LarsA Posted April 14, 2022 Posted April 14, 2022 Hej! Jag vill gärna köra med 13"-fälgar på min bil. Vad har SFRO krävt för bromsar på era bilar? Storlek? Ventilerat? Min fråga är väl egentligen: Hur små, solida, skivor kan man ha fram? Quote
Mats Karlsson Posted April 14, 2022 Posted April 14, 2022 Vad bygger du för bil och vad tror du färdig vikt blir? Quote
LarsA Posted April 14, 2022 Author Posted April 14, 2022 En seven med en Zetec silvertop på knappa 160hk. Vikt kring 600kg hoppas jag. Quote
vedde Posted April 17, 2022 Posted April 17, 2022 Jag har solida med wilwood ok från Burton - läs denna tråd : https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13261-broms-wilwood/&share_tid=13261&share_fid=987364&share_type=t&link_source=app/VeddeSkickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
LarsA Posted April 18, 2022 Author Posted April 18, 2022 (edited) Tack,tack!🙂👍 Minns du diametern på skivorna? Edited April 18, 2022 by LarsA Quote
vedde Posted April 18, 2022 Posted April 18, 2022 Detta kittet, https://www.burtonpower.com/brake-kit-ford-sierra-2wd-265x12mm-powerlite-rdbk1s.html260 mm skivor./Fredrik Skickat från min SM-G986B via Tapatalk Quote
LarsA Posted April 18, 2022 Author Posted April 18, 2022 Tackar! Och det var så klart SFRO nöjda med då?😉 Quote
super7 Posted April 18, 2022 Posted April 18, 2022 På min se7en satt det original Ford Taunus bromsar fram när jag köpte den. Quote
tpau Posted April 19, 2022 Posted April 19, 2022 Jag har SFRO besiktigat med de bromsarna i fram och Sierra trummor i bak med Ford sierra huvudbromscylinder och willwood justerbar reduceringsventil till bakhjulen. För min bil med mitt pedalställ och min viktfördelning så blev det godkänt och jag är mycket nöjd med funktionen. Kan dock sägas att min är en gatbil. Däremot så har jag med Mintex 1144 belägg tendenser till bromsgnissel sista metrarna av en mjuk inbromsning. /T Quote
therealpinto Posted April 19, 2022 Posted April 19, 2022 Med 160 hk "krävs" en tjänstevikt på 785 kg (15 kW/100 kg tjänstevikt). Det är ju egentligen totalvikten som tillsammans med effekt dimensionerar bromsar och då får man räkna med att hamna runt 885-900 kg nånstans. Det är absolut möjligt att klara det med 13" hjul, Powerlitekittet är ett ganska enkelt sätt att få till det bra. Jag skulle kanske inte rekommendera Ford originalbromsar, oavsett om det är M16-ok (Taunus/Capri/Escort) eller Sierra, mest kanske för att då får man normalt sett välja 240-244 mm skivor och då har man inte så mycket marginaler. Men den storleken funkade till 120 hk Sierra och totalvikt över 1600 kg så hopplöst är det ju inte. Gustaf Quote
tpau Posted April 19, 2022 Posted April 19, 2022 Insåg att jag blev lite otydlig, jag har willwood kittet som Vedde länkade till. Jag köpte det då jag började räkna på kostnaden att renovera upp originalbromsarna. /T Quote
LarsA Posted April 19, 2022 Author Posted April 19, 2022 Har du reduceringsventil med spak i "kupén"? I så fall, är det ok för SFRO och bilprovningen också? Quote
tpau Posted April 19, 2022 Posted April 19, 2022 Jag har reduceringsventil med ratt som sitter under motorhuven. Vad jag vet accepterar inte SFRO reducering som går att justera under färd. /T Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.