005 180hk. Det er 2002 og 2003 modellene som er de aktuelle. Den beste plassen å kjøpe, er i Tyskland og pass på at du får med alt komplett. Motor, el-anlegg med alle rele, instrument og eksosmanifoil anlegg. Den letteste måten å lage eksosanlegg er med orginalen som utgangspunkt. Og den orginale pottener den som fungerer best. Gi heller litt ekstra for å få det komplett, å kjøpe til enkeltdeler etterpå blir mye dyrere.

Skal bilen gateregistreres er så absolutt Volvo kassen et godt alternativ. Den er tung, men uslitelig. Om den er tung gjør ikke noe for gatebruk. Skal du kjøre racing, så er det el-revers som gjelder. Dette sparer mye vekt og gir 0 effekt tap da det kun er i funksjon når det bakkes. Quiaf kassen er unaturlig dyr og overraskende dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet vad en R! a väger?

Rune hur mycket väger era tävlingsbilar?

Om jag räknat rätt borde bilen väga 661 kg (våtvikt) (746 kg tjänste) för att besiktas med en r1 av 02 modell. Min MK väger ca 600kg (våtvikt) Och då har jag en bojsten fram ( läs Pinto) det blir ca 100-150 kg bly i bilen för besiktningen. Jag har tagit bort vikten för föraren+ 10 kg verktyg när jag räknade för att kunna jämföra bilvikterna bättre.

Michael W

Link to comment
Share on other sites

YZF Thunderace er forgjegeren til R1 og det vil si at den er eldre enn 97. Denne motor har en dårligere girkasse og er mye vanskligere å montere. Du får utgående aksel helt i kanten av tunellen og mellomakselen får da en uheldig vinkling. Dette er ikke noe godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skickat ut ett massutskick till alla sveriges Mc demonteringar!

Gissa om priset varierar på en R1 tex, från 2001.

Priser från ca: 14-27 tkr :blink:

Då har jag sökt efter kompletta motorer med box och instrument.

Puhhh.... :(

Link to comment
Share on other sites

det fina med mc motor är att de går att strypa och att strypningarna är godkända

det fins färdiga 35kw satser för mellanhoj till gsx1300r/zx-12r/blackbird osv osv

kör med en sådan och bilen kan väga vad motorn väger typ

det fina med hojmotor är att det fins ett regler för hur dom stryps

och detta fins inte färdig sats med papper till en v70r motor på 60hk

men men mcmotor på 180påsar fins det det

doc vet jag inte om sfro godkänner detta ?!?!?!?

man får ju inte ha svinstor turbo jätte ic eget insug grenrör

osv osv

mvh

fredde

Link to comment
Share on other sites

Jag vill också bygga med MC motor, och R1 (2002-2003) verkar vara ett populärt alternativ i england. 14-20k är nog ganska vanligt från vad jag sett.. Kanske inte blir så mycket billigare? I england går de ju för runt £1200.

Hur hittar man MC skrotar i tyskland? Billigare där?

/Calle

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle använda en volvo växellåda som backväxel!

Hur gör man då med ingående axel i lådan från motorn, Den behöver väl en lagring?

Kan man rensa en volvolåda och bara behålla back och en framväxel?

Kan man inte ta ett aluhus från M47 och plocka i innanmätet från en M46 för att få den lättare?

Link to comment
Share on other sites

Først om R1

Jeg vil foretrekke 2002-2003 fordi dete er injektion og dermed er mer lettkjørt. Drar seg bedre opp i fra lavt turtall slik at man får en jevnere kjøring og ikke så mye giring. Nyere motorer er på 180 hk og dette er litt mye både når det gjelder registrering og vektberegning i racing.

Så Volvo kasse.

Jeg har som tidligere sagt brukt volvo kasse og laget støttelager for inngående aksel. Jeg skal ta en tur i containeren for å ta et bilde. I forkant av kassen sitter det et lite deksel med en tettningsring. Dette dekselet har jeg erstattet med et nytt deksel som er ca 10cm langt utover akselen. I bakkant sitter tettningsringen og i forkant sitter et lager som støtter akselen. Har en komplett kasse liggende. Når det gjelder å ta ut innmat så er det ikke enkelt, men mulig. Da må akslingene tas ut og de tanhjulene som ikke brukes må dreies ned.

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt 5 sesonger i racing serien, så motorene skulle være bra testet. Kjører med helt standar motorer der jeg fyller litt ekstra olje slik at glasset akkurat er fullt. Jeg har vraket tre motorer på denne tiden og alle har røket på grunn av for høy oljetempratur. Etter at jeg bygde om til ekstern luftavkjølt oljekjøler har jeg ikke hatt et feilslag. Mange går etter min mening i den fellen at de kjøper et kitt der bunnpanen er ombygd med divers skott for å hindre at oljen skvalper. Disse er ofte ombygd for å kunne senke motoren og dermed er oljemengden redusert. Man får da høyere oljetempratur og motoren ryker. Mange ender deretter opp med tørrsump og får motoren til å holde, fordi man da har oljetrykk hele tiden. Jeg tror at man har hatt oljetrykk hele tiden, men at det er den veldig økte oljemengden som gjør at oljetempraturen er ok og at motoren holder.

Link to comment
Share on other sites

At det er oljetempraturen og dermed oljemengden som er viktikst er generelt for alle motorsykkelmtorene. Men det at man kan kjøre med helt standar bunnpanne, kan jeg bare gå god for R1 som jeg har allverdens erfaring med.

Man skal jo også huske at oljetempratur og oljetrykk følger hverandre, da en olje som er blitt for varm blir tynn og gir dårlig oljetrykk.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i containeren og gravd frem Volvo kassen.

Som dere ser på vedlagte bilde har jeg erstattet dekselet rundt akselen med et som inneholder både tetningen og et støttelager. Har så laget flens som passer på eksisterende spline. I enden av utgående aksel har jeg kappet vekk tappen som skal inn i det opprinnelige støttelageret, og laget gjenger til skruen som fester flensen. En detalj til som er meget viktig er å se, under det hele. På kassen kan dere se at jeg har laget en liten sveis. Det jeg har gjort er å sveise fast akselen som orginalt er holdt på plass av clutch huset. Hvis man ikke fester denne, så sklir den ut av lageret som sitter i motsatt ende, og man har et girkasse ras.

post-58-1130149420.jpg

post-58-1130149453.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok! nu tror jag att jag har hittat något som kan passa mig...

En Suzuki GsxR 1000 -03:a Komplett med kabelhärva, box kyl, ... ja allt!

gsxr1000-2003-motor.jpg

Displacement: 988.00 ccm (60.29 cubic inches)

Engine type: In-line four

Stroke: 4

Power: 164.00 HP (119.7 kW)) @ 10800 RPM

Torque: 113.00 Nm (11.5 kgf-m or 83.3 ft.lbs) @ 8400 RPM

Compression: 12.0:1

Bore x stroke: 73.0 x 59.0 mm (2.9 x 2.3 inches)

Fuel system: Injection

Valves per cylinder: 4

Fuel control: DOHC

Gearbox: 6-speed

Transmission type

final drive: Chain

Vad tror ni om det? Kommer den att passa med tanke på vart det främre drevet är placerat i förhållande till en R1?

Link to comment
Share on other sites

Ops! :blink: .... Låter dyrt!

Vad beror det på att man måste ha torrsump?

Vart köper man det till mc, eller är det något man kan göra själv?

Tacksam för alla tips o ideér! :D

Link to comment
Share on other sites

Klart det finns! Den som jag kommer på såhär på rak arm är Hondas sexcylindriga boxermotorer som sitter i guldvingarna. '05:an har 118 hkr och 167 Nm på 1800 kubik. Dessutom har ju den hojen kardan redan så det borde vara enkelt att viga ihop motorn med en bakaxel. dessutom borde ju en boxer borga för låg tyngdpunkt.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så lätt som att vända bakaxeln upp och ner, den är ju gjord för att sitta åt ett håll. Då tänker jag på att oljenivån i axeln skall vara rätt i förhållande till lagren, avluftningen mm.

Edited by Megablade
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...