Jump to content

Val av topplockspackning


postmanpat

Recommended Posts

Skall byta topplock på fungerande bottendel (Zetec Blacktop), på den motorn som jag tar topplocket ifrån har det suttit en tunn metallskikts packning, har på hyllan en tjock fiberpackning. Topplocket kommer att planas, kommer fortsättningsvis köra sugmotor. Vilken packning skall jag välja?
/bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har fått några Zetec motorer av en kille som jobbar på Ford. Det har varit både Silvertopp och Blacktopp.

Fiber packningen sitter på Silvertoppen och av nån anledning så byttes det till MLS packning på Blacktoppen så

jag skulle nog köra med den.

 

//Nisse 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Om du planar topplocket är det viktigt att använda en tjockare packning för att säkerställa att det finns tillräckligt med tätning. En tunn metallskikts packning kan inte ge tillräckligt med tätning om topplocket är planat.

Den tjocka fiberpackningen är ett bra val för en sugmotor. Den är tillräckligt tjock för att ge tillräcklig tätning och den är också relativt billig.

Om du är orolig för att den tjocka fiberpackningen kan vara för tjock kan du välja en packning med en mellantjocklek. Denna typ av packning är vanligtvis gjord av metall och fiber och ger en bra balans mellan tätning och prestanda.

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, jannickz sade:

Om du planar topplocket är det viktigt att använda en tjockare packning för att säkerställa att det finns tillräckligt med tätning. En tunn metallskikts packning kan inte ge tillräckligt med tätning om topplocket är planat.

Den tjocka fiberpackningen är ett bra val för en sugmotor. Den är tillräckligt tjock för att ge tillräcklig tätning och den är också relativt billig.

Om du är orolig för att den tjocka fiberpackningen kan vara för tjock kan du välja en packning med en mellantjocklek. Denna typ av packning är vanligtvis gjord av metall och fiber och ger en bra balans mellan tätning och prestanda.

Inte för att vara grinig men blir inte sämre tätning för att man planar toppen.
Utan anledning till att använda tjockare packning är att kompresionsförhållandet ändras när man planar toppen. 
sen kan även kamtider bli fel om man har överliggande kammar. 
Sen vilket som är bäst är en annan fråga. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Är det en MLS (Multi Layer Steel )så tätar den nog. Sitter såna på alla Volvos vita (alu) motorer,en sån packning tål hög kompression och överladdning. MLS packningar brukar vara belagda med ett väldigt tunt skikt tätningsmedel. är blocket toppdeckat eller du kör med ej original kolvar så kanske du får kolla så att inte kolvarna sticker upp för mycket och träffar topplocket. 

Link to comment
Share on other sites

Ett hett tips är att användaren jannickz skriver väldigt mycket som en bot...en AI-genererad text som ska ge sken av att vara ett rimligt svar på posterna ovan.

Motbevisa mig gärna 🙂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, therealpinto sade:

Ett hett tips är att användaren jannickz skriver väldigt mycket som en bot...en AI-genererad text som ska ge sken av att vara ett rimligt svar på posterna ovan.

Motbevisa mig gärna 🙂

Drog ett meddelande så får vi se om den kan svara på DM 😄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...