Rockhound Posted September 18, 2025 Posted September 18, 2025 Hej. Jag har lite funderingar gällande min tryckstång(eller vad det heter) som går mellan pedalen och bromsvågen. Jag fattar inte hur jag ska få till det enligt min besiktningsmans(SFRO) önskemål. Jag har en gaffel mot bromspedalen som precis kan röra sig tillräckligt mkt. Sedan har jag en M8 som går från den gaffeln in i bromsvågen. Bromsvågen har i sin tur en gaffel med M8 gänga så den passar perfekt. Så det sitter säkert och bra. Helt utan glapp och man kan inte dra bromspedalen mot sig så att något hoppar ur eller lossnar. Jag har bra bromsverkan enligt bes mannen. Hur ska jag bygga om detta? Enligt bes mannen får jag inte ha två gafflar. Se bild på hur det ser ut. Hade hoppats på att hinna köra lite innan snön kommer, men börjar ge upp den tanken. Alla tips välkomnas!!! Quote
therealpinto Posted September 19, 2025 Posted September 19, 2025 Det är inte så lätt att förstå baserat på din beskrivning, bäst är väl att prata med besiktningsmannen? Vad är det för typ av bromsvåg, dvs hur ser det ut till vänster i bild? Min bedömning på bilderna är att det finns ett par tveksamheter. Till att börja med ska man vara noga med att välja komponenter i tryckstång till bromssystem som är avsett för den typen av användning. Gafflar och gängstänger från okända leverantörer är alltid en risk. Tänk på att systemet ska klara 980 N (säg 100 kg) på bromspedalen utan skador. Mina uppgifter är att en M8 8.8 klarar ungefär 2340 kg, med pedalutväxling på 5:1 har du alltså 500 kg på gafflarna och tryckstången (7:1 ger 700 kg). Det är rent mekaniskt sett inte "rätt" att ha en skruv genom gaffel och pedal som det ser ut att vara, utan en stödhylsa så man kan dra åt skruven till rätt moment. Bara en nylock som man drar åt "löst" är egentligen inte rätt lösning. En sprint som i andra änden är mer korrekt. Om det sedan är ett allvarligt problem eller inte (förutsatt att det inte är en helgängad skruv genom pedalen) kan man ju diskutera. Quote
Mats Karlsson Posted September 19, 2025 Posted September 19, 2025 Skulle det funka att göra så här? Ta bort gaffelfästet på hylsan i bromvågen och svetsa dit lämplig lång mutter (röd) I den kan gängstången fästas eller gängad pinne i bättre kvalitet. (orange) Mot pedalen sätter du gaffeln med sprintlåsning (grön+blå). Vill man ha mindre delar så kan man kanske göra en gängad stång i lämpligt material och svetsa mot bromsvågshylsan (koll på materialspecar etc krävs nog) Quote
Klubbsson Posted September 19, 2025 Posted September 19, 2025 Fast gaffel av plattjärn borde vara enklast. Går inte att justera men du vet ju redan längden och det är inte svårt att göra en gaffel till. Quote
Rockhound Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 Tack för förtydligande. Såhär ser bromsvågen ut. Påpekandet från besiktningsman är att det blir tre leder, gaffel - stång - gaffel. Och jag säger inte emot honom, jag vet bara inte hur jag ska bygga annars?! Quote
Rockhound Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 17 minuter sedan, Klubbsson sade: Fast gaffel av plattjärn borde vara enklast. Går inte att justera men du vet ju redan längden och det är inte svårt att göra en gaffel till. Gillar idén! Men frågan är vad skillnaden blir mot dagens lösning. Största skillnaden är kanske att din lösning blir starkare. Men det är inget bes mannen påpekat. Det han påpekar är att ”det blir tre leder”. Och det skulle det bli med din lösning också. Quote
Rockhound Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 28 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Skulle det funka att göra så här? Ta bort gaffelfästet på hylsan i bromvågen och svetsa dit lämplig lång mutter (röd) I den kan gängstången fästas eller gängad pinne i bättre kvalitet. (orange) Mot pedalen sätter du gaffeln med sprintlåsning (grön+blå). Vill man ha mindre delar så kan man kanske göra en gängad stång i lämpligt material och svetsa mot bromsvågshylsan (koll på materialspecar etc krävs nog) Ja det skulle kanske funka. Men kommer det inte bli brytningar i svetsen när pedalen rör sig? Tänker om rörelsen på tryckstången inte är helt rak/linjär. Förstår du hur jag menar? Tror dock denna lösning är den enda godkända, fast jag själv tycker det borde bli mer brytningar och därmed svagare. Men jag är ju ingen expert, därför jag frågar här. 😁😁 Quote
Klubbsson Posted September 19, 2025 Posted September 19, 2025 26 minuter sedan, Rockhound sade: Gillar idén! Men frågan är vad skillnaden blir mot dagens lösning. Största skillnaden är kanske att din lösning blir starkare. Men det är inget bes mannen påpekat. Det han påpekar är att ”det blir tre leder”. Och det skulle det bli med din lösning också. Det besiktningsmannen hänger upp sig på är att förmodligen att gängstången kan gänga upp sig då det inte går att rotationslåsa den på ett bra sätt mot gaffel A eller gaffel B, viket ger tre leder. På fasta gaffeln jag ritade har du bara en led mot pedal och en led mot cylinder och den kan omöjligen gänga upp sig. En traditionell vantskruv skulle förmodligen bli för lång, där brukar man trådlåsa mittstycket. Quote
Mats Karlsson Posted September 19, 2025 Posted September 19, 2025 1 timme sedan, Rockhound sade: Ja det skulle kanske funka. Men kommer det inte bli brytningar i svetsen när pedalen rör sig? Tänker om rörelsen på tryckstången inte är helt rak/linjär. Förstår du hur jag menar? Tror dock denna lösning är den enda godkända, fast jag själv tycker det borde bli mer brytningar och därmed svagare. Men jag är ju ingen expert, därför jag frågar här. 😁😁 Men kan inte den svarta detaljen som jag ritat den röda muttern på rotera? Annars behöver vi nog en bild på hur bromsvågen ser ut för att förstå hur det hänger ihop. Quote
Rockhound Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 43 minuter sedan, Klubbsson sade: Det besiktningsmannen hänger upp sig på är att förmodligen att gängstången kan gänga upp sig då det inte går att rotationslåsa den på ett bra sätt mot gaffel A eller gaffel B, viket ger tre leder. På fasta gaffeln jag ritade har du bara en led mot pedal och en led mot cylinder och den kan omöjligen gänga upp sig. En traditionell vantskruv skulle förmodligen bli för lång, där brukar man trådlåsa mittstycket. Han säger: Du kan inte ha två länkar på en bromsstång. Det blir då så att bromsstången viker sig vid hårt pedaltryck. Inget om att det kan gänga upp sig. Med din lösning blir det fortfarande två länkar. En vid pedalen och en vid bromsvågen. Eller tänker jag fel? Din lösning är ju den absolut lättaste att göra och borde vara väldigt stark. 👍 Jag har försökt hitta lämplig lösning i SFRO handboken men hittar ingen sån info. Quote
Rockhound Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 17 minuter sedan, Mats Karlsson sade: Men kan inte den svarta detaljen som jag ritat den röda muttern på rotera? Annars behöver vi nog en bild på hur bromsvågen ser ut för att förstå hur det hänger ihop. Nej. Den svarta detaljen kan röra sig upp och ner. Finns bild högre upp. Lägger även in en bild underifrån. Till höger i bild syns genomföringen genom torpedväggen. Där min M8 är gängad. Quote
therealpinto Posted September 19, 2025 Posted September 19, 2025 Det är ett missförstånd i hur den typen av pedaltransmission fungerar. Jag har pratat med din besiktningsman, så principen är OK - hylsan till balansaxeln hänger ju i en pendel så man behöver två leder med den typ av pedal du har. De kan inte vika sig så länge rörelsen är normalt kort. Ring och prata med honom och skicka bra bilder så kommer det lösa sig. Det här är en del som inte är så lätt att se när bilen är komplett för slutbesiktning. Ett bra tips generellt när man har sådana komponenter är att förbereda sig med foton som visar funktionsprinciperna. Tanken bakom den här konstruktionen är att den ska ersätta tandemcylinder och oftast bromsservo i en "vanlig" bil och då monteras den oftast mer synligt. 3 Quote
Rockhound Posted September 19, 2025 Author Posted September 19, 2025 STRÅLANDE!!! Tusen tack för förtydligande, klargörande och hjälp. Vilken bra fredag det blev. Från oförstående/uppgiven till lättad och glad. 1 Quote
Recommended Posts