Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag vill få ett hum om hur mycket tid det tar att bygga ihop ett rullande chassi med en hel bur. 


Ni som byggt några bilar och ramar och kanske jobbar med mek & svets till vardags och har rätt verktyg och vana att använda dem!

Hur många arbetstimmar skulle ni kalkylera från det att materialet ligger i verkstan till att det går att rulla ut chassit inklusive infästningar för pedalställ bromscylindrar, kylare, bälten osv osv,,   Tiden det tar att införskaffa, renovera och snygga till alla donator delar som behövs räknas inte in utan utgå  ifrån att alla delar ligger redo på hyllan.. 

vad tror ni då är rimlig tid för er? 
Och vad har det tagit för er som vanligtvis inte har verktyg eller svets i händerna under normal arbetstid? 

Jag tänker nämligen att jag själv som händig amatör bör kalkylera 5-10 gånger fler timmar mot en erfaren mek eller är det för optimistiskt? 😅

Edited by B.Svensson
Posted

För rullande chassi med fjädring, styrning, pedalställ 
Min bedömning med förutsättningar är enl följande:

- komplett ritningspaket skall finnas tillräckligt för bla laserskärning av plåtar, svarvade detaljer, bockade rör mm mm.  
- enkelt coilover fjädersystem , inga pushrod eller dyligt.  
- enkel stel bakaxel

Arbetstid : 375-450 timmar. 
Timdebitering :400-500 kr + moms.  
Materialkostnader tillkommer, såsom rör, spindlar, bakaxel, styrväxel, pedalställ, ratt med rattstång, stolar. Kostnader för tjänster tillkommer, såsom laserskärning och rörbockning.

 

  • Thanks 1
Posted

Hej Göran , tack för input. 
400hx 450x1,25 = 225 000kr 

baserar du detta på egen god erfarenhet av rambygge och har egen utrustad verskstad? 
 

Posted

400h låter rimligt.

Jag såg för många som svetsat en halvfärdig ram och inte kommit längre utan säljer, därför valde jag att börja med en byggsats. 

Hur fort det går för dig att bygga är mycket en funktion av hur du är som person.

En del personer får massor gjort och gör om det som inte blev bra, andra som jag tänker alldeles för länge.

En del är perfektionister och gör om allt 5 gånger tills det blev helrätt, andra är supernöjda med OK.

Byggsatsramarna har nog väldigt rimliga priser… Och nivån är oftast helt ok även om det finns gott om utrymme för förbättring.

/T

 

  • Thanks 1
Posted

Tack tpau för din input… 

Jag tolkar det som att 400h är för en händig amatör.. eller tolkar jag fel? 
Det innebär ju att det nog tar ett år typ på fritidsbasis..  Det är kanske som du säger att ett kit kanske är en prisvärd lösning på sista raden likväl… 

köpte du dit kit innan eller efter brexit och vet du tullsats och fraktkostnad och hur man hanterar momsen i uk? 

vilket fabrikat valde du? 

Posted

Jag tycker inte man ska titta på timmarna, man ska titta på om man gillar den delen av byggprocessen. Det får helt enkelt ta den tid det tar, jag kunde inte föreställa mig att det skulle ta så här lång tid 🙂

  • Thanks 1
Posted (edited)

Jag byggde mitt Locost rullande chassi på ca 9 månader.

Då var den en välkänd utprovad design där det fanns ritningar på allt och jag hade möjlighet att låna färdiga fixturer för länkarmar etc. Dvs ingen konstruktionstid att tala om.

Jag är en hyfsad hobbymek men hade bara renoverat andra sportbilar tidigare (VW/Porsche) med jobb som ingenjör inom tillverkade metall industri så jag hade tillgång till CAD och laserskärning för plåtdetaljer etc.

Jag uppskattar att jag la ca 15 timmar i veckan vilket ger 9*4*15=540 timmar.

Edited by Mats Karlsson
  • Thanks 1
Posted

Jag köpte kit 2010 då kostade grundkittet 27’ + moms och frakten tror jag var 6 till plus att jag köpte av svensk generalagent som tog ca 5 för hjälpen (mycke pengar men bra hjälp), med lite extra landade min slutnota på ca 75? för kit. 
Så priserna har gått upp men det är inte bara Brexit du betalar ju svensk moms och inte brittisk så det är 5% extra + lite admin jfr tidigare. 
Vår svaga krona och allmän inflation både här och i GB är nog snarare orsaker till prisförändringen.

Om du köper byggsats se till att de ha 2mm godstjocklek, (fast kanske inte i golvplåten som jag också fick) samt att du får med dig materialspecifikationer och hänvisning till vilka kulleder och helst även scrub (dvs spindelgeomegri)

Jag köpte en Zero från GBS, en del i deras prisökning är kvalitetsförbättring och en del är att de defakto gjorde konkurs vid prisnivån de hade när jag köpte.

/T

  • Thanks 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...