Jump to content

Val av däck till Monoposto, jag är villrådig


Recommended Posts

Jag har kommit till den punkten där jag måste bestämma vilka däck jag ska köpa men jag har beslutsångest.  
På grund av lätt OCD så vill jag ha samma fabrikat och mönster på båda axlarna men alla fabrikat har inte det. 

Jag har dessa två förslagen, vad ska jag välja, vad är Era råd ?

IMG_1494.thumb.jpeg.b94e19322bd61a8fdc812a1700d730a0.jpeg
 

 

IMG_1493.thumb.jpeg.f7174165fce5fe295f772bc0035dbe55.jpeg

Däcken ska sitta på denna bilen

IMG_1488.jpeg.c0a20b68f721f6cff2a4484eef70ea5c.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Då hade jag valt gatdäck. Man kan köra riktigt snabbt med dem ändå. Lägre pris och mer förutsägbara vid vanlig gatkörning. 
Tyvärr blir lastindex högt med de dimensionerna, så stommarna kommer upplevas stumma med den låga vikt du kommer ha. Gäller både r-däcken och de vanliga.

Link to comment
Share on other sites

R-däck är väl ofta ganska "feta" i sin bredd jämfört med motsvarande storlek i gatdäck så om du anpassar skärmarna till R-däck nu så kanske gatdäck senare kommer se väldigt taniga ut jämfört med skärmarna senare. Jag skulle valt gatdäck, med din låga vikt kommer dom hålla relativt bra på bana ändå och när du inte jagar varvtider så känns R-däck som överkurs. Extra plus för gatdäcken om du skulle överraskas av en regnskur nångång. 

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Morty sade:

Då hade jag valt gatdäck.

 

2 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Jag skulle valt gatdäck,

Tack för råden och motivationen till varför gatdäck är ett bra val.  Jag beställer gatdäck och känner mej nöjd 😄 

Link to comment
Share on other sites

275/40r17 verkar vara en lite ovanligare dimension, finns det en annan som är likartad men vanligare?

Till mustangen gick jag till 18 tum för att det var så svårt att hitta kostnadseffektiva fälgar o däck i 17 tum.

Den fick 285/35r18 i bak, vilket borde vara typ samma rullomkrets. Men det blir nästan lite fånigt när man ser det hjulet bredvid sjuan. På mustangen blev det nästan litet dock.

Jag har för övrigt fortfarande inte lyckats överhetta mina gatdäck på bana (på sjuan, automat och säten utan skålning gör Mustangen mindre banvänlig 🤭).

/T

IMG_1526.jpeg

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, tpau sade:

275/40r17 verkar vara en lite ovanligare dimension

Lite ovanlig dimension, bredaste däcket på 17" som inte kostar över 3500kr stycket.  Jag kommer att ha stålfälgar som breddas till 10,5".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...