rug Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Jag har en gammal Fiat 124 med styrsnäcka och funderar på att byta till styrväxel för att få plats för motorbyte. Fiat 124 tillverkades sista året med styrväxel så delar går att få tag i. Min utmaning är att jag kanske inte kan montera styrväxeln i samma höjd som orginalet. Jag tror jag kommer behöva sänka styrväxeln någon/några centimeter. Så var är nyckeln till framgång här? Vilka parametrar har man att leka med för att få till bra styrning? Finns det någon websida eller program för att hjälpa mig i detta arbetet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 (edited) Detta är vad du går efter (förutsatt att du har dubbla a-armar, stämmer ej på mcpherson t.ex.) Dvs. du måste se till att ha inre styrväxelleden i linje med inre lederna för båda a-armarna. Den procentuella diffen i höjdled du placerar inre styrleden på mellan armarna måste återspeglas i procent av höjdled ute vid yttre lederna. Detta förhindrar bumpsteer. Edited August 17, 2021 by swedishGT40 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 (edited) Tack! Precis vad jag behövde! 👌 Finns det någon accepterad procentuell avvikelse? Edited August 17, 2021 by rug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 avvikelse resulterar i bumpsteer. Om jag inte missminner mig så accepterar väl inte SFRO bumpsteer, men rätta mig gärna här ni som har bättre koll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Det går inte att kräva 0 bump steer genom hela rörelsen (och det är inte ens säkert att det är önskvärt). Det finns en hel del skrivet om detta tidigare på forumet så det är nog bra att söka så slipper jag upprepa mig. Är det fortfarande oklart efter en sökning - fråga gärna upp. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted August 17, 2021 Author Share Posted August 17, 2021 Tack! Med swedishGT40:s skiss och lite mätmetoder jag hittade i andra trådar ska jag nog få till det (om det finns plats). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted August 17, 2021 Share Posted August 17, 2021 Det blir nog svårt att undvika bump steer om du inte flyttar styrstagets yttre infästning samtidigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rug Posted August 20, 2021 Author Share Posted August 20, 2021 Citat Det blir nog svårt att undvika bump steer om du inte flyttar styrstagets yttre infästning samtidigt Det borde vara lugnt så länge jag får till höjden på styrväxeln. Yttre infästning är den samma för bilmodellen för snäcka och styrväxel. Fiat verkar bara bytt snäckan, lagt till fästen på tvärbalken och förlängt staget från ratt ner till styrväxeln med ett par extra leder. Nästan lite märkligt att de väntade till 85 för den uppgraderingen 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.