Fjonkalicious Posted December 6, 2020 Share Posted December 6, 2020 Undrar om det finns något regelverk för att bygga om husvagn? Om man köper tex en begagnad husvagn i mindre trevligt skick men med bra chassi. Kan man sedan bygga något eget på chassit? Vikten kommer ju säkerligen att diffa. Vad kollar bilprovningen på? Mest nyfiken om det går... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 7, 2020 Share Posted December 7, 2020 Det går, och hanteras av besiktningsorganen direkt så en tät kontakt med "din" besiktningsingenjör är att rekommendera. Förutsatt att du bygger på en vagn tagen i bruk före 2010 är det TSFS 2013:63 som styr placering av belysning och liknande krav. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted December 7, 2020 Author Share Posted December 7, 2020 Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Jag har byggt tre släpkärror av gamla husvagnar utan några problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Jag har byggt bilkärra av en gammal husvagn.Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klubbsson Posted November 29, 2022 Share Posted November 29, 2022 Om man utgår från ett husvagnschassi som är 50å eller mer, skulle bilkärran då bli besiktningsbefriad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 30, 2022 Share Posted November 30, 2022 Förutsatt att den behåller årsmodell och identitet (dvs att du inte ändrar för mycket), ja, befriad från kontrollbesiktning men inte från registreringsbesiktning. Gustaf 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 24, 2023 Share Posted October 24, 2023 Härligt då är min snart där, en -77:a som just gick igenom besiktningen med "nästan för bra" bromsar 😲🤘 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 24, 2023 Share Posted October 24, 2023 Så min 75:a har sista besiktningen nästa sommar då 😀 //Nisse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts