Göran Nilsson Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 Jag såg denna på Biltema idag, kan det vara något att ha om man skulle kapa en massa profilrör ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 (edited) Förespråkar denna typ av kap för snygga o raka snitt https://www.makita.se/product/lc1230n.html Men det är dubbla pengen... Har dock vart värd varenda krona i mitt bygge iaf, blir klockrent arbete med den. Edited July 20, 2021 by swedishGT40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 42 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jag såg denna på Biltema idag, kan det vara något att ha om man skulle kapa en massa profilrör ? Med riktigt sågband så funkar det fint. Kolla med Stjärnsågar i Kopparberg, https://www.stjarnsagar.se/ Han har gjort band åt mig, och det är som dag och natt med livslängden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted July 20, 2021 Author Share Posted July 20, 2021 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Förespråkar denna typ av kap för snygga o raka snitt https://www.makita.se/product/lc1230n.html Men det är dubbla pengen... Har dock vart värd varenda krona i mitt bygge iaf, blir klockrent arbete med den. Jo 6500kr är mycket, sprutar den inte lite gnistor. Om den gör det så smutsar den ner omgivningen å då vill jag inte ha den i bygglokalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 19 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Jo 6500kr är mycket, sprutar den inte lite gnistor. Om den gör det så smutsar den ner omgivningen å då vill jag inte ha den i bygglokalen. marginellt med gnistor, och dom går bak till en uppsamlare tillsammans med det mesta av spånet. Boschklingan jag har nu gnistar mer o skär sämre, Makita skivan som satt från start skar bättre och renare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 1 timme sedan, Göran Nilsson sade: Jag såg denna på Biltema idag, kan det vara något att ha om man skulle kapa en massa profilrör ? Jag har köpt en Biltema såg men beställt riktiga band till den. Tycker den är prisvärd till det jag har den till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulwe Posted July 20, 2021 Share Posted July 20, 2021 Jag skaffade denna innan rambygget började, funkar klockrent nu, men det tog 3 hela dagar att ställa in den. När jag fick den så sågade den sönder sig själv eller kastade av bandet ..... hittade en 9-sidig beskrivning hur man MÅSTE ställa in bandet. Sågen har dämpkolv och mothållsfjäder. Och bra sågband, köper mina på bandsågblad.se http://verktygsstallet.se/sortiment/sagning/maskiner/kallbandsagar/kallbandsag-mbs-150fh/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 Denna köpte jag nyligen. Har mest testsågat lite, men önskar att jag haft den när jag byggde min ram... 25x25x2 mm är som att såga i smör. Även 5x50 mm plattjärn går bra. Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter. R210CMS - 210mm Compound Mitre Saw - HandymanTools Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 4 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Denna köpte jag nyligen. Har mest testsågat lite, men önskar att jag haft den när jag byggde min ram... 25x25x2 mm är som att såga i smör. Även 5x50 mm plattjärn går bra. Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter. R210CMS - 210mm Compound Mitre Saw - HandymanTools Sådan så kallad kallkap som jag köpte för att kapa upp chassiet. Guld värd! Och är man noga med digital vinkelhake och kapningarna så blir det snuskigt tight precision i delarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 5 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Denna köpte jag nyligen. Har mest testsågat lite, men önskar att jag haft den när jag byggde min ram... 25x25x2 mm är som att såga i smör. Även 5x50 mm plattjärn går bra. Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter. R210CMS - 210mm Compound Mitre Saw - HandymanTools Hittade den ännu billigare här: https://www.amazon.se/Evolution-Power-Tools-R210CMS-Geringssåg/dp/B07S5VWY9M/ref=asc_df_B07S5VWY9M/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476652476393&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=12759458264683197948&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012257&hvtargid=pla-832598381246&psc=1 Hmm kanske måste beställa en 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 Jag köpte min på Amazon, funkade bra 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 Kan rekommendera Femi sågar👍🏻 Finns några olika modeller/storlekar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 28, 2021 Author Share Posted September 28, 2021 13 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Inte mycket till gnistor och snitten är svala direkt efter Jag står i valet och kvalet vilken typ av såg jag ska köpa. Den du köpte sprider den gnistor långt ifrån och ner på golvet ? Jag antar att det är en hårdmetallklinga , eller ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 29, 2021 Share Posted September 29, 2021 Ja, någon form av hårdmetallklinga. Japanese Tungsten-Carbide-Tipped enligt tillverkaren. Som jag skrev, knappt några gnistor alls. Stressar man den kan det komma några. Kolla detta klippet, från 5.20: https://youtu.be/Iwr1SZLbk_o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted September 29, 2021 Author Share Posted September 29, 2021 #Rikard Larsson Nu la jag en order på R210CMS cirkelsåg på Amazon, plus en extra kapskiva. Tack för YT filmen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 13, 2021 Author Share Posted October 13, 2021 On 2021-09-29 at 16:44, Rikard Larsson sade: Ja, någon form av hårdmetallklinga. Japanese Tungsten-Carbide-Tipped Rikard Jag tänkte skaffa en reservklinga, vet du var man ska satsa på - lika dan eller vet du något bättre ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 15, 2021 Share Posted October 15, 2021 Ingen aning än tyvärr. Har använt min för lite för att kunna svara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 15, 2021 Author Share Posted October 15, 2021 2 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Ingen aning än tyvärr. Har använt min för lite för att kunna svara. Jag har kapat en del nu och jag tycker att klingan vobblar lite för mycket och jag tror det beror på att klingan bara har 24 tänder. ’så nu letar jag efter en klinga med fler tänder och har varit i kontakt med första träffen på Google Vi har en klinga hos vår leverantör i dimension 216x2,0/1,6x30/25,4 Z 48 (tänder). Pris SEK 1 590 fritt vårt lager i Sollentuna. Leveranstid 3-4 dagar från order, Thomas Håkansson Intercut Sverige AB Jag har inte kollat om den 16mm större diametern passar, priset är något högt men det industristandard på klingan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts