Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mindre progress i garaget, desto mer digitalt.

- Nytt svänghjul uppritat och under tillverkning 

- AP bromsarna modifieras till flytande skivor

- Växellänkage signerat Ajden skall monteras och provas.

 

IMG_9920.jpeg

IMG_9921.jpeg

IMG_83551.jpeg

IMG_83561.jpeg

IMG_9925.jpeg

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Förstärkt chassit med lite stag och framförallt några plåtar.

Fick även flyttat bak och upp styrväxeln, vilket medförde att jag kunde få ihop alla vinklar och axlar. 

IMG_0025.jpeg

IMG_0024.jpeg

IMG_0027.jpeg

IMG_0029.jpeg

IMG_0030.jpeg

  • Like 2
Posted

Fråga till den samlade hjärntrusten 😄

Bakbromsarna, på SGT så sitter bromsoket i Trailing edge. Dvs bakmonterat och handbromsoket i framkant.

Byter man plats på dom får man bättre dragning för både vajer och bromsslang.

Så länge luftningen är uppåt på oket så borde det inte spela någon roll, eller vad tror ni andra?

IMG_0028.jpeg

  • Like 1
Posted (edited)

Jag kan ha fel, men vad jag lärt mig är att man kan kolla på bromskolvens yta för att se om den har en primär "sida" den skall sitta på.
Vissa kolvar har en högre kant på en del av cirkeln, och den kanten skall pressa bromsbelägget på den sida av skivan som roterar in i belägget vid framåtrörelse.
Dvs, du kommer ha lite mer koncentrerad presskraft på framkant av beläggen i roterande tillstånd för att motverka vibrationer och missljud.

Har du plan yta på bromskolvarna så gäller logiken du nämnt ovan, så länge luftningen är uppåt så är det ok.

Snart märkar vi nog om jag lärt mig fel eller rätt när kommentarerna haglar in 😆image.png.a01d8998379c74c1a7345f99366ee9d0.png

Edited by swedishGT40
  • Like 1
Posted (edited)
On 2024-01-23 at 13:10, swedishGT40 sade:

Jag kan ha fel, men vad jag lärt mig är att man kan kolla på bromskolvens yta för att se om den har en primär "sida" den skall sitta på.
Vissa kolvar har en högre kant på en del av cirkeln, och den kanten skall pressa bromsbelägget på den sida av skivan som roterar in i belägget vid framåtrörelse.
Dvs, du kommer ha lite mer koncentrerad presskraft på framkant av beläggen i roterande tillstånd för att motverka vibrationer och missljud.

Har du plan yta på bromskolvarna så gäller logiken du nämnt ovan, så länge luftningen är uppåt så är det ok.

Snart märkar vi nog om jag lärt mig fel eller rätt när kommentarerna haglar in 😆image.png.a01d8998379c74c1a7345f99366ee9d0.png

Man lär sig alltid något nytt, det hade jag ingen aning om.

Efter att ha dissekerat AP bromsoken så är dom helt symmetriska, och kan vända dom för att få luftningen uppåt. Skall fortsätta klura lite men inte omöjligt att dom får byta plats 🙂

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 1
Posted

Beväpnad med kvarglömda öl ifrån senaste kalaset och aluminiumbitar sattes kursen emot intet ont anande vän med kantvik, blev både kylarfläkt infästning och försänkning till sätena. Valde att sänka sätena 20mm.

Nu är även stora delar av kylarsystemet klart, det blev två AN10 anslutningar för värmepaketet. 

IMG_0062.jpeg

IMG_0065.jpeg

IMG_0064.jpeg

IMG_0066.jpeg

IMG_0067.jpeg

IMG_0068.jpeg

  • Like 4
Posted

Tack Fege!

 

Handbromsbalken, eller ja även spaken spårade nog ur lite. Gillar ju glänsande saker.. så en ny i rostfritt är på plats, balken blev i aluminium.

 

IMG_0074.jpeg

IMG_0069.jpeg

IMG_0070.jpeg

  • Like 1
Posted

Likt barnen i leksaksaffären, har jag velat fram och tillbaka om växellådsfästet.

Efter Input och inspirerad av flera av er här på forumet, så blev det spiken i kistan. Har två tvärstag bakom hjulupphängningen som inkräktar på placeringen med fästena. Efter lite klurande och med Heralues grundritning så blir det nog ett underliggande fäste.

IMG_0075.jpeg

IMG_0076.jpeg

IMG_0077.jpeg

  • Like 3
Posted

Snyggt, men jag vill bara fråga så du tänkt på det.
Har du något fäste/stag över viktcentrum på motor/låda? Om inte så är risken stor att motorn kommer vilja leva om lite vid acceleration och du kan potentiellt få problem med att det bryter i avgassystemet eller att något slår i någonstans.
Bara en uppmaning om det är fallet, kanske addera ett enklare stag mellan ram och ena toppen som mini ägare brukar göra?
image.thumb.png.223ce15b98d64f97ec42184e771d555c.png

  • Like 1
Posted
On 2024-01-30 at 07:49, swedishGT40 sade:

Snyggt, men jag vill bara fråga så du tänkt på det.
Har du något fäste/stag över viktcentrum på motor/låda? Om inte så är risken stor att motorn kommer vilja leva om lite vid acceleration och du kan potentiellt få problem med att det bryter i avgassystemet eller att något slår i någonstans.
Bara en uppmaning om det är fallet, kanske addera ett enklare stag mellan ram och ena toppen som mini ägare brukar göra?
image.thumb.png.223ce15b98d64f97ec42184e771d555c.png

Huvudet på spiken över mina bryderier!

Grubblat en del över detta och stag är med i tankarna, var först inne på att sätta en bussning vid balken i "hästskon". Men skrotade den iden då grannsämjan mellan avgasröret och dess värme gör livet surt för en bussning..

Sista planen är att göra om motorfästena, göra dom bredare i infästningen för att kompensera för singel fästet i bak. 🙂 Samt förbereda med fästen för ett stag vid toppen av växellådan.

Posted
26 minuter sedan, heralue sade:

Hade dessa motorfästen.

Stabilt, men jag hade ju bara 314 hk (eller…..😉)

 

SnipImage.jpeg

Aha! Du menar dina 314hk om bilprovningen frågar, eller 314++ när vi studerar motorn och konstaterar +500 av bara åsynen 😅

Det där var en krallig variant och bra med bussning, hade hittat ett polyuretan fäste som jag tänkte modifiera enligt konstens alla regler... Kanske får revidera lite planer  

(Väldigt tacksam för all din hjälp!)

  • Like 3
Posted

Chassit kom utan balken vid ”hästskon”, det var tydligen en växellådsbalk och ingick inte.. Jaja 🙃

Mätte lite för bra, så den fick preeeeeeecis plats.. om man undviker att ha färg och luft emellan.. blev att smalna av den så man slipper ha Vaselin, slägga och lite goda förhoppningar för att få den på plats. 😅

 

IMG_0114.jpeg

IMG_0115.jpeg

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted

Det här kommer bli trångt, blir en övning att få ihop detta avgassystemet. Både primär och sekundärsidan..

Vad kör ni andra med för storlek? Är det 2,5” eller 3”? 
 

IMG_0228.jpeg

Posted

Japp, "gott om plats" får man nog leta någon annanstans än i GT40.  Dimensionerna på kollektorn ser rätt ut på bilden om utgången är 3" (vilket är det jag har), men den lite väl lång kanske? Jag snickrade egna, finns en bildserie på första sidan i min byggtråd, ganska kul sysselsättning faktiskt. :icon_thumbup:

Posted
1 timme sedan, Arto sade:

Japp, "gott om plats" får man nog leta någon annanstans än i GT40.  Dimensionerna på kollektorn ser rätt ut på bilden om utgången är 3" (vilket är det jag har), men den lite väl lång kanske? Jag snickrade egna, finns en bildserie på första sidan i min byggtråd, ganska kul sysselsättning faktiskt. :icon_thumbup:

Det kan man säga! 😅

Precis, den är 3" i utgången. Men väldigt lång som du säger.. den såg kortare ut på bilderna när jag beställde, får modifiera som med allt annat 😁

Den har jag spanat på, väldigt bra att ha era trådar och spana hur ni löst saker 🙂 

Blir nog liknande lösning som din, du fick till en riktigt snygg lösning! Tanken är nog att jag flyttar bak V-bandklämman emot foten på kollektorn, likt din.

Posted

Tack för berömmet🙂, det är det som är det fina med forum där allt finns kvar och går att hitta. Tillverkningen av primär-rören hör till en av dom absolut roligaste jobben på kärran kan jag tycka, "time consuming but rewarding" :icon_thumbup:. Se till att låta det ta lite tid och samtidigt, passa på att njuta!

Det är ett j**la tempo i ditt garage, kul att se, och kul att du postar!

 

  • Like 1
Posted
On 2024-02-19 at 16:44, Arto sade:

Tack för berömmet🙂, det är det som är det fina med forum där allt finns kvar och går att hitta. Tillverkningen av primär-rören hör till en av dom absolut roligaste jobben på kärran kan jag tycka, "time consuming but rewarding" :icon_thumbup:. Se till att låta det ta lite tid och samtidigt, passa på att njuta!

Det är ett j**la tempo i ditt garage, kul att se, och kul att du postar!

 

Det är med lite ödmjukhet in för det himla ormboet 🐍, men skall se till att ha kul! Det är väldigt tillfredsställande när allt passas ihop 😊

Tack för hjälpen med den sista felande biten där, hittade förövrigt efter närstudier i din tråd

  • Like 1
Posted
On 2024-02-20 at 18:50, Jocke4U sade:

@Niclas Börjeson dom collectorerna jag hade var mycket kortare, kanske har dom nåt passande, kolla 

 

Suck, hur missade jag den där 😄

ibland ligger svaret på säljavdelningen..på rea… och 4km bort 😅

 

Mina skall få möta sin skapare, dvs Vinkelharry. Blir att korta ner dom och svetsa fast en V-band klämma, precis som din plan 😊

  • Haha 1
Posted

Lite allmänna framgångar, inte en övning som naprapaten hade blivit imponerad över. Uppochner med oändligt massa borrande, men nu är golvet inpassat och monterat.

Valde även att sänka ner stolarna 20mm, mycket pill med att passa in och svetsa.

 

IMG_0271.jpeg

IMG_0274.jpeg

IMG_0289.jpeg

IMG_0288.jpeg

  • Like 2
Posted

Startmotor, tack Fege den passade(!)), schimsad och inpassad. 
Trångt emot motorn, men nu lever den med en V8 istället för en engelsk V6a.

PowerLite RAC407, high torque

IMG_0283.jpeg

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Mixtrar med avgassystemet, har lyckats få tag på alla pusselbitar och skall bygga en atrapp för att gå till grenröret.

Kollektorn har även fått en ny frisyr, 15cm kortare. 

Blev 3” V-bandklämma och uttag för lambda efter klämman.

 

IMG_0605.jpeg

IMG_0606.jpeg

IMG_0624.jpeg

  • Like 3
Posted

I väntan på diverse delar så påbörjades montering av paneler vänster fram, alla behöver någon form av modifikation. För att uttrycka det milt, blev även stort uttag efter flytten av styrväxeln.

Kommer justeras efterhand.

IMG_0301.thumb.jpeg.17de8693496648734aace30d1097bee7.jpeg

  • Like 6
  • 2 weeks later...
Posted

Det var inte påskharen som kom förbi, som man kanske hade önskat. Det verkar som alla ägare till Audi 108mm medbringare vet dess värde i guld.

Efter att ha utvecklat sig till trådarkeolog på Ebay, så lyckades jag hitta ett par. 
Byter till 108mm för att få ett bättre utbud med knutkors, nu har jag även samma storlek på inv och utv knut. 
Blev GKN motorsport knutar, hoppas få hem dom i kommande dagar.IMG_0665.thumb.jpeg.7aec49095f7c6c1340b2c9823826debd.jpeg

  • Like 3
  • 4 weeks later...
Posted

Det blev stolar ifrån Intatrim, kommer köra med nackstöd och genomföring för bältena. Konstruerade även en plåt i botten för infästning av stolarna, den blev i 3mm.
IMG_0859.thumb.jpeg.c3a934b944ac7a8cec003273f92a8f09.jpeg
IMG_0858.thumb.jpeg.9c84e4dd1a9d98ca6a6e14ca5ed919f3.jpeg

Liten kedjereaktion, med stolarna då kunde jag fastställa rattaxeln. 

IMG_0862.thumb.jpeg.69c314376f9b3f559bafabbf2c6d41ec.jpeg
Nästa huvudvärk är pedalstället

  • Like 4
Posted

Likt professor Baltazar så var det ett himla micklande och mätande för att få slutrören korrekt i karossen och emot växellådan. Nu sitter det på plats i en Jigg, nästa steg blir grenrören.

IMG_0861.thumb.jpeg.f194084e2f094e81aa18041b1aa49e7e.jpeg

Biltema fick bidra med temporära RF Rör innan slutdämparna kommer på plats.

Sätter en 3” V-bandklämma vid grenrör och dämpare.

  • Like 4
Posted

Bra jobbat och snyggt!

Imponerad, det där är inte lätt då det är så mycket som påverkar, främst variationerna i karossen.  Jag fick gå efter principen "lite snett är också rakt" och prioriterade att rören kommer ut och stämmer med hålet i karossen. Om det skulle behövas kan det fixas till med resterande del med ljuddämpare etc. Om inte karossen är 100 injusterad kan det kanske vara fördel med att vänta lite med ljuddämperiet?

Jag tycker f.ö. det är väldigt snyggt utan ljuddämparna, blir sugen att göra ett par megafoner när jag ser ditt foto.😄

  • Like 3
Posted
On 2024-05-02 at 08:46, Arto sade:

Bra jobbat och snyggt!

Imponerad, det där är inte lätt då det är så mycket som påverkar, främst variationerna i karossen.  Jag fick gå efter principen "lite snett är också rakt" och prioriterade att rören kommer ut och stämmer med hålet i karossen. Om det skulle behövas kan det fixas till med resterande del med ljuddämpare etc. Om inte karossen är 100 injusterad kan det kanske vara fördel med att vänta lite med ljuddämperiet?

Jag tycker f.ö. det är väldigt snyggt utan ljuddämparna, blir sugen att göra ett par megafoner när jag ser ditt foto.😄

Tack Arto, uppskattas! 

Precis, så är det verkligen! Den lilla jiggen var ungefär version 37 innan man blev nöjd. Växellådan gav ingen hjälp då det är svagt omöjligt att hitta en centrumlinje på den😄  

Ja, det är nog den bästa planen att vänta med ljuddämparna och montera karossen helt perfekt och sedan justera rören rakt i öppningen.

Haha, håller med.. Man är lite sugen på att bara veva igång maskineriet, då blir jag vräkt på min villagata.. men det kan det vara värt 😁 Var och tittade på Iwdals fina bygge i vintras, han kommer köra med megafoner.. Han kommer vinna db tävlingen är jag övertygad om 😅🏆 

 

  • Like 3
  • Haha 1
Posted

Klippa, kappa, slipa, skära sig, nya svordomar, slipa, klippa…

Har monterat plåtarna ifram och även passat in det sista med kylaren. 
IMG_0924.thumb.jpeg.45d1eba99b89a12e802c97d324ab4444.jpeg

Skall tillverka ett par nya plåtar, samt ett finurligt fäste till batteriet. Kommit fram till att det bästa är att tillverka ett eget som är kombinerat med lock för bakreplåten. Lustigt nog satt chassinumret 20mm fel gentemot hålet i plåten 😄

  • Like 5
Posted

Eufori!

IMG_0929.thumb.jpeg.b55bbfb8eb92cda707529846d8a4a569.jpeg

Magplask!

IMG_0930.thumb.jpeg.badc36cc9cf84f8abf4bb657ef657221.jpeg

Skämtåsido, skyller helt detta på Magnus. (Och att jag är svagsint 😄)

Lyckades få tag på en lättviktare som hade fått vilken LCHF diet att blekna, ett pedalställ ifrån TIBUC kullagrat och i exotiskt material.

Problemet är att det är 5mm för brett, vågar inte riktigt skava på stället utan är inne på att göra ett litet uttag i tunneln. (Där man redan har obefintligt med plats för rören).

Känner att jag får sova på denna frågan, varför göra det enkelt och köra på något som passar…

  • Like 5
Posted

Läckert ❤️ och det löser du!

Kanske kan komma bort och dregla nån dag ? 

 

  • Like 1
Posted
On 2024-05-09 at 20:41, Jocke4U sade:

Läckert ❤️ och det löser du!

Kanske kan komma bort och dregla nån dag ? 

 

Absolut, du är så välkommen Jocke! Kan behöva lite inspel 🙂

Lättast är om du skickar ett sms när det passar dig

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Bit för bit!

Hittade ingen riktigt bra hållare till batteriet som var snyggt och passande, blev att mixtra ihop ett eget.

Batteriet är ett PC950IMG_1019.thumb.jpeg.1a127b0a5e2f24f9bb3579ece9315d4a.jpegIMG_1020.thumb.jpeg.8843a838bf4a3596ec7617127cccc426.jpegIMG_1029.thumb.jpeg.8c4ce7e7eaabdbfec1055967421a3b8b.jpeg

  • Like 7
  • 2 weeks later...
Posted

Rektagulära aluminiumbiten till fästblocket för bromsoken kunde man lätta lite och skissa om lite.. eller det kanske är lättare att banta själv 30gram 😅

IMG_1052.thumb.jpeg.66bf6fcc1ed2c0e8e71d952cfa8fc2c6.jpeg

Passade som en sportmössa!

IMG_1054.thumb.jpeg.21ff2e8686d693c4ae4182b021b245b8.jpegIMG_1058.thumb.jpeg.f3c8b6687d1519feb3575fe3ab447e23.jpeg

Bakslag på fälgarna dock, axeltappen var tjockare än styrningen i fälgen. 

  • Like 3
Posted

Evighetsplåtbiten del 3 - följetången

Till alla som tänker bygga AK eller SGT40 så är plåtkitet som kommer med ovärdeligt, det är mycket klippa,böja, bryta borra. Men sparar mycket tid och det blir snyggt.

Vissa bitar får man dock kassera för att få det snyggt/praktiskt. 
Skulle dölja spolarbehållaren och den fick i sann harmoni gifta sig med en nytillverkad bit, det blev nog lite overkill i efterhand. 😬

IMG_1081.thumb.jpeg.cca4fa133a9f1a1cfdd83d96a37e3905.jpeg

IMG_1082.thumb.jpeg.f96582b5b743cfc37d28c6ce735c1718.jpegIMG_1080.thumb.jpeg.51e38b72417226aeffd70ce5fe31482c.jpegIMG_1093.thumb.jpeg.a8cbbb6da5615ba2164f9fd030fb6250.jpegIMG_1095.thumb.jpeg.a3f32527a16f22f26d7600b4eaee6605.jpeg

  • Like 6
Posted

Up in ass of Timo!

Man vill ju inte återberätta denna episka händelsen i depån på Kinnekulle, när man råkat klippa curbsen  i TV-kurvan under Mach 3 och Fege som intvingad kartläsare åt en hopplös chaufför. Det ända (haha, skyddar ändan..) som skyddar är inlindat med goda förhoppningar och 2mm aluminiumplåt.

Båda sidor kompletterade med 3mm stolsfäste.

IMG_1041.thumb.jpeg.8e26a16c63854bf75f537dd5e7189131.jpeg

IMG_1098.thumb.jpeg.e3970c8fdac2404d425f2b6fb7cc3eef.jpeg

  • Haha 2
Posted

Ouch....."up in his a** hole" på härligt finne-engelska 😄

 

  • Haha 1
  • 4 weeks later...
Posted

Som vanligt ett fler-front aktivitets bygge, strandat lite härochvar. Men lyckades få till en bra lösning med Tiltons bromsreservoar, då kunde jag dölja ledningarna.

IMG_1503.thumb.jpeg.97081c6eec70ebf9ef697a796cce6382.jpegIMG_1504.thumb.jpeg.161c749d0d8c251a09930e636cb7cb8d.jpeg

  • Like 4
  • 4 weeks later...
Posted

Nu kan man fråga sig vad en gasvajern till en Volvo 240 -1979 och skruvar till en Allison C20 jetmotor har gemensamt.

Dom har gift sig tillsammans med pedalstället 🎈

Ville åt den dämpade änden på Volvo vajern, som sitter på en hylla på stället. 
Dissikerat:

IMG_1803.thumb.jpeg.8d4adba42f874eaeabca17ee3bf9bc80.jpeg


Skarvade ihop en 3m universalvajer:

IMG_1805.thumb.jpeg.c09cc40a402ecbe3a384d2842028275d.jpeg

Färdig monterat på stället:

IMG_1814.thumb.jpeg.acf669cb0f2d7ba3ca0b08fc73ae9974.jpeg

 

Vilken väg har ni andra dragit vajern? 
Inuti tunneln eller ovan eller i tröskel?

  • Like 1
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

När frun frågar om jag hittar till sjukhuset själv, eller om hon skall leda mig. Då vet man att uprights har ankommit och ugnen är under belägring! 🤠

IMG_1518.thumb.jpeg.b773509d59f362e4a873aff03357bb4e.jpeg

montering utav lagerbanor 

IMG_1519.thumb.jpeg.d999efcf97d4d0f2fb91c3be802d0cd2.jpeg

Monterade tillsammans med Bells och Fälg:

IMG_1520.thumb.jpeg.e2793c5f2527ff821dca721de90eb615.jpegIMG_1524.thumb.jpeg.f2ccceb5276bbe2b079df05410d4cb46.jpeg

Insåg i glädjeyran att jag behövde smalna av fälgen 1” samt att navhålet var 4mm för litet i fälgen, det skall inte vara för enkelt 😅

IMG_1083.thumb.jpeg.d645c368d02631e4f5351c5f247092c3.jpeg

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 3
Posted (edited)

Mindre saker och några större saker avkryssade!

Anpassade plattan till chassinumret emot täckplåtens hål, originalversionen passade knappt i hålet.

IMG_1893.thumb.jpeg.5ebbb04ab8b4eef9cdf9dc6026b6147f.jpeg
 

Med framvagnen på plats kunde man justera in knivkrängarna och infästningarna.

IMG_1779.thumb.jpeg.fa7744ccfae626566b6428ad985553bc.jpegIMG_1778.thumb.jpeg.34994b6a88bf3bf6b69ed4838839f84f.jpeg
årets wrestlingmatch för att hålla fästena på plats:

IMG_1775.thumb.jpeg.15aaa321c28b3d79c5b59447f7b51d7f.jpegIMG_1766.thumb.jpeg.0d06c1e5290cab7c334fe6a884ebd4e2.jpegIMG_1765.thumb.jpeg.3bf7485804e89cb0314486a2465db758.jpegIMG_1770.thumb.jpeg.e4f10a8cf9a2a258d843629f2e02e598.jpegIMG_1058.thumb.jpeg.30899ab9b763287b4d9297024578012a.jpeg


IMG_1097.thumb.jpeg.20329e8e8eecec5fe3e0c1681fd281d4.jpeg

styrväxeln har även fått sin slutgiltiga placering, efter otaliga justeringar och tester.

IMG_1898.thumb.jpeg.eea6907cfeea4c82c91ffd96d76e8c7d.jpeg

 

 

 

Edited by Niclas Börjeson
  • Like 3
Posted

Mycket stiligt och inspirerande 😊

Jag har två frågor som du säkerligen har planerat men jag är nyfiken för att själv veta.

1. Du ser ut att ha slipat panelerna, ska dom lackas eller rollas med bed liner eller nått?

2. Fästena till krängningshämmarrören, nyper dom inte fast röret? Ska det vara någon slityta eller hur går tankarna?

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...