TMB Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Hei. Jeg har sittet noen kvelder nå å forsøkt meg frem med VSusp for å finne ut hvilke deler som vil gi en passende A arm kontruksjon for de infestninger jeg har på min DAX ramme. Planen var doble A-armer uten noe mikk makk og spindler med OK kpi, og som ikke krever noe spesialtilpassning. Jeg tenkte Taunus, Ascona B evt Volvo 140 spindler. Hvor taunusspindler må ha litt camber i basisposisjon for å kunne fungere. Men når jeg legger inn målene på spindlene i VSusp klarer jeg ikke å få til noe skikkelig geometri som i det heletatt kan fungere opp mot mine innfestningspunkter i ramma. Noe sier meg at jeg trenger dropp spindler, evt få øket avstanden mellom kule leddene i spindelen. Hva slags spindler er det som er benyttet som "default values"? Ford mustang II? Jeg får ca ok forstillingsgeometri med default verdiene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted January 11, 2021 Share Posted January 11, 2021 har taunusspindlar på min sjua och 6,3 grader caster och 0,75 grader camber. Fungerat fint nu i 10 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMB Posted January 25, 2021 Author Share Posted January 25, 2021 Er det noen som har testet VSusp som har de riktige verdiene for følgende spindler? Ascona B Volvo 140 Ford Taunus HUB to upper ball joint X ___________ HUB to upper ball joint Y ___________ HUB to lower ball joint X ___________ HUB to lower ball joint Y ___________ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted January 25, 2021 Share Posted January 25, 2021 Dax Rush byggdes väl med Sierra delar, varför inte använda dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 25, 2021 Share Posted January 25, 2021 On 2021-01-11 at 03:45, Jörgen sade: har taunusspindlar på min sjua och 6,3 grader caster och 0,75 grader camber. Fungerat fint nu i 10 år. På min Rush såg byggde jag nya övre bärarmar då caster vinkeln var jätte konstig med med original delarna😕 0,4 grader på ena sidan och andra -1 grad. Med ny tillverkade hamnade jag på 5,5 grad //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMB Posted January 26, 2021 Author Share Posted January 26, 2021 22 timmar sedan, super7 sade: På min Rush såg byggde jag nya övre bärarmar då caster vinkeln var jätte konstig med med original delarna😕 0,4 grader på ena sidan och andra -1 grad. Med ny tillverkade hamnade jag på 5,5 grad //Nisse Har du fortsatt denne Rushen? Har du mulighet for å gjøre noen oppmålinger av lengder etc på bærearmer etc? Vektmessig så er vekten omtrent lik mellom taunus og sierra, men at sierra vil kreve ett adapter som erstatter fjørbenet med ei bærekule. Jeg ser det er en fordel med Sierra spindel og nav, og det er at en kan borre hullet til øvre bærekule eksentrisk slik at en kan finjustere KPI, camber og caster. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 26, 2021 Share Posted January 26, 2021 Tyvärr så har datorn som jag sparade alla bilder när jag byggde bärarmarna kraschat, men hittade en som var kvar i en gammal telefon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 26, 2021 Share Posted January 26, 2021 3 timmar sedan, TMB sade: Vektmessig så er vekten omtrent lik mellom taunus og sierra, men at sierra vil kreve ett adapter som erstatter fjørbenet med ei bærekule. Jeg ser det er en fordel med Sierra spindel og nav, og det er at en kan borre hullet til øvre bærekule eksentrisk slik at en kan finjustere KPI, camber og caster. Den stora fördelen med Sierra är ju bättre geometri totalt sett... 🙂 Tänk på att en excentrisk "svamp" inte påverkar caster, eftersom ledpunkterna ligger kvar på samma ställen (om man inte ändrar andra saker också). KPI och trail ändras dock vilket kan ge en del effekter. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMB Posted January 27, 2021 Author Share Posted January 27, 2021 Da har jeg trålet det jeg har kunnet finne av info, og så langt har jeg funnet dette: VSusp data for taunus spindel: HUB to upper ball joint X = 149.15mm HUB to upper ball joint Y =112mm HUB to lower ball joint X = 133.12mm HUB to lower ball joint Y = 108mm ______________________________ VSusp data for Sierra spindel (Ford transitt øvre kule og maxiball nedre) HUB to upper ball joint X = 142.94mm HUB to upper ball joint Y = 110.89mm HUB to lower ball joint X = 104.16mm HUB to lower ball joint Y = 89.62mm Jeg har da laget en modell framakselen på min DAX rush med de fester som sitter der i dag. Ramma er egentlig laget for cambercompensator systemet til DAX, men det finnes ikke nøyaktige oppmålinger på dette. VSusp støtter ikke noe overføringstag etc. Det må da evt laget i ett annet program. Forslag? Jeg får bruke VSusp for å gjøre mange simuleringer hvor disse punktene burde være, Slik at jeg kan estimere meg frem til ca hvor stor rotasjonsavstand fra eksisterende øvre fester jeg evt trenger for å få dette til å fungere. Føl dere fri til å leke med oppsettet, og gi meg en tilbakemelding om dere finner en løsning. Taunus Sierra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMB Posted January 29, 2021 Author Share Posted January 29, 2021 On 2021-01-27 at 13:11, TMB sade: Føl dere fri til å leke med oppsettet, og gi meg en tilbakemelding om dere finner en løsning. Taunus Sierra Det må legges til at dette er de versoner jeg har brukt som utgangspunkt. Om jeg velger bort CC&AR systemet til DAX så må festene i karosseriet nærmere hverandre for å i det heletatt få noe som kan fungere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TMB Posted September 23, 2021 Author Share Posted September 23, 2021 (edited) Da tiden ikke har strekt til på en stund har jeg latt forstillinga ligge. Men nå begynner jeg på nytt med beregningene. CC&AR forstillingsdeler er umulig å få tak i, og de orginale øvre festene er alt for høye til å gi noe brukende forstilling med standard spindler. Jeg har lagt inn målene på Opel GT spindlene. Og de skal i mitt hode være nokså like de til Ascona B. Om jeg bestemmer meg for å flytte de øvre festene ned, så begynner ting å stemme. Ascona B spindler med nedflytta fester VSusp data for Opel GT/Ascona B spindel HUB to upper ball joint X = 145.288mm HUB to upper ball joint Y = 151.892mm HUB to lower ball joint X = 116.561mm HUB to lower ball joint Y = 89.154mm Nå gjenstår bare litt finjusteringer av innfestninger og mål. Noen som har noe tilbakemeldinger på oppsettet mitt? Edited September 23, 2021 by TMB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.