Jump to content

Billigast möjligt


Krullert

Recommended Posts

Hej, jag är en drömmande 16 åring som går på ett fordonsgymnasium med intriktning personbilsteknik. Nu är det så att jag är väldigt intresserad av att bygga en locost, eftersom jag inte har något jobb utan bara en budget av kanske 15000kr till att bygga (exkl. bes- och regkostnader) så undrar jag hur jag ska göra för att fixa en så billig locost som möjligt. Jag får lära mig svetsa nästa år så det blir väl till att svetsa egen ram utefter en viss engelsk bok... Sen borde man väl kunna ta allt man behöver från en sierra 2.0 typ ´90?

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det så verkar den dyraste "måsteutgiften" vara de fjärderklädda stötdämparna. Jag vet ingen som har löst detta på ett annat sätt.

I övrigt går det ju att plocka det mesta man behöver från en donatorbil.

Det är bara det att det är så lätt att skena iväg :icon_oops: .

Själv hade jag tänkt försöka ha en besiktigad bil färdig för under 40 kkr.

Link to comment
Share on other sites

Är man lite innovativ och tycker om att göra saker på ett annorlunda sätt än andra, samt har lite tid att räkna och leta delar så finns alternativen riktigt billigt för *alla* problem.

Fjädrar har diskuterats tidigare, med annorlunda innovativa lösningar, allt från Citroens hydraulförmedlade gasfjädring, till olika varianter på bladfjädrar.

Jag tror att om man letar runt på skroten med måttståcken i ena handen och skjutmåttet i andra, samt har lite fria fantasi och läser på om fjäderkonstanter och teorier så kan man hitta användbara skruvfjädrar, bladfjädrar, eller gasfjädrar, riktigt billigt.

Det är kul med dem som vågar vara annorlunda och tänker själv istället för att göra lika som alla andra.

Kanske gjuta egna bladfjädrar i glasfiber? eller varfor inte trälaminat? fungerar det i en pilbåge så borde det fungera som bilfjäder. Gummiblock används på både moppeder och lasbilar, varför inte testa torsionsfjädrar?

Låt fantasin flöda så hittar du nog både billiga och bra laternativ.

Titta hur *nån brittisk biltillverkare* gjorde med hydroelastic-fjädringen.

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det så verkar den dyraste "måsteutgiften" vara de fjärderklädda stötdämparna. Jag vet ingen som har löst detta på ett annat sätt.

I övrigt går det ju att plocka det mesta man behöver från en donatorbil.

Det är bara det att det är så lätt att skena iväg  :icon_oops: .

Själv hade jag tänkt försöka ha en besiktigad bil färdig för under 40 kkr.

Det är några här på forumet som köpt beg dämpare från Mc skroten!

Sedan att bygga billigt = Ha inte brottom

att klara dig under 40 papp bör du klara även med Bildämpare...

Men som sagt ta det lugnt och stressa i så fall inte på bygget.

(önskar jag gjort detsamma) :(

Det sparar du mest pengar på. Det finns alltid delar till "rätt" pris.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tror ändå att jag köper färdiga från roadster eller nåt, man vill ju ändå ha lite kvalité också.

Förresten vad sitter det för växellåda och bakaxel i en sierra 2.0 från ´90?

Jag tror inte kvaliten skiljer mellan att köpa färdiga eller att använda nån ovanligare lösning.

Men det är mycket enklare med färdiga, för då finns så mycket erfarenhet att luta sig mot.

Men det vore roligt att se en seven med exempelvis torsionsfädrar, eller tvärstälda blad.

Link to comment
Share on other sites

Tänk bara på att Mc-fjädrarna är mycket hårdare än bilfjädrarna...

Dämpare med bef fjäder gav jag 2500kr/4st vilket var skamligt billig då dämparna kostar 11000kr/st nya.

Nya Fjädrar går på ca 3000kr (bra kvalitet).

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tror ändå att jag köper färdiga från roadster eller nåt, man vill ju ändå ha lite kvalité också.

Förresten vad sitter det för växellåda och bakaxel i en sierra 2.0 från ´90?

Det är en DOHC-motor och MT-75 växellåda i Sierra -90, inte optimala komponenter (motorn är inte så tacksam att trimma, växellådan ganska stor och svårmekad).

Själv skulle jag rekommendera en Sierra 1983-87 som donator istället, helst en 2.0i. Enklare motor (SOHC/Pinto) som är mer tacksam att trimma, smidigare växellåda också (typ 9).

Ska det bli riktigt billigt skulle jag ännu hellre rekommendera en Taunus 1971-82 som donator, då kan du använda spindlarna fram med "bokritningar" och bakaxeln är stel vilket brukar ge ett billigare bygge än Sierrans delade axel.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tror ändå att jag köper färdiga från roadster eller nåt, man vill ju ändå ha lite kvalité också.

Förresten vad sitter det för växellåda och bakaxel i en sierra 2.0 från ´90?

Det finns olika leverantörer av dämpare, men som sagt ha inte bråttom. Var aktiv och lyssna och leta tillslut hittar du rätt del till rätt pris.

En sierra har delad bakaxel. Ramen i boken bygger på en stel Escortaxel (MK1-MKII), därmed är det inte sagt att det inte går att använda en delad bakaxel.

Det är många som har konstruerat egan bakvagnar och det borde finnas ritningar lite varstans.

Vidare brukar dom ha en 2.0 liter pinto, om det inte är en v6:a så klart. Pinton är en gjutjärnsspis som är både tung och stor, men den är också lättmekad och billig.

Jag tror att det sitter en MT-75:a (Växellåda) i -90, men jag kan ha fel. Annars sitter det en typ9 låda.

MT-75 alu

typ9 stål

Båda lämpar sig väl till en locost även om MT-75 är lite större än typ9:a.

Link to comment
Share on other sites

Så om jag ska hålla mig till boken så mycket som möjligt så ska jag köpa en Taunus som donatorbil.

Men det går väl bra att ta en växellåda från sierra och gsi motor från en opel och sedan steka ihop allting till en smarrig, billig bakelse. Jag hittade förresten en komplett 16v kadett gsi motor som var lite småtrimmad på blocket för 5000kr om nån är intresserad!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min erfarenhet säger att ska man bygga riktigt riktigt billigt, så ska man antingen ha massa prylar liggande, eller så ska man ta allt (så mycket som möjligt) från en och samma donatorbil.

Köper man en Taunus så är det egentligen bara styrväxel som man behöver ta från en annan bil (Escort MkII till exempel), alla andra större mekaniska komponenter kan man ta från Taunusen (Pintomotorn, en trevlig och fin fyrväxlad låda, kardan (oftast), bakaxel, bromsar, spindlar fram, rattstång osv.). Dessutom passar delarna ihop!

Så fort man börjar matcha delar från olika märken går det åt mer pengar. Dels för att det alltid är dyrare att köpa lösa delar, dels för att man måste få de att funka tillsammans.

That said, Kadett GSi 16v-motorn är alldeles lysande i den här biltypen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte ta alla dom där delarna från en sierra? Dom är ju också rätt billiga (kompl. för ca 5000kr) Då kollar jag efter en sierra med stel bakaxel. En sierra har väl lite grövre grejer än på dom äldre bilarna menar jag. Ok motorn kanske är lite tung men den får sitta där tills jag reggat den sen byter jag nog upp mig till en Gsi motor. Om man nu inte tjänar på att trimma sierra motorn d.v.s. siktar på 150-160 hk vilket borde nås för rimliga pengar. Till en kadettmotor på en typ-9 vxll. skulle man ju ha nån special sprängkåpa för typ 2500+ny oljesump+ svetsa nya motorfästen+priset för motorn= kostar väl ca 8-9000 för ett byte= 8-9000 i trim på sierra motorn istället Jag får kolla upp detdär!

Förresten tack alla som svarat och ni får gärna skriva mer tips här!! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kan man inte ta alla dom där delarna från en sierra? Dom är ju också rätt billiga (kompl. för ca 5000kr) Då kollar jag efter en sierra med stel bakaxel. En sierra har väl lite grövre grejer än på dom äldre bilarna menar jag. Ok motorn kanske är lite tung men den får sitta där tills jag reggat den sen byter jag nog upp mig till en Gsi motor. Om man nu inte tjänar på att trimma sierra motorn d.v.s. siktar på 150-160 hk vilket borde nås för rimliga pengar.  Till en kadettmotor på en typ-9 vxll. skulle man ju ha nån special sprängkåpa för typ 2500+ny oljesump+ svetsa nya motorfästen+priset för motorn= kostar väl ca 8-9000 för ett byte= 8-9000 i trim på sierra motorn istället Jag får kolla upp detdär!

Förresten tack alla som svarat och ni får gärna skriva mer tips här!! :thumbup:

Hej!

Sierra med stel bakaxel tror jag bara finns i någon skum kombivariant, så det tror jag blir svårt att hitta.

För övrigt håller jag med Gustaf. Köp en Taunus! Se bara till att det är en 2-liters, för då får du en Atlas-bakaxel, vilket gör att du kan få tag på en diffbroms den dag du vill spendera mer på bilen.

Själv startade jag med en Sierra, men har fått köpa bakaxel, spindlar och kardan från Taunus för dyra pengar på skroten.

Om du väljer en Sierra så kan du spara 7.000 kr genom att välja insput och kat och slippa miljöavgift. Pintos orginalförgasare är i vilket fall svår att få plats med under huven. Webrar är kul, men kostar som allt annat roligt.

Stötdämpare har diskuterats som en stor kostnad, den största tror jag det blir för min del. Mitt förslag är att flytta in stötdämpare och fjädrar och bara sätta stötstänger och en vipparm synligt. Dels spelar det mindre roll hur det ser ut som man hittar, dessutom har man större chans att påverka utväxlingen i vipparmen. Vi är just i startgroparna på en sådan lösning, i detta fall med std coilovers, men det skulle lika gärna kunna vara t.ex. mc-dämpare.

Med gott om pengar är det ingen kost att bygga en läcker bil. Utmaningen ligger i att med begränsade medel och egen finurlighet lyckas. Det är äkta locost! :thumbup:

Lycka till!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Ok motorn kanske är lite tung men den får sitta där tills jag reggat den sen byter jag nog upp mig till en Gsi motor.

Jag tror det är bättre att bygga med "rätt" motor från början än att hålla på och fippla med att typa om bilen senare. Det innebär inte bara merjobb, det kostar några slantar i avgifter också. Så ta en rejäl funderare på alternativen innan du sätter igång. Är målet att bygga en så billig bil som bara är möjligt, eller går det att tänja på gränserna om du låter det ta ett år och en sommars knegande extra för att få ihop pengar, och därmed få bilen närmare ditt ideal?

Link to comment
Share on other sites

Skillnaden mellan Sierra och Taunus är enorm på vissa sätt (Taunusens komponenter "passar" i ett standard bokchassi utan bökiga ändringar), men det finns stora likheter. Pintomotorn är "samma", till exempel. Växellåda och bakaxel är snarare bättre på Taunus - och som BeLo säger finns Sierra inte med stel axel (förutom Pickupen P100 som inte såldes i Sverige då).

Att trimma Pintomotorn (2-liters då) från Taunus/Sierra till runt 150 hk är ganska vettigt. Ny kam, hyfsat grenrör, planad topp och rätt bestyckad förgasare samt anpassad fördelare brukar räcka. Är man snål kan man fixa de bitarna för runt 5000:-

Taunus går fortfarande hyfsat att hitta:

http://www.blocket.se/view/3683902.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/3635309.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

att köpa en bil för 5'000 som har ca 150 hkr är förmodligen billigare än att få ut 150 hkr ur en pinto, b23 eller vad för motor man nu har i donnatorn.

sena åttiotalare ellertidiga nittiotalare av gti-typ brukar gå att få för de pengarna om de har lite rost eller är smått spöade, då får man även (oftast)en motor som väger lite mindre.

ex skulle kunna vara Kadett 16V, Golf gti, Citroen BX19 GTI 16 valves, Peugot mi16, säkert en hel del japaner, Celica, corolla, colt, mflera. Borde finnas nån halvpotent escort från motsvarande tid/pris.

Jag tror att man både får 150 hkr mycket billigare, men även trevligare motorer, och lägre vikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar bli mer och mer skeptisk till donatorbil... om man har en stående så är det väl en sak men att köpa en för 5000kr skulle jag inte gjort i dagsläget speciellt inte en sierra...

Ps jag har en pinto som är över så småningom.. Alla packningar är bytta men kammen behöver bytas.

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det billigare att köpa en 150-hk motor direkt men ska man fixa bygget till lägsta kostnad börjar det bli svettigt att kombinera fwd-motor med en främmande rwd-låda. Speciellt om man inte är en erfaren fixare...

En sak är ypperligt solklar i mina ögon (efter att ha följt ett antal byggen): Ska man bygga så billigt som möjligt, så får man kompromissa bort massor av saker. Oftast blir resultatet ändå en skitkul bil men inte en optimal bil...

Det här är en ung killes första bygge. Jag kan tycka att det är bättre att satsa på en väldigt basic bil, och bli klar till en låg peng, än att sikta för högt och skapa ännu ett projekt som aldrig blir klart.

Av de jag känner till som byggt Seven/Locost, så är nästan alla sugna på ett helt nytt bygge för att de fått nya idéer under byggets gång. Att bygga om den "gamla" bilen känns sällan lika bra...

Men, det är bara mina åsikter. Var och en får ha sina ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Du har så rätt therealpinto..

Om man ska bygga enkelt så är en escort mk2 inte helt fel det är väl den de använt i boken, annars någon liten bakhjulsdriven bil..

Hört om en som byggt av en Toyota, tror det var en tidig starlet med bakhjulsdrift.

Från sierran går ju att använda det mesta tom de främre naven om man sätter en"svamp" i hålet.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag håller med att det kan vara svårt eller dyrt att bygga med vissa saker från början.

Min tanke var snarast att om man tänker efter före, och bygger exempelvis av en sierra som donnatorbil, så har man möjlighet att senare byta till en modernare motor som passar på samma vxl-låda, oftast till lägre kostnad än att trimma den befintliga motorn.

Bygger man på en omega så har den samma block som kadett 16V så det skall inte vara något problem att senare byta motor.

kadett 16V-motorn passar ju även mot ford sierra-lådan, med viss adapter.

Sen håller jag med m att man nog inte skall ta sig för mycket vatten över huvudet i starten. utan bygga med enkel teknik och gärna av en donator man kan plocka alla delar i från.

Angående donatorbilar så tycker jag det verkar onödigt att köpa sierror för 5000 när man får dem gratis eller för några hundra om de är rostiga.

Skulle vara för att få en katalysatorbil men inte ens de kostar 5000 om de inte är i jättefint skick.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag är en drömmande 16 åring

Rackarns, då är jag inte yngst längre ;) välkommen! :thumbup:

Det går att bygga på 15 000 när man räknar, men du lär (tyvärr?) passera den gränsen, jag trodde att jag skulle landa på 25 000, har nu köpt grejer för 25 000, och en hel del fattas ännu... men så satte jag i "lite" dyrare drivlina än den gratis-donator-240 jag fick... Lycka till! May your force be strong! :whip:

Link to comment
Share on other sites

...

Det här är en ung killes första bygge. Jag kan tycka att det är bättre att satsa på en väldigt basic bil, och bli klar till en låg peng, än att sikta för högt och skapa ännu ett projekt som aldrig blir klart.

Av de jag känner till som byggt Seven/Locost, så är nästan alla sugna på ett helt nytt bygge för att de fått nya idéer under byggets gång. Att bygga om den "gamla" bilen känns sällan lika bra...

Men, det är bara mina åsikter. Var och en får ha sina ;-)

/Gustaf

Hej igen!

Planera noga och håll dig till den ursprungliga planen är mitt råd! Du kommer att lära dig så mycket under byggets gång att du aldrig blir klar om du hela tiden ska implementera alla nyvunna insikter.

Jag bestämde mig redan från början att bygga två. Den första rakt på, enkelt och "snabbt", så att jag får något att åka i. Alla finesser, och större avsteg från boken, som IRS, MC-motor (V8?) etc spar jag till bygge nummer två. Om det verkligen blir ett bygge nummer två återstår att se, men det känns betydligt lättare rent mentalt att skjuta alla roliga påfund på framtiden istället för att tvingas lägga ner dem på direkten. Självbedrägeri har funkat förr... ;)

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar bli mer och mer skeptisk till donatorbil...

Jo, ska man också räkna in kostad för att dra hem den om man hyr släp och får köra några mil så springer det iväg lite. När man tänker så på det är kanske inte priserna på skroten helt uppåt väggarna. Man slipper ju jobbet att skruva bort det man ska ha också. Samt göra sig av med liket efteråt icke att förglömma... :)

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag köper nog inte bil förrns ramen är färdigbyggd vilket lär bli i sommar nån gång!

Det är årsmodell 1971-82 som gäller om du ska ha nytta av den.

Ett råd är att om du har möjlighet, skaffa donatorbilen direkt. Ta ur motor, låda, bakaxel, spindlar osv. och ha dem tillhands när du bygger ramen. Då kan du kolla att prylarna får plats och hamnar på rätt ställen innan du byggt ramen klar. Det är rätt trist att ställa sig och bygga om en färdig ram för att man inte kunnat kolla om startmotor/bränslepump/generator/motorfäste etc. får plats...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bygg enkelt,bli färdig,uppdatera!

Detta försöker jag leva efter.(Går sådär.)

Nästa bygge blir mer avancerat och dyrare.Till och med frugan tycker att jag skall köpa nästa kit."Nu vet du ju att du kan",säjer hon.Hoppas hon säjer likadant när jag beställer en Westfield eller en Rush.

Ha roligt i garaget!

mvh/Pixbo :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjena!!

Jag är också sprillans ny på detta med Locost-bilar... Jag har funderingar över sn SAAB-motor... Jag har en 2.3i-motor i min bil just, den skall slängas ur för en trimmad-turbosak... Min idé är då att ta denna motorn i Locost-bilen... Någon som har erfarenhet av detta och vad man ska para ihop motorn med för låda och axel? Blir det billigt?

MHV

Christoffer

Link to comment
Share on other sites

Tjena!!

Jag är också sprillans ny på detta med Locost-bilar... Jag har funderingar över sn SAAB-motor... Jag har en 2.3i-motor i min bil just, den skall slängas ur för en trimmad-turbosak... Min idé är då att ta denna motorn i Locost-bilen... Någon som har erfarenhet av detta och vad man ska para ihop motorn med för låda och axel? Blir det billigt?

MHV

Christoffer

Vad är det för årsmodell på motorn? Är den -94 eller nyare så passar växellåda från vissa opel omega direkt på. Är den äldre så finns det nog ingen låda som passar direkt. Det går ju förstås att göra en adapterplatta och få den att passa med i stort sett vilken låda som helst, men det är nog inget för en nybörjare att försöka få ihop misstänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!!

Jag är också sprillans ny på detta med Locost-bilar... Jag har funderingar över sn SAAB-motor... Jag har en 2.3i-motor i min bil just, den skall slängas ur för en trimmad-turbosak... Min idé är då att ta denna motorn i Locost-bilen... Någon som har erfarenhet av detta och vad man ska para ihop motorn med för låda och axel? Blir det billigt?

MHV

Christoffer

Vad är det för årsmodell på motorn? Är den -94 eller nyare så passar växellåda från vissa opel omega direkt på. Är den äldre så finns det nog ingen låda som passar direkt. Det går ju förstås att göra en adapterplatta och få den att passa med i stort sett vilken låda som helst, men det är nog inget för en nybörjare att försöka få ihop misstänker jag.

På det viset... Motorn är från 1990, så då kommer det nog inte att passa så bra då... Annars så kan jag SAAB-motorerna rätt bra, med tanke på att jag håller på med min egen SAAB och trimmar en motor just nu...

Kanske kan hitta mig en nyare SAAB-motor... Är det blocket från en kortmotor som passar på Omega-lådorna??

Adapterplatta har jag funderat på, men som sagt, lättare sagt än gjort... Skulle vilja para ihop min trimmade med en BMW-låda...

Link to comment
Share on other sites

På det viset... Motorn är från 1990, så då kommer det nog inte att passa så bra då... Annars så kan jag SAAB-motorerna rätt bra, med tanke på att jag håller på med min egen SAAB och trimmar en motor just nu...

Kanske kan hitta mig en nyare SAAB-motor... Är det blocket från en kortmotor som passar på Omega-lådorna??

Adapterplatta har jag funderat på, men som sagt, lättare sagt än gjort... Skulle vilja para ihop min trimmade med en BMW-låda...

Exakt, kortmotorerna är det som passar på opellådorna. Sök lite här på forumet, det finns flera stycken som använder dessa. Kanske kan ge lite extra inspiration och idér.

Link to comment
Share on other sites

På det viset... Motorn är från 1990, så då kommer det nog inte att passa så bra då... Annars så kan jag SAAB-motorerna rätt bra, med tanke på att jag håller på med min egen SAAB och trimmar en motor just nu...

Kanske kan hitta mig en nyare SAAB-motor... Är det blocket från en kortmotor som passar på Omega-lådorna??

Adapterplatta har jag funderat på, men som sagt, lättare sagt än gjort... Skulle vilja para ihop min trimmade med en BMW-låda...

Tjohopp, dett blir mitt först inlägg här på forumet. Livat! :D

Hur som helst så är jag oxå inne på Snaabel-motor, då en 145hk lågtryckare från 900S.

Dessa är ju ganska nkla att skrämma några extar kusar ur.. he-he.. samtidigt som de matchar en 750kg bil bra.

Den tänkte jag para ihop med en Getrag dogleg-låda från en BMW 535 -83.

Adapter för att para ihop dessa ska inte vara omöjligt att få till.

Sedan blir det till att lura ut en bra kombo när det gäller tryckplatta och siterlamell.

De senare kan ju fås med alla tänkbara olika nav så den saken löser sig garanterat.

Mitt projekt kommer garanterat bli MYCKET dyrare än några 15 lakan.. *S*

Har ganska bra resurser när det gäller konstruktionshjälp och så.. satsar därför på en ganska kompromisslös historia.

Om ett par år vet vi om det är vettigt. :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Tjohopp, dett blir mitt först inlägg här på forumet. Livat! :D

Om ett par år vet vi om det är vettigt. :D

Välkommen till Forumet och kanske till klubben! :thumbup:

Men du.... Varför vänta? :blink: Kör på vetja! :D

Link to comment
Share on other sites

Borde inte Opel Manta vara ett bra val av donatorbil? Bakhjulsdriven med lättrimmade motorer på 1,9 till 2,2 liter. Sen har en del exemplar sportinredning med Recarostolar vilket sparar in ännu en rätt saftig utgift för ett par racingstolar.

Finns att köpa hyfsat billigt från 3000-10000kr beroende på skick.

Är det något som talar emot Mantan rent tekniskt vad det gäller motor/växellåda/bakaxel osv?

Jag är förresten ny på forumet men tankarna på att bygga bil har funnits länge fast har än så länge stannat på planeringsstadiet eftersom jag inte har tillgång till garage.

Link to comment
Share on other sites

Tjohopp, dett blir mitt först inlägg här på forumet. Livat! :D

Om ett par år vet vi om det är vettigt. :D

Välkommen till Forumet och kanske till klubben! :thumbup:

Men du.... Varför vänta? :blink: Kör på vetja! :D

Jag samlar delar i nuläget. faktisk byggstart blir så fort hus å garage är färdignyggt. :D

Dvs. i sommar.

Vet om det är vettigt.. med det menade jag efter ett par års byggande så kanske man vet om man skulle gjort på något annat sätt.

Går å trampar å e otålig.

Löjligt byggsugen! *S*

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Borde inte Opel Manta vara ett bra val av donatorbil? Bakhjulsdriven med lättrimmade motorer på 1,9 till 2,2 liter. Sen har en del exemplar sportinredning med Recarostolar vilket sparar in ännu en rätt saftig utgift för ett par racingstolar.

Finns att köpa hyfsat billigt från 3000-10000kr beroende på skick.

Är det något som talar emot Mantan rent tekniskt vad det gäller motor/växellåda/bakaxel osv?

Jag är förresten ny på forumet men tankarna på att bygga bil har funnits länge fast har än så länge stannat på planeringsstadiet eftersom jag inte har tillgång till garage.

Jag är av tradition Opelfrälst :wub: men jag gick inte på Opel Manta här.

Motorn tycker jag är stor och tung !!

Bakaxeln gillar jag ej med dess strut

Men jag använde rattstång från Opeln och gasviren.

Recarostolarna provade jag med men med bokbyggt ram så var dessa tvungna att smalnas av så jag la ner det (dessutom tunga)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Opel manta/ascona A+B (ej ascona C, det är en framkrafsare) borde vara riktigt bra utgångsobjekt, motorn är tung, som på alla andra lämpliga donatorbilar. växellådorna är små och robosta, bakaxeln lätt och enkel att hänga upp, framvagnsgeometrin föredömmlig, så det går att bygga en riktigt bra framvagn av de spindlarna.

Man borde kunna använda samma upphägning bak som original, man får då lite enklare upphägning med strut och två länkarmar istället för fyra, men jag ser ingen nackdel i det, borde dessutom gå att använda original fjädrar och dämpare bak, eventuellt något kortade fjädrar.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...