Jump to content

TMB

Forumdeltagare
  • Posts

    32
  • Joined

  • Last visited

Reputation

2 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Trond Marthin Bjerke
  • Ort
    Råde, østfold Norge
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

1,055 profile views
  1. Hva er spec på dempere og fjærer? Kunne du målt lengden på øvre og nedre bærearmene?
  2. Om du bestemmer deg for å selge den i deler er jeg interessert i følgende; Ombyggt caterham de Dion rör + stag Quaife escort styrväxel med kort utväxling inkl. Aluminiumklämmor. Rallydesign uprigts med mondeo hjullager och adaptrar.
  3. Jeg har også vurdert hydraulrör til mitt bygg, men jeg hadde tenkt å benytte meg av E235N DN20 - 26,9 x2,3mm. Vil dette i henhold til SFRO ikke være godt nok? Vil jeg måtte gå over på ASTM A106 GrB rør i dim 26,7mm x 2,87mm? Bilen vil veie omlag 570kg inkl sjåfør.
  4. Da tiden ikke har strekt til på en stund har jeg latt forstillinga ligge. Men nå begynner jeg på nytt med beregningene. CC&AR forstillingsdeler er umulig å få tak i, og de orginale øvre festene er alt for høye til å gi noe brukende forstilling med standard spindler. Jeg har lagt inn målene på Opel GT spindlene. Og de skal i mitt hode være nokså like de til Ascona B. Om jeg bestemmer meg for å flytte de øvre festene ned, så begynner ting å stemme. Ascona B spindler med nedflytta fester VSusp data for Opel GT/Ascona B spindel HUB to upper ball joint X = 145.288mm HUB to upper ball joint Y = 151.892mm HUB to lower ball joint X = 116.561mm HUB to lower ball joint Y = 89.154mm Nå gjenstår bare litt finjusteringer av innfestninger og mål. Noen som har noe tilbakemeldinger på oppsettet mitt?
  5. Jeg jobber som industrimekanikker, jeg har sveiser daglig med TIG, ang kjøpsråd på brukt AC DC tig så vært litt obs på de Migatronic Pilot. Disse ble lisensprodusert over en god periode, og de som lagde de er long gone... Det betyr at de blir veldig dyre å reparere om de skulle ryke da ferdige kretskort ikke er å oppdrive. Når det kommer til Kina tig, så bruker jeg Spartus AC/DC til aluminiums jobbene. Den fungerer tilfredstillende, og utklasser flere gamle hauger av AC DC apparater. Skal du virkelig kose deg når det sveises aluminium bør du investere i en Argon dekkgass med litt helium i. På syrefast bruker jeg primært Esab apparatet på jobben da det står ferdig rigget med gassflaske etc (samt at gassen der er gratis... )
  6. Det må legges til at dette er de versoner jeg har brukt som utgangspunkt. Om jeg velger bort CC&AR systemet til DAX så må festene i karosseriet nærmere hverandre for å i det heletatt få noe som kan fungere.
  7. Da har jeg trålet det jeg har kunnet finne av info, og så langt har jeg funnet dette: VSusp data for taunus spindel: HUB to upper ball joint X = 149.15mm HUB to upper ball joint Y =112mm HUB to lower ball joint X = 133.12mm HUB to lower ball joint Y = 108mm ______________________________ VSusp data for Sierra spindel (Ford transitt øvre kule og maxiball nedre) HUB to upper ball joint X = 142.94mm HUB to upper ball joint Y = 110.89mm HUB to lower ball joint X = 104.16mm HUB to lower ball joint Y = 89.62mm Jeg har da laget en modell framakselen på min DAX rush med de fester som sitter der i dag. Ramma er egentlig laget for cambercompensator systemet til DAX, men det finnes ikke nøyaktige oppmålinger på dette. VSusp støtter ikke noe overføringstag etc. Det må da evt laget i ett annet program. Forslag? Jeg får bruke VSusp for å gjøre mange simuleringer hvor disse punktene burde være, Slik at jeg kan estimere meg frem til ca hvor stor rotasjonsavstand fra eksisterende øvre fester jeg evt trenger for å få dette til å fungere. Føl dere fri til å leke med oppsettet, og gi meg en tilbakemelding om dere finner en løsning. Taunus Sierra
  8. Har du fortsatt denne Rushen? Har du mulighet for å gjøre noen oppmålinger av lengder etc på bærearmer etc? Vektmessig så er vekten omtrent lik mellom taunus og sierra, men at sierra vil kreve ett adapter som erstatter fjørbenet med ei bærekule. Jeg ser det er en fordel med Sierra spindel og nav, og det er at en kan borre hullet til øvre bærekule eksentrisk slik at en kan finjustere KPI, camber og caster.
  9. Er det noen som har testet VSusp som har de riktige verdiene for følgende spindler? Ascona B Volvo 140 Ford Taunus HUB to upper ball joint X ___________ HUB to upper ball joint Y ___________ HUB to lower ball joint X ___________ HUB to lower ball joint Y ___________
  10. Hei. Jeg har sittet noen kvelder nå å forsøkt meg frem med VSusp for å finne ut hvilke deler som vil gi en passende A arm kontruksjon for de infestninger jeg har på min DAX ramme. Planen var doble A-armer uten noe mikk makk og spindler med OK kpi, og som ikke krever noe spesialtilpassning. Jeg tenkte Taunus, Ascona B evt Volvo 140 spindler. Hvor taunusspindler må ha litt camber i basisposisjon for å kunne fungere. Men når jeg legger inn målene på spindlene i VSusp klarer jeg ikke å få til noe skikkelig geometri som i det heletatt kan fungere opp mot mine innfestningspunkter i ramma. Noe sier meg at jeg trenger dropp spindler, evt få øket avstanden mellom kule leddene i spindelen. Hva slags spindler er det som er benyttet som "default values"? Ford mustang II? Jeg får ca ok forstillingsgeometri med default verdiene.
  11. Exide li-ion ELTX20H ser ut til å dekke behovet for en mindre motor, med CCA 380. Hadde ett slikt batteri blitt kombinert med litt drahjelp fra ett par kondensatorer vil en klart å overvinne treghetsmoment og omdanne dens energi til bevegelse energ. Når ett stort svinghjul alt er i bevegelse så trengs det ikke lengre like mye energi for å fortsette å dra motoren rundt. En liten bit elektronikk mellom kondensatorer og batteriet vil ha sørget for å lade opp kondensatorene før oppstart. Samt å frakoble disse under normal drift.
  12. Gode gamle OZ superlegera er vel blandt de letteste 15" felgene der ute. Mine OZ felger 7x15" veier 4,9kg stk. Ett annet alternativ er orginal hjulene til Mazda MX5, men de har litt dumt ET og man er låst til 4x100 boltsirkel. Fordelen med 15" er utvalget i dekk og at en får plass til moderate bremser inni felgene.
  13. Etter litt søking på nettet fant jeg ett par gutter som har tatt dette til neste steg, synd de ikke har fått til produksjon i komerisell skala. http://www.getohm.com/
  14. Jeg ser markedet florerer av "starthjelpere" med innebygget kondensatorer, men har det blitt produsert noen små startbatterier med kondensatorer? Dette ville kunne gi startbatteri med lav vekt, og en veldig høy CCA, for de av oss med høykomp V8 etc.
×
×
  • Create New...