Jump to content

Kompressorstyrning


Recommended Posts

Jag har en Toyota Corolla T-sportmotor i mitt bygge (Lotus Elise/2-eleven kopia) och det har fungerat OK. Har också samma motor fast med kompressor som då heter T-sport compressor som jag nu stoppat i bilen. Kompressorn aktiveras med en magnetkoppling, precis som en AC-kompressor. Mitt problem är att jag saknar de delar som slår till/kopplar från magnetkopplingen. För tillfället har jag bara satt dit en vanlig on/off strömbrytare för att kontrollera magnetkopplingen.

Min fråga är om någon på forumet vet hur och vad som normalt styr till och frånslag, är det en vakumgivare på insuget eller är det difftryck över gasspjället tex.. Jag tror jag såg någonstans att Mercedes körde med magnetkoppling på sina enkla kompressormotorer, kanske finns lösning där.

Link to comment
Share on other sites

Hur en kompressor ska regleras på en motor är inget jag kan, det här är bara ingenjörsmässigt resonemang.

För min bil är det sällan på allmän väg som jag har mer är 20% trottel, likaså är det sällan jag har högre MAP tryck än 80 kpa. 
Det är också sällan jag ligger vid ca 60% utan när jag kliver över 20-30% är det fullmos som gäller.

Så en enkel brytare på trottlespjället som du kan justera för vinkel typ 30% kan nog komma väldigt långt.

Det svåra är att få in lite tröghet så att den inte kopplar ur bara för att du växlar osv, men man borde kunna ha nån liten konding eller så för att solenoiden inte ska falla direkt.

Hur en sån krets ska vara utformad kan säker någon annan på forumet.

/T

Link to comment
Share on other sites

Enda anledningarna att inte ha en kompressor snurra för jämnt är soppaförbrukning och slitage.
Inget av dem borde vara en faktor för en banbil/hobbybil, så varför inte låta den ge vad den kan, och istället vara konstant inkopplad?

Link to comment
Share on other sites

Har fått svaret på annat forum också att motorstyrningen ska sköta om det, men problemet är tyvärr att när jag kopplar in den kontakt/de kablar som ska sköta om det så startar inte bilen, problemet kanske finns i de 7 kg kabel jag klippte ur Toyotans elsystem 🙂. Tills vidare får det bli vad någon kallade "Mad Max brytaren" medan jag klurar vidare, kanske på lösningen med brytare och relä som föreslogs här. Hur som helst är jag nöjd just nu med att ha hittat luftfickan i kylsystemet och byggt om det så jag slipper drabbas av kokande kylsystem. Det blev lite klantig dragning när jag stoppade i kompressormotorn.

Edited by ijonsson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag kör ju med en Rotrex kompressor som alltid är inkopplad och ger en bra och fin leverans av kraft vid alla varvtal, den har karaktären av en sugmotor men kraften av en turbomotor mycket trevligt och förutsägbar, pröva innan du kopplar in en massa elektronik som kan ställa till det. 🙂

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...