Jump to content

Ingen styråtergång Haynes roadster/seven


Zepp71

Recommended Posts

Jag har extremt svag eller ingen styråtergång på min Almax Roadster.

Vet att det i första hand är Caster vinkeln som påverkar. Jag ställde castervinkel nästan max (gjorde ingen skillnad) kan ge ca 0,5° till då till ca 7°.

Skall man ha mer Caster? 

Övriga inställningar, påverkar det styråtergång?

Vad är optimal framvagnsinställning på en haynes rodster/seven? 0.5° Toe in? 1° camber?

Har ganska stor styrradie! Ger stor styrradie dålig styråtergång?

Mvh

Tomas

Link to comment
Share on other sites

Ja styrradie/scrub radie påverkar återgången. 

Jag har 7-8° caster, 17-20 mm scrub, -1,5° camber och aningen toe in och det funkar bra. (Sierra styrspindlar och chassi enligt Haynes boken)

Alla byggen är lite olika så vad som funkar bra för en bil ger inte nödvändigtvis exakt samma egenskaper för en annan bil.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har nu ställt in framvagnen "ordentligt"

Hyfsat cornerweight, ca -8 gr caster, -1,5 gr camber, lite toe in.

I hastighet upp till 50km/h i stort sett obefintligt rattåtergång. Vid 55 km och uppåt, jättebra rattåtergång.

Har ni bra rattåtergång i låga hastigheter?

 

Link to comment
Share on other sites

Mats, ja gärna filma om du kan!

Pratade med en polare ang styrväxeln. Det kan vara så att den är ny och ganska kärv.

Ska finnas någon tråd om detta här.

Har en ny escort mk2 styrväxel, köpte givetvis en heavy duty, den kanske är extra kärv/mycket motstånd i.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte precis skriva att det inte är ovanligt att en del av problemet ligger i att rattaxel eller kuggstång kärvar lite. Kuggstången brukar gå att justera men kanske ska man först prova att "slita in den" lite, dvs lägga en stund på att bara ratta.

Sedan är det också så att lätta bilar har begränsad rattåtergång i låga farter, det är liksom fysik i det. Funkar det bra över 50 km/h skulle jag inte ligga sömnlös över det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag öppnade ock kikade på styrväxeln, det är 10 st shims som sätter "preload" på växeln. Givetvis är tanken att man skall plocka bort shims varefter "mothållet" till kuggstången slits. Jag lade i ett extra shims, då går styrstången lite mindre kärv. och jag får till lite bättre rattåtergång. Skulle säga att jag har svag rattåtergång i upp till 50km/h men över 50 är den riktigt bra!

styrvxel.thumb.jpg.6c45b6a65e78d333d285486df7b8f1c9.jpg

styrvxelshims.thumb.jpg.4032cbbb62b0909a58cf3be450e51a0a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...