Zepp71 Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Jag har extremt svag eller ingen styråtergång på min Almax Roadster. Vet att det i första hand är Caster vinkeln som påverkar. Jag ställde castervinkel nästan max (gjorde ingen skillnad) kan ge ca 0,5° till då till ca 7°. Skall man ha mer Caster? Övriga inställningar, påverkar det styråtergång? Vad är optimal framvagnsinställning på en haynes rodster/seven? 0.5° Toe in? 1° camber? Har ganska stor styrradie! Ger stor styrradie dålig styråtergång? Mvh Tomas Quote
Mats Karlsson Posted October 12, 2023 Posted October 12, 2023 Ja styrradie/scrub radie påverkar återgången. Jag har 7-8° caster, 17-20 mm scrub, -1,5° camber och aningen toe in och det funkar bra. (Sierra styrspindlar och chassi enligt Haynes boken) Alla byggen är lite olika så vad som funkar bra för en bil ger inte nödvändigtvis exakt samma egenskaper för en annan bil. 1 Quote
Zepp71 Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 Jag har nu ställt in framvagnen "ordentligt" Hyfsat cornerweight, ca -8 gr caster, -1,5 gr camber, lite toe in. I hastighet upp till 50km/h i stort sett obefintligt rattåtergång. Vid 55 km och uppåt, jättebra rattåtergång. Har ni bra rattåtergång i låga hastigheter? Quote
Mats Karlsson Posted October 13, 2023 Posted October 13, 2023 Om det blir lite upphåll i helgen så kan jag prova att filma lite åt dig hur min bil funkar. 1 Quote
Zepp71 Posted October 13, 2023 Author Posted October 13, 2023 Mats, ja gärna filma om du kan! Pratade med en polare ang styrväxeln. Det kan vara så att den är ny och ganska kärv. Ska finnas någon tråd om detta här. Har en ny escort mk2 styrväxel, köpte givetvis en heavy duty, den kanske är extra kärv/mycket motstånd i. Quote
therealpinto Posted October 14, 2023 Posted October 14, 2023 Jag tänkte precis skriva att det inte är ovanligt att en del av problemet ligger i att rattaxel eller kuggstång kärvar lite. Kuggstången brukar gå att justera men kanske ska man först prova att "slita in den" lite, dvs lägga en stund på att bara ratta. Sedan är det också så att lätta bilar har begränsad rattåtergång i låga farter, det är liksom fysik i det. Funkar det bra över 50 km/h skulle jag inte ligga sömnlös över det. 1 Quote
Zepp71 Posted October 14, 2023 Author Posted October 14, 2023 Jag öppnade ock kikade på styrväxeln, det är 10 st shims som sätter "preload" på växeln. Givetvis är tanken att man skall plocka bort shims varefter "mothållet" till kuggstången slits. Jag lade i ett extra shims, då går styrstången lite mindre kärv. och jag får till lite bättre rattåtergång. Skulle säga att jag har svag rattåtergång i upp till 50km/h men över 50 är den riktigt bra! Quote
sorin Posted October 14, 2023 Posted October 14, 2023 Var hittar man såna shims ? Jag har samma styrväxel på min Maxi . Min känns också lite trög . // Sorin Quote
Zepp71 Posted October 15, 2023 Author Posted October 15, 2023 Jag tilverkade ett "shims" i ett hårt packningsmaterial. Ska inte sitta så länge, tänkter jag. 1 Quote
Göran Nilsson Posted October 15, 2023 Posted October 15, 2023 20 timmar sedan, sorin sade: Var hittar man såna shims ? Köp bladmässning, finns i olika tjocklekar, klipp själv till önskat utseende. 1 Quote
vedde Posted October 24, 2023 Posted October 24, 2023 Jag har ganska svag återgång i upp till ca 50 och bättre därefter. Har funkat fint i 10 år om man bara håller i ratten😆 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.