steel Posted November 14, 2025 Posted November 14, 2025 (edited) Hur blev det så här ?? Jo, hade RX8 grejer. Hittade en Leafmotor billigt från Norge,ibland säljs hela stackar till väldigt bra priser. Lärt mig Zombieverter. Fått inspiration av kompis som bygger el 944. Dessutom när jag var nybliven innehavare av körkort sucktade efter just 944 men de var alldeles för dyra. Köpte ett Kia Ev6 batteri av Mikael från Göteborg till bra pris. Lyckades "vinna" en auktion. Glad i hågen.... Visade sig att den stått på backen I 20 år med ena fönstret öppen under en carport. Rostig och helt möglig inne. Rev ur alltihop och fick tvätta bilen invändigt med specialmedel bara för att slippa stanken i verkstaden. Enda boten mot rost = vinkelslip. Hatar dessutom att laga rost = egen konstruktion, mao rörram, vilket är kul. Det har tillverkats 163000 944:or, finns säkerligen ett antal i mint kondition, behövs inte en till. Då jag är pensionär och numera prioriterar tid, klockan tickar, har jag kommit på att Youtube Shorts är ett väldigt tidseffektivt sätt att redovisa sin framfart med diverse projekt. Har nu dragit igång Porsche 944 projektet på heltid, bara duttat tidigare då annat varit i vägen. Kan följas på min kanal "persteel" på Youtube om man vill, uppdaterar nästan dagligen. Länk till första klippet : Mvh Pär Edited November 14, 2025 by steel 2 Quote
steel Posted November 16, 2025 Author Posted November 16, 2025 (edited) Gifte ihop karossen med underdelen på chassiet. Har nog räknat fel på några höjder... Inga större problem, får höja mittensektionen något. Mvh Pär Edited November 16, 2025 by steel 2 Quote
steel Posted November 20, 2025 Author Posted November 20, 2025 @family guy Har fuskat med nån dag i veckan förut men ca: 1-2 år sedan har jag mera rådgivande funktion. Väldigt skönt. Har svetsat störtbåge. Kan nu börja binda ihop fram och bakvagn. 2 Quote
steel Posted November 21, 2025 Author Posted November 21, 2025 Fortsatt med chassiebyggnation. Måste rita upp batteriboxen då den ska integreras i chassiet framtill. Inga onödiga rör. Väldigt svårt dock, väldigt enkelt att bara sätta rör kors och tvärs. Har gjort om ett flertal gånger för att minimera rör/vikt. Mvh Pär Quote
LUPUS Posted November 22, 2025 Posted November 22, 2025 (edited) Nu vill jag inte kasta in dåliga idéer , men en i fram oxå …. mitt måtto är ju att är det värt att göra är det värt att ÖVER göra ..😛 Edited November 22, 2025 by LUPUS 1 1 Quote
steel Posted November 23, 2025 Author Posted November 23, 2025 (edited) @LUPUS👍Jo, tanken har föresvävat mig...plats för batteri finns baktill, men men🤔 C5 hjulupphängningar har identiska spindlar fram och bak, typ.. Edited November 23, 2025 by steel 1 Quote
steel Posted December 6, 2025 Author Posted December 6, 2025 Hej, har väl inte riktigt presenterat målbilden för själva bygget men här kommer den: Far runt mycket på grusväg då den sport jag ägnar mig åt, orientering, är ute i skog och mark. Många parkeringar på tävlingar är ute på åkrar etc. Dagens moderna bilar är varken byggda för grusväg eller åkrar om man inte har en pickup eller liknande. Kanske naivt att tro att man kommer att nyttja Porschen till detta men det är alltid bra med en målbild för att hålla motivationen uppe😃👍 Och lite fränt vore det allt !! Mvh Pär 6 Quote
steel Posted December 8, 2025 Author Posted December 8, 2025 (edited) Några produktionsbilder. Fjädringen och motorfästen klara bak. Håller nu på med framvagnen. Planerar för batteriboxen och behöver då ha koll på rattstång, bromscylinder etc. Hjärnan, ja jag använder den, går på högvarv för att planera alla rör och grejer kors och tvärs. Det svåra, som vanligt, är att inte sätta dit nått i onödan. Kul info: orginalstolen vägde 14,8 kg. Skalstolen i glasfiber 7,8 kg. Okul info: orginalstolen stinker mögel, var tvungen att ta bort den ur verkstaden. Mvh Pär Edited December 8, 2025 by steel 3 Quote
steel Posted December 9, 2025 Author Posted December 9, 2025 Fortsatt med framvagnen. Passade på att helsvetsa innan jag skar bort fixturen. Börjar få till det med ett stort utrymme för batteripack. Skruvade dit a-armar, styrväxel och coilovers för att se hur det blir. Mvh Pär 3 Quote
steel Posted December 10, 2025 Author Posted December 10, 2025 Nu är även coilovers på plats fram. Blir nästan en orgie i lättningshål med cnc:n, är så enkelt att lägga till. Nu är det inte många rör kvar. Inte 100 % nöjd, kunde ev gått ner i dimension på nått ställe och kanse har det gått att plocka bort nått rör. Suger lite på det. Nu plåtar och pedaler. Beställde en sickmaskin på Amazon för att få lite snits på dem. Mvh Pär 2 Quote
Tomas Posted December 11, 2025 Posted December 11, 2025 Ser att det finns elektrisk styrväxel på en del RX 8'or, det kanske är nåt för dig Pär så slipper du en servopump Quote
steel Posted December 11, 2025 Author Posted December 11, 2025 @Tomas Tack för tips Tomas ! Har dock en sån liggande: Väldigt tung, kräver dessutom ett canbus styrkort, 250 USD. Styrväxeln är till salu. Har en MX5 nc styrväxel samma bredd som Rx. Tänker t.o.m plocka bort servofunktionen då bilen förhoppningsvis blir relativt lätt. Mvh Pär Quote
EUSSVEN Posted December 12, 2025 Posted December 12, 2025 Jag kör med ett sådant här arrangemang: https://mgaguru.com/mgtech/steering/sr302.htm Har en potentiometer att vrida på för att emulera känsligheten. (PWM för hastighetssignal) från en extern låda. Skulle kunna koppla det via växellådan för att få det progressivt, men har aldrig känt att den blir för lättstyrd i högre hastigheter. Men med ett tyngre fordon + andra parametrar kan det behövas? 1 Quote
steel Posted December 12, 2025 Author Posted December 12, 2025 @EUSSVEN Tackar, det där såg väldigt trevligt ut, dessutom enkelt att styra. Har gott om plats kring rattaxeln. Ska definitivt överväga det alternativet, kräver inte så mycket ombyggnation ifall man inte har muskler nog att styra utan servo ! Quote
steel Posted December 12, 2025 Author Posted December 12, 2025 Lite trixigt att få dit pedaler på bekväma positioner. Har en ide om att inte använda servo på bromsen heller. Vill då få till en bra hävstång. Har fått till det ganska bra. Gaspedalen, gör om... Mvh Pär 3 Quote
steel Posted December 13, 2025 Author Posted December 13, 2025 (edited) Lyfte på karossen för att kolla att alla höjder är korrekta, verkar stämma. Kunde t.o.m höja/förlänga bromsarmen med 25 mm för bättre kraft. Byggt ytterligare en gokart.. Annars mycket kliande i huvudet för hur få ihop kaross och chassie på bästa sätt, eller ska den vara lös ? Många mer eller mindre galna ideer snurrar i huvudet😬😬 God kväll ! Edited December 13, 2025 by steel 2 Quote
steel Posted December 14, 2025 Author Posted December 14, 2025 Börjat svetsa chassiet och plåtar. Sickverktyget funkar över förväntan. Enda dåliga är mellan stativet och verktyget. Sitter en M10 bult i gjutgods som ska låsa. När man tar i och vevar samt håller i plåten roterar altihop med krokiga rillor som följd. "Uppfann" punktsvetsen igen, har en pneumatisk stans som gör ett 5 mm hål, bränner sedan med Mig, full kräm. Blir nästan helt slätt. Går dessutom väldigt fort, passar mig. Tyvärr har jag inte ro i kroppen för finlir, är och förblir bysmed.. Kan nu stoltsera med en 420 mm lång bromspedal. Blir en 740 huvudbromscylinder, sitter en sån på SuperV8, funkar bra. Mvh Pär Quote
steel Posted December 16, 2025 Author Posted December 16, 2025 (edited) Sprättat loss chassiet från jiggen och börjat helsvetsa. Blir vägning efter golvplåtarna kommit dit. Spännande vad chassiet kommer att väga ?? Edit: Eltrucko chassiet, ( namngiven av LUPUS), vägde in på 177 kg. Tippar på 140 kg 👍 Hoppas det blir första och sista gången jag ser den upp och ner.. Mvh Pär Edited December 16, 2025 by steel Quote
steel Posted December 18, 2025 Author Posted December 18, 2025 Chassiet vägde 128,7 kg, bättre än förväntat👍 Fått dit hjulupphängningar, ratt pedaler och motor. Skruvade även dit PDM:en, känns stor och tung, men får vara så för nu. Är annars nöjd, fick ihop det bra till slut. Mvh Pär 1 Quote
Danielsson Posted December 18, 2025 Posted December 18, 2025 Alltså helt otroligt vilket tempo du har. Och snyggt blir det! Ska bli skoj att se hur du får ihop karossen mot ramstrukturen sen. En fundering, vad kör du för rörbock? Quote
steel Posted December 19, 2025 Author Posted December 19, 2025 (edited) Tack, @Danielsson ! Har en sådan här, funkar väldigt bra även på klena tunna rör: Är lite fundersam själv hur jag ska få ihop kaross och chassie på bästa sätt. Fram är inga problem, där är planen klar. Problemet är från huvudbågen och bakåt. Vill gärna ha bagageutrymme. Många ide'er dock. Suger på det ett tag. Mvh Pär Edited December 19, 2025 by steel Quote
steel Posted December 19, 2025 Author Posted December 19, 2025 Börjat plocka ihop pluggen fram. Men mycket sociala strörningar nu, snart dags för andra sittningen idag 😡 Och sedan jul ??!! Tänkte det kan vara bra att ha pluggen på gång och gå i mellan då det ska härda/torka osv. Mvh Pär Quote
steel Posted December 22, 2025 Author Posted December 22, 2025 Har plockat isär EV6 batteriet för att kunna mäta upp modulerna för konstruktion av batteribox. Sitter 32 moduler med 2p6s då det är ett 800V system. Ska ha hälften dvs 16 moduler vilket blir 96s ca: 400 V. Resterande batterier är till ett annat spännande projekt. Modulerna mäter bxlxh 140x430x11. Här ser man kylkanalerna som slingrar sig under batteri cellerna. Det blå på botten i lådan på första bilden är en pasta som gör att cellerna får kontakt med ytan där kylvätskan cirkulerar. Mvh Pär 2 Quote
steel Posted December 26, 2025 Author Posted December 26, 2025 Bygger lite bil på morgonkvisten. Fäste för handbroms 😃👍 Mvh Pär 3 Quote
arvidszon Posted December 26, 2025 Posted December 26, 2025 Jäklar vilket kul projekt och vad snabbt det går undan! Vad är det för liten bil man skymtar i bakgrunden på första bilden i förra inlägget? 🤔 Vad för cnc-maskin är det du har tillgång till? Ser att du har cam-berett i Fusion 😀 Quote
steel Posted December 26, 2025 Author Posted December 26, 2025 (edited) Tackar, @arvidszon ! Bilen som skymtar är Bexanders El Clio, numera gårdsbil. Väldigt praktisk. Är en DIY cnc, se under fliken "Allt annat" Mvh Pär Edited December 26, 2025 by steel Quote
steel Posted December 27, 2025 Author Posted December 27, 2025 (edited) Gjorde en batteribox i papper för 16 moduler. Vände och vred, får bli så där. Har lagt åtskilliga timmar på gaspedalen. Testat 3 olika med olika infästningar, inte nöjd. Den som passade bäst lyckades jag inte hitta pinouten. Var nån 5 stifts Bosch som bara fanns på MB Vito nån enstaka årsmodell. Testat och mätt till vansinne😡 Edited December 27, 2025 by steel 1 Quote
LUPUS Posted December 28, 2025 Posted December 28, 2025 Vad uppskattar du 16 moduler kommer väga ? ( går ju säkert googla men lättare fråga 😄) Quote
steel Posted December 28, 2025 Author Posted December 28, 2025 😃👍 @LUPUS De väger ca 170 kg! Mvh Pär Quote
LUPUS Posted December 28, 2025 Posted December 28, 2025 Och det är ca 30kwh ? mitt 38kwh med skal väger 300 ☹️ Quote
steel Posted December 28, 2025 Author Posted December 28, 2025 (edited) Det är exakt 38.7 kWh. Bästa batteriet enligt Mikael👍 Vikten är endast batterimodulerna. Du får byta..igen. Edited December 28, 2025 by steel Quote
steel Posted December 29, 2025 Author Posted December 29, 2025 (edited) Grejat med pluggen. Satt aluplåtar och fyllt med byggskum. Tar bort alla luftintag fram till kylare och lampor. Är ju en elbil. Alla lamphus trasiga eller glas spräckta. Blir inte mycket kvar som kommer att användas av orginalporschen. Mvh Pär Edited December 29, 2025 by steel Quote
steel Posted December 30, 2025 Author Posted December 30, 2025 Har en vag känsla att jag kommer att ångra att jag "limmade" fast huven med byggskum🤔 Måttade upp drivaxel och svetsade ihop samt testade att längden var rätt. Samma längd bägge sidor. Planerade även dragning av bromsrör och handbromsvajrar. Får skära ut några fästen i CNC:n 😃 Quote
steel Posted January 4 Author Posted January 4 Har nu dragit alla bromsrör samt fixat handbromsen. 4:e gaspedalen passade utmärkt. Ursäkta tjatet men CNC:n förenklar bygget enormt. Fäste med flänsar och lättningshål. Nu blev det bekvämt. Sandspackel är billigt och lättarbetat men vid lite tjockare lager är torktiden lååång. Men snart så. 1 Quote
steel Posted January 6 Author Posted January 6 Har nu förseglat sandspacklet med 2K epoxi grund. Fortsätter nu med polyester finspackel. Quote
steel Posted January 7 Author Posted January 7 (edited) Roade mig med att väga Leafpaketet då jag ändå lyfte ur motorn för att ta bort handbromsfunktionen ur växellådan. Blev positivt överraskad då vågen stannade på 116,4 kg !! Enligt uppgift ska den väga 140 kg. Vägde även PDM:en (dc-dc, laddare och högvolt kopplingslåda) delen längst upp. Vägde även motsvarande från Mitsubishi Outlander. Sparar 11 kg i vikt med Outlanderns låda men tappar i laddningeffekt. Får endast typ 20 km distans i timmen mot 40 km med Leaf. Nää, det blir drygt. Man har ju även chademo DC laddnings möjlighet i Leaf PDM:en. Edited January 7 by steel Quote
LUPUS Posted January 8 Posted January 8 (edited) du har väl egen chademo i ladan 🙂 Jag trodde fakiskt inte det skulle va så bra med snabbladdning som det är. utan den hade man varit ordentligt limiterad i var man åker trots 20 mil range men detta är ju version ett ändå 😉 är ju bra med lite uppgraderinsg möjligheter till CCS senare Edited January 8 by LUPUS Quote
steel Posted January 8 Author Posted January 8 Tyvärr ingen chademo.. Ja, tror man blir väldigt begränsad utan snabbladdning. Tror vår kompis i vårt östra grannland löst det med adapter mellan chademo och ccs. Sedan går det att fixa chademo i zombiverter. Quote
bexander Posted January 9 Posted January 9 Det finns opensource CCS-styrning här: https://openinverter.org/wiki/Foccci 1 Quote
Tomas Posted January 9 Posted January 9 MG laddarna/dcdc finns med 6,6kW laddning och är ungefär hälften så stora och halva vikten mot Outlander-laddaren. Vet inte om de stöds än av Zombeverter men det har säkert Bexander bättre koll på 1 Quote
steel Posted January 9 Author Posted January 9 MG laddare/dc-dc lät väldigt intressant. Tyvärr verkar den inte stödjas av Zombieverter, än iaf. Quote
bexander Posted January 9 Posted January 9 (edited) 7 timmar sedan, Tomas sade: MG laddarna/dcdc finns med 6,6kW laddning och är ungefär hälften så stora och halva vikten mot Outlander-laddaren. Vet inte om de stöds än av Zombeverter men det har säkert Bexander bättre koll på Verkar gå att få det att funka med MG laddare/dcdc men inget fullt ut stöd i Zombiverter ännu... https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=5855 Edited January 9 by bexander Quote
steel Posted January 10 Author Posted January 10 (edited) @bexander Kul, då kan det förhoppningsvis vara möjlighet till lite lättning och uppgradering framöver. Ska nog fokusera på hålla det enkelt och besikta först till en början dock. Lyfte på karossen för lite check och motivationshöjning. Annars är det mycket spacklande, slipande och grundlackande. Fått dit flänsar för vaccumpåse. Snart dags för topplack. Edited January 10 by steel Quote
steel Posted January 12 Author Posted January 12 Har idag åter igen gett Jaffalacken ett ansikte. Första lagret, ska nu våtslipa med 400 papper. Quote
steel Posted January 13 Author Posted January 13 Har plockat med lite smågrejer. Fick dit en kylare, enorm sak. Satte den på motorn, korta slangar och bra ifall motorn ska ur. Har våtslipat och lagt andra lagret 2k topplack. Gjorde lite tunnare blandning, blev bättre. Underarbetet inte 100 % men har nu inte längre tålamod med det. Nästa vaxning och förberedelse för gjutformar. Ska bli kul 😃 1 Quote
steel Posted January 15 Author Posted January 15 (edited) Har börjat tillverka delar till batteriboxen. Mycket att ta hänsyn till. Gick torr på material. Väntar på att 2k lacken ska härda riktigt för att undvika problem med formen till fronten. Edited January 15 by steel 1 Quote
steel Posted January 20 Author Posted January 20 Snart klart för gjutning. Vax, spelkort och PVA. Designade fäste för litet batteri, behövs egentligen bara för styrlogiken då dc-dc tar över när allt hoppar igång. 4 Quote
LUPUS Posted January 22 Posted January 22 (edited) On 2026-01-13 at 20:59, steel sade: Har plockat med lite smågrejer. Fick dit en kylare, enorm sak. Satte den på motorn, korta slangar och bra ifall motorn ska ur. jag "överhettar" faktiskt min motor vid konstant körning på motor väg typ 30 min i 130+ ( det blir > 90C) eller 10 min på kinekulle. Troligen någon snålt ställd temp vakt som varnar, men har ingen kyl fläkt utan litar på fartvinden ( och väldigt dålig maskning av kylet). Brukar räcka med 2-3 min normal körning så sjunker det snabbt . Samtidigt kan man lägga handen på alla slangar vid normal körning så min slutsats är VÄLDIGT låg värme utveckling tills man tar sig in i höga varvtal (max hastighet i mitt fall 150km/h ) och hög last och börjar krypa in i de lite sämre verknings graderna. Edited January 22 by LUPUS Quote
steel Posted January 22 Author Posted January 22 (edited) @LUPUSIntressant, då borde min kylare räcka. Kommer ihåg vi diskuterade kyleriet👍 Har börjat bygga på batteriboxen. 2 mm plåt. Sparat 7 kg om jag använt 4 mm aluminium. Har dock inte material eller förmåga att bygga i alu. Får vara uppgraderingspotential. Tyvärr gjorde jag ett 10 mm misstag på bredden av boxen. Som tur var kunde jag fräsa av 5 mm på aluvinklarna som batterimodulerna ska vila på. Blev positivt ist, mindre plåt, smalare skenor och mer hål. Lättare👍 Gjutit första delen av formen, vilken stress. 4 st 450 mattor 😬 Vinylester. Fundering på kylning av HVbatteri. Finns 12V kanalfläktar och kopplar man ihop en sådan med en intercooler i ett slutet system med passande rörflänsar i botten och toppen på batteriboxen borde det väl funka ? Intercooler 547 kr på Skruvat. Edited January 22 by steel Quote
Recommended Posts