Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har märkt att en bussning (vänster fram, nedre, bakre) är helt slut, inget material kvar.

Efter kontakt med Rally Design tipsar de om att apex.se har samma sortiment.

Men hur gör man? De bussningar jag har är från Westfield (Metalastic), två hylsor med nåt gjutet mellanlager, detta mellanlager är helt borta på en av dem. Men när jag tittar på bussningskit är det ju alltid bara den inre hylsan och ett material. Är det meningen att man ska återanvända den yttre hylsan? Eller köper man den separat någonstans?

Jag minns att det var ett elände att pressa i hylsorna.

Posted

Om man jämför med den här:
https://www.powerflex.co.uk/product-details/Universal+Kit+Car+Bush+For+Westfield/12223.html

"Bush Diameter = 24.3mm, Length = 33mm, Sleeve Length = 38mm, Bolt Hole = 11.1mm. Comes with two nylon thrust washers."

24.3mm stämmer bra överens med innerdiametern på hylsorna som är svetsade på bärarmarna. Då kanske man inte ska ha några yttre hylsor i?
De andra måtten stämmer också bra med längden, den inre hylsans längd samt bultdiameter.

Posted

Inga yttre hylsor utan polyuretanbussningen rakt in i bärarmen och sedan innerhylsan.

När du har av länkarmen kontrollera den noga runt den insvetsade färstärkningen. Westfield original bärarmar har en tendens att spricka intill svetsen och vika sig.

• Thanks 1
Posted

@Klubbsson Rally Design har ju ett kit för Westfield. Men om Apex har samma sortiment (Powerflex) slipper jag Brexit-strulet om jag beställer från dem.
De som Apex har upplagt i shoppen är 95 Shore A, aningen hårdare än de röda, men säkert väldigt liten skillnad. Hårt i alla fall.

@Morty Vet du om ett "kit" alltid innebär 2 st, alltså till en bärarm? Apex text är inte solklar: "Observera att detta säljes i kit och inte styckvis som på powerflex hemsida."
Priset är ungefär det dubbla mot Powerflex hemsida, så det verkar logiskt ändå.

Posted

Kanske inte direkt svar men jag hade PolySport Bush (PB121) (gula) och var väldigt nöjd. 
Tror du kan ha lite jobb med värma ur Metalastic-hylsorna för jag vill minnas att dom var extremt tajta och gick direkt på PolySport

• Like 1
Posted

Ja, precis. Jag har stått en timme i garaget och klurat på hur jag ska få ur de gamla.
Verktygen jag sett (exempelvis Biltema) är för stora.
Jag ska försöka med nån gängstångslösning.

Posted

På standardbilar brukar hemmapularversionen vara att döda ur gummit med borrmaskin och värme och sen såga ett spår i ytterhylsan så den kan bli lite mindre för att kunna liksom rulla ut den

• Like 1