heralue Posted August 20 Share Posted August 20 Håller på och snurrar med nästa bygge och då hittade jag detta. Vad är vitsen/fördelen med detta ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted August 20 Share Posted August 20 (edited) Lägre ofjädrad vikt jämfört med stel axel. Diffklumpen sitter fast i chassit, och enklare än dubbla a armar. Kompromiss? Edited August 20 by Christer J 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 20 Share Posted August 20 Själva infästningen är ju av samma modell som den du har på en wattlink infästning fördelen är att axlen inte rör sig nåt i längsled vilket i teorin kan ge en aning bättre fäste. man kan göra en liknande upphäning med en stel axel fast du får antagligen göra det som en dubbel fourlink med spinner då ! 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 20 Author Share Posted August 20 Känns lite som ”övervåld” Kör nog lite mer traditionella stag för min de Dion installation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted August 20 Share Posted August 20 En vanlig fyrlänk på en sjua är ganska kort, vilket ger roll steer. Wattslänkage i längstes kan nog i teorin hjälpa mot det. Samtidigt verkar inte sjuaägare med stel axel ha problem med roll steer så om det gör någon skillnad är en bra fråga. Varför inte individuell hjulupphängning bak? /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted August 21 Share Posted August 21 Caterham (som det ser ut att vara) har desutom inget panhardstag utan ett A-stag som är fäst på mitten av de-dionaxeln och under momentstagens främre infästning. Staget syns delvis på bilden. Utöver rollsteer tror jag att konstruktionen vrider och bryter mer på de-dionröret när den rör sig i längsled än på en konventionell 4-link med panhardstag. Jag har läst en del om Caterhams där fästet för A-staget på de-dionröret brutits loss. Vet dock inte om problemet gäller även de med watt-länk. A-staget tar mindre plats och bakre delen av chassit kan göras klenare jämfört med panhardstagskonstruktionen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 21 Author Share Posted August 21 20 timmar sedan, tpau sade: En vanlig fyrlänk på en sjua är ganska kort, vilket ger roll steer. Wattslänkage i längstes kan nog i teorin hjälpa mot det. Samtidigt verkar inte sjuaägare med stel axel ha problem med roll steer så om det gör någon skillnad är en bra fråga. Varför inte individuell hjulupphängning bak? /T Individuellt platsar inte i min tilltänkta kaross därav de Dion. Precis som @HovstaSX360 är jag rädd för vridningen av de Dion röret så det blir 4-länk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Lindvall Posted August 21 Share Posted August 21 Det ser ut som att det är mycket högskolepoäng i den där konstruktionen, min ser betydligt enklare ut. Jag är dock inte pappa till min så jag har inga beräkningar på hållfastheten men jag har provocerat väldigt mycket i sommar och jag ser inte den som en svag punkt.Hittar inga vettiga bilder nu men det borde finnas i min tråd ifall du vill ha inspiration. Mvh Mattias Skickat från min iPad med Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 21 Author Share Posted August 21 Jag vet nog vem som var pappa 😉.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted August 21 Share Posted August 21 Om senaste bilden visar vad du tänkt bygga kanske Caterhams lösning med A staget och wattlänk på momentstaget passar bättre i alla fall. Ett långt panhardstag med stabil upphängning är inte så lätt att dölja. Jag kanske var lite otydlig i mitt tidigare inlägg men jag menade att A-staget i kombination med enkla momentstag skulle skapa vridningar i de-dionröret . Wattlänken på momentstagen reducerar det då momentstagets fäste i de-dionröret bara rör sig upp och ner. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 22 Share Posted August 22 Från wikwipedia, De Dion-hjulupphängningar uppfattas som exotiska och används sällan. Daimler AG:s stadsbil Smart Fortwo, Mitsubishis motsvarande Mitsubishi i och Caterham Seven är de enda bilar som använder denna hjulupphängning idag, liksom vissa kit-car-tillverkare. Under 2000-talet använde Toyota konstruktionen i den fyrhjulsdrivna varianten av Urban Cruiser. Äldre bilar som använt De Dion-axel inkluderar första generationens Mazda Cosmo, Alfa Romeo Alfetta, Alfa Romeo 75, Lancia Aurelia (från och med fjärde serien), Lancia Flaminia, Volvo 300-serien och Rover P6. Några av de största Opel-modellerna, såsom Diplomat B från 1969 liksom den schweiziska sportbilstillverkaren Monteverdi använde också den här typen av hjulupphängning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.