Niclas Börjeson Posted January 11 Author Share Posted January 11 Mindre progress i garaget, desto mer digitalt. - Nytt svänghjul uppritat och under tillverkning - AP bromsarna modifieras till flytande skivor - Växellänkage signerat Ajden skall monteras och provas. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 23 Author Share Posted January 23 Förstärkt chassit med lite stag och framförallt några plåtar. Fick även flyttat bak och upp styrväxeln, vilket medförde att jag kunde få ihop alla vinklar och axlar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 23 Author Share Posted January 23 Fråga till den samlade hjärntrusten 😄 Bakbromsarna, på SGT så sitter bromsoket i Trailing edge. Dvs bakmonterat och handbromsoket i framkant. Byter man plats på dom får man bättre dragning för både vajer och bromsslang. Så länge luftningen är uppåt på oket så borde det inte spela någon roll, eller vad tror ni andra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted January 23 Share Posted January 23 (edited) Jag kan ha fel, men vad jag lärt mig är att man kan kolla på bromskolvens yta för att se om den har en primär "sida" den skall sitta på. Vissa kolvar har en högre kant på en del av cirkeln, och den kanten skall pressa bromsbelägget på den sida av skivan som roterar in i belägget vid framåtrörelse. Dvs, du kommer ha lite mer koncentrerad presskraft på framkant av beläggen i roterande tillstånd för att motverka vibrationer och missljud. Har du plan yta på bromskolvarna så gäller logiken du nämnt ovan, så länge luftningen är uppåt så är det ok. Snart märkar vi nog om jag lärt mig fel eller rätt när kommentarerna haglar in 😆 Edited January 23 by swedishGT40 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 25 Author Share Posted January 25 (edited) On 2024-01-23 at 13:10, swedishGT40 sade: Jag kan ha fel, men vad jag lärt mig är att man kan kolla på bromskolvens yta för att se om den har en primär "sida" den skall sitta på. Vissa kolvar har en högre kant på en del av cirkeln, och den kanten skall pressa bromsbelägget på den sida av skivan som roterar in i belägget vid framåtrörelse. Dvs, du kommer ha lite mer koncentrerad presskraft på framkant av beläggen i roterande tillstånd för att motverka vibrationer och missljud. Har du plan yta på bromskolvarna så gäller logiken du nämnt ovan, så länge luftningen är uppåt så är det ok. Snart märkar vi nog om jag lärt mig fel eller rätt när kommentarerna haglar in 😆 Man lär sig alltid något nytt, det hade jag ingen aning om. Efter att ha dissekerat AP bromsoken så är dom helt symmetriska, och kan vända dom för att få luftningen uppåt. Skall fortsätta klura lite men inte omöjligt att dom får byta plats 🙂 Edited January 25 by Niclas Börjeson 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 27 Author Share Posted January 27 Beväpnad med kvarglömda öl ifrån senaste kalaset och aluminiumbitar sattes kursen emot intet ont anande vän med kantvik, blev både kylarfläkt infästning och försänkning till sätena. Valde att sänka sätena 20mm. Nu är även stora delar av kylarsystemet klart, det blev två AN10 anslutningar för värmepaketet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted January 27 Share Posted January 27 Snyggt! 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 28 Author Share Posted January 28 Tack Fege! Handbromsbalken, eller ja även spaken spårade nog ur lite. Gillar ju glänsande saker.. så en ny i rostfritt är på plats, balken blev i aluminium. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 29 Author Share Posted January 29 Likt barnen i leksaksaffären, har jag velat fram och tillbaka om växellådsfästet. Efter Input och inspirerad av flera av er här på forumet, så blev det spiken i kistan. Har två tvärstag bakom hjulupphängningen som inkräktar på placeringen med fästena. Efter lite klurande och med Heralues grundritning så blir det nog ett underliggande fäste. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted January 30 Share Posted January 30 Snyggt, men jag vill bara fråga så du tänkt på det. Har du något fäste/stag över viktcentrum på motor/låda? Om inte så är risken stor att motorn kommer vilja leva om lite vid acceleration och du kan potentiellt få problem med att det bryter i avgassystemet eller att något slår i någonstans. Bara en uppmaning om det är fallet, kanske addera ett enklare stag mellan ram och ena toppen som mini ägare brukar göra? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 31 Author Share Posted January 31 On 2024-01-30 at 07:49, swedishGT40 sade: Snyggt, men jag vill bara fråga så du tänkt på det. Har du något fäste/stag över viktcentrum på motor/låda? Om inte så är risken stor att motorn kommer vilja leva om lite vid acceleration och du kan potentiellt få problem med att det bryter i avgassystemet eller att något slår i någonstans. Bara en uppmaning om det är fallet, kanske addera ett enklare stag mellan ram och ena toppen som mini ägare brukar göra? Huvudet på spiken över mina bryderier! Grubblat en del över detta och stag är med i tankarna, var först inne på att sätta en bussning vid balken i "hästskon". Men skrotade den iden då grannsämjan mellan avgasröret och dess värme gör livet surt för en bussning.. Sista planen är att göra om motorfästena, göra dom bredare i infästningen för att kompensera för singel fästet i bak. 🙂 Samt förbereda med fästen för ett stag vid toppen av växellådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 31 Author Share Posted January 31 Handbromssystemet klart till stora delar. Skall försöka mäta in och tillverka plattan för fästet till handbromsoket, det kvarstår. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted January 31 Share Posted January 31 Hade dessa motorfästen. Stabilt, men jag hade ju bara 314 hk (eller…..😉) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted January 31 Author Share Posted January 31 26 minuter sedan, heralue sade: Hade dessa motorfästen. Stabilt, men jag hade ju bara 314 hk (eller…..😉) Aha! Du menar dina 314hk om bilprovningen frågar, eller 314++ när vi studerar motorn och konstaterar +500 av bara åsynen 😅 Det där var en krallig variant och bra med bussning, hade hittat ett polyuretan fäste som jag tänkte modifiera enligt konstens alla regler... Kanske får revidera lite planer (Väldigt tacksam för all din hjälp!) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted February 1 Author Share Posted February 1 Chassit kom utan balken vid ”hästskon”, det var tydligen en växellådsbalk och ingick inte.. Jaja 🙃 Mätte lite för bra, så den fick preeeeeeecis plats.. om man undviker att ha färg och luft emellan.. blev att smalna av den så man slipper ha Vaselin, slägga och lite goda förhoppningar för att få den på plats. 😅 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted February 19 Author Share Posted February 19 Det här kommer bli trångt, blir en övning att få ihop detta avgassystemet. Både primär och sekundärsidan.. Vad kör ni andra med för storlek? Är det 2,5” eller 3”? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 19 Share Posted February 19 Japp, "gott om plats" får man nog leta någon annanstans än i GT40. Dimensionerna på kollektorn ser rätt ut på bilden om utgången är 3" (vilket är det jag har), men den lite väl lång kanske? Jag snickrade egna, finns en bildserie på första sidan i min byggtråd, ganska kul sysselsättning faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted February 19 Author Share Posted February 19 1 timme sedan, Arto sade: Japp, "gott om plats" får man nog leta någon annanstans än i GT40. Dimensionerna på kollektorn ser rätt ut på bilden om utgången är 3" (vilket är det jag har), men den lite väl lång kanske? Jag snickrade egna, finns en bildserie på första sidan i min byggtråd, ganska kul sysselsättning faktiskt. Det kan man säga! 😅 Precis, den är 3" i utgången. Men väldigt lång som du säger.. den såg kortare ut på bilderna när jag beställde, får modifiera som med allt annat 😁 Den har jag spanat på, väldigt bra att ha era trådar och spana hur ni löst saker 🙂 Blir nog liknande lösning som din, du fick till en riktigt snygg lösning! Tanken är nog att jag flyttar bak V-bandklämman emot foten på kollektorn, likt din. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted February 19 Share Posted February 19 Tack för berömmet🙂, det är det som är det fina med forum där allt finns kvar och går att hitta. Tillverkningen av primär-rören hör till en av dom absolut roligaste jobben på kärran kan jag tycka, "time consuming but rewarding" . Se till att låta det ta lite tid och samtidigt, passa på att njuta! Det är ett j**la tempo i ditt garage, kul att se, och kul att du postar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted February 20 Share Posted February 20 @Niclas Börjeson dom collectorerna jag hade var mycket kortare, kanske har dom nåt passande, kolla 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted February 25 Author Share Posted February 25 On 2024-02-19 at 16:44, Arto sade: Tack för berömmet🙂, det är det som är det fina med forum där allt finns kvar och går att hitta. Tillverkningen av primär-rören hör till en av dom absolut roligaste jobben på kärran kan jag tycka, "time consuming but rewarding" . Se till att låta det ta lite tid och samtidigt, passa på att njuta! Det är ett j**la tempo i ditt garage, kul att se, och kul att du postar! Det är med lite ödmjukhet in för det himla ormboet 🐍, men skall se till att ha kul! Det är väldigt tillfredsställande när allt passas ihop 😊 Tack för hjälpen med den sista felande biten där, hittade förövrigt efter närstudier i din tråd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted February 25 Author Share Posted February 25 On 2024-02-20 at 18:50, Jocke4U sade: @Niclas Börjeson dom collectorerna jag hade var mycket kortare, kanske har dom nåt passande, kolla Suck, hur missade jag den där 😄 ibland ligger svaret på säljavdelningen..på rea… och 4km bort 😅 Mina skall få möta sin skapare, dvs Vinkelharry. Blir att korta ner dom och svetsa fast en V-band klämma, precis som din plan 😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted February 25 Author Share Posted February 25 Lite allmänna framgångar, inte en övning som naprapaten hade blivit imponerad över. Uppochner med oändligt massa borrande, men nu är golvet inpassat och monterat. Valde även att sänka ner stolarna 20mm, mycket pill med att passa in och svetsa. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted February 25 Author Share Posted February 25 Startmotor, tack Fege den passade(!)), schimsad och inpassad. Trångt emot motorn, men nu lever den med en V8 istället för en engelsk V6a. PowerLite RAC407, high torque 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted March 27 Author Share Posted March 27 Mixtrar med avgassystemet, har lyckats få tag på alla pusselbitar och skall bygga en atrapp för att gå till grenröret. Kollektorn har även fått en ny frisyr, 15cm kortare. Blev 3” V-bandklämma och uttag för lambda efter klämman. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted March 27 Author Share Posted March 27 3 Korta steg hur man bygger svänghjul: 1. Stor metallbit 2. Ritning 3 CNC Sedan be en bön att det passar… 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted March 27 Author Share Posted March 27 I väntan på diverse delar så påbörjades montering av paneler vänster fram, alla behöver någon form av modifikation. För att uttrycka det milt, blev även stort uttag efter flytten av styrväxeln. Kommer justeras efterhand. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted April 5 Author Share Posted April 5 Det var inte påskharen som kom förbi, som man kanske hade önskat. Det verkar som alla ägare till Audi 108mm medbringare vet dess värde i guld. Efter att ha utvecklat sig till trådarkeolog på Ebay, så lyckades jag hitta ett par. Byter till 108mm för att få ett bättre utbud med knutkors, nu har jag även samma storlek på inv och utv knut. Blev GKN motorsport knutar, hoppas få hem dom i kommande dagar. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted April 30 Author Share Posted April 30 Det blev stolar ifrån Intatrim, kommer köra med nackstöd och genomföring för bältena. Konstruerade även en plåt i botten för infästning av stolarna, den blev i 3mm. Liten kedjereaktion, med stolarna då kunde jag fastställa rattaxeln. Nästa huvudvärk är pedalstället 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted May 2 Author Share Posted May 2 Likt professor Baltazar så var det ett himla micklande och mätande för att få slutrören korrekt i karossen och emot växellådan. Nu sitter det på plats i en Jigg, nästa steg blir grenrören. Biltema fick bidra med temporära RF Rör innan slutdämparna kommer på plats. Sätter en 3” V-bandklämma vid grenrör och dämpare. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted May 2 Share Posted May 2 Bra jobbat och snyggt! Imponerad, det där är inte lätt då det är så mycket som påverkar, främst variationerna i karossen. Jag fick gå efter principen "lite snett är också rakt" och prioriterade att rören kommer ut och stämmer med hålet i karossen. Om det skulle behövas kan det fixas till med resterande del med ljuddämpare etc. Om inte karossen är 100 injusterad kan det kanske vara fördel med att vänta lite med ljuddämperiet? Jag tycker f.ö. det är väldigt snyggt utan ljuddämparna, blir sugen att göra ett par megafoner när jag ser ditt foto.😄 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted May 5 Author Share Posted May 5 On 2024-05-02 at 08:46, Arto sade: Bra jobbat och snyggt! Imponerad, det där är inte lätt då det är så mycket som påverkar, främst variationerna i karossen. Jag fick gå efter principen "lite snett är också rakt" och prioriterade att rören kommer ut och stämmer med hålet i karossen. Om det skulle behövas kan det fixas till med resterande del med ljuddämpare etc. Om inte karossen är 100 injusterad kan det kanske vara fördel med att vänta lite med ljuddämperiet? Jag tycker f.ö. det är väldigt snyggt utan ljuddämparna, blir sugen att göra ett par megafoner när jag ser ditt foto.😄 Tack Arto, uppskattas! Precis, så är det verkligen! Den lilla jiggen var ungefär version 37 innan man blev nöjd. Växellådan gav ingen hjälp då det är svagt omöjligt att hitta en centrumlinje på den😄 Ja, det är nog den bästa planen att vänta med ljuddämparna och montera karossen helt perfekt och sedan justera rören rakt i öppningen. Haha, håller med.. Man är lite sugen på att bara veva igång maskineriet, då blir jag vräkt på min villagata.. men det kan det vara värt 😁 Var och tittade på Iwdals fina bygge i vintras, han kommer köra med megafoner.. Han kommer vinna db tävlingen är jag övertygad om 😅🏆 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted May 6 Author Share Posted May 6 Klippa, kappa, slipa, skära sig, nya svordomar, slipa, klippa… Har monterat plåtarna ifram och även passat in det sista med kylaren. Skall tillverka ett par nya plåtar, samt ett finurligt fäste till batteriet. Kommit fram till att det bästa är att tillverka ett eget som är kombinerat med lock för bakreplåten. Lustigt nog satt chassinumret 20mm fel gentemot hålet i plåten 😄 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted May 8 Author Share Posted May 8 Eufori! Magplask! Skämtåsido, skyller helt detta på Magnus. (Och att jag är svagsint 😄) Lyckades få tag på en lättviktare som hade fått vilken LCHF diet att blekna, ett pedalställ ifrån TIBUC kullagrat och i exotiskt material. Problemet är att det är 5mm för brett, vågar inte riktigt skava på stället utan är inne på att göra ett litet uttag i tunneln. (Där man redan har obefintligt med plats för rören). Känner att jag får sova på denna frågan, varför göra det enkelt och köra på något som passar… 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted May 9 Share Posted May 9 Läckert ❤️ och det löser du! Kanske kan komma bort och dregla nån dag ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted May 13 Author Share Posted May 13 On 2024-05-09 at 20:41, Jocke4U sade: Läckert ❤️ och det löser du! Kanske kan komma bort och dregla nån dag ? Absolut, du är så välkommen Jocke! Kan behöva lite inspel 🙂 Lättast är om du skickar ett sms när det passar dig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted May 24 Author Share Posted May 24 Bit för bit! Hittade ingen riktigt bra hållare till batteriet som var snyggt och passande, blev att mixtra ihop ett eget. Batteriet är ett PC950 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted June 2 Author Share Posted June 2 Rektagulära aluminiumbiten till fästblocket för bromsoken kunde man lätta lite och skissa om lite.. eller det kanske är lättare att banta själv 30gram 😅 Passade som en sportmössa! Bakslag på fälgarna dock, axeltappen var tjockare än styrningen i fälgen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted June 6 Author Share Posted June 6 Evighetsplåtbiten del 3 - följetången Till alla som tänker bygga AK eller SGT40 så är plåtkitet som kommer med ovärdeligt, det är mycket klippa,böja, bryta borra. Men sparar mycket tid och det blir snyggt. Vissa bitar får man dock kassera för att få det snyggt/praktiskt. Skulle dölja spolarbehållaren och den fick i sann harmoni gifta sig med en nytillverkad bit, det blev nog lite overkill i efterhand. 😬 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 6 Share Posted June 6 Overkill eller ej, skitbra blev det i alla fall. 👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Iwdal Posted June 7 Share Posted June 7 Jösses, här jobbas det med detaljer. Snyggt!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted June 12 Author Share Posted June 12 Up in ass of Timo! Man vill ju inte återberätta denna episka händelsen i depån på Kinnekulle, när man råkat klippa curbsen i TV-kurvan under Mach 3 och Fege som intvingad kartläsare åt en hopplös chaufför. Det ända (haha, skyddar ändan..) som skyddar är inlindat med goda förhoppningar och 2mm aluminiumplåt. Båda sidor kompletterade med 3mm stolsfäste. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted June 13 Share Posted June 13 Ja, jag vill ju inte ha det som Timo....😁 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 13 Share Posted June 13 Ouch....."up in his a** hole" på härligt finne-engelska 😄 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted July 10 Author Share Posted July 10 Som vanligt ett fler-front aktivitets bygge, strandat lite härochvar. Men lyckades få till en bra lösning med Tiltons bromsreservoar, då kunde jag dölja ledningarna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted August 4 Author Share Posted August 4 Nu kan man fråga sig vad en gasvajern till en Volvo 240 -1979 och skruvar till en Allison C20 jetmotor har gemensamt. Dom har gift sig tillsammans med pedalstället 🎈 Ville åt den dämpade änden på Volvo vajern, som sitter på en hylla på stället. Dissikerat: Skarvade ihop en 3m universalvajer: Färdig monterat på stället: Vilken väg har ni andra dragit vajern? Inuti tunneln eller ovan eller i tröskel? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted August 22 Author Share Posted August 22 (edited) När frun frågar om jag hittar till sjukhuset själv, eller om hon skall leda mig. Då vet man att uprights har ankommit och ugnen är under belägring! 🤠 montering utav lagerbanor Monterade tillsammans med Bells och Fälg: Insåg i glädjeyran att jag behövde smalna av fälgen 1” samt att navhålet var 4mm för litet i fälgen, det skall inte vara för enkelt 😅 Edited August 22 by Niclas Börjeson 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Börjeson Posted August 23 Author Share Posted August 23 (edited) Mindre saker och några större saker avkryssade! Anpassade plattan till chassinumret emot täckplåtens hål, originalversionen passade knappt i hålet. Med framvagnen på plats kunde man justera in knivkrängarna och infästningarna. årets wrestlingmatch för att hålla fästena på plats: styrväxeln har även fått sin slutgiltiga placering, efter otaliga justeringar och tester. Edited August 24 by Niclas Börjeson 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted August 23 Share Posted August 23 Stiligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 24 Share Posted August 24 Mycket stiligt och inspirerande 😊 Jag har två frågor som du säkerligen har planerat men jag är nyfiken för att själv veta. 1. Du ser ut att ha slipat panelerna, ska dom lackas eller rollas med bed liner eller nått? 2. Fästena till krängningshämmarrören, nyper dom inte fast röret? Ska det vara någon slityta eller hur går tankarna? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.