Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Någon som har excelen med växellåds utväxlingar och diffar där man kan få ut toppfarter o s v.

Behöver se hur jag bör göra med diffen, öka eller minska utväxling?

Har lite svårt för det där måste jag erkänna.

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

Posted (edited)

Tack, nu har jag lite bättre koll.

En fråga till er som kan detta med kronhjul och pinjonger - kan man ta pinjongen från en diff och använda kronhjulet från en annan och på så sätt skapa sin egen utväxling?

Säg att jag har en med 13 tänder på pinjongen och 44 på Kronhjulet som ger 3.38 :1 men byter pinjongen till en med 15 tänder då blir ju utväxlingen 2,93:1. eller är alla liksom anpassade för att funka bara med sitt kronhjul respektive pinjong?

Uppdaterat: Jag har en 7" med 3,38 och en 7½" med 3,36, kombon med pinjongen från 7½" med kronhjulet från 7" i ett 7" hus är i så fall min setup för att få till den lägre utväxlingen.  Går det då de kommer från olika storlekar på huset,  d v s är innanmätet lika men husen olika?  

Edited by vedde
Tillägg
Posted
2 timmar sedan, vedde sade:

En fråga till er som kan detta med kronhjul och pinjonger - kan man ta pinjongen från en diff och använda kronhjulet från en annan och på så sätt skapa sin egen utväxling?

Kronhjul och pinjong är ihop matchat så näe det funkar inte.

 

//Nisse

Posted
2 timmar sedan, super7 sade:

Kronhjul och pinjong är ihop matchat så näe det funkar inte.

 

//Nisse

Fan också, jag trodde jag hade den perfekta billiga lösningen genom att ta från två och få till det jag vill ha.

Ingen som har en 3.14 7" Sierra diff de vill sälja??

 

Posted

Vad är det du vill uppnå med byte av utväxlingsförhållande? Vad har du för utväxling på högsta resp lägsta i växellådan?

Posted
On 2020-09-18 at 16:32, Morty sade:

Vad är det du vill uppnå med byte av utväxlingsförhållande? Vad har du för utväxling på högsta resp lägsta i växellådan?

Jag vill ha lite lägre varv vid motorvägsfart och lite längre etta. Jag har ju kraft så det räcker och blir över om man då kan flytta allt lite högre upp så blir det ju positivt. 

1:an 3,76 och 6:an 0,84

 

Posted
1 timme sedan, vedde sade:

Jag vill ha lite lägre varv vid motorvägsfart och lite längre etta.

 

Best Cheap Mud Tires (Review & Buying Guide) Car Addict

lätt ordnat 

:icon_thumbup:

 

 

 

:shifty:

Posted
1 timme sedan, LUPUS sade:

Best Cheap Mud Tires (Review & Buying Guide) Car Addict

lätt ordnat 

:icon_thumbup:

 

 

 

:shifty:

OM man kör SAAB ja! 😝

  • Haha 1
Posted

Med 0:84 på högsta växeln blir det rena glasshämtarmaskinen med 3,6 diff 😁

Kan hålla med om att 3,76 på ettan är tokigt. Får starta i tvåan istället. 

Posted

Såhär ser det ut med dagens diff.50419a9c48296ef51db82f27bd229aa4.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Om man går upp till 3.14 i utväxling.13830bdbc7ab55fc1575c23ab39098d8.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Skillnaden blir marginell, tror det hänger mest på växellådans utväxling som kanske fungerar bättre för den högvarviga RX8 wankeln. De har 4,1 i diff utväxling men varvar betydligt mer än 7000.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
Har du funderat på större bakhjul?
/T
Nej jag vill ha de klassiska 13", tycker allt annat förstör proportionerna på min bil.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...